Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
minimi skrev:och mera off (ska inte göra om det)
Jaaaa! Mina/våra hästar har "galoppfodrats" (fast inte som en löphäst i full träning, men samma princip, dvs tillräckligt med kraftfoder för att kunna bygga muskler och arbeta) alltid och de har varit lättfödda, i bra hull, med bra muskler och strarka och friska. Många förfasar sig, det är ju så modernt idag att tro att hästen inte alls behöver kraftfoder. Det gäller unghästar och vuxna hästar också.
När det kommer till kritan är många rädda för överenergi. Men en välfodrad häst som mår bra och arbetas sunt blir inte oregerlig av kraftfoder. Det är bara dumheter.
Jag sticker ut hakan här och tycker att många har för lite kunskap och kan inte hantera sina hästar och då drar de ner på maten för att få dem lugna. Återigen, jag tänker på alla dessa tråkiga trådar om folk som tappat glädjen i att rida för att hästen blivit omöjlig att rida ut på. Det är så¨trist. Och med fel rådgivarew hamnar de i onda cirklar.
Ja ja, jag vet att många tycker annorlunda.
malinsky skrev:Off här med..
.Igår red jag ett pass och hej å hå vad han var rädd för hela omvärlden och var överladdad
Man ska bruka den energin
OFF; OFF
Min val som stått i nästan ett år är jättefin.
När mitt sto fick 7 mån. konv. som 4-5 åring, så kommenterade folk att det var så konstigt att hon inte hade fallit ur.
Nä hon fick nästan lika mkt mat som tidigare.
Om de ska kunna "komma tillbaka" så måste de kunna bära sig o ryttaren.
overtyre skrev:Håller med. Förstår ingenting.
Där har du en poäng, fast då får ju matte muskler också
Men annars är ju hoppning mycekt bra. Om man tar det i rätt takt och med rätt krav som allt annat. Vi har börjat hoppa i vinter, men inte kommit så långt än. Många studsar har vi inte börjat med men det kommer väl snart nu, när hon är klar för det.
Det är mycket nyttigt i rätt mängd och på rätt sätt.
Liksom att galoppera i vatten om man har tillgång till det, i lite djupare snö eller i sand. Men med omdöme självklart.
Att skritta, trava och galoppera över många små cavaletti som ligger bara någon-några decimeter över marken
Vad menar du med motstånd?Susan skrev:Om hästen skall sätta muskler på ryggen så måste den utföra den rörelse som rörelsemuskeln longissimus gör och hellst med motstånd.
Longissimus, är det den muskeln som du hade på bild i ditt första inlägg?Susan skrev:Longissmus lyfter framdelen, den arbetar rätt och växer om ryggraden stabiliseras med hjälp av pilbågen när hsäten lyfter framdelen.
Susan skrev:Det är ofta mycket snack.... om ryggmuskler och att vissa hästar har för lite...
Sedan har vi ju de som fodrar upp hästarna i hull och säger åhh så mycket muskler....
fett på människor sätter sig på kaggen fram, fett på hästar sätter sig ju gärna i överlinjen....
Susan skrev:Den nya versionen med annan hals 16 år senare
om man jämför med översta bilden så har ju musklerna hamnat på ovansidan av halsen istället för på undersidan.