Hur viktigt är ett jobb?

Jag har inte alls hört om många hemmafruar, tror det är 3-5st jag sett i den här tråden och det är inte många och så få gör knappt någon märkbar skillnad.
Jag ser massor av dem i verkliga livet.
Och de för definitivt ingen handling framåt.
Antingen så har de blivit hemmafruar för att de är konstiga eller så har de blivit konstiga för att de har gått hemma och skrotat för länge.
Men något är det som saknas vad gäller insikten om sammanhangen i världen.

Nej du det är inte jämställdhet.
Jämställdhet är när män och kvinnor får lika lön för samma arbetsinsats.
Och när män inte ses som märkliga när de väljer att ta lika stor vårdnad om sina barn som kvinnor.

Vi är inte där ännu så mycket finna fortfarande att göra på den fronten.
Men det kanske är så att vissa inte vill ha jämlikhet?
Och i det läget kommer jag likt en politiker att argumentera för min övertygelse om att ett jämlikt samhälle är det bästa för alla.
Nej men det du står för är inte heller jämställdhet.

Så om min man är hemma med barnen så är det då okej?
Om ni båda är hemma lika mycket med barnen så är det bäst för samhällsutvecklingen.
Att vara hemma lagom mycket med barnen är det bästa.
Inte för litet, vilket är vanligt i dag, och inte för mycket så att barnen inte får social träning i barngrupp och föräldern tappar kontakten med omvärlden.

Nämligen att många kvinnor inte bryr sig om att män har högre lön än kvinnor. De tycker att det inte spelar någon roll, eftersom de har tillgång till den högre lönen genom sina män.
Så du har också märkt det där?
Jag tycker att det är så märkligt på något vis.

Om ni båda är hemma lika mycket med barnen så är det bäst för samhällsutvecklingen.
Att vara hemma lagom mycket med barnen är det bästa.
Inte för litet, vilket är vanligt i dag, och inte för mycket så att barnen inte får social träning i barngrupp och föräldern tappar kontakten med omvärlden.
Oj vilken tur att vi har uppfunnit förskolor så att inte våra barn blir helt osociala konstiga typer.

Nu använder du dom för att tvinga de kvinnor som vill stanna hemma att jobba.
Det är ett politiskt ställningstagande.
Jag tycker att alla skall arbeta lika mycket oavsett kön.
Och att alla skall få förmånen att vara hemma med sina barn oavsett kön.
Hemmafruar och deras val motarbetar denna politiska åsikt som jag har och därför så argumenterar jag emot det.
Precis som jag argumenterar emot andra politiska handlingar som jag inte sympatiserar med.

Den dagen kvinnor får välja precis som dom själva vill utan att bli dömda av andra för sina val, först då har vi ett jämställt samhälle.
Jämställdhet är inte att välja precis som man vill.
Det är att dela på alla bördor och alla glädjeämnen.

Oj vilken tur att vi har uppfunnit förskolor så att inte våra barn blir helt osociala konstiga typer.
Det har i forskning visat sig att barn som går på förskola har bättre förutsättningar i livet än vad barn som inte går på förskola har.
Därför så har det beslutats att alla barn har rätt till avgiftsfri förskola från 3 års ålder.

Och vad gör vi med dem som inte passar in i din mall för hur det bör se ut?
Jag antar att du menar mig även om inlägget är oadresserat.

Förklarar vad deras val får för konsekvens för deras barn i framtiden.
Om man är nöjd med att det är som det är nu och tycker att de egna sönerna skall tjäna pengar och att de egna döttrarna skall växa upp till hemmafruar så kommer jag att argumentera mot det med hänvisning till min åsikt att det inte är bra för samhället och människorna.

Och vad står jag för då?
För antingen så har du missuppfattat mig eller så har jag missat något och oavsett så vill jag reda ut det.
Som sagt först den dagen som kvinnor får välja vad dom själva vill utan att någon (dvs även du) kommer med moraliska pekpinnar och liknande först då har vi ett jämställt samhälle.

Att en kvinna tvingas stanna hemma fast hon vill jobba det är ett problem och måste bekämpas.

Att en kvinna väljer att stanna hemma för att hon vill det är inget problem och måste inte bekämpas.

Det är ju knappast var och varannan kvinna som vill vara hemma. Kan inte de stackars få kvinnor som vill vara hemma få vara det ifred utan att sånna som du är på och hackar på dom? Att inte behöva höra trams om att dom förstör för alla andra kvinnor och för hela samhället?

När skall kvinnor få göra som dom vill utan en massa påhopp? När skall kvinnor behöva sluta offra sig för andra och för samhället och faktiskt få göra vad dom själva vill? Att sluta bli omyndighetsförklarade? Att sluta bli klappade på huvudet och att någon säger till dom "Men det är ju för ditt eget bästa även om du inte förstår det".

Så nej du står inte för jämställdhet. Du står för tvång.

När skall kvinnor behöva sluta offra sig för andra och för samhället och faktiskt få göra vad dom själva vill?
När de förstår vad jämställdhet är.
Det är inte "Jag gör som jag vill" utan det är att bära alla bördor.

Det du beskriver är kvinnor som inte alls vill ha jämställdhet, de vill ha det bekvämt på det personliga planet.
Och det sympatiserar jag inte med.
Utan det är en politisk motståndare till mig vilket jag kommer att argumentera emot varje gång som jag ser det.

Olika politiska åsikter blir liksom olika åsikter - eller hur?

Det har i forskning visat sig att barn som går på förskola har bättre förutsättningar i livet än vad barn som inte går på förskola har.
Därför så har det beslutats att alla barn har rätt till avgiftsfri förskola från 3 års ålder.
Den senaste undersökningen visade att ju längre barnen ammas ju smartare blir dom.

Sen vet du lika väl som jag att forskningen om barn är väldigt spretig. Ena dan kommer det forskning som säger si och andra dagen kommer det forskning som säger så.

Sen måste jag säga att de flesta människor blir helt okej individer ändå. Och en gissning är att majoriteten av dom har inte gått på en svensk förskola.

När de förstår vad jämställdhet är.
Det är inte "Jag gör som jag vill" utan det är att bära alla bördor.

Det du beskriver är kvinnor som inte alls vill ha jämställdhet, de vill ha det bekvämt på det personliga planet.
Och det sympatiserar jag inte med.
Utan det är en politisk motståndare till mig vilket jag kommer att argumentera emot varje gång som jag ser det.

Olika politiska åsikter blir liksom olika åsikter - eller hur?
Att få välja fritt är en ganska så stor jämställdhet.

Argumentera på hur mycket du vill. Det är ett val du kan göra.

Som vanligt då, kvinnor skall bära alla andras bördor. Inget nytt under solen där.

Aldrig att dom faktiskt får tänka på sig själva i första hand.

Den senaste undersökningen visade att ju längre barnen ammas ju smartare blir dom.
Ja men det krockar ju inte med förskola från 3 års ålder.
Så länge har jag inte hört att det behövs.

Sen måste jag säga att de flesta människor blir helt okej individer ändå. Och en gissning är att majoriteten av dom har inte gått på en svensk förskola.
Men jag tror på att ge varje individ de bästa förutsättningarna för att utveckla hela sin potential.
Okej hade kanske kunnat bli kanonbra med bättre förutsättningar.

Jag ser massor av dem i verkliga livet.
Och de för definitivt ingen handling framåt.
Antingen så har de blivit hemmafruar för att de är konstiga eller så har de blivit konstiga för att de har gått hemma och skrotat för länge.
Men något är det som saknas vad gäller insikten om sammanhangen i världen.
Fast varför är det så viktigt att just hemmafruar ska jobba? De har valt själva att vara hemma. Hur är det med alla som är arbetslösa och går hemma för att de inte får tag i ett jobb? Den som är arbetslös har inte valt det troligen och den som är hemma har valt det. Så vad är skillnaden egentligen?

Man måste ju se till att jobba med något som man trivs med.
Om ingen kan trivas med ett visst jobb så måste själva jobbet förändras.

Men att förvärvsarbeta är en samhällsfunktion med djupare innehåll än bara individens försörjning.
Det är så som mat tillverkas, vård tillhandahålls o.s.v.
Och det är så som samhällsstrukturer byggs upp, t.ex. jämställdhet.

Som jag tidigare har skrivit, för att få jämställdhet så kan man vara tvungen att ha det litet obekvämt.
Det är förvisso inte lätt att hitta ett jobb man trivs med, om jag ser på mig själv så har det tagit mig 13 år att hitta ett jobb jag trivs med till 110%.
Sen tror jag inte att de som är hemma är det stora problemet i sig, utan snarare alla som kommer hit till Sverige och inte kommer in i "systemet" så att säga, det finns inte jobb/bostäder till alla osv. I jämförelse tycker jag att de som är hemma självmant är ett litet problem om man ser det i det stora hela. :/

Aldrig att dom faktiskt får tänka på sig själva i första hand.
Det får ingen göra.
Något som även kvinnor måste vänja sig vid.

Ärligt talat så kostar ju jämställdhet en massa bekvämlighet på individnivå.
Den innebär inte bara att få det bättre utan även att få det mer lika.
Och kanske att kvinnor inte är beredda att dra det längre än hit?
För att det är bekvämast så.

Det skulle ju vara en förklaring till varför arbetet för jämställdhet har stagnerat.

Sen tror jag inte att de som är hemma är det stora problemet i sig, utan snarare alla som kommer hit till Sverige och inte kommer in i "systemet" så att säga, det finns inte jobb/bostäder till alla osv.
Män kommer lättare in i systemet för att det förväntas av män att de skall ut och arbeta.
Medan kvinnorna har det svårare p.g.a. att de kan slinka in i hemmafrurollen som de hemmavarande mammorna göder.
Det hänger ihop det där.

Men det handlar ju om att jag skiter i strukturen för att jag prioriterar att göra vad jag trivs bäst med. Jag skiter faktiskt i strukturen för jag tänker inte gå emot vad jag trivs bäst med för att samhället säger att jag borde göra på ett visst sätt. Du vill att jag skall jobba enbart för att jag är kvinna - jag skiter i vad du anser och bedömer mig själv som en "hen" istället.
Varför skall jag ha betalt av min sambo för något jag trivs med och vill göra? Skämtar du med mig?
Jo jag har förstått att du skiter i strukturen. Tyvärr frigör det inte dig från den.

Du har missförstått, det handlar inte alls om att du "måste jobba för att du är kvinna". Ser du inte att du arbetar gratis? Du bekostar själv din "tjänst" som hushållerska. Du lever på dina egna pengar men ägnar din tid åt att sopa för din sambo så att denne inte behöver göra (lika mycket) hushållssysslor. Varför ska din sambo ha gratis hemhjälp?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 995
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka