Hur musklar man överlinjen?

Sv: Hur musklar man överlinjen?

Fina bilder och fin utveckling på hästen.

Många lite för "ihophållna/upphållna Dressyrhästar är som tjockast på mitten av halsen.
Min tanke går till spelnius ffa cervicis

De får hingstnacke - men är gansa tunga och sladdriga framför manken.

Samma hästar går när de får fria tyglar eftersin uppvisning - gärna och stretchar nedåt och extra framåt med näsan.

Vad väcker detta för tankar hos dig?

En välmusklad överlinje får man av att rida hästen i rätt form:) men att hästen har en "grop" precis innan manken tror jag har mycket att göra med vad det är för ras och hur manken ser ut;) :D Det har alltså mer med exteriören att göra än själva ridningen:D

-spontant tänker jag att de kanske inte bär sin hals på det sätt jag tror att en häst i äkta bärighet o samling gör. Den blir inte en reflexmässig del i en kedja utan jobbar mer isolerat.
De placerar sin hals i ett läge som ryttaren ber om.
Halsen placeras inte där automatiskt av en riktig bäckenvinkling och ihophållen och sviktande överlinje (rygg) utan hålls upp o ihop av handen.

Den borde vara arbetsamt och ge hästen en känsla av tungt muskelarbete i halsen som den då den får chansen vill sträcka ut o vila.
Att de söker handen och länger fram o ner efter arbete är ju självklart o naturligt, men det du menar är kanske mer en lite desperat tänjning och tillfälle att vila en hårt arbetande kroppsdel som eg inte borde ansträngas så hårt i en naturlig samling.

Håller med om att vissa dressyrhästar har en konstig muskling i halsen! En del ser nästan så pumpade ut att de har svårt att vrida på huvudet. de ser stöpta ut i en dressyrform som de inte kan lägga bort o bli "häst igen" i vila. Då de ska titta sig snabbt omkring ser de ut som en människa med nackspärr, likssom svänger runt en rak hals o kikar i ögonvrån.

Men det borde ju komma av det du säger, ihopdragen onaturligt buren hals.

Underbara bilder på en häst som verkligen utvecklats. Jag har smygkikat lite på bilder på din kallis å det sista och tänkt "Har hon köpt sej en ny läcker kallis?"

Är det enbart behandling som hjälpt denna pålle...?
Hur har träningen lagts om?

(ursäkta fånigt inlägg kanske....)
Tack tack för berömmet! han är det häftigaste jag mött på fyra ben!!

Som svar på frågan.. Det som är gjorts har sammantaget ändrat hästen både fysiskt o mentalt. och jag tror att alla bitar har varit nödvändiga. Både träningmässigt, foder och behandlingsmässigt.

Eg tangerar vi hästvård nu, men jag drar en snabb (om jag kan...) redogörelse för vad vi gjort.

Han har alltid tränats ca var annan var tredje dag i vagn! Är ju travare...
Samtidigt har jag lagt in longering utan inspänningar. i kapson och på ganska liten yta. Det har gjort stor del av jobbet! Mycket galoppfattningar o träda över med bak. travigångsättningar. mest fattningar och korta sekvenser. aldrig hålla kvar o jobba med en dålig gångart. springa framåt kan han!

Har stångat mig blodig i början för att få bukt med hans dominans och ogenomsläpplighet mentalt. Var eg omöjlig att inverka positivt i ridning i början. det har släppt med foderbyte o homeopatmedel.:banana:

Behandlingar= en hel drös veterinärer från norr till söder som eg inte gjort mycket nytta.. tagit sekundära symptom här o där.
Akupunktur, lite manipulationer av korset. Mycket mycket massage av överlinjen. Men eg har de flesta beh varit konstgjord andning då maten stört muskelfunktionen. Har insett att bästa svaret på beh får jag av friska hästar... suck. ofta är det något djupare som måste ändras.

I dressyren (inte uteritt) skolor o fattningar (trav o på slutet lite galopp) med fokus på kvalite. inget tempo att tala om då det finns där redan. snarare fokus på sakta och lugnt. eftertänksamhet i rörelserna. dämpa och kanalisera energin åt rätt håll. få kontroll över långkroppen och behålla styrseln genom övningarna.

Galopp ute för att rucka loss bäckenet och aktivera magen. Efterssom han stärkts o blivit lösgjord kommer den lugna runda galoppen ute. Kan rulla på i svängar hit o dit. Förr var galoppen förenad med livfara! Noll kontroll bara fullt ös. Nu är stegen avvägda och hästen kan sätta sina ben i marken på ett balanserat sätt. mindre halkrisk!!:) stegspannet har ökats under kroppen o gett hästen självförtroende och en annan pondus o lugn!

Klättring har varit onödigt då han är fruktansvärt stark uppför. kan ösa förbi vilken räser som helst och blir aldrig trött uppför. Där är aktionen optimal! Har bestigit berget här utan att dra en suck.
så hellre då knata på nerför. Det kan vara en aning spännande...:eek: fast ska man ner måste man ju upp... hm..

Tänker att uppför kan dom låsa sin rygg o vila den, medans bakdelen får den stora belastningen. och i det här fallet vill jag dämpa påskjutet och öka undertrampet. Vilket hästen visar är otroligt jobbigt. Sakta sakta trav med lyft o sving i ryggen, eller lugn galopp på volt ger tungandning som på upploppet!:smirk:

Nu först är vi redo att öka kraven på samling, och det är nu jag hoppas att ryggen kommer att börja byggas. Utgångsläget vi väntat på är här. lösgjordhet och fokus, och hästen på hjälperna. Så vi får se vad sommaren ger.

Evis, jag PMar lite foderfunderingar!! Du verkar ha koll!

Touche .bow:

- Vi är överens

dessa hästar brukar inte heller följa handen framåt.

Senast ändrad av en moderator:

En välmusklad överlinje får man av att rida hästen i rätt form:) men att hästen har en "grop" precis innan manken tror jag har mycket att göra med vad det är för ras och hur manken ser ut;) :D Det har alltså mer med exteriören att göra än själva ridningen:D

Nu hoppar jag in och lägger mig i utan att ha läst hela tråden. Men, till frågan; är det gropen i framför manken, på överlinjen, ni menar så fylls den ut med korrekt "spänd-båge-ridning"/hästen korrekt på tygeln. Men om det är en unghäst så kan det kanske bero på exteriören (om den är helt uppåt väggarna), alternativt om den är oriden och har ont någonstant, vilket då begränsar den naturliga rörelsen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 640
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 668
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 735
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka