Hur viktigt är ett jobb?

Vi lever alla i en blandning av fria val och normer som styr oss som en osynlig hand.

Och det är ganska fånigt att påstå att något val alls inte är ett dugg påverkat av den norm som gäller. Oavsett om man väljer med eller emot. Den osynliga handen finns där ändå. Det vi kan göra är att vara medveten om den osynliga pekande handen, ifrågasätta och diskutera den och hjälpa varandra att göra lite friare val genom att inte befästa och normalisera den ytterligare i onödan. Bland annat genom att lägga politiska förslag som ser till att det blir lite obekvämare att välja normen som vi vill försvaga. Inte förbud och nedvärdering. Bara god politisk styrning.

Det är också väldigt nyttigt med människor som aktivt går emot normen, för att visa. Deras val är högst påverkade av normen.

Om jag inte var tvungen att arbeta (för min överlevnad) skulle jag nog ändå göra saker som kändes viktiga men det skulle vara mer valbart. Jag skulle kunna tänka mig att göra massor av saker som man idag har svårt att försörja sig på, men som ändå innebär "jobb" men då utan krav på att generera en viss mängd pengar. Det är dock viktigt för mig att vara oberoende (så viktigt att jag valt att leva ensam), så jag skulle nog inte vilja vara beroende av någon annans inkomst.

Den osynliga handen finns där ändå.
Ja även om man inte tror det så ploppar den fram på de mest oväntade ställen.
Min sambo upptäckte det då han ville vara hemma med sin son och inte arbeta fulla dagar.
En kommentar som han särskilt reagerade över var "Men har du ingen fru".

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? Mekar med bilen? Sånt som män "alltid" gör men som exempelvis jag aldrig gör eftersom jag har noll intresse och därför noll kunskap. Varför är jag inte intresserad av bilmotorer och dylikt? Varför tar jag inte itu med det ändå, utan låter min biliintresserade man sköta det hela? Nåt att fundera över. Bilproblem och bilunderhåll är ju ändå nåt som de flesta av oss ställs inför och behöver ordna, på nåt sätt.

Jag tror balansen män/kvinnor är ganska skev i just detta ämne.....
Jag har gjort det, nu brukar jag lämna bort bilen för däckbyte och ha däcken på däckhotell. Det är inte svårt, bara tråkigt, tungt, kallt och skitigt. Jag tröstar mig med att min pappa inte kan något om bilar han heller. Vi är på ungefär samma nivå, det enda vi kan se om vi öppnar motorhuven vid någon form av haveri är om motorn är kvar och om det finns tillräckligt med spolarvätska ;).

Ja det handlar såklart om val men jag förstår inte varför det nödvändigtvis gynnar jämställdheten om jag skulle jobbat 30 timmar per vecka istället för 40 för att ta ett exempel.
Därför att det skulle göra det lättare för andra män att spendera mer tid med sina barn.

Jag har gjort det, nu brukar jag lämna bort bilen för däckbyte och ha däcken på däckhotell. Det är inte svårt, bara tråkigt, tungt, kallt och skitigt. Jag tröstar mig med att min pappa inte kan något om bilar han heller. Vi är på ungefär samma nivå, det enda vi kan se om vi öppnar motorhuven vid någon form av haveri är om motorn är kvar och om det finns tillräckligt med spolarvätska ;).

För mig tar det nästan en timme att byta fyra däck. För däckverkstaden tar det 10 minuter. Jag överlåter gärna det arbetet för ett par hundralappar till dem.

Ja även om man inte tror det så ploppar den fram på de mest oväntade ställen.
Min sambo upptäckte det då han ville vara hemma med sin son och inte arbeta fulla dagar.
En kommentar som han särskilt reagerade över var "Men har du ingen fru".

Suck. Men det förstår du väl, ingen riktig man VILL väl vara hemma mer än nödvändigt med sin son? :(

För mig tar det nästan en timme att byta fyra däck. För däckverkstaden tar det 10 minuter. Jag överlåter gärna det arbetet för ett par hundralappar till dem.

Set där med att mannen mekar med bilen börjar väl bli överspelat. Vem mekar själv med en modern bil?
Byta hjul är ju lätt men varför inte överlåta det till dem som har det som jobb?

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? Mekar med bilen? Sånt som män "alltid" gör men som exempelvis jag aldrig gör eftersom jag har noll intresse och därför noll kunskap. Varför är jag inte intresserad av bilmotorer och dylikt? Varför tar jag inte itu med det ändå, utan låter min biliintresserade man sköta det hela? Nåt att fundera över. Bilproblem och bilunderhåll är ju ändå nåt som de flesta av oss ställs inför och behöver ordna, på nåt sätt.

Jag tror balansen män/kvinnor är ganska skev i just detta ämne.....

Ibland känner jag att bara för sakens skulle borde jag byta däcken själv men sedan börjar jag tänka på hur tråkigt och jobbigt det är. Antingen byter sambon eller däckverkstaden, mycket enklare. Däremot brukar jag roa mig med att kolla spolar-, kylarvätska och olja innan jag ska på längre turer. Försökte få sambon att göra det ett tag men han tyckte att varför ska han när jag kan göra det själv?

Ofta kan jag själv tycka att jag är rätt traditionell när det kommer till könsroller (fast jag egentligen inte vill vara det) . Så här en dag när en bekant (man om det spelar någon roll) sa att jag "ju är lite av en pojkflicka" blev jag förvånad. Jag ser inte mig själv som en sådan. Kanske det ändå upplevs så när jag nu tänker efter för att jag kör traktor (mycket enklare att köra än att vara den som står på marken och ska lyfta osv), kör mycket med släp (tränar rätt aktivt med häst), har haft samma gardiner de senaste åtta åren (andra har under samma tid gjort om hela huset två gånger) samt aldrig sminkar mig. Det är lustigt hur olika uppfattning man kan ha.

För att gå tillbaka till trådstarten så tycker jag om att jobba. Det är mitt andra största intresse. Jag valde ett roligt jobb som betalar så pass bra så att jag kan ha hästar. Det hindrar dock inte att jag under sista veckan av de flesta sommarlov går och väntar på att terminen ska börja. Det gör också att jag tror att jag inte skulle trivas med att vara jobblös.

Jag har inget att bevisa vad det gäller däckbyte längre så jag tar gärna hjälp av nån man om han vill göra det. 200 kr för däckbytet är det värt.
Meka har jag gjort på äldre bilar men nu går det ju inte pga datoriseringen.

Och kvinnor! Hur många kvinnor här byter själva däck på bilen? .

Jag! Däckbyte tar ju inte särskilt lång tid eller särskilt mycket teknik så det är väl egentligen en lite konstig sak att ha i en sån där lista?

Däremot lagar jag inte särskilt mycket på bilen, men jag kör den inte heller......

Jag är också bättre på att få saker spikade, skruvade och målade på huset ;) (trots att jag bara är hemma några få veckor om året). Efter mycket argumentationer har maken sent omsider insett att det är möjligt för en karl att dammsuga och diska, om nu jag som kvinna faktist kan bygga grejer :D

Jag ser mer det som en diskussion om att vi borde jobba färre timmar än idag generellt sett i så fall. Kanske borde vi göra det .
Som förälder så har man rätt att gå ner till 75% av en heltid tills att barnen fyller 6 år.
Det var den rätten som min sambo ville utnyttja.

Som förälder så har man rätt att gå ner till 75% av en heltid tills att barnen fyller 6 år.
Det var den rätten som min sambo ville utnyttja.

Normgåta:
På min arbetsplats finns 2 kvinnor och 18 män (av de sistnämnda är dock inte alla föräldrar). Det är 3 som hittills använt den rättigheten till deltidsledighet i större utsträckning. Kan du gissa minst 2 av dem?

För mig är det viktigt att ha en sysselsättning jag utvecklas av och som jag tycker är värdefull. Jag älskar mitt jobb, jag har jättekul. Jag skulle dö mentalt av att gå hemma oavsett antal barn och djur, jag vill ha utbytet med kollegor, kurser och konferenser och egna pengar att röra mig med. Jag personligen tycker det verkar vara så oerhört ouppskattat att vara hemmafru, skulle aldrig stå ut.
Trivs du så är väl det bra för dig.
Precis så känner jag också. Jag skulle dö av intellektuell utarmning. Pengar är inte viktiga, alltså att jag behöver inte en hög lön för att köpa grejer, men jag vill tjäna egna pengar, det är viktigt för mig. Att vara hemmafru skulle jag aldrig fixa. Så kul är det inte och jag skulle bli helt förslöad och börja glo på amerikanska såpor och hjärnan skulle rent bokstavligen krympa ihop till ett russin. Dessutom skulle jag bli jäkligt ensam för alla jobbar ju.
Däremot jobbar jag bara halvtid just nu för att jag har tre småbarn. När de blir äldre kan jag jobba mer, jag älskar mitt jobb, det är toppen på alla sätt, speciellt eftersom jag måste göra saker nästan hela tiden som jag är rädd för och därmed utmanar jag mig själv ständigt vilket jag verkligen tycker om.

Däremot jobbar jag bara halvtid just nu för att jag har tre småbarn. När de blir äldre kan jag jobba mer, jag älskar mitt jobb, det är toppen på alla sätt, speciellt eftersom jag måste göra saker nästan hela tiden som jag är rädd för och därmed utmanar jag mig själv ständigt vilket jag verkligen tycker om.

Varför kan du inte jobba mer nu också? Har du en partner som också jobbar "bara" halvtid?

Jag tror du förstår mycket väl vad jag menade.

Ändå är det viktigt för dig att att kritisera. Det är ett hypotetisk resonemang. Det är ganska naivt att tro att vi skulle fostras till samma person och kunna göra val på samma sätt som nu om vi istället hade haft motsatt kön.

Vi tror oss göra fria val men ändå är det nästan bara kvinnor som gör detta fria val att stanna hemma med barnen.
Nej du hade tex haft fel om det gällde min man och han är man. Så jag är väldigt nyfiken på hur du kan vara så 100% säker när det gäller californication?

Det är väldigt intressant att du inte behöver vara korrekt för då skall jag förstå precis vad du menade.

Varför kan du inte jobba mer nu också? Har du en partner som också jobbar "bara" halvtid?
Självklart. Därför är vi inte rika heller, men vi klarar oss ok. Men det blir inte en ny bil direkt och inget nytt kök heller. Men det tycker vi inte är viktigt heller. Min man som jobbar inom ett utpräglat manligt område inom akademin, har fått många undrande frågor.

Som man så vet TomasN vilken press det är på män att tjäna pengar.
Hur en mans värde mäts i hur mycket pengar som han tjänar.
Och det oberoende av hur mycket pengar han har, det är inkomsten som sätter värdet.
De enda som har satt något värde på en människa utifrån dess jobb och lön i denna tråden är dom som tycker att kvinnor pissar på kvinnors rättigheter om dom gör valet att vara hemma med sina barn.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka