Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har du alldeles rätt i!!Susan skrev:Nej du har rätt i att han inte går korrekt, men jag tycker att jag ser skillnad.
Angåen formen så lutar ju hästen och är inte ett dugg rakriktad den är inte i balans och inte självbärig, jag ser ändå att han försöker hålla upp magen.
Och ja för 16 år sedan så visste jag iten hur man sadlade.
Denna sadel passade honom inte heller. det var på den tiden när man köpte sadel efter ryttaren :smirk:
Man ser ju att takten är helt urusel och det är ju inte så konstigt när sadeln trycker i bakvikt i ryggen.
Det kanske är av sina egna mistag man lär sig saker
Insikter brukar ju komma när man upplever skillnaden före - och efter...
Susan skrev:Sedan har vi ju de som fodrar upp hästarna i hull och säger åhh så mycket muskler....
fett på människor sätter sig på kaggen fram, fett på hästar sätter sig ju gärna i överlinjen....
BusBarro skrev:Nu vill jag ställa en till fråga. Hur kommer det sig att hingstar har lättare att bygga muskler, speciellt i överlinjen? Varför kallar man det för hingstnacke?
evis skrev:Muskler och hull har väldigt lite med varandra att göra. Hull byggs av energi, muskler byggs av proteiner. Två helt olika saker ur fodersynpunkt. Dvs man behöver inte hålla en häst i överhull för att den ska hålla sej musklad - långt ifrån!
Får den för mycket energi blir den fet. Proteiner i rätt mängd gör inte en häst fet. Å andra sidan - får den för mycket proteiner så omvandlas överskottet (dvs det protein som inte behövs för de dagliga livsunderhållande processerna i kroppen) till energi (som blir fett om det inte görs av med).
Däremot kan det ju vara svårt att fodra upp protein utan att energin också följer med, så ur den synvinkeln så kan det ju vara trixigt att ha rätt underhåll på proteinet utan att en lättfödd häst också blir fet beroende på höets värden och vilka fodermedel man använder - men att överhull skulle vara nödvändigt ur MUSKEL-synpunkt stämmer ju inte riktigt... Hästen kan inte bygga muskler av energi....
Ang detta med fettdepåer och fång så handlar det väl till viss del om IR - dvs insulinresistens? (diabetes typ 2 fast på häst)
mackan skrev:Kanske en teoretisk tråd runt muskel byggar kunskap med substans i sig på plats snart.