Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!Trodde att de var Trapezius de pratade om. Där fick min häst ont då vi ridit för tränare för nån vecka sedan, kände det på massagen att det var annorlunda. Kanse för att jag fick henne att gå med lite högre huvud? Hon gick fint då med trampade under och bar sig bra!
**KL**
Det hade varit intressant att se bilder på era hästars rygg/halsmuskulatur.. Eller hela hästen faktiskt, gärna före/efter bilder . Det skulle vara intressant att se lite hästar med ofördelaktig byggnad som med rätt träning ser annorlunda ut..
U
Inte rakt av jämförbart!Och Martin (?) som vann Lets Dance har ju lite av flaskhalsaxlar beroende på en enorm trapezius, men om detta är överförbart på häst vet jag inte.
Hello!
Ska lusläsa tråden vid tillfälle.
Bara ett inlägg om gropen framför manken. Jag brukar tänka mest på m.rhomboideus. Den är ofta rejält ihopkrampad och förtvinad. därav gropen. En häst som går med längd överlinje och kommer upp och fram med halskurvan, stretchar och arbetar den muskeln dynamiskt, och fyller ut gropen.
-Förstås tillsammans med en full bogrotation. Säkert blir muskeln ofta sådan pga dålig bogrotation, som i sin tur kan bero på framtunghet, klämmande sadel eller något annat. :statiskt arbetande rhomboideus och sänkt bröstrygg.
Har ett typexempel jag kan lägga ut snart... Ska bara anonymisera hästen...
Bra tråd!! ska läsa foderbitarna noga!
Främre delen, just rhomb. del framför manken o uppåt kan bli grov och mäktig däremot. som en bulle framför manken. Nästan bilda hudveck då hästen kortar upp halsen.
Det är lätt att känna trapezius fibrer i lodräta linjer då den är spänd. Rhomboideus är massivare och kan kännas som en tjock hård enhet från bogbladets broskkant och uppåt-framåt.
Har kan man säga mer uteendemässig funktion hos oss..
I så fall skulle ju den vältränade hästen ha en enormt "fläskig" manke då trapezius täcker hela mankpartiet som en solfjäder.(cervikal och thoracal del)
I dressyrhänseende blir den viktig då den i kort tillstånd hindrar en riktig längning och lösgjordhet i både överlinje och bogrotation.
Drar indirekt ihop bakre delen av halskotpelaren genom sitt läge överst i halskonturen.
Förtvining av bakre trapezius ger det klassiska goda sadelläget... gropen bakom bogbladet, vilket ger en obalanserad bog som lätt åker fram-stupande bog.
Pga att den bakre delen av trap. ska "hålla tillbaka" bogbladet, bakåtrotera. Så med dåligt tillpassad sadel kan man förvandla en hyfsad bogvikel till en dålig bogvinkel. gärna kombinerat med en kort rhomboideus som drar bogen framåt.
Jag är en sucker för muskelprat!!
Skulle ta en sak till.. men den försvann! hm.. måste tänka!ang. Trapezius skriver du...
Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor
Har kan man säga mer uteendemässig funktion hos oss..
Och varför är den då så stor hos Martin?
I själva verket är den stor hos alla med mycket muskler....
För att halsen är med och balanserar/stabiliserar.
Alltså, jag menade inte att den har bara utseendemässig funktion, utan att den på oss kan bli så välutvecklad att den syns mer än på häst.
Vad jag syftade till med att nämna den till att börja med är att det är en muskel som _kan_ växa till i tjocklek - Det beror ju på en muskels fibersammansättning om det är en sådan muskel som vid (rätt) träning växer till i volym. Alla gör ju inte det.
men jag ser sällan en enorm trapezius. tror inte den brukar växa så himla mycket, så stor manke inbäddad i enorma muskellager som martins nacke är lite ovanligt. samma med vår romb. De har olika funktion pga att vi går på två ben o hästen på fyra tror jag.Citat:
En travare kommer aldrig någonsin till ett sådant arbete. öht taget är en vältränad travare en vinthund i förhållande till tom. en helt oriden Dressyrhäst.
Ja, helt rätt. de får mindre massa med mer snabba muskelfibrer. Men en travare i riktigt god form har en välutvecklad men inte spänd romboideus som kan länga sig och rotera bogen korrekt. Och får en normal, välvd halslinje. i högsta fart sträcks halsen givetvis så att den ser mer rak o flack ut. ska alltså inte ha ett landsmärke. aldrig bra på någon häst enl mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor
I dressyrhänseende blir den viktig då den i kort tillstånd hindrar en riktig längning och lösgjordhet i både överlinje och bogrotation.
Drar indirekt ihop bakre delen av halskotpelaren genom sitt läge överst i halskonturen.
Men.....
Du menade ju att det var den som fyllde ut landsmärket när den arbetar dynamiskt. - Menar du då att ju mer felriden en häst är (hindrar en riktig längning...se ovan) desto bättre fyller den ut landsmärket???
Nej, säkert missuppfattning, det kan bli på flera vis. en häst med sämre förmåga att muskla sig får av fel arbetande muskel en förtvining och vajerliknande rhomb. Kort, hård och tunn. och en grop framför manken. Men jag kan även tänka mig att en häst med lätt att muskla sig, av dålig ridning kan låsa överlinjen och "pumpa upp" sin rhomb till ett bulligt och kort resultat.
Alltså, fylld grop med ändå dålig muskelfunktion. Den kommer inte till äkta längning.
Viktigt alltså med både dynamiskt arbete och vila= längning o syresättning.
Sedan är det ju så att ju mer mothållande en muskel arbetar - ju mer volym får den. Och Romberna skall ju arbeta dynamiskt med _sitt_ egentliga jobb.
Jobbar Romberna för mycket så hindrar de ju Dressyrhästen att komma upp ur manken.
Ja, det var precis det jag menade. så blir det då de jobbar statiskt. Dynamiskt arbete ger en välutvecklad muskel med bibehållen längd.
Statiskt arbete håller "nere" hästens bröstrygg o manke. drar ihop halsens bakre del.
Kortfattat på ren svenska = en sadel som klämmer på manken får den bakre delen av trapezius att förtvina (krympa)- se Hallonsodas häst på den första bilden...
Rent logiskt så borde det vara så att om man får trapezius att växa till igen så fyller den ut själva manken och även framför.
Ja, om muskelförtviningen inte gått för långt kan den byggas upp igen till viss del. döda muskelceller återuppstår inte, men de kvarvarande kan utvecklas mer o hästen kan återfå en bra bog.
Hallonsodas häst var ett perfekt exempel på det!
Men framför manken håller jag på att även den hästen hade en för kontraherad rhomboideus. se underhalsen! Så blir det inte av bara en stram trapezius. Fast hela muskelgruppen påverkas ju av dålig ridning såklart!!