Sv: Hur musklar man överlinjen?
Underbara bilder på en häst som verkligen utvecklats. Jag har smygkikat lite på bilder på din kallis å det sista och tänkt "Har hon köpt sej en ny läcker kallis?"
Är det enbart behandling som hjälpt denna pålle...?
Hur har träningen lagts om?
(ursäkta fånigt inlägg kanske....)
Tack tack för berömmet! han är det häftigaste jag mött på fyra ben!!
Som svar på frågan.. Det som är gjorts har sammantaget ändrat hästen både fysiskt o mentalt. och jag tror att alla bitar har varit nödvändiga. Både träningmässigt, foder och behandlingsmässigt.
Eg tangerar vi hästvård nu, men jag drar en snabb (om jag kan...) redogörelse för vad vi gjort.
Han har alltid tränats ca var annan var tredje dag i vagn! Är ju travare...
Samtidigt har jag lagt in longering utan inspänningar. i kapson och på ganska liten yta. Det har gjort stor del av jobbet! Mycket galoppfattningar o träda över med bak. travigångsättningar. mest fattningar och korta sekvenser. aldrig hålla kvar o jobba med en dålig gångart. springa framåt kan han!
Har stångat mig blodig i början för att få bukt med hans dominans och ogenomsläpplighet mentalt. Var eg omöjlig att inverka positivt i ridning i början. det har släppt med foderbyte o homeopatmedel.
Behandlingar= en hel drös veterinärer från norr till söder som eg inte gjort mycket nytta.. tagit sekundära symptom här o där.
Akupunktur, lite manipulationer av korset. Mycket mycket massage av överlinjen. Men eg har de flesta beh varit konstgjord andning då maten stört muskelfunktionen. Har insett att bästa svaret på beh får jag av friska hästar... suck. ofta är det något djupare som måste ändras.
I dressyren (inte uteritt) skolor o fattningar (trav o på slutet lite galopp) med fokus på kvalite. inget tempo att tala om då det finns där redan. snarare fokus på sakta och lugnt. eftertänksamhet i rörelserna. dämpa och kanalisera energin åt rätt håll. få kontroll över långkroppen och behålla styrseln genom övningarna.
Galopp ute för att rucka loss bäckenet och aktivera magen. Efterssom han stärkts o blivit lösgjord kommer den lugna runda galoppen ute. Kan rulla på i svängar hit o dit. Förr var galoppen förenad med livfara! Noll kontroll bara fullt ös. Nu är stegen avvägda och hästen kan sätta sina ben i marken på ett balanserat sätt. mindre halkrisk!!
stegspannet har ökats under kroppen o gett hästen självförtroende och en annan pondus o lugn!
Klättring har varit onödigt då han är fruktansvärt stark uppför. kan ösa förbi vilken räser som helst och blir aldrig trött uppför. Där är aktionen optimal! Har bestigit berget här utan att dra en suck.
så hellre då knata på nerför. Det kan vara en aning spännande...
fast ska man ner måste man ju upp... hm..
Tänker att uppför kan dom låsa sin rygg o vila den, medans bakdelen får den stora belastningen. och i det här fallet vill jag dämpa påskjutet och öka undertrampet. Vilket hästen visar är otroligt jobbigt. Sakta sakta trav med lyft o sving i ryggen, eller lugn galopp på volt ger tungandning som på upploppet!:smirk:
Nu först är vi redo att öka kraven på samling, och det är nu jag hoppas att ryggen kommer att börja byggas. Utgångsläget vi väntat på är här. lösgjordhet och fokus, och hästen på hjälperna. Så vi får se vad sommaren ger.
Evis, jag PMar lite foderfunderingar!! Du verkar ha koll!