Hur musklar man överlinjen?

Sv: Hur musklar man överlinjen?

Hello!
Ska lusläsa tråden vid tillfälle.
Bara ett inlägg om gropen framför manken. Jag brukar tänka mest på m.rhomboideus. Den är ofta rejält ihopkrampad och förtvinad. därav gropen. En häst som går med längd överlinje och kommer upp och fram med halskurvan, stretchar och arbetar den muskeln dynamiskt, och fyller ut gropen.
-Förstås tillsammans med en full bogrotation. Säkert blir muskeln ofta sådan pga dålig bogrotation, som i sin tur kan bero på framtunghet, klämmande sadel eller något annat. :statiskt arbetande rhomboideus och sänkt bröstrygg.

Har ett typexempel jag kan lägga ut snart... Ska bara anonymisera hästen...

Bra tråd!! ska läsa foderbitarna noga!

**KL**
Instämmer, en mycket intressant tråd! Hade varit intressant att se era bud på en optimal foderstat och ett optimalt träningsschema för att bodybuilda ;) en häst?
Jag har själv varit och klättrat min skatt idag och det var fantastiskt roligt, det tyckte vi båda, och bestämde att vi skulle göra om det. Men hur ofta och hur länge?
Magmuskler har det skrivits om, hur tränas dem bäst? Det ända jag har hört är galopp.. Men hur? Jag har alltid haft ganska normalmusklade hästar, och nu har jag köpt en som är ur kondition, och vi jobbar på att bli starkare och starkare.
U

Om man har en häst som har lätt att bli fet vad ska man då fodra med för att förhindra det? Jag ger min häst 2 kg havre och 1 kg musli om dagen men hon är riktigt tjock.

men då ställer jag frågan angående denna grop framför manken
om en häst har denna grop eller har fått den tyder det då på att

hästan är fel musklad alltså inte har några muskler eller för lite muskler i överlinjen :confused:

eller är det felsorts foder mängd?

Hos min fyller den ut denna grop när framdelen lyfts, bär sig bak och ännu mer när jag börjar med arbetspiruetterna....där måste den lyfta fram max.

Nu hänger jag nog inte med helt. Finns det inga bilder så jag kan förstå?
Mitt kära sto har ingen grop, är inte fet och har just sats igång efter mammaledigheten(= garanterat inte kommit till piruetter ;)).. Eller har jag missat vilken grop vi pratar om?
U

Beror kanske lite på hur manken är och halsen ....det finns en bild på första sidan så du kan se.

men då ställer jag frågan angående denna grop framför manken
om en häst har denna grop eller har fått den tyder det då på att

hästan är fel musklad alltså inte har några muskler eller för lite muskler i överlinjen :confused:

eller är det felsorts foder mängd?

Ju lägre ansatt hals - detso mer att fylla upp.
Men normalhästen bör den vara utfylld på tycker nog jag.
- av muskler

**KL**
Instämmer, en mycket intressant tråd! Hade varit intressant att se era bud på en optimal foderstat och ett optimalt träningsschema för att bodybuilda ;) en häst?
Jag har själv varit och klättrat min skatt idag och det var fantastiskt roligt, det tyckte vi båda, och bestämde att vi skulle göra om det. Men hur ofta och hur länge?
Magmuskler har det skrivits om, hur tränas dem bäst? Det ända jag har hört är galopp.. Men hur? Jag har alltid haft ganska normalmusklade hästar, och nu har jag köpt en som är ur kondition, och vi jobbar på att bli starkare och starkare.
U

Foderstater går att räkna ut, sedan får man anpassa enligt individen då en del är mer lättfödda än andra.

Det finns tabeller för proteinbehov beroende på ålder och arbete.

För att bodybuilda krävs en korrekt balans mellan arbete och vila.
Och att man ligger på en lagom nivå av hästens förmåga.
med rätt träning så ökar ju denna fömåga varför dosen ökas.

Magmuskler tränas bäst i den allsidiga träningen.
Ju mer du får igång ryggens rörelse ju mer måste magen jobba.

En frisk RUND galopp utan att hästen går på bogarna är bra för både mage och rygg. Särskilt om ryttaren står i fältsits och skapar frihet för ryggen

Hello!
Ska lusläsa tråden vid tillfälle.
Bara ett inlägg om gropen framför manken. Jag brukar tänka mest på m.rhomboideus. Den är ofta rejält ihopkrampad och förtvinad. därav gropen. En häst som går med längd överlinje och kommer upp och fram med halskurvan, stretchar och arbetar den muskeln dynamiskt, och fyller ut gropen.
-Förstås tillsammans med en full bogrotation. Säkert blir muskeln ofta sådan pga dålig bogrotation, som i sin tur kan bero på framtunghet, klämmande sadel eller något annat. :statiskt arbetande rhomboideus och sänkt bröstrygg.

Har ett typexempel jag kan lägga ut snart... Ska bara anonymisera hästen...

Bra tråd!! ska läsa foderbitarna noga!

Trodde att de var Trapezius de pratade om. Där fick min häst ont då vi ridit för tränare för nån vecka sedan, kände det på massagen att det var annorlunda. Kanse för att jag fick henne att gå med lite högre huvud? Hon gick fint då med trampade under och bar sig bra!:love:

Jag har tittat på den, och min häst har ingen grop där vad jag har märkt ;). Ska kolla imorgon.. Ska gropen vara där när jag rider? När hon bara står o står är det ingen grop iallafall ;). Tack för förtydligandet..
U

Intressant! Men det är nog så jag har tänkt när jag tränar min skrutta, men vi tar det ganska lungt med igångsättningen. Vi är igång 6 dagar i veckan mycket varierat, en hel del skritt när vi rider ut men också klättring och galopp på galoppbana. Och så dressyrträning på bana kanske 3 pass/ vecka. Det är nog så det ser ut. Hästen verkar trivas med det iallafall.. Hur tycker ni det ser ut? ;)
U

klättra, och som många sagt, jobba hästen i rätt form så läre dom ju bygga muskler där. och träna dressyr ute i skogen! det är superbra:)

**KL**
Det hade varit intressant att se bilder på era hästars rygg/halsmuskulatur.. Eller hela hästen faktiskt, gärna före/efter bilder ;). Det skulle vara intressant att se lite hästar med ofördelaktig byggnad som med rätt träning ser annorlunda ut..
U

här kan man se lite:

DSC00313.jpg

DSC08072.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30