Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Jag håller med, MEN, då hade jag pratat om det med den andra parten så fort det var möjligt först för att veta var vi står. Är det sedan ett system som krävs så fine, men att utan prata och förvänta sig att det faller i god jord hos sambons syster? Nej knappast, då har man inte löst något problem.

Fast det är inte TS problem. Det är inte hennes uppgift att lägga sig i sambons relationer med hans familj eller försvåra dem. Om hennes sambo inte vill prata om det eller göra en grej av det så tycker jag inte att TS ska göra det. Lika lite som sambon ska lägga sig i hur TS hanterar sin familj och de problem som uppstår där.
 
Om jag tänker ordentligt på saken hade jag nog gjort så att vi hade hållit eventuellt firande hos oss eller vart det nu var bekvämast så jag både slapp resa och betala för resan samt för "firandet". I vår familj har vi tidigare delat upp julmaten så inte någon blir fast med allt arbete + kostnad. Om någon reser vilket oftast varit jag så köper den typ julmust/julost eller vad som nu är mest praktiskt att införskaffa på plats. Mest för att ingen ska behöva slita ihjäl sig eller gå i personlig konkurs.
 
Fast det är inte TS problem. Det är inte hennes uppgift att lägga sig i sambons relationer med hans familj eller försvåra dem. Om hennes sambo inte vill prata om det eller göra en grej av det så tycker jag inte att TS ska göra det. Lika lite som sambon ska lägga sig i hur TS hanterar sin familj och de problem som uppstår där.
Men det gör hon ju om han vill att de släpper det och hon bjuder moteld genom att börja ta betalt för gemensamma firanden.
 
Fast om sambon står för notan så är det ju pengar som dras från TS indirekt iaf. Lever och bor man tillsammans så handlar det även om TS ekonomi, oavsett vem som betalar av de två.
Jo, men det beror ju på hur ekonomin i familjen hanteras.
Med uppdelad ekonomi så kan man kanske lägga det på sambons nöjeskonto.
Typ att han får skippa två utekvällar med grabbarna.
 
Fast det är inte TS problem. Det är inte hennes uppgift att lägga sig i sambons relationer med hans familj eller försvåra dem. Om hennes sambo inte vill prata om det eller göra en grej av det så tycker jag inte att TS ska göra det. Lika lite som sambon ska lägga sig i hur TS hanterar sin familj och de problem som uppstår där.
Då ska inte hon heller skapa fler problem genom att kräva betalt om inte sambon vill det. Att sura över det i ett år och se3dan efter julmiddagen säga "Förresten, jag skickar en räkning på X kr" gör inte sambons systers beteende rätt eller TS beteende neutralt.
Då får hon väl svälja stoltheten och bjuda sambons syster gratis som hon alltid blivit bjuden och vackert betala när de är där till systern.

Din alternativ är konfliktskapande hur du än vänder på dem, för du tror väl inte att sambond syster ser på det så enkelt som att hon själv har ändrat spelreglerna? Nej självklart inte, du kan vara säker på att hon tänker att blir hon bjuden blir hon bjuden och när hon "bjuder" skickar hon räkning, allt annat är konflikskapande.
 
Tidigare har värden bjudit och då har det varit traditionen och nu ville svägerskan ändra på det och att alla ska dela på det. Regler, tradition, kutym kalla det vad du vill.
Det är nog bäst att de upprättar ett avtal kring det där som alla skriver under.

Jag tycker på intet sätt att svägerskan gjorde rätt dels för att man alltid om man vill dela på något och inte bjuder så tar man upp det INNAN och att det är fult att ta betalt av gäster som för att tillmötesgå värdinnans behov reser extremt långt och dessutom skjutsar en annan gäst.

Att dock hävda att det är en ny tradition/regel eller vad det nu är blir dock bara löjligt, när det är en uppenbar konflikthandling (rätt ska vara rätt). Hur ska de göra med alla andra gäster på samma festlighet ska de också betala, är det svägerskans familj som ensamma ska betala för enbart sin bit av varje kommande festlighet eller hur ska man ens lösa det.

Nej antingen tar man upp det nu eller så släpper man det (HELT).
 
Generellt så är det ändå pengar som försvinner ur förhållandet som TS med sambo hade kunnat gjort något annat för.
Ok.
Då är vi tillbaka på ruta 1. Vill inte han säga ifrån till sin syster får hon säga ifrån, och det alltså nu och inte om ett år (att gå och sura i ett år först är dels rätt oärligt, oschysst och även otroligt nedbrytande för en själv) och ta upp det här med systern.

"Vi vill inte fira högtider med er om du ska ha betalt när vi är hos er och själv inte betalar när ni är hos oss. Ska vi vi införa betalning eller ska vi bjuda som vi gjort förr?"
 
Ok.
Då är vi tillbaka på ruta 1. Vill inte han säga ifrån till sin syster får hon säga ifrån, och det alltså nu och inte om ett år (att gå och sura i ett år först är dels rätt oärligt, oschysst och även otroligt nedbrytande för en själv) och ta upp det här med systern.

"Vi vill inte fira högtider med er om du ska ha betalt när vi är hos er och själv inte betalar när ni är hos oss. Ska vi vi införa betalning eller ska vi bjuda som vi gjort förr?"
Vem säger att hon ska sura i ett år? Varför inte bara släppa det och tacka nej nästa gång om de inte vill åka?
 
Vem säger att hon ska sura i ett år? Varför inte bara släppa det och tacka nej nästa gång om de inte vill åka?
Det verkar inte som om TS sambo är typen som säger emot sin syster och barnen vill ju umgås med sina kusiner, så vem är det som säger att de säger nej nästa gång? Jag har inte fått intrycket av att TS och TS sambo vill lösa det på samma vis.

Jag förespråkade ju att släppa det och låta sambon stå för det helt och hållet men det var ju fel eftersom det går ut över TS då också då de hade kunnat göra roliga saker för de pengarna....
 
Det verkar inte som om TS sambo är typen som säger emot sin syster och barnen vill ju umgås med sina kusiner, så vem är det som säger att de säger nej nästa gång? Jag har inte fått intrycket av att TS och TS sambo vill lösa det på samma vis.

Jag förespråkade ju att släppa det och låta sambon stå för det helt och hållet men det var ju fel eftersom det går ut över TS då också då de hade kunnat göra roliga saker för de pengarna....
Jag förstår inte varför du ska tjafsa om det? Jag har inte skrivit att det är fel, det är helt upp till dem att själva bestämma och sedan släppa det. Vad spelar det för roll om sambon inte vill säga emot systern? Det är bättre att släppa det och gå vidare med livet, TS vet hur svägerskan är och om det är vad som krävs för att kunna umgås med släkten får det väl vara så.

När jag var sambo så tog jag ev diskussioner med min släkt och min sambo fick sköta sin släkt, fy vilken soppa om man ska behöva vara den som är känd som rivjärnet som bråkar med partnerns släktingar.
 
Nu har jag ju inte med det att göra, @Kristall10 , men rör det sig om en stor summa? Eller mer symbolisk? Är det en större summa hade jag definitivt ifrågasatt direkt. En mindre symbolisk summa hade jag nog betalat (typ 150:- eller nåt sånt) men sen förklarat, då eller vi nästa jul, att det här inte alls var nåt ni kommit överens om, och att det känns snett då de själva aldrig betalat ett öre vid sina besök.
 
Jag tycker det är märkligt av sambons syster, och hade nog velat att sambon hörde med sin syster hur de tänkte.
(och det hade krävts betydligt mer än så för mig att säga upp kontakten, än att bråka om pengar?)
Det kan ju vara så att vara föräldraledig inte ger så mycket klirr i kassan och vi har ju ingen aning om hur deras upplägg ser ut.
Har haft tjejkompisar som fått stå för samma räkningar som tidigare, trots lägre inkomst och behövt "låna" av sambon eller behövt ta av sina sparpengar.

Eller så tycker hon att ni har det bättre ställt en henne?

Jag hade däremot blivit grinig om det visade sig inte ligga någon närmre tanke om det, och dragit av för bensin för att ni har kört ner.
Tidigare jular går ju tyvärr inte att försöka inkassera i efterhand.
 
Jag tycker det är märkligt av sambons syster, och hade nog velat att sambon hörde med sin syster hur de tänkte.
(och det hade krävts betydligt mer än så för mig att säga upp kontakten, än att bråka om pengar?)
Det kan ju vara så att vara föräldraledig inte ger så mycket klirr i kassan och vi har ju ingen aning om hur deras upplägg ser ut.
Har haft tjejkompisar som fått stå för samma räkningar som tidigare, trots lägre inkomst och behövt "låna" av sambon eller behövt ta av sina sparpengar.

Eller så tycker hon att ni har det bättre ställt en henne?

Jag hade däremot blivit grinig om det visade sig inte ligga någon närmre tanke om det, och dragit av för bensin för att ni har kört ner.
Tidigare jular går ju tyvärr inte att försöka inkassera i efterhand.
Jag tänker nog att tidigare jular går att ”inkassera” i efterhand i bemärkelsen att inte betala något alls. Om någon bjudit 2 jular utan krav och sedan blir krävd på betalning första julen hos den andre, är det kravet orimligt.

Att plötsligt ändra regler för att förhållandet bjuda/gäst ändras är inte okej utan överenskommelse på förhand.
 
Sen vill jag bara lämna in en brasklapp om bedömningen av andras ekonomi i tråden. Att någon kollar på elbil utan särskilt behov, är nog inget tecken på bra ekonomi. Just dåligt omdöme är ofta ganska närvarande hos personer med sämre ekonomi.
 
Jag förstår inte varför du ska tjafsa om det? Jag har inte skrivit att det är fel, det är helt upp till dem att själva bestämma och sedan släppa det. Vad spelar det för roll om sambon inte vill säga emot systern? Det är bättre att släppa det och gå vidare med livet, TS vet hur svägerskan är och om det är vad som krävs för att kunna umgås med släkten får det väl vara så.

När jag var sambo så tog jag ev diskussioner med min släkt och min sambo fick sköta sin släkt, fy vilken soppa om man ska behöva vara den som är känd som rivjärnet som bråkar med partnerns släktingar.
Nu skriver du ju det jag skrivit i ett tidigare inlägg?!
Jag har kommit med lite olika förslag- vad jag däremot har tyckt var fel har varit att "ge igen" till nästa jul med en faktura.

Antingen kan hon göra som sambon vill -betala när de är hos hans syster och bjuda hans syster när hon är hos dem. Eller så kan hon låta sambon stå för betalningen osv för sina pengar eller slutligen om inget av det passar, ta upp problemet med sambons syster. Alla tre innebär att släppa det och gå vidare.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 882
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 661
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp