Hur musklar man överlinjen?

Sv: Hur musklar man överlinjen?

Trodde att de var Trapezius de pratade om. Där fick min häst ont då vi ridit för tränare för nån vecka sedan, kände det på massagen att det var annorlunda. Kanse för att jag fick henne att gå med lite högre huvud? Hon gick fint då med trampade under och bar sig bra!
Hej!
trapezius ligger som en tunnare solfjäder överst i muskellagren. under liggen den kraftigare rhomboideus som jag tycker har större betydelse vad det gäller den här gropen. Trapezius kan bli mycket öm o kort på hästar som överbelastar bogarna eller har en sadel som stör, men oftast är då även rhomboideur riktigt överansträngd. den kan bli som en tjock stålvajer från bogbladets övre kant och framåt upp i nackligamentet.

Då den får arbeta dynamiskt och hålls mjuk kan den utvecklas och bygga upp "gropen" och ge en maffig halsansättning.
Kort o spänd drar den även i nackligamentet och kan ge stort obehag o även huvudvärk plus dålig bogrotation.
Behöver ofta en hjälp på traven för att släppa sitt hårda grepp då det blivit riktigt illa.
Ganska vanligt! kan kännas som en vajer men ska kännas mjuk och bullig i vila.

**KL**
Det hade varit intressant att se bilder på era hästars rygg/halsmuskulatur.. Eller hela hästen faktiskt, gärna före/efter bilder ;). Det skulle vara intressant att se lite hästar med ofördelaktig byggnad som med rätt träning ser annorlunda ut..
U

Haha, jag har ett klockrent exempel.

Min ponny såg ut såhär för ett år sedan:

P6261088-1.jpg

Jag har ridbilder ifrån då.. Här är en :)

JMOOMNGMHNLQF8.jpg

Idag ser han ut såhär när han rids:

P1014735.jpg

Och såhär uppställd :D.

P1014653.jpg

Kan lägga ut fler bilder om ni behöver exempel :).

Vad anser du rhomboideus gör som är possitivt ur Dresyrhänseende?

Och Martin (?) som vann Lets Dance har ju lite av flaskhalsaxlar beroende på en enorm trapezius, men om detta är överförbart på häst vet jag inte.

Men förmodligen handlar det inte om bara en muskel utan om den sammanlagda muskelmassan.

Senast ändrad av en moderator:

Men hur kan man veta vilken av dessa muskler som är överrepresenterade då rhomboideur ligger innanför ?

Min har en mkt stor och stram (en utav dom...) men vad jag vet så ligger sadeln bra ...kanske något tunn framåt manke....går dock väldigt bogfri och arbetar mkt uppåt i traven i ett bra tempo.

Va tros om detta då ?

Ska be min massör att titta på detta.

Men hur kan man veta vilken av dessa muskler som är överrepresenterade då rhomboideur ligger innanför ?

Min har en mkt stor och stram trapezius men vad jag vet så ligger sadeln bra ...kanske något tunn framåt manke....går dock väldigt bogfri och arbetar mkt uppåt i traven i ett bra tempo.

Muskeln enligt denna länk http://www.alltomhastar.se/upload_docs/418_muskler.pdf
( vad heter nr 43 enligt detta schema ? )

Va tros om detta då ?

Ska be min massör att titta på detta.

Senast ändrad:

Och Martin (?) som vann Lets Dance har ju lite av flaskhalsaxlar beroende på en enorm trapezius, men om detta är överförbart på häst vet jag inte.
Inte rakt av jämförbart!
Människans trapezius(cervicalis) ligger ju överst i axelpartiet och bildar en tydlig kontur. Har kan man säga mer uteendemässig funktion hos oss.. vet inte hur jag ska säga, men hos häst blir den ju aldrig lika uttalad som hos en människobrottare. I så fall skulle ju den vältränade hästen ha en enormt "fläskig" manke då trapezius täcker hela mankpartiet som en solfjäder.(cervikal och thoracal del)
Främre delen, just rhomb. del framför manken o uppåt kan bli grov och mäktig däremot. som en bulle framför manken. Nästan bilda hudveck då hästen kortar upp halsen.

Det är lätt att känna trapezius fibrer i lodräta linjer då den är spänd. Rhomboideus är massivare och kan kännas som en tjock hård enhet från bogbladets broskkant och uppåt-framåt.

Människans rhombioideus sitter bak på ryggen mellan skulderbladen och är som en liten stump. Orsakar mycket spänningar o nackvärk hos oss oxå, men är dold under den större trapezius o syns inte i kontur som hos hästen.

I dressyrhänseende blir den viktig då den i kort tillstånd hindrar en riktig längning och lösgjordhet i både överlinje och bogrotation.
Drar indirekt ihop bakre delen av halskotpelaren genom sitt läge överst i halskonturen.

Förtvining av bakre trapezius ger det klassiska goda sadelläget... gropen bakom bogbladet, vilket ger en obalanserad bog som lätt åker fram-stupande bog.
Pga att den bakre delen av trap. ska "hålla tillbaka" bogbladet, bakåtrotera. Så med dåligt tillpassad sadel kan man förvandla en hyfsad bogvikel till en dålig bogvinkel. gärna kombinerat med en kort rhomboideus som drar bogen framåt.

Jag är en sucker för muskelprat!!:rofl:

Nr 43 är rhomboideus övre del som sticker fram bakom trapezius. sedan övergår den i nackligamentet som fäster i skallen.

Hello!
Ska lusläsa tråden vid tillfälle.
Bara ett inlägg om gropen framför manken. Jag brukar tänka mest på m.rhomboideus. Den är ofta rejält ihopkrampad och förtvinad. därav gropen. En häst som går med längd överlinje och kommer upp och fram med halskurvan, stretchar och arbetar den muskeln dynamiskt, och fyller ut gropen.
-Förstås tillsammans med en full bogrotation. Säkert blir muskeln ofta sådan pga dålig bogrotation, som i sin tur kan bero på framtunghet, klämmande sadel eller något annat. :statiskt arbetande rhomboideus och sänkt bröstrygg.:confused: :confused:
Har ett typexempel jag kan lägga ut snart... Ska bara anonymisera hästen...

Bra tråd!! ska läsa foderbitarna noga!

nu hänger inte kärringen i pajala med längre i ert muskelsnack :crazy: :crazy:

hjälp mig att förstå

Kanske mitt senare inlägg är tydligare?!

Jag menade att den muskeln genom sin funktion i konstant kontraherat (sammandraget) läge bidrar till kort överlinje. Indirekt ger den kortad bakre halskurva och iom det även sänkt bröstrygg. Inte bara den givetvis. det är en komplex samarbetande massa av muskler.
Men jag upplever den som ett ganska stort problemområde på alla hästar som av någon anledning överbelastar sin framdel.

*travare utan god bakbensaktivitet eller som körts i botten.
*hästar med tex illasittande sadel som sänker ryggen och kortar upp halsen.
*alla hästar som kortar upp halsen.(pga munproblem, dålig ryttarinverkan osv osv)
.. and so on!

Främre delen, just rhomb. del framför manken o uppåt kan bli grov och mäktig däremot. som en bulle framför manken. Nästan bilda hudveck då hästen kortar upp halsen.

Det är lätt att känna trapezius fibrer i lodräta linjer då den är spänd. Rhomboideus är massivare och kan kännas som en tjock hård enhet från bogbladets broskkant och uppåt-framåt.

Så var det bättre förklarat men så är det på min pålle....är det bra el dåligt ?

Hur menar du att det är? det var två ytterligheter i citatet, stor o bullig eller strängig och hård??

Fniss...det var 3 av 4...stor, bullig och hård och då speciellt i högre form.
När man då böjer hals blir det som ett veck där :crazy:

Kanske för att jag tränat mer skritt - trav, rygg och klättring en längre tid ? Dock alltid i form, djup och kämpat med liksidighet men bara rakt fram ute.

Börjat precis med cantring...( han e konval )

Senast ändrad:

Nu är jag egentligen inte för att hacka upp...Men det står så mycket olika.

ang. Trapezius skriver du...
Har kan man säga mer uteendemässig funktion hos oss..
:confused:
Och varför är den då så stor hos Martin?
I själva verket är den stor hos alla med mycket muskler....
För att halsen är med och balanserar/stabiliserar.

Vad jag syftade till med att nämna den till att börja med är att det är en muskel som _kan_ växa till i tjocklek - Det beror ju på en muskels fibersammansättning om det är en sådan muskel som vid (rätt) träning växer till i volym. Alla gör ju inte det.
I så fall skulle ju den vältränade hästen ha en enormt "fläskig" manke då trapezius täcker hela mankpartiet som en solfjäder.(cervikal och thoracal del)

Tja har den det inte - kanske den inte är vältränad - vad vet jag :o

Hur en häst musklar sig - beror ju helt och hållet hur den rids.
Vid bra ridning så får du en vackrare överlinje som rundar av ev. kantiga former. På Hallonsodas häst var det ju stor förändring i överlinjen på.

En travare kommer aldrig någonsin till ett sådant arbete. öht taget är en vältränad travare en vinthund i förhållande till tom. en helt oriden Dressyrhäst.
En vinthund kan springa väldigt fort - men mer kan den inte.
Omskolas den till Dressyrhäst kommer den att ändra utseende.förhoppningsvis.

I dressyrhänseende blir den viktig då den i kort tillstånd hindrar en riktig längning och lösgjordhet i både överlinje och bogrotation.
Drar indirekt ihop bakre delen av halskotpelaren genom sitt läge överst i halskonturen.

Men.....

Du menade ju att det var den som fyllde ut landsmärket när den arbetar dynamiskt. - Menar du då att ju mer felriden en häst är (hindrar en riktig längning...se ovan) desto bättre fyller den ut landsmärket???

Detta blir ologiskt för mig.

Sedan är det ju så att ju mer mothållande en muskel arbetar - ju mer volym får den. Och Romberna skall ju arbeta dynamiskt med _sitt_ egentliga jobb.
Jobbar Romberna för mycket så hindrar de ju Dressyrhästen att komma upp ur manken.

Förtvining av bakre trapezius ger det klassiska goda sadelläget... gropen bakom bogbladet, vilket ger en obalanserad bog som lätt åker fram-stupande bog.
Pga att den bakre delen av trap. ska "hålla tillbaka" bogbladet, bakåtrotera. Så med dåligt tillpassad sadel kan man förvandla en hyfsad bogvikel till en dålig bogvinkel. gärna kombinerat med en kort rhomboideus som drar bogen framåt.

Jag är en sucker för muskelprat!!:rofl:

Kortfattat på ren svenska = en sadel som klämmer på manken får den bakre delen av trapezius att förtvina (krympa)- se Hallonsodas häst på den första bilden...
Rent logiskt så borde det vara så att om man får trapezius att växa till igen så fyller den ut själva manken och även framför.

men vidhåller att det är den sammanlagda muskelmassan

Senast ändrad av en moderator:

Man musklar överlinjen med rätt arbete såklart! :idea:
fast det förstod väl alla antar jag:D
Och jag förutsätter att utrustningen passar då såklart:D
Nä men jag har också lagt märke till att det ofta är en grop där... vissa har ju lågt ansatt hals och kommer alltid ha en liten inbuktning där men i de flesta fall så behövs bara träning.
Att låta hästen bära sig själv i en avslappnad form utan att ryttaren drar ihop hästen och bär huvet med handen är väldigt viktigt för han ryttare en hård hand måste hästen använda andra muskelgrupper för att hålla huvet på plats.. alltså putta nosen framåt för att rytteren inte ska dra in huvet till bringan. hästen använder då sina muskler tvärtom mot vadvi vill. och de ger musklade underhalsar främst...:smirk:
Hästen måste alltså jobba korrekt och avslappnat medöverlinjenför att få muskler där... ganska logiskt:D

ang. Trapezius skriver du...

Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor
Har kan man säga mer uteendemässig funktion hos oss..

Och varför är den då så stor hos Martin?
I själva verket är den stor hos alla med mycket muskler....
För att halsen är med och balanserar/stabiliserar.
Alltså, jag menade inte att den har bara utseendemässig funktion, utan att den på oss kan bli så välutvecklad att den syns mer än på häst.
Vad jag syftade till med att nämna den till att börja med är att det är en muskel som _kan_ växa till i tjocklek - Det beror ju på en muskels fibersammansättning om det är en sådan muskel som vid (rätt) träning växer till i volym. Alla gör ju inte det.
men jag ser sällan en enorm trapezius. tror inte den brukar växa så himla mycket, så stor manke inbäddad i enorma muskellager som martins nacke är lite ovanligt. samma med vår romb. De har olika funktion pga att vi går på två ben o hästen på fyra tror jag.Citat:

En travare kommer aldrig någonsin till ett sådant arbete. öht taget är en vältränad travare en vinthund i förhållande till tom. en helt oriden Dressyrhäst.
Ja, helt rätt. de får mindre massa med mer snabba muskelfibrer. Men en travare i riktigt god form har en välutvecklad men inte spänd romboideus som kan länga sig och rotera bogen korrekt. Och får en normal, välvd halslinje. i högsta fart sträcks halsen givetvis så att den ser mer rak o flack ut. ska alltså inte ha ett landsmärke. aldrig bra på någon häst enl mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lusidor

Men.....

Du menade ju att det var den som fyllde ut landsmärket när den arbetar dynamiskt. - Menar du då att ju mer felriden en häst är (hindrar en riktig längning...se ovan) desto bättre fyller den ut landsmärket???
Nej, säkert missuppfattning, det kan bli på flera vis. en häst med sämre förmåga att muskla sig får av fel arbetande muskel en förtvining och vajerliknande rhomb. Kort, hård och tunn. och en grop framför manken. Men jag kan även tänka mig att en häst med lätt att muskla sig, av dålig ridning kan låsa överlinjen och "pumpa upp" sin rhomb till ett bulligt och kort resultat.
Alltså, fylld grop med ändå dålig muskelfunktion. Den kommer inte till äkta längning.
Viktigt alltså med både dynamiskt arbete och vila= längning o syresättning.

Sedan är det ju så att ju mer mothållande en muskel arbetar - ju mer volym får den. Och Romberna skall ju arbeta dynamiskt med _sitt_ egentliga jobb.
Jobbar Romberna för mycket så hindrar de ju Dressyrhästen att komma upp ur manken.
Ja, det var precis det jag menade. så blir det då de jobbar statiskt. Dynamiskt arbete ger en välutvecklad muskel med bibehållen längd.
Statiskt arbete håller "nere" hästens bröstrygg o manke. drar ihop halsens bakre del.

Kortfattat på ren svenska = en sadel som klämmer på manken får den bakre delen av trapezius att förtvina (krympa)- se Hallonsodas häst på den första bilden...
Rent logiskt så borde det vara så att om man får trapezius att växa till igen så fyller den ut själva manken och även framför.
Ja, om muskelförtviningen inte gått för långt kan den byggas upp igen till viss del. döda muskelceller återuppstår inte, men de kvarvarande kan utvecklas mer o hästen kan återfå en bra bog.
Hallonsodas häst var ett perfekt exempel på det!
Men framför manken håller jag på att även den hästen hade en för kontraherad rhomboideus. se underhalsen! Så blir det inte av bara en stram trapezius. Fast hela muskelgruppen påverkas ju av dålig ridning såklart!!:)
Skulle ta en sak till.. men den försvann! hm.. måste tänka!

Kan bidra med lite bilder.
Här är kallisen för ca tre år sedan. Ganska! låst i sin överlinje med kort hals. kan omöjligt samla sig eller länga överlinjen alls.
(den bakre hästen)
Han var MKT kort i sin rhomboideus. behandlad många många gånger med stretch o massage o elektroterapi där. plus akupunktur.

fullrulle.jpg

Idag ser han ut såhär i frihet= Självvald lekfull form. Lätt att länga trots sin ganska dåliga exteriör.

PICT4502.jpg

Jag vill ha dit mer massa över ryggen o länden. men är rätt nöjd med halslinjen som ändrats radikalt. Har bättre balans över lag i kroppen nu. Innan skulle han aldrig kunna springa i den här formen vare sig under ryttare eller i frihet. Har ganska ruggiga bilder på den gamla formen!! Och mycket satt i kort rhomb o överlinje!!
PICT4498.jpg

Underbara bilder på en häst som verkligen utvecklats. Jag har smygkikat lite på bilder på din kallis å det sista och tänkt "Har hon köpt sej en ny läcker kallis?" ;)

Är det enbart behandling som hjälpt denna pålle...?
Hur har träningen lagts om?

(ursäkta fånigt inlägg kanske....)

men nu blir jag lite orolig här hemma i lilla pajala urskogens mecca
på min häst har precis denna grop farmför manken kommit upp alltså nu på senare tid kanske 3 veckor sedan
och jag kliar mig i skallen och HAR lusläst tråden
för det verkar som de felsta hästar har HAFT denna skåra innan de börjat jobba rätt mm och andra saker som nämts här i tråden

jag har ingen sadel rider barbacka kan det vara en anledning att hon tappat muskler :confused:

kortar upp halsen stundtals men jobbar rätt med bakbens aktivitet

hmmmmmmmmmm

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30