Hur musklar man överlinjen?

Sv: Hur musklar man överlinjen?

Nja hästen behöver en del saker som finns i kraftfodret. Lysin i havre till exempel.

Håller bara med igen.
Jo jag blandade diskussionen lite där och pratade både om unghästar och äldre. Det blev lite otydligt. Unghästar som fått ordentligt med mat utvecklas till hållbara hästar, tycker jag, dessutom mer lättfödda och det gäller även fullblod som ridhästar. De ska inte vara tunna staket (där håller jag med även biffen, men inte ang att det går att fodra emd bara hö). Fullblod är lätta hästar men inte magra.

Havresskräcken är inte alls bra för hästarna. Jag baxnar när jag ser vissa foderstater på foderforumet så där läser jag inte längre.

minimi skrev:
och mera off (ska inte göra om det)

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jaaaa! Mina/våra hästar har "galoppfodrats" (fast inte som en löphäst i full träning, men samma princip, dvs tillräckligt med kraftfoder för att kunna bygga muskler och arbeta) alltid och de har varit lättfödda, i bra hull, med bra muskler och strarka och friska. Många förfasar sig, det är ju så modernt idag att tro att hästen inte alls behöver kraftfoder. Det gäller unghästar och vuxna hästar också.
När det kommer till kritan är många rädda för överenergi. Men en välfodrad häst som mår bra och arbetas sunt blir inte oregerlig av kraftfoder. Det är bara dumheter.
Jag sticker ut hakan här och tycker att många har för lite kunskap och kan inte hantera sina hästar och då drar de ner på maten för att få dem lugna. Återigen, jag tänker på alla dessa tråkiga trådar om folk som tappat glädjen i att rida för att hästen blivit omöjlig att rida ut på. Det är så¨trist. Och med fel rådgivarew hamnar de i onda cirklar.

Ja ja, jag vet att många tycker annorlunda.

Off här med..

Min häst har gått lite senaste veckan, men har fått nästan lika mycket mat.

Igår red jag ett pass och hej å hå vad han var rädd för hela omvärlden och var överladdad.

Det fick mig att verkligen börja rida! Jag fick vara noga med att sätta tydliga ramar och gränser och begära att han skulle lyssna på mig och strunta i vattenslangen som har varit på samma ställe i flera månader. Det var jättenyttigt för mig då jag gärna mesrider och blir lat och åker häst. Till slut kunde jag också ta tillvara på energin och jag fick det bästa passet hittills på min häst! Det var en riktig "aha" känsla, men samtidigt blir jag sur på mig själv då jag har sån dålig kondis, dåligt med muskler, så blir jag lätt spänd och då knyter sig hela kroppen och ridningen blir bara bajs.

Men man måste ju börja någon gång för att komma framåt...

Jag försökte också tänka på hur jag använde mitt bäcken, inte bara i skritten utan också i lätt trav.. och det blev skillnad!!! :bow:

p.s får fri tillgång på silage och ca 2 kg krafft groov 125

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Off här med..

Igår red jag ett pass och hej å hå vad han var rädd för hela omvärlden och var överladdad
.

Man ska bruka den energin:idea:

OFF; OFF
Min val som stått i nästan ett år är jättefin.
När mitt sto fick 7 mån. konv. som 4-5 åring, så kommenterade folk att det var så konstigt att hon inte hade fallit ur.
Nä hon fick nästan lika mkt mat som tidigare.
Om de ska kunna "komma tillbaka" så måste de kunna bära sig o ryttaren.

Jag har också varit med om att vända överenergi till mycket kraftfullt engagerat arbete från hästen. Nu tycker ajg förstås inte de ska ha övernergi jämt, men jag förstår hur du menar för det blir verkligen tryck i arbetet när man lyckas använda den extra energin rätt.

Nu ska jag jobba har smitit hela fm:angel:

Min häst har hittat ett sätt som funkar prima.
Han styrketränar i hagen. Pinnar, hinkar ja allt han kan tänkas komma åt står han och lyfter, upp och ner, upp och ner, upp och ner... :angel:

*KL*
Tillbaka:angel:
Förr brukade jag löshoppa hästarna, då jag blev en av den värsta kalibern att barrera hästarna:D i uppsuttet.

Tyckte att de skulle få hoppa ibland, men höjde hindrena lite väl...:angel: och red emot å hoppsan vad högt det var o släppte allt.

hästarna tyckte att det var ganska tråkigt att löshoppa, så jag lejde min kompis(kamikazepiloten) att hoppa dem.

Dröm om val.´s förvåning när det stod ett hinder på diagonalen:confused:
Han har talang, hoppar som Milton;)
Han har ju Grannus-blod i sig.:banana:
Är alldeles för dålig på att lägga in studshoppning o cavaletti-träning.

Vet nu varför man inte blev hoppryttare:idea: detta släpande på bommar o stöd, fram o tillbaka.:crazy:

Senast ändrad:

overtyre skrev:
Håller med. Förstår ingenting. :crazy: :angel:

Tydligen inte jag heller somlyckades bluddra ihop varenda muskel igår. :rofl:

Förenklat vad vi pratar om, överlinjen är ju till stor del rygg och halsmuskler.

ryggmusklerna består av flera lager, djupa hållningsmuskler - och ytliga rörelsemuskler.

Det är dom/dem ytliga rörelsemuskeln i ryggen som kan växa någe vidare i volym, och ändra ffa bredden på ryggen, den jag la in bild på är den ytligaste och den som växer mest i volym.

Det är ofta mycket snack.... om ryggmuskler och att vissa hästar har för lite...

Sedan har vi ju de som fodrar upp hästarna i hull och säger åhh så mycket muskler....
fett på människor sätter sig på kaggen fram, fett på hästar sätter sig ju gärna i överlinjen....:o

Om hästen skall sätta muskler på ryggen så måste den utföra den rörelse som rörelsemuskeln longissimus gör och hellst med motstånd.

Longissmus lyfter framdelen, den arbetar rätt och växer om ryggraden stabiliseras med hjälp av pilbågen när hsäten lyfter framdelen.
Denna muskel tränas alltså i galopp i uppförsbacke, och vid hopning.

Du har alltid mycket mer ryggmuskler på en hopphäst än på en dressyrhäst.

Jag skall leta bilder på lansmärke och hals.

Senast ändrad:

Man rider i rätt form och varierar dressyrträning, hoppträning och uteritt.

Där har du en poäng, fast då får ju matte muskler också:angel:

Men annars är ju hoppning mycekt bra. Om man tar det i rätt takt och med rätt krav som allt annat. Vi har börjat hoppa i vinter, men inte kommit så långt än. Många studsar har vi inte börjat med men det kommer väl snart nu, när hon är klar för det.

Det är mycket nyttigt i rätt mängd och på rätt sätt.

Liksom att galoppera i vatten om man har tillgång till det, i lite djupare snö eller i sand. Men med omdöme självklart.

Att skritta, trava och galoppera över många små cavaletti som ligger bara någon-några decimeter över marken

Senast ändrad av en moderator:

Susan skrev:
Om hästen skall sätta muskler på ryggen så måste den utföra den rörelse som rörelsemuskeln longissimus gör och hellst med motstånd.
Vad menar du med motstånd?

Och varför "helst med motstånd"?

Susan skrev:
Longissmus lyfter framdelen, den arbetar rätt och växer om ryggraden stabiliseras med hjälp av pilbågen när hsäten lyfter framdelen.
Longissimus, är det den muskeln som du hade på bild i ditt första inlägg?

Susan skrev:
Det är ofta mycket snack.... om ryggmuskler och att vissa hästar har för lite...

Sedan har vi ju de som fodrar upp hästarna i hull och säger åhh så mycket muskler....
fett på människor sätter sig på kaggen fram, fett på hästar sätter sig ju gärna i överlinjen....:o

Jo det har jag märkt inte minst i bildtrådar på ryggar här på buke att en bred rygg ger kommentarer som "Åh vilka muskler, huuur har du fått den sån?"

Fast det mer handlar om en häst på bete eller öht i överhull.

Musklerna ska anser jag, synas på halsen, den där trekanten med linjen upp nedanför manen samt på sidorna av manken, de ska synas utmed ryggraden och ner hela vägen till magen, samt länden och bakåt. Men det är sälllan de stora filéer som man drömmer om, utan mer att man ser hur de rör sig när hästen rör sig. Man ska se om man linar hästen hur det rör sig längs hela linnjen, då arbetar den rätt. Bukmusklerna är inte minst viktiga.
Samtidigt vill jag varna för dessa stora hömagar som man ibland läser att folk tycker att "hästar har naturligt". Den ska ju bäras upp av den stackars ryggen. Undra på om överlinjen gärna blir tunn på dessa hästar, särskilt om hömagen beror på mcyekt hö och ingen havre.

Motstånd = tyngd det är ju tyngre och jobbigar att lyfta tex en rygg om den tyngs ned av en tyngd.

Byggar lyfter ju med tyngder för att få stooora muskler
Tyngden får ju inte vara så stor att hästen inte orkar kompesera med magmusklerna

Allra första inlägget är trapezius, nästa är longissimus.

Nu minimi; kommer snart en hööööbuk på bild:o

:D

Här har vi då både höbuk och isteröverlinje

samt en underhals :o :o :o
Nåt landsmärke syns ju inte av någon anledning :angel: , men formen på halsen kan ju ses

Bilden från i början av 1990

pttson.jpg

Okej. Tack så mycket. Då förstår jag. :bow:

Den nya versionen med annan hals 16 år senare

Kopia2avpttson.jpg

om man jämför med översta bilden så har ju musklerna hamnat på ovansidan av halsen istället för på undersidan.

Senast ändrad:

Susan skrev:
Den nya versionen med annan hals 16 år senare

Kopia2avpttson.jpg

om man jämför med översta bilden så har ju musklerna hamnat på ovansidan av halsen istället för på undersidan.

Ja nu har du visat precis det jag menar. :bow: Tack! Det var skillnad, du!

Här kan man ju också se skillnad på hur underlinjen ser ut när pilbågen spänns..

ankomst till tävlingsplatsen....
Kopiaavpttson.jpg

samma häst under arbete på framridningen samma dag.
Pilbågen är måhända inte färdigspänd men skillnad syns ju
KopiaavPuttson.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar