Känns alltid ojämnt och får ont i höger fot vid ridning.

valy

Trådstartare
Hej!

Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare förståelse för ridningen och utrustningen, men jag har haft ett återkommande problem som jag inte lyckats lösa och som stör mig mycket – det handlar om stigbyglarna och längden på stiglädren.

Under året har jag ridit tre olika hästar. De två första var lite mindre: en "tjockare" fjording x arab-korsning och en "smalare" häst som jag tror är ett halvblod av något slag. På dessa hästar var det enklare att sadla och hitta rätt längd på stigbyglarna, och det kändes inte lika ojämnt. Speciellt på den "tjockare" hästen kändes det nästan alltid rätt. Nu rider jag däremot mest en stor valack, som är ett engelskt fullblod x P.R.E-korsning och 176 cm i mankhöjd. Jag klarar att sadla honom, men det är fortfarande knepigare att få allt att kännas rätt jämfört med de mindre hästarna.

Problemet ligger i att jag alltid måste justera stiglädren när jag sitter upp, även om jag vet vilka hål jag brukar sätta dem på. Vissa lektioner behöver jag ha dem längre, andra kortare, och det känns sällan helt jämnt mellan sidorna. På höger sida är det nästan alltid problem. Det känns som att stiglädret antingen är för kort eller för långt, jag får inte till den där "perfekta" längden. Dessutom får jag alltid ont i höger fot, oavsett vilken längd jag har... förstår inte varför. På vänster sida tappar jag ofta stigbygeln, speciellt i trav och galopp, men det har blivit bättre med det de senaste lektionerna. Höger sida är dock fortfarande ett frågetecken.

Det som gör det mer frustrerande är att jag känner mig balanserad i sadeln rent allmänt. Jag upplever inte att jag sitter snett eller har svårt att hålla balansen när jag rider, men ändå känns det ojämnt i benen. Jag har tidigare tränat konståkning, vilket kanske spelar in. Mitt högra ben har alltid varit mitt starkare "landningsben", och vänster fot är van vid att vara belastad vid bla. snurrar. Kanske är det därför det känns så här, men jag vet inte hur jag ska lösa det. Hur lång tid tar det för kroppen att anpassa sig till ridningen och för musklerna att hitta rätt balans?

För närvarande rider jag med ridskor och shortchaps, men mina shortchaps har gått sönder, så jag har beställt nya. Det kanske kan göra en viss skillnad med nya sortchaps, men jag funderar också på om jag borde skaffa ridstövlar istället. Kan det ge bättre stöd? Finns det något jag kan lägga i ridskorna för att minska belastningen på höger fot?

Tyvärr har vi inga speglar i ridhuset, så jag kan inte se om jag sitter jämnt. Jag har heller ingen som kan filma mig när jag rider, vilket gör det ännu svårare att se vad som händer. Jag har försökt föreslå speglar till ridskolan, men det har inte blivit av. Just nu finns det inte heller någon plats på andra ridskolor i närheten, och de tar inte in vuxna elever (är 20), så jag är lite fast i situationen.

Har ni några tips på hur jag kan lösa detta? Hur kan jag hitta rätt längd på stiglädren och få det att kännas mer jämnt? Och vad kan jag göra för att slippa smärtan i höger fot? Jag är så tacksam för all hjälp jag kan få! 😊

Senast ändrad:
Ridläraren måste väl kunna hjälpa dig med att se om du sitter jämnt och hur du ska göra för att det ska kännas bättre.

I övrigt så skulle jag rekommendera centrerad ridning som handlar mycket om kroppskännedom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 133
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 173
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Hästmänniskan Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har...
Svar
13
· Visningar
1 755
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka