Hur viktigt är ett jobb?

Jag kan inte se att bilen egentligen har med könsroller att göra.
Allt som behöver göras med den går enkelt att leja bort.

Hushållsarbete däremot ser jag som något alla skall slippa så mycket som möjligt av.
Så den skiten skall man dela lika på att ta hand om.

Och exakt det väljer min man och jag att motverka. Vi kan båda sådant man måste kunna för att livet ska funka, och fördelar det mesta hyfsat jämnt. Jag skulle känna mig som en morsa om han inte kunde laga mat! (Jag har råd att lämna men ingen av oss har råd att anställa en kock eller äta ute varje måltid.)

Hur det kommer sig att de flesta inte gör som min man och jag, är väl inte särskilt gåtfullt.
Jag är inte heller beroende av min man, det är snarare tvärtom, uppriktigt sagt. Och han kan också laga mat, väldigt god mat! Vi kan båda två det som behövs, ingen av oss skulle stå handfallen i öknen med en punktering, eller inte veta hur en spis fungerar.
Men om vi nu pratar om "i allmänhet", och det är ju detta det handlar om. Den stora Bilden. Är det inte det som tas upp i ts´ frågeställning? Varför inte gå hemma om Mannen kan fixa försörjningen? Visst, Företaget finns och drar in pengar till båda, men ändå? När/om förhållandet upphör?

Jag kan inte se att bilen egentligen har med könsroller att göra.
Allt som behöver göras med den går enkelt att leja bort.

Hushållsarbete däremot ser jag som något alla skall slippa så mycket som möjligt av.
Så den skiten skall man dela lika på att ta hand om.
Bilen har, trots allt, en stor del i de flestas vardagsliv. Den kostar massor med pengar. Har man råd kan man låta den servas av företaget man köpte den av. Har man en gammal bil där garanti etc är slut, blir det en annan fråga. Som jag skrev - kan man själv se vilka fel bilen har och fixa dem med delar från en bilskrot, är det en ENORM skillnad i pris gentemot om man lämnar in den på t.ex. en Volvoverkstad som tar ut nästan hur mycket dom själva vill.

Det är kanske en klassfråga, dessutom?

Dessutom är det känt att kvinnor inte alltför sällan luras till dyrare reparationer (som kanske rentav är onödiga) när de kommer till en bilverkstad, jämfört med om en man lämnar in bilen.

Och exakt det väljer min man och jag att motverka. Vi kan båda sådant man måste kunna för att livet ska funka, och fördelar det mesta hyfsat jämnt. Jag skulle känna mig som en morsa om han inte kunde laga mat! (Jag har råd att lämna men ingen av oss har råd att anställa en kock eller äta ute varje måltid.)

Hur det kommer sig att de flesta inte gör som min man och jag, är väl inte särskilt gåtfullt.

Att leva med någon som inte kan laga mat måste ju vara väldigt märkligt. Däremot tycker jag det är lurigt ibland när min sambo tycker att man ska (till exempel) byta däck själv och inte betala någon annan för det. Jag tycker däckbyte är trist och betalar gärna för det, min sambo tycker också att det är trist men vill inte betala för det. Alltså byter han alla däck. Då hamnar vi lite väl mycket i den där normen fast det inte var tänkt så. Samma gäller snöröjning (jag fullständigt vägrar stiga upp 05.00 bara för att starta traktorn och ploga gården för att ta mig till jobbet), alltså gör sambon det. Jag har dock med nöje betalat grannbonden för samma arbete de veckor sambon jobbat borta.

För att jag tycker att barnen även ska få lära känna pappan. Och i alla de fall jag känner till där mamman säger att "vi vill vara hemma mkt med våra barn" så innebär det att barnen är med mamman och pappan är borta mkt. Dvs barnen lär inte känna pappan.
Är det inte viktigt för barnen att visa att även pappan proriterar dem och stannar hemma. Alla får leva som de vill men jag förstår inte pappor som inte vill vara med sina barn.
Vi (dvs jag och min sambo som är man) vill också vara hemma mycket med våra barn. För oss innebär det att jag jobbar 50% och sambon som är skiftarbetare tar ut 50% föräldraledighet under förmiddagsskiften. Med det här systemet blir någon av oss alltid hemma med yngsta barnet som är 8 månader. Systern som är tre år går 15-20 timmar i veckan på dagis, inte för att hon måste utan att få träffa sina kompisar.
För mig är 50% lagom för stunden.

Det är en ekonomisk fråga snarare än en könsrollsfråga.
Antingen så väljer man att bli skitig själv eller så betalar man någon annan att göra det.
Vi skruvar, ofta tillsammans, i mån av tid, lust och behov.
Jag tror det är bådadera. Annars skulle det orimligtvis se ut som det gör, dvs att det är en förkrossande majoritet män som mekar med bilarna, och tar hand om den biten, jämfört med kvinnor.

Jag tror inte att du är korkad men jag tror att du är lite förblindad av nyliberalism och individualism. Du ser inte dig själv i strukturen. Och jag tycker det är synd (om dig och vår generation) att du accepterar och rationaliserar ditt liv som oavlönad hushållerska.

Men det handlar ju om att jag skiter i strukturen för att jag prioriterar att göra vad jag trivs bäst med. Jag skiter faktiskt i strukturen för jag tänker inte gå emot vad jag trivs bäst med för att samhället säger att jag borde göra på ett visst sätt. Du vill att jag skall jobba enbart för att jag är kvinna - jag skiter i vad du anser och bedömer mig själv som en "hen" istället.
Varför skall jag ha betalt av min sambo för något jag trivs med och vill göra? Skämtar du med mig?

Att leva med någon som inte kan laga mat måste ju vara väldigt märkligt. Däremot tycker jag det är lurigt ibland när min sambo tycker att man ska (till exempel) byta däck själv och inte betala någon annan för det. Jag tycker däckbyte är trist och betalar gärna för det, min sambo tycker också att det är trist men vill inte betala för det. Alltså byter han alla däck. Då hamnar vi lite väl mycket i den där normen fast det inte var tänkt så. Samma gäller snöröjning (jag fullständigt vägrar stiga upp 05.00 bara för att starta traktorn och ploga gården för att ta mig till jobbet), alltså gör sambon det. Jag har dock med nöje betalat grannbonden för samma arbete de veckor sambon jobbat borta.
Nu har min man ingen bil, men i det läget hade han fått byta sina däck och jag hade låtit verkstan byta mina. Min man tar sig inte rätten att ha åsikter om vad jag lägger pengar på.

Det är bara vad du tror det.
Fråga en man som har gjort det vilka tillmälen han får bland både andra män och bland kvinnor.
"Toffel" är ett av de snällare.

Så är det kanske i dina kretsar, men inte i våra.
Min sambo har bara fått positiva reaktioner från sin vänkrets på att han skulle vilja vara hemmaman.

Jag vet nog inte någon som ångrat att de inte arbetat lite mer under sina liv...

Vi tycker helt enkelt bara olika, och därför är det väl rätt irrelevant vad mina intressen är.
Jo det är mycket relevant.
För det ger en bild som vi kan förstå av varför du prioriterar som du gör.
Bilden av dina aktiviteter så här långt är att du ägnar din obetalda tid åt att serva din man.
Och den bilden är inte direkt så fin.

Jag håller med dig! Värdet med arbete tycker jag personligen ligger i stimulans (t.ex. intellektuell stimulans) och att delta i det samhälleliga livet - att bidra med något.
Jag håller med dig! Värdet med arbete tycker jag personligen ligger i stimulans (t.ex. intellektuell stimulans) och att delta i det samhälleliga livet - att bidra med något.
Jamen precis! Jag skulle bli så extremt gravt uttråkad av sköta barn och hem. Mitt jobb ger mig massor i utbyte hela tiden, spänning, klurigheter, nya studier som jag måste hålla koll på, verksamhetsutveckling mm...det är så himla kul bara. Och det viktigaste för mig är nog rutinerna och det sociala nätverket som jag får där. Uppfann förresten inte valium till gravt uttråkade och deprimerade hemmafruar på 50-talet, eller är det en myt? Jag tycker det är fullkomligt vidrigt med den här utvecklingen av unga kvinnor som blir hemmafruar, man kan ju bara se hur denna trend ses i amerikanska dokusåpor med rika försörjda kvinnor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 068
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka