Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Du menar att du skulle dra en lögn och hoppas att den andra gick på det? Sånt där tycker jag är så dålig stil. Om ämnet kommer upp, stå för din åsikt.

Har hänt mig flera gånger, främst i hästsammanhang att folk slingrar sig, ljuger och låtsas missförstå när jag försöker få klara besked. Jag tycker det är dålig stil.
Hur fick du det till en lögn??
 
Känner ju lite att det är något man innan kan ta upp om man behöver hjälp med det ekonomiska. Inte något man kan komma med efteråt. Jag brukar själv ta med lite saker när jag äter julmat osv hos moster för hon ska ju inte behöva stå för allt samt kompletterar med saker som jag vill ha på julbordet som inte är självklart för dem.

Men oavsett vad så förstår jag att man blir förvånad när det dyker upp efteråt att man vill ha betalt.
 
En konflikt har det ju inte blivit eftersom att sambon nu betalat utan att ifrågasätta det. Och jag kan inte se att jag skapar konflikt när jag ber om betalt nästa gång de är hos oss eftersom att det är då hon uppenbarligen vill ha det.
Så klart blir jag besviken på människan men nu är det som det är och nu vet vi hur vi ska göra framöver.
Fast du är ju irriterad så där finns det ju en konflikt, just nu är det bara inte en öppenkonflikt. Om du nu börjar gräva ned dig i en skyttegrav genom att räkna ut och ta betalt för gemensamma middagar/festligheter så trappar du upp den här konflikten som ju finns.

Kan du inte släppa taget så ring upp och ta det hela med henne direkt på ett så neutralt sätt som möjligt. Att planera någon form av rättvise agerande som hon kanske inte ens kommer begripa kommer bara skapa en massa framtida problem i relationen med hela din sambos familj och kanske i förlängningen mellan dig och din sambo.
 
Du menar att du skulle dra en lögn och hoppas att den andra gick på det? Sånt där tycker jag är så dålig stil. Om ämnet kommer upp, stå för din åsikt.

Har hänt mig flera gånger, främst i hästsammanhang att folk slingrar sig, ljuger och låtsas missförstå när jag försöker få klara besked. Jag tycker det är dålig stil.
Nej det var ju vad sambon hade sagt till sin syster.
Så det var kommunicerat redan vid avfärden.
Sedan så handlar det mest om att vara seg.
 
Fast du är ju irriterad så där finns det ju en konflikt, just nu är det bara inte en öppenkonflikt. Om du nu börjar gräva ned dig i en skyttegrav genom att räkna ut och ta betalt för gemensamma middagar/festligheter så trappar du upp den här konflikten som ju finns.

Kan du inte släppa taget så ring upp och ta det hela med henne direkt på ett så neutralt sätt som möjligt. Att planera någon form av rättvise agerande som hon kanske inte ens kommer begripa kommer bara skapa en massa framtida problem i relationen med hela din sambos familj och kanske i förlängningen mellan dig och din sambo.

Det är ju inte TS som trappar upp konflikten. TS sambos syster har tycker att det är bäst om alla delar på kostnaden. Därför ska TS i fortsättningen göra så när det gäller henne. Ingen konflikt. TS sambos syster borde ju tycka om att TS ändrar sig och kör med hennes system.
 
Det är ju inte TS som trappar upp konflikten. TS sambos syster har tycker att det är bäst om alla delar på kostnaden. Därför ska TS i fortsättningen göra så när det gäller henne. Ingen konflikt. TS sambos syster borde ju tycka om att TS ändrar sig och kör med hennes system.
Det är en konflikt om man inte är ense. https://projektledning.se/konflikttrappan/ de befinner sig för tillfället på steg ett och om TS börjar med ett system där hon tar betalt för framtida middagar för att "visa svägerskan" blir det steg tre.
 
Det är en konflikt om man inte är ense. https://projektledning.se/konflikttrappan/ de befinner sig för tillfället på steg ett och om TS börjar med ett system där hon tar betalt för framtida middagar för att "visa svägerskan" blir det steg tre.

Nä, jag ser bara att TS är sur för att svägerskan helt plötsligt tar betalt för att hålla julen men anpassar sig och i fortsättningen kommer köra med svägerskan system. Inget konstigt. Jag hade heller inte velat bjuda någon som inte bjuder tillbaka.
 
Det är ju inte TS som trappar upp konflikten. TS sambos syster har tycker att det är bäst om alla delar på kostnaden. Därför ska TS i fortsättningen göra så när det gäller henne. Ingen konflikt. TS sambos syster borde ju tycka om att TS ändrar sig och kör med hennes system.
Fast det där är ju att göra en konflikt av problemet som sambons syster skapade i och med att hon ville ha pengar. Att göra likadant tillbaka nästa jul gör det liksom inte "rätt", sambons syster kommer inte acceptera det, garanterat, för då hade hon dels betalt för sig tidigare och dels inte krävt pengar nu.

Antingen lägger man ner och vackert betalar varje gång man är hos henne och sväljer stoltheten. Eller så tar man upp det med henne i förväg utan att göra samma tillbaka, och reder ut hur jularna ska vara hädanefter.
 
Fast det där är ju att göra en konflikt av problemet som sambons syster skapade i och med att hon ville ha pengar. Att göra likadant tillbaka nästa jul gör det liksom inte "rätt", sambons syster kommer inte acceptera det, garanterat, för då hade hon dels betalt för sig tidigare och dels inte krävt pengar nu.

Antingen lägger man ner och vackert betalar varje gång man är hos henne och sväljer stoltheten. Eller så tar man upp det med henne i förväg utan att göra samma tillbaka, och reder ut hur jularna ska vara hädanefter.

Man kan ju säga innan nästa jul (om hon frågar om hon kan komma och fira med dem) att de ska dela på kostnaden precis som de gjorde när de var hos henne 2021. Jag hade ju tagit för givet att hon tycker att det är bästa lösningen eftersom det var den lösning hon valde. Blir hon sur så har hon ordentlig dubbelmoral och då är det inte mitt ansvar om hon blir sur.
 
Man kan ju säga innan nästa jul (om hon frågar om hon kan komma och fira med dem) att de ska dela på kostnaden precis som de gjorde när de var hos henne 2021. Jag hade ju tagit för givet att hon tycker att det är bästa lösningen eftersom det var den lösning hon valde. Blir hon sur så har hon ordentlig dubbelmoral och då är det inte mitt ansvar om hon blir sur.
Tycker du detta är bättre än att ta ut det i luften redan nu och sedan lägga ner bekymmerna?
 
Jag hade firat jul själv eller med någon annan 🙄
Men så är jag inte så brydd om traditioner och fira tillsammans.
Då hade våra barn blivit väldigt ledsna och även min sambo så klart och jag hade framstått som väldigt konstig. Det är svårt att vara självisk när man har andra runt om sig som blir påverkade.
Min sambo vet inte att jag har svårt för systern. Vi träffas inte så ofta så de gånger de händer håller jag god min och försöker uppföra mig så gott jag kan för allas trevnad.
 
Tycker du detta är bättre än att ta ut det i luften redan nu och sedan lägga ner bekymmerna?

Men nu vill inte TS sambo det och det är hans familj det gäller. Det bästa hade naturligtvis varit om sambon hade tagit tag i det men han är en vuxen människa som måste få bestämma hur han vill hantera relationerna med sin familj. Som jag ser det har TS två val:
-Fortsätta om som inget hänt och fortsätta bjuda svägerskan medan svägerskan fortsätter att skicka räkningar efter familjesammankomster.
-Gå över till att göra likadant när svägerskan är på besök hos dem. Det är uppenbarligen ett system som svägerskan tycker är rimligt och rättvist.

Jag hade valt att ignorera det och låta sambon hantera sin familj så som han anser lämpligt. Hans familj, hans ansvar. Inte mitt problem. Not my circus, not my monkeys. Sen hade jag släppt det och tänkt att svägerskan var en märkligt typ men bitit ihop och varit trevlig de få gånger vi träffades. Det är inte min uppgift att lägga mig i och försvåra min partners relationer med hans familj. Jag sköter min familj, han sin.
 
Men nu vill inte TS sambo det och det är hans familj det gäller. Det bästa hade naturligtvis varit om sambon hade tagit tag i det men han är en vuxen människa som måste få bestämma hur han vill hantera relationerna med sin familj. Som jag ser det har TS två val:
-Fortsätta om som inget hänt och fortsätta bjuda svägerskan medan svägerskan fortsätter att skicka räkningar efter familjesammankomster.
-Gå över till att göra likadant när svägerskan är på besök hos dem. Det är uppenbarligen ett system som svägerskan tycker är rimligt och rättvist.
Jag tycker att hon har ett tredje val.

Sambon bjuder, står för maten och därmed betalar systern sedan när de är där.
 
Men nu vill inte TS sambo det och det är hans familj det gäller. Det bästa hade naturligtvis varit om sambon hade tagit tag i det men han är en vuxen människa som måste få bestämma hur han vill hantera relationerna med sin familj. Som jag ser det har TS två val:
-Fortsätta om som inget hänt och fortsätta bjuda svägerskan medan svägerskan fortsätter att skicka räkningar efter familjesammankomster.
-Gå över till att göra likadant när svägerskan är på besök hos dem. Det är uppenbarligen ett system som svägerskan tycker är rimligt och rättvist.
Att passivtaggressivt agera genom att själv börja ta betalt för något man tidigare var fullständigt nöjd med att betala för enbart för att ge igen kommer nog inte underlätta relationen med någon av de inblandade inkl sambon.
 
Att passivtaggressivt agera genom att själv börja ta betalt för något man tidigare var fullständigt nöjd med att betala för enbart för att ge igen kommer nog inte underlätta relationen med någon av de inblandade inkl sambon.

Inte ge igen. Jag bjuder gärna folk som också är generösa. Men snåljåpar bjuder jag inte i all oändlighet. Det får ju gå åt båda hållen. Sen räknar jag inte kronor. Jag bryr mig inte om jag bjuder på oxfilé med tryffel och dyrt vin och de andra på spaghetti och köttfärssås. Det är själva principen att bjuda igen som är det som betyder nåt. Inte att det blir exakt på kronan.
 
Det låter som en typisk hyresvärds resonemang- problemen försvinner av sig själv om ett tag, tills dess stänger man öronen :D ;)
Ofta så försvinner det.
Vi hittade säkringarna, fick igång ugnen o.s.v.
Men i princip alltid så har hyresgästerna lugnat ner sig såpass att de går att prata med i normal samtalston.
Det blir enklare att vänta.
Efter den 4de gången som jag hade visat hur bastun fungerade så lade jag mig till med vanan att vänta ett tag.
 
Du menar att du skulle dra en lögn och hoppas att den andra gick på det? Sånt där tycker jag är så dålig stil. Om ämnet kommer upp, stå för din åsikt.
Och vad är den åsikten?
Min åsikt = jag kunde inte bry mig mindre.
Eller TS åsikt = att de ju hade kostnad för bensin för 160mil.
?
TS sambo hade ju kommunicerat den åsikten vid avfärden.

Vad är lögn?
 
Inte ge igen. Jag bjuder gärna folk som också är generösa. Men snåljåpar bjuder jag inte i all oändlighet. Det får ju gå åt båda hållen. Sen räknar jag inte kronor. Jag bryr mig inte om jag bjuder på oxfilé med tryffel och dyrt vin och de andra på spaghetti och köttfärssås. Det är själva principen att bjuda igen som är det som betyder nåt. Inte att det blir exakt på kronan.
Om det inte är för att ge igen så förstår jag inte varför man tar betalt alls, när man inte behövde det innan?
 
Inte ge igen. Jag bjuder gärna folk som också är generösa. Men snåljåpar bjuder jag inte i all oändlighet. Det får ju gå åt båda hållen. Sen räknar jag inte kronor. Jag bryr mig inte om jag bjuder på oxfilé med tryffel och dyrt vin och de andra på spaghetti och köttfärssås. Det är själva principen att bjuda igen som är det som betyder nåt. Inte att det blir exakt på kronan.
Jag håller med, MEN, då hade jag pratat om det med den andra parten så fort det var möjligt först för att veta var vi står. Är det sedan ett system som krävs så fine, men att utan prata och förvänta sig att det faller i god jord hos sambons syster? Nej knappast, då har man inte löst något problem.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 882
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 661
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp