Hur musklar man överlinjen?

Sv: Hur musklar man överlinjen?

Har hästen inte i första hand sina fettdepåer på korset och "ponnyvalken" på bukens sida högt upp?

det samlas väl lite på ryggen och runt manken och i halsen också...
kan man ju se på min köttbulle på första bilden
(Ni får ursäkta knopparna förresten :rofl: )

Många med lite rundare raser får ju problem med sadeln att den inte passar när 'sommarhullet sätter in'

Vad är det för skillnad på underlinjen eller överlinjen?

Ingen, anser jag eftersom hästen inte arbetar genom hela kroppen utan viker sig lite i halsen och lägger näsan på sned.

En sak till, du har pratat mycket om att inte sadla för långt fram.

Men det är kanske något du börjat tänka på nu på senare tid?

På dina bilder ligger sadeln uppe på manken och är i en kraftig bakvikt.

Annars en fin Nordsvensk.

Nej du har rätt i att han inte går korrekt, men jag tycker att jag ser skillnad.
Angåen formen så lutar ju hästen och är inte ett dugg rakriktad den är inte i balans och inte självbärig, jag ser ändå att han försöker hålla upp magen.

Och ja för 16 år sedan så visste jag iten hur man sadlade. :D
Denna sadel passade honom inte heller. det var på den tiden när man köpte sadel efter ryttaren :smirk:

Man ser ju att takten är helt urusel och det är ju inte så konstigt när sadeln trycker i bakvikt i ryggen. :o

Det kanske är av sina egna mistag man lär sig saker :)
Insikter brukar ju komma när man upplever skillnaden före - och efter...

Susan skrev:
Nej du har rätt i att han inte går korrekt, men jag tycker att jag ser skillnad.
Angåen formen så lutar ju hästen och är inte ett dugg rakriktad den är inte i balans och inte självbärig, jag ser ändå att han försöker hålla upp magen.

Och ja för 16 år sedan så visste jag iten hur man sadlade. :D
Denna sadel passade honom inte heller. det var på den tiden när man köpte sadel efter ryttaren :smirk:

Man ser ju att takten är helt urusel och det är ju inte så konstigt när sadeln trycker i bakvikt i ryggen. :o

Det kanske är av sina egna mistag man lär sig saker :)
Insikter brukar ju komma när man upplever skillnaden före - och efter...
Det har du alldeles rätt i!!

Man lär av sina misstag!

Putte liknar ett halvblod mer och mer! :D. Det ser ut som själva skelettet har ändrat sig. jättesnyggt! Hoppas samma sak kan ske med min lilla underhalshäst.

Lysin är en aminosyra som finns i princip allt protein - även hö. HelenaHandberg har skrivit om lysin i Foder-forumet om man vill lära sej lite om hur man räknar utifrån höet (tror det är något med 5% lysin av gr smbrp i hö).
Så visst, har man rejält bra hö kan man utfodra med bara hö. Särskilt på äldre ridhästar!
Men unghästen har ett stort behov i alla fall fram till 2 års ålder. Min kallblodsåring ligger på ett behov på runt 40 gr lysin. Av det räknar jag på att han får i sej 16 gr från höet. Och då har jag ändå inte katastrofalt dåligt hö!

Anledningen att man räknar lysin är ju att lysin är den mest svåråtkomliga aminosyran - täcker man behovet av lysin så täcker man ganska säkert behovet av de övriga essentiella aminosyrorna.

Problemet är att de flesta inte har en aning om vad deras hö innehåller. Går inte att räkna på lysininnehåll då heller.
På en vuxen häst kanske det fungerar att göra så - vuxna hästar har inte långt i närheten samma behov av protein.
Men bristerna syns fort på unghästarna.

Susan skrev:
Sedan har vi ju de som fodrar upp hästarna i hull och säger åhh så mycket muskler....
fett på människor sätter sig på kaggen fram, fett på hästar sätter sig ju gärna i överlinjen....:o

Just det här med att fett sätter sig i överlinjen á la Martini/Herkules har ju länge hyllats bland gemene man. Men det är ju sant precis som du säger att det är just fett som sätter sig där och inte ett resultat av korrekt arbete. Däremot så kan ju fett hamna där trots korrekt arbete.

Lite offtopic angående resonemanget här ang. underlag för muskler så är det ju sant att det inte finns någonting att bygga muskler utav om inte hullet är tillräckligt gott. Men det finns också en avsevärd risk och det är att fång-risken ökar markant om de hålls i lite överhull!

Fettet "leder" så att säga och är därför livsfarligt ur fångsynpunkt. När mitt sto fick ett fånganfall var just hennes fettrand i nacken det första man pekade på på djursjukhuset och utbrast "usch, fångnacke!!" När jag sedan fick tvångsbanta henne så försvann en stor del (men inte allt) av hennes nacke (som jag alltid tidigare i princip betraktat som medfödd samt snygg och ofarlig) Och fångforskning har också visat att de hästar som fått bäst resultat är de som bantats ner och sedan hålls tunna (på gränsen till underhull). Så nuförtiden så betraktar jag fettränder i nacke på ett helt annat vis än tidigare!

Så ur muskelsynpunkt så är det positivt att hålla dem i gott och på gränsen till lite överhull, men ur fångsynpunkt så är det mkt farligt! Och fånghästarna ökar ju bara från år till år.... Så själv håller jag hellre mina hästar ngt tunnare och därav lite mindre muskler (så länge det är tillräckligt för att de ska hålla för arbetet de utsätts för) än att ha dem á la broilers (vilket mitt sto blir omedelbart bara hon får titta på mat)

Min val. hade förra våren betydligt mkt mer fett på hö. sida av korset.
Han var varm i alla ben, förutom h.b. där man vid böjprov fann 3-gradig hälta som diagnosticerades till hb-knä.

Han sprutades där men blev ej bättre.
Då han var markant sned i korset knäcktes han till av en ET.

Rena magiken:banana:
Blev ren o fick en helt annan uppsyn:d
Kan av detta dra slutsatsen att han förvisso var halt högt i h.b, men det satt alltså högre upp än i knät.

Men de tre varma benen kan ha varit ett "förspel" till Fången som utlöstes på riktigt en mån. senare o gav reaktion i just dessa 3 ben.

OOH. Är nog inne på hästvård nu:o

Muskler och hull har väldigt lite med varandra att göra. Hull byggs av energi, muskler byggs av proteiner. Två helt olika saker ur fodersynpunkt. Dvs man behöver inte hålla en häst i överhull för att den ska hålla sej musklad - långt ifrån!
Får den för mycket energi blir den fet. Proteiner i rätt mängd gör inte en häst fet. Å andra sidan - får den för mycket proteiner så omvandlas överskottet (dvs det protein som inte behövs för de dagliga livsunderhållande processerna i kroppen) till energi (som blir fett om det inte görs av med).

Däremot kan det ju vara svårt att fodra upp protein utan att energin också följer med, så ur den synvinkeln så kan det ju vara trixigt att ha rätt underhåll på proteinet utan att en lättfödd häst också blir fet beroende på höets värden och vilka fodermedel man använder - men att överhull skulle vara nödvändigt ur MUSKEL-synpunkt stämmer ju inte riktigt... Hästen kan inte bygga muskler av energi....

Ang detta med fettdepåer och fång så handlar det väl till viss del om IR - dvs insulinresistens? (diabetes typ 2 fast på häst)

Nej precis! Men problemet är att de flesta inte gör analyser och beräknar foderstater utifrån det. Utan man sammankopplar synintryck -dvs gott hull- med att hästen får vad den behöver... Och så går resonemanget som att magra hästar kan inte sätta muskler. Resultatet blir övergödda hästar som har mkt lätt för att få fång (men å andra sidan även har till att bygga muskler)...

Ja just så då förstår jag hur du menar. Nu låter jag som analys-fanatiker men jag tycker det är en absolut grund för att kunna fodra.
Utan analys är det verkligen lätt att förvilla sej - att fettdepåerna uppfattas som muskler.

Men det är ju så med folk också. Många rejält "feta" människor har ju "näringsbrist" - tvärtom vad folk brukar tro.

Nu vill jag ställa en till fråga. Hur kommer det sig att hingstar har lättare att bygga muskler, speciellt i överlinjen? Varför kallar man det för hingstnacke?

BusBarro skrev:
Nu vill jag ställa en till fråga. Hur kommer det sig att hingstar har lättare att bygga muskler, speciellt i överlinjen? Varför kallar man det för hingstnacke?

det måste väl ändå ha att göra med det manliga hormonet testosteron - precis som på mänskliga män? eller heter ämnet något annat på hästar - sak samma dock gissar jag!

evis skrev:
Muskler och hull har väldigt lite med varandra att göra. Hull byggs av energi, muskler byggs av proteiner. Två helt olika saker ur fodersynpunkt. Dvs man behöver inte hålla en häst i överhull för att den ska hålla sej musklad - långt ifrån!
Får den för mycket energi blir den fet. Proteiner i rätt mängd gör inte en häst fet. Å andra sidan - får den för mycket proteiner så omvandlas överskottet (dvs det protein som inte behövs för de dagliga livsunderhållande processerna i kroppen) till energi (som blir fett om det inte görs av med).

Däremot kan det ju vara svårt att fodra upp protein utan att energin också följer med, så ur den synvinkeln så kan det ju vara trixigt att ha rätt underhåll på proteinet utan att en lättfödd häst också blir fet beroende på höets värden och vilka fodermedel man använder - men att överhull skulle vara nödvändigt ur MUSKEL-synpunkt stämmer ju inte riktigt... Hästen kan inte bygga muskler av energi....

Ang detta med fettdepåer och fång så handlar det väl till viss del om IR - dvs insulinresistens? (diabetes typ 2 fast på häst)

Jäkligt kunnigt inlägg du! :bow:
Det där borde komma fram till fler folk! ser ju trådar upp och trådar ner där folk efterlyser hästar med muskler. och sen bild på bild med hästar i enbart Gott Hull och inte en muskel. Om ens Hull i vissa fall :eek:
Kanske en teoretisk tråd runt muskel byggar kunskap med substans i sig på plats snart. :bow:

Din aspekt är ju rätt iaktagget - men om man går ändå längre bak och funderar lite mer på varför det blivit så överhuvudtaget...

Det finns en till aspekt -
En maffig överlinje tyder på särdeles goda gener, för det innebär att djuret är balanserat och starkt.

Hingstar har ett beteende som ganska ordentligt skiljer sej från ston. En bra ledarhingst är stark, balanserad och har goda egenskaper när det gäller att vakta flocken och skydda den. Det kräver framförallt styrka och balans - ett respektingivande yttre. Hingstar är gjorda för att visa upp sej för stona, för att de ska bli "på humör" (ställa upp på betäckning). När en hingst ska visa upp sej inför en betäckning så är det så samlat som möjligt som gäller, med så maffig överlinje som möjligt - det vet man om man varit med någon gång :D. Det brukar vara piaffer, passage, levader osv... Oftast brukar det kasnke inte behövas om stoet verkligen är rätt i tid men beteendet är urgammalt ;)...

Överlinjen kommer på köpet. Balans och styrka är viktiga hos hingstarna, och en maffig överlinje är en naturligt följd av det. All träning som unghingstarna pysslar med, med varandra - bygger överlinje!

Samma beteende finns hos andra djur, tjurar har till exempel oftast rejäla "uppblåsnings"-muskler på sidan av bröstkorgen - för att de ska kunna "Blåsa upp sej" när det gäller att visa sej starka och "värdiga" inför andra tjurar eller hot eller kor.

Äsch, den här tråden duger väl?
På foder finns massor att läsa.

Men jag tycker väl att när det gäller att verkligen kunna bedöma muskling, är det svårt med bilder. Jag vill KÄNNA. Det bästa är ju att stoppa in en hand så långt upp i ljumsken mellan bakbenen som möjligt. Här känns det om det finns några muskler eller inte på hästen. :D Eller för den delen under magen - hur känsn egentligen rectus abdominis? Men det är svårt att ta kort på de här musklerna. De flesta människor vet inte ens att hästarna har muskler på undersidan av kroppen :eek:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar