Hur tänker ni kring detta? (Vem betalar vad vid besök över jul)

Tjafs kostar för mycket tid och eneri för min del.
Jag har bättre saker för mig.
Mina principer hävdar jag på annat vis som kostar mig mindre ansträngning och ger bättre resultat.
Fast att säga ifrån är ju inte att tjafsa, inte ens att vara otrevlig, det är bara att markera sin gräns. Tjafs avskyr jag, det tar för mycket av mig. Jag är den första att förlåta när någon gjort fel, men även den första att lägga på luren och stänga dörren om någon tjafsar med mig, för jag orkar verkligen inte med det mer.
 
Hon frågade då när hon nämnde om att vi skulle betala för oss hur vi skulle göra med deras pappa. Hon sa ”jag vet inte om jag ska räkna ut något för honom också, han kanske har bidragit till bränslekostnaderna eller nått?” Jag svarade att ja det har han men det har ju vi också gjort.
Så jag vet faktiskt inte ännu om han behöver betala. Skulle tro att han inte behöver det.

Pratade just med sambon och han har nu betalat. Jag sa att jag är jätte besviken på henne men att vi nu vet hur vi ska ha det framöver. Han sa att han förstår mig men vet hur hon är, att hon räknar varenda krona. Jag sa att det kommer jag också att börja göra.
Är det värt besväret att skapa en större konflikt med en relation som ändå är påtvingad? Man väljer ju inte släkten och vissa får man bara svälja för att kunna umgås med de andra. Om det inte ens är din relation varför lägga energi på den.
 
Om jag hade velat stå upp för mig själv i ett sådant fall, så hade jag lika diskret bara låtit bli att betala.
På så vis flyttas ansvaret för att behöva orsaka dålig stämning tillbaka dit därifrån räkningen kom ifrån.
Och jag hade haft det fridfullt tills vidare.
Och när personen inte får betalt så kommer ju frågan från denne om varför. Då måste du väl ändå svara? Varför inte göra det på en gång?
Nog för att det skulle vara kul att göra så också, men det känns som om man ändå bara skjuter samma problem en bit in i framtiden istället för att ta itu med det genast.
 
Nu i Julas så fira jag, min sambo, min lillasyster, mamma, lillebror och syrrans man & deras ända barn tillsammans. Då både jag och syrran är studenter så ekonomiskt sätt har vi de inte jätte bra någon av oss av olika anledningar. Men alla bidrog med något till julfirandet, i vårt fall tog vi med julmust tex, mamma betalade en slant till syrran så hon kunde köpa mat ( vilket mamma påpekade att de har hon ju ändå gjort i alla år till jul ändå 🙄). Jag och syrran brukar alltid komma överens innan när det är större saker vad vi ska ta med i tex matväg vilket är helt okej för mig, för då hinner jag ju planera ekonomiskt så att säga.
 
Är det värt besväret att skapa en större konflikt med en relation som ändå är påtvingad? Man väljer ju inte släkten och vissa får man bara svälja för att kunna umgås med de andra. Om det inte ens är din relation varför lägga energi på den.
En konflikt har det ju inte blivit eftersom att sambon nu betalat utan att ifrågasätta det. Och jag kan inte se att jag skapar konflikt när jag ber om betalt nästa gång de är hos oss eftersom att det är då hon uppenbarligen vill ha det.
Så klart blir jag besviken på människan men nu är det som det är och nu vet vi hur vi ska göra framöver.
 
Nu i Julas så fira jag, min sambo, min lillasyster, mamma, lillebror och syrrans man & deras ända barn tillsammans. Då både jag och syrran är studenter så ekonomiskt sätt har vi de inte jätte bra någon av oss av olika anledningar. Men alla bidrog med något till julfirandet, i vårt fall tog vi med julmust tex, mamma betalade en slant till syrran så hon kunde köpa mat ( vilket mamma påpekade att de har hon ju ändå gjort i alla år till jul ändå 🙄). Jag och syrran brukar alltid komma överens innan när det är större saker vad vi ska ta med i tex matväg vilket är helt okej för mig, för då hinner jag ju planera ekonomiskt så att säga.
När vi firar jul hos oss så är det lite så vi också gör. Vi står för det mesta men mina föräldrar och min sambos föräldrar har bidragit med något till julbordet. Min syster och min sambos syster som båda bor långt bort och därmed reser långt för att komma hem till jul bidrar inte med något. Eller min syster brukar ibland ta med efterrätt då hon gillar att baka å så. Min sambos syster har inte bidragit med något någon gång och vi har inte heller krävt eller förväntat oss det.
 
Och när personen inte får betalt så kommer ju frågan från denne om varför. Då måste du väl ändå svara? Varför inte göra det på en gång?
Nog för att det skulle vara kul att göra så också, men det känns som om man ändå bara skjuter samma problem en bit in i framtiden istället för att ta itu med det genast.
Det finns en chans att frågan uteblir.
Jag tar den chansen.
Under den tid som går så sjunker det också undan för mig.
Då blir det mindre plågsamt att ta i det.

Svaret i det här fallet skulle bli:
"Men vi kom ju överens om att vi tog kostnaden för bensinen?"
 
Nu i Julas så fira jag, min sambo, min lillasyster, mamma, lillebror och syrrans man & deras ända barn tillsammans. Då både jag och syrran är studenter så ekonomiskt sätt har vi de inte jätte bra någon av oss av olika anledningar. Men alla bidrog med något till julfirandet, i vårt fall tog vi med julmust tex, mamma betalade en slant till syrran så hon kunde köpa mat ( vilket mamma påpekade att de har hon ju ändå gjort i alla år till jul ändå 🙄). Jag och syrran brukar alltid komma överens innan när det är större saker vad vi ska ta med i tex matväg vilket är helt okej för mig, för då hinner jag ju planera ekonomiskt så att säga.
I min familj har vi också alltid knytkalas. Brukar förut vara hos mamma men pga covid och sur syster så har det inte blivit något de senaste jularna. Vi brukar betala mamma lite och ta med lite, men väl på plats brukar det vara mamma och jag som fixar mat och dukning medan min syster sitter och latar sig och min bror håller sig ur vägen tills maten är serverad.... Mamma tycker pandemin varit rätt skön för hon har sluppit stå i köket på samma vis och sluppit behöva tjata på min syster om att betala sin del av pengarna.... Det är inte så att min syster är fattigare än oss andra, hon tycker bara att hon kan smita undan radarn om man inget säger/tjatar om det.

Jag gillar knytkalas, man bidrar, ibland mer och ibland mindre, beroende på ekonomin förstås, men det är ju ändå viktigt att vara delaktig i det känner jag.
 
Jag fattar inte ens varför man firar jul med någon man inte gillar 😅
Hade inte betalt en spänn till den där människan.
Därför att min sambo ville fira jul med sin syster och våra barn ville träffa sina kusiner. Vi har inte träffat dom sedan pandemin drog igång så det är ju förståeligt. De ville inte åka långt pga bäbis så därför blev det att vi åkte dit i stället. Jag var inte förtjust intanken men tänkte att det ändå skulle bli skönt att bara få vara gäst över jul i stället för att vara den som ska fixa allting.
 
Det finns en chans att frågan uteblir.
Jag tar den chansen.
Under den tid som går så sjunker det också undan för mig.
Då blir det mindre plågsamt att ta i det.

Svaret i det här fallet skulle bli:
"Men vi kom ju överens om att vi tog kostnaden för bensinen?"
Skulle jag göra så skulle jag bara gå och oroa mig för framtida tjafset, som ju inte skulle låta vänta på sig tyvärr.... jag skulle må skit.
 
Jag hade tyckt det varit märkligt och hade frågat hur det kommer sig att ni ska betala när hon aldrig behövt göra det hos er? Och så hade jag velat räkna av för det som ni haft med i så fall. Och såklart låtit de betala för sig i fortsättningen.

Däremot tycker jag att era bensin och djurkostnader är orelevanta, ni erbjöd ju er att åka dit.
 
Därför att min sambo ville fira jul med sin syster och våra barn ville träffa sina kusiner. Vi har inte träffat dom sedan pandemin drog igång så det är ju förståeligt. De ville inte åka långt pga bäbis så därför blev det att vi åkte dit i stället. Jag var inte förtjust intanken men tänkte att det ändå skulle bli skönt att bara få vara gäst över jul i stället för att vara den som ska fixa allting.

Jag hade firat jul själv eller med någon annan 🙄
Men så är jag inte så brydd om traditioner och fira tillsammans.
 
I min familj har vi också alltid knytkalas. Brukar förut vara hos mamma men pga covid och sur syster så har det inte blivit något de senaste jularna. Vi brukar betala mamma lite och ta med lite, men väl på plats brukar det vara mamma och jag som fixar mat och dukning medan min syster sitter och latar sig och min bror håller sig ur vägen tills maten är serverad.... Mamma tycker pandemin varit rätt skön för hon har sluppit stå i köket på samma vis och sluppit behöva tjata på min syster om att betala sin del av pengarna.... Det är inte så att min syster är fattigare än oss andra, hon tycker bara att hon kan smita undan radarn om man inget säger/tjatar om det.

Jag gillar knytkalas, man bidrar, ibland mer och ibland mindre, beroende på ekonomin förstås, men det är ju ändå viktigt att vara delaktig i det känner jag.
Jag tycker det låter som både din bror och syster latar sig.
 
Det finns en chans att frågan uteblir.
Jag tar den chansen.
Under den tid som går så sjunker det också undan för mig.
Då blir det mindre plågsamt att ta i det.

Svaret i det här fallet skulle bli:
"Men vi kom ju överens om att vi tog kostnaden för bensinen?"
Du menar att du skulle dra en lögn och hoppas att den andra gick på det? Sånt där tycker jag är så dålig stil. Om ämnet kommer upp, stå för din åsikt.

Har hänt mig flera gånger, främst i hästsammanhang att folk slingrar sig, ljuger och låtsas missförstå när jag försöker få klara besked. Jag tycker det är dålig stil.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 882
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 661
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp