Klaralg03
Trådstartare
Precis lite så jag tänker, jag har ju inga höga ambitioner utan letar efter en trevlig kompis. Tänker att jag börjar med grunder tills dem sitter i sömnen, lärt mig den hårda vägen att man inte kommer någonstans annars Lösgjordhet, takt och mellan hjälper är en självklarhet för mig innan man ens börjar tänka på att bege sig ut på banorna.I lätta och msv klasser kan det snarare vara en fördel med en häst med lite mindre gång jämfört med en stor häst med stor gång. Det är lättare att styra runt och hålla i hop en lite mindre häst med mindre gång. Man ska vara en rätt duktig ryttare om man fixar att rida ett bra program med en stor häst med stora gångarter. Så för en glad amatör räcker absolut vanliga gångarter för att skrapa ihop bra procent så länge man rider noggrant, hästen är lösgjord och svarar på ryttarens hjälper och ryttaren själv sitter bra i sadeln. Det spelar ingen roll hur spektakulär häst du har om du inte har förmågan att klara av att rida på det.
Min 176 dressyrhäst med stor gång (inte flashig, men stor pga storleken på hästen) var mycket svårare att rida på än mitt lilla sto på 162 och jag fick kämpa bra mycket mer för att nå resultat med den stora.