Men oavsett pris, du tycker det är okej att betala såpass mycket pengar när man kört 80mil enkel väg, utan att ha fått reda på det innan ATT du ska betala så mycket pengar, när du blivit bjuden av din familj att fira jul hos dem? Jag kan hålla med om att det är kommunikationsmiss, och jag har skrivit innan att jag tycker TS borde tagit upp det med dem, men blir man inbjuden, jul eller ej, förväntar jag mig inte att betala för maten jag blivit inbjuden till om det inte sagts iförväg eller att det är knytkalas eller dylikt.
Som jag skrivit så hade jag också blivit överraskad, men hade sett det som en kommunikationsmiss och betalat. Jag hade inte sett det som skäl till att inte träffas över jul mer, varken att vi åker till dem eller tvärtom. Nu verkar det som att TS inte gillar sambons syster så det ligger antagligen mer bakom irritationen här.
Om det är rimligt i betydelsen rättvist i just detta fall har jag inte vetskap nog om, för att kunna ha någon åsikt om. Jag förstod det t ex inte som att systern själv föreslog att alla skulle komma dit, utan fick frågan från TS och sambo, som också tog med sig deras pappa. Under tidigare bjudningar verkar systern ofta varit själv (och därmed även haft kostnaden för transporten själv) medan TS nu är en familj på 4 personer, men jag har inte uppfattat om barnen är småätande småbarn eller hungriga tonåringar (från ca 14 års ålder räknas barnets matkostnad som STÖRRE än en vuxens i konsumentverkets budget).
Hur som, så strävar jag inte efter "rättvisa" när det gäller umgänge med familj, släkt och vänner. Jag utgår mer från förutsättningar när jag tycker något är rimligt eller inte. I vissa av mina relationer är det självklart att vi alltid bjuder varandra, i andra är det lika självklart att inte en ska stå för allt. Det beror på vilka vi är och vilken situation man har. Är man ensam kan det bli kostsamt att bjuda 4-personersfamiljer varje gång t ex, att själv köpa presenter och julklappar till alla i familjen. Å andra sidan vet jag flera familjer där de två vuxna i grunden har bra löner båda två, men där de pga gått ner i arbetstid har rätt tajt ekonomi när de ska försörja 4 personer på 1-1,5 löner. Även boendekostnader skiljer sig rejält mellan mina olika vänner, som på pappret har samma uppsättning med mamma, pappa, två barn, hus och bil.
Min inställning är att jag försöker vara lyhörd inför att förutsättningarna ser olika ut, både mellan olika hushåll och över tid. Och att min omgivning aldrig ska behöva skämmas över att de inte har möjlighet att bjuda på samma sak som jag eller någon annan, att det är okej att lägga sig på en budgetnivå men också att det är okej att lyfta frågan om bidrag när det rör sig om större, längre eller återkommande bjudningar.