Hur viktigt är ett jobb?

Hur kommer det sig att personer som är hemma verkar störa (i brist på bättre ord) dig?
Det stör mig att de inte förstår vad konsekvensen av det valet blir.
Att välja att vara hemmafru är att strunta i den framtida jämställdheten.
Så att samtidigt vara hemmafru och kräva lika lön för lika arbeta är en gigantisk motsättning.

Men det blir inte så av att kvinnor väljer att vara hemmafruar.
Utan det befäster olikheterna i lön och svårigheten för män att få umgås med sina barn.

Konsekvensen blir sådan - det har inte det minsta med mig att göra.
Jo det har allt med din "Kvinnor skall minsann offra sig mentalitet" att göra. Den är skrämmande.

Det finns ingen jämlikhet i det.

Jo det har allt med din "Kvinnor skall minsann offra sig mentalitet" att göra. Den är skrämmande.

Det finns ingen jämlikhet i det.
Då så har du missuppfatta mig.
Jag skriver att man måste offra sig för att få vissa specifika resultat i framtiden.
Om man inte vill ha dessa resultat så kan man ju strunta i det.
Men man skall inte senare komma och vilja åka snålskjuts på dem som har lagt in arbete på att uppnå resultaten.

Och att min politiska åsikt är att man skall arbeta för jämställdhet.

Vi kan ta ett enklare exempel.
Jag anser att man inte skall skall skräpa ner i naturen.
Det är ju jobbigare att plocka upp och ta med sig sitt skräp än att bara lämna det kvar.
Även om någon annan sedan städar upp.

Men det blir inte så av att kvinnor väljer att vara hemmafruar.
Utan det befäster olikheterna i lön och svårigheten för män att få umgås med sina barn.

Konsekvensen blir sådan - det har inte det minsta med mig att göra.
Om man tvingas att vara hemmafru så ja. Om man inte får lov att gå och jobba fast man vill och/eller behöver jobba.

Det är knappast så att det existerar hemmafruar i sådan mängd att det skulle påverka.

Frågan är vad det är du är så rädd för? Tror du att alla kvinnor plötsligt skulle kräva att få vara hemmafruar?

Då så har du missuppfatta mig.
Jag skriver att man måste offra sig för att få vissa specifika resultat i framtiden.
Om man inte vill ha dessa resultat så kan man ju strunta i det.
Men man skall inte senare komma och vilja åka snålskjuts på dem som har lagt in arbete på att uppnå resultaten.
Vet du vad de få kvinnor som idag har möjlighet och vilja att vara hemmafruar kommer knappast att omkullkasta din kamp.

Låt dom stackarna få vara hemmafruar i fred. De gör vare sig till eller ifrån.

Du kan kan ju föregå med gott exempel och vara den första att ge kvinnor ett eget val och inte tvinga dom att offra sig för någon annan som dom har fått göra hittills.

Det är knappast så att det existerar hemmafruar i sådan mängd att det skulle påverka.
Jo det gör det.
Frågan är vad det är du är så rädd för?
Att kvinnolöner även i framtiden betydligt lägre än manslöner och att män även i framtiden får det svårt att få umgås med sina barn.
Frånvarande pappor är ett stort samhällsproblem då deras barn mår sämre än andra barn och ställer till med problem.
Av någon anledning så är det fortfarande mammor som tar hand om barnen på egen hand efter en separation.
Något som jag tror har att göra med att mammor är hemmafruar.

Själv tror jag inte att de "rena hemmafruarna" är ett särskilt stort problem. Värre är ju alla kvinnor som jobbar deltid för att hinna med familjen.

Ja, det ÄR frivilligt (jag gör det själv men mer för att hinna med mitt företag). Men ni som argumenterar mot @Inte_Ung, ni måste väl ändå se att det är BETYDLIGT fler kvinnor än män som jobbar så?

Problemet är att samhället byggs kring detta. Arbetsgivare vet att kvinnorna tar ut större delen av föräldraledigheten och av vab. Därför drabbas vi alla, även om vi på individuell nivå för det mesta väljer själva.

Viktigt är dock att vara medveten om varför man väljer på ett visst sätt.

Men ni som argumenterar mot @Inte_Ung, ni måste väl ändå se att det är BETYDLIGT fler kvinnor än män som jobbar så?
De kanske ser det men de förstår inte problemet med det.
Och det är där som det nu sitter fast.
Oförmågan att se de stora konsekvenserna av sina egna små val gör att man bara väljer den bekvämaste vägen för sig själv just nu.

Nej de gör de inte.
Du skulle behöva presentera litet källor på det.
Mina påståenden bygger på den forskning som finns i saken.
De är inte något som jag själv hittar på här och nu.

Men javisst ja, du fnyser ju åt forskningsresultat, jag glömde det.

Då så har man ju valt att inte bidra till samhället.
Vilket visserligen även har att göra med vad man gör när man är hemma.
Jag är hemma men arbetar ju ändå med mitt.
Men om man är hemma och betalar skatt så bidrar man ändå till samhället, kanske inte lika mycket som om man hade jobbat. Det är en sak att vara hemma och inte betala skatt då bidrar man inte.

Det stör mig att de inte förstår vad konsekvensen av det valet blir.
Att välja att vara hemmafru är att strunta i den framtida jämställdheten.
Så att samtidigt vara hemmafru och kräva lika lön för lika arbeta är en gigantisk motsättning.
Tänk om de som väljer att vara hemma inte vill ha det jämställt? Det finns fortfarande vissa som inte bryr sig om det.
Riktigt jämställt tror jag aldrig att vi kommer få ändå, men vi har ju redan nu kommit en bit på vägen i alla fall. :)

Tänk om de som väljer att vara hemma inte vill ha det jämställt?
Ja det är ju det som jag börjar att tro.
Och då så får de väl ta och erkänna det.

Men jag kommer ju då ändå att argumentera för alla fördelar med jämställdhet.
För att det är min politiska åsikt.

Skatt är inte det enda som ett samhälle behöver.
Det behöver lärare, läkare, snöröjare, uppfinnare o.s.v.
Alltså inte bara pengar utan ett riktigt utfört arbete.
Alla vill inte och kan inte jobba som det ändå, det är bättre de jobbar med något som passar dom. I detta fall är väl deras "jobb" att vara hemma.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 997
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat