Jag hade också blivit förvånad över att det kommit i efterhand, men hade betalat. Om jag förstod det rätt så blev det knappt 100kr per person och dag, vilket jag inte tycker är en jättesumma för allt i mat- och dryckväg inkluderat. Förstår inte riktigt kommenterna om champagne och löjrom för den kostnaden.
Jag är van vid att man gör väldigt olika. Vissa vill alltid dela i reda pengar, och tycker det är enkelt och bra.
En annan vill aldrig prata kronor, men vill alltid ha knytis och tycker det är trivsamt och bra.
En tredje stör sig på att det blir ojämn ambitionsnivå om alla har med sig sina matbidrag, och att det är jobbigt att släpa mat och karotter kors och tvärs.
En fjärde har inga problem med att stå för kostnaden för all mat, men vill ha hjälp med tillagningen.
En femte tycker att det blir minst stök och är enklast om hen också står för tillagningen själv.
Osv.
En tycker att det är mest jobbigt att ta emot gäster i 4 dagar, en annan tycker att det är mest jobbigt att köra bil 80 mil fram och tillbaka.
Osv.
Vi är vana vid olika saker och har olika preferenser om vad som är bäst upplägg. Att TS sida av släkten har stått för julfirandet i många år betyder inte deras sätt är det mest rätta. TS familj brukar inte ha systemet att bidra med pengar för mat, men om systern med familj brukar ha det - vems system ska då gälla i relationen dem emellan?
Jag hade dock som sagt uppskattat att det pratats om på förhand och det hade jag tagit upp med henne. (Eller låtit sambon göra, beroende på som haft kontakten om julfirandet tidigare. Är det jag som haft den hade jag tagit pengafrågan också, och inte skickat den till sambon). Men då med en trevlig ton och jag hade undvikit att själv göra ett större drama av det än vad är. En lång tradition av hur julfirandet "brukar gå till" ur TS perspektiv har brutits, och då är det inte så konstigt om det följer med lite nya frågeställningar på köpet. Då är det nog bra med lyhördhet från båda håll, istället för att det ska bli en strid om vem som har rätt och fel. En påminnelse om att göra upp eventuella bidrag till maten vid besök (vid vilket besök som helst, jul eller ej) på förhand kanske räcker, och så är saken ur världen utan hard feelings. Vore synd om det här tillfället skulle vara slutet på att umgås med sin familj/släkt, om man i övrigt gillar dem.
Nu har det ju framkommit att TS stör sig på systern i allmänhet och mest umgås med henne för sin familjs skull, och då skulle jag sträva efter att helt enkelt bara försöka landa i ett sätt som funkar dem emellan.