Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Vi bjöd in hela släkten till jul i ca 20 års tid och då stannade de hos oss från julafton till annandagen. Aldrig tagit betalt av någon förstås. En annandag för många år sedan så tog jag lite paus på eftermiddagen och gick ut och red i paddocken. Då såg jag att min syster körde iväg. När jag kom in så frågade jag min moster om NN (min syster) skulle ut och handla något eftersom hon körde iväg. Nej, sa moster, hon körde hem. Hem utan att säga adjö eller någonting, sa jag? Ja, sa moster och det värsta var att hon tog med sig ett bröd och två liter mjölk när hon körde...... Jag var mållös! Systern + hennes tre barn hade varit hos oss i tre dagar med full service, mat och logi och säger inte ens adjö och tar till råga på allt med sig mat hem när hon kör... Jag har aldrig någonsin tagit upp det med henne, vet inte ens vad jag ska säga.
 
Nu skriver du ju det jag skrivit i ett tidigare inlägg?!
Jag har kommit med lite olika förslag- vad jag däremot har tyckt var fel har varit att "ge igen" till nästa jul med en faktura.

Antingen kan hon göra som sambon vill -betala när de är hos hans syster och bjuda hans syster när hon är hos dem. Eller så kan hon låta sambon stå för betalningen osv för sina pengar eller slutligen om inget av det passar, ta upp problemet med sambons syster. Alla tre innebär att släppa det och gå vidare.
Jag har svarat angående ditt tredje alternativ, vad du skrivit i övrigt har jag inte öht kommenterat.
 
Nu har jag ju inte med det att göra, @Kristall10 , men rör det sig om en stor summa? Eller mer symbolisk? Är det en större summa hade jag definitivt ifrågasatt direkt. En mindre symbolisk summa hade jag nog betalat (typ 150:- eller nåt sånt) men sen förklarat, då eller vi nästa jul, att det här inte alls var nåt ni kommit överens om, och att det känns snett då de själva aldrig betalat ett öre vid sina besök.
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.
 
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.
Det tycker jag är mycket pengar, särskilt när ni redan lagt x antal tusenlappar på bensin m.m!
 
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.
Jag kan ju säga att jag hade dragit upp det. Jag är en person som går väldigt mycket inför att saker skall vara rättvist och man skall vara snäll, inte utnyttja folk. Har tyvärr själv en syster som utnyttjat mig på det grovaste ibland, jag har dock fått säga ifrån. Jag hade inte bara betalat, men sagt ifrån för jag vet att erfarenhet att sånt här har det med att hänga kvar om man försöker pusha bort det. Vissa personer behöver få sanningen berättat för dom, dom verkar ibland lever på en annan planet eller i en annan värld. Det är så fruktansvärt fult att bete sig så som hon har gjort. Om hon ville ha betalt kunnat hon sagt till innan, så ni kunna ta ställning till detta.
Men jag vet verkligen hur det är att ha en familj som beter sig sådär, jag älskar min syster, men tyvärr är hon otroligt egoistisk anlagd och uppskattar inte alls alla gånger jag bjudit, gett henne pengar, lånat vår bil, skjutsat henne runt etc. (Och hon är vuxen, snart 30). Så nu säger jag ifrån, så får hon bli sur.
 
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.
Jag förstår dig verkligen! Jag hade nog betalat men i fortsättningen talat om vad som gäller om de vill komma till er. Hade nog heller inte åkt dit igen.
 
Det är nog bäst att de upprättar ett avtal kring det där som alla skriver under.

Jag tycker på intet sätt att svägerskan gjorde rätt dels för att man alltid om man vill dela på något och inte bjuder så tar man upp det INNAN och att det är fult att ta betalt av gäster som för att tillmötesgå värdinnans behov reser extremt långt och dessutom skjutsar en annan gäst.

Att dock hävda att det är en ny tradition/regel eller vad det nu är blir dock bara löjligt, när det är en uppenbar konflikthandling (rätt ska vara rätt). Hur ska de göra med alla andra gäster på samma festlighet ska de också betala, är det svägerskans familj som ensamma ska betala för enbart sin bit av varje kommande festlighet eller hur ska man ens lösa det.

Nej antingen tar man upp det nu eller så släpper man det (HELT).

Jag hade nog kunnat ha olika traditioner med olika människor. Det har jag redan. T.ex. ger jag och mamma varandra julklappar för bara 100 kr medan jag och andra personer inte har den traditionen.

Jag skulle absolut kunna ha så att bara svägerskan familj betalar sin del om det nu är viktigt för dem. För min del känns det mer logiskt att man bjuder men jag kan anpassa mig om någon känner att det är viktigt för dem.
 
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.
1500:- är en rejäl summa, det tycker jag verkligen! Du store tid. Jag hade definitivt ifrågasatt. Framförallt med tanke på att hon/de aldrig betalat för sina besök. Obegripligt!
 
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.
Jag hade inte haft de pengarna att avvara 'bara sådär' till en ren nöjesutgift. Hade fått hicka!
 
1500:- är en rejäl summa, det tycker jag verkligen! Du store tid. Jag hade definitivt ifrågasatt. Framförallt med tanke på att hon/de aldrig betalat för sina besök. Obegripligt!

Jag hade inte haft de pengarna att avvara 'bara sådär' till en ren nöjesutgift. Hade fått hicka!
Håller med ovanstående! Det är ju mycket pengar! Betalade de något för maten själva i slutändan tänker jag…
 
Det rör sig om 1500kr, ingen jättesumma men ändå mer än bara en symbolisk summa. Och som sagt, det är egentligen inte pengarna i sig, även om vi kunnat använda de bättre, utan mer hennes beteende jag blir ledsen över.
Jag hade inte sagt något om hon i förväg förklarat att dom inte har möjlighet att stå för hela kalaset pga föräldraledig eller vad det nu är. Men att i efterhand komma och kräva pengar när hon aldrig under de snart 20 år vi känt varandra betalat något när hon varit hos oss, det gör mig väldigt besviken på henne och jag kan inte låta bli att känna mig utnyttjad.

Hon räknade tydligen ut en summa per person, och eftersom att vi är fyra ätande i vår familj och dom bara två och en halv så antar jag att vi betalade mest…

Den summan hade jag sett som fullständigt oacceptabel faktiskt. Tycker hon verkar ogin och snål människa som jag aldrig hade velat träffa igen faktiskt. Jag trodde det kanske rörde sig om ett par hundralappar som mest. Jag hade nog frågat vad de andra fick betala det var väl pappan ni tog med.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 882
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 661
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp