Hur musklar man överlinjen?

Sv: Hur musklar man överlinjen?

*suck* jag med.

Känns löjligt att beställa cola light tillsammans med ett skrov :angel: men jag GILLAR faktiskt lighten bättre :D

Till trådskaparen: ursäkta utsväveriet!

KL.

En självbärig häst musklar sig rätt.
Men vägen till en själv bärig häst?

Cavalettibommar i olika höjder och avstånd, som rids i skritt och långsam trav, borde hjälpa till att jobba de muskler som Susan visar på sin bild.

Jutt det - flera lager.

Den här är väl själva överlinjen ( ni får ursäkt anär jag ritade den var jag nog lite full :angel: den går inte ut i svansen :D )
Lngryggen.jpg

En muskel är som starkast (jobbar som bäst) när den är något längre än sin avslappnade vilolängd.
Se så långt upp på halsen som denna muskel går!
Vill man få hästen att jobba bra både med denna muskel och trapezius så måste halsen få sträckas framåt.
I andra änden så kommer man åt den med att vinkla om bäckenet på hästen, mao att få hästen att arbeta självbärigt. :)

ja mimus - hur kommer man dit.:D

A och O = Bra sadel, rätt placeringav den.

Jag brukar ställa mina ryttare i fältsits, eller lättridning med nästan glappkontakt (alltså låååång tygel) och be dem känna in var hästen har sin tyngdpunkt, och placera sig själva rakt ovanför den. De brukar greja det fint :D

Därefter får de lära sig att vända med axlarna, - det grejjar de också fint:D

Sedan så får de lära sig göra en halvhalt genom att sluta gå med på yttertygeln samt att använda magmusklerna för att rebalansera hästen. Det grejjar de så småningom :D

Gör man det här i galopp i fältsits, där fokus är rätt placering ovanpå tyngdpunkten ,och halvhalt och hörnpassering så bygger det rätt muskler. Gärna stor bana, hörnen kan vara en bra .hjälp för att hitta till balans

Om man inte _sitter_ på hästens rygg, och fokuserar på att känna var hästen är och se till att hålla sig ovanpå hästens tyngdpunkt så börjar den snart runda sig mot ryttaren och rulla på. ( om sadeln passar och är rätt placerad :angel: )

I trav kan ju ryttaren hitta denna känsla i lätt ridning, eller över cavaletti, man vet att man placerar sig rätt när hästen söker sig framåt nedåt. Tillräckligt lång tygel och tillräckligt balsnerad ryttare får igång ryggen.

Stör så lite som möjligt:D Hitta balansen - självbärigheten, så jobbar hästen på och stärker sin överlinje

Senast ändrad:

Den muskeln går faktiskt enda ut i svansen och ända upp till nacken egentligen!=)

Det är därför man säger att när hästen arbetar under sig så kommer resten av formen dvs ryggen och nacken!

Till alla:

Gropen ni talar om går inte alltid att få bort då mycket hänger på exteriör. Men med hjälp av rätt träning så kan man många gånger minska den och även få bort den.

Det är väldigt få hästar jag har sett som har en bra överlinje, även på tävlingar där det tävlas MSV ser man väldigt omusklade hästar, vad de än säger så går inte en sådan häst rätt. Tyvär är det så.

Det finns många bra sätt att träna upp en överlinje på en häst, lååånga skritturer, klättring, galopp, studshoppning mm.

En mycket viktig faktor är sadeln! Trycker sadeln kan inte hästens ryggmuskler arbeta vare sig de vill eller inte!

Jag har gjort en bild av longissimus, den ytligaste av ryggmsuklerna den går vare sig till svans eller nacke i min bok.

Multifidus den djupaste går upp i nacken men inte ut i svansen. Den muskelrn heter _musculi sacrocaudales_ passande nog.

Lickety?
På musklebyggande herrar ser man två 'limpor' på varsin sida av ryggraden. På hopphästar ser man måshända inte limpor men en del volym i länden.

Rent 'geografiskt' så borde intercostalis ge mer 'bulk' än longissimus?
What say you....?

Ja longissimus kan man dela in i många olika delar även den ytliga.
Enligt min bok ABC of the horse har hela longissimus kontakt enda upp i nacken ner till svansen.

Jag har samma bok, men är trött :D glömde de där atlantis och capitis :o
Menade att longisimus är den ytligaste av ryggmusklerna

Susan skrev:
Jag har gjort en bild av longissimus, den ytligaste av ryggmsuklerna den går vare sig till svans eller nacke i min bok.

Multifidus den djupaste går upp i nacken men inte ut i svansen. Den muskelrn heter _musculi sacrocaudales_ passande nog.

Lickety?
På musklebyggande herrar ser man två 'limpor' på varsin sida av ryggraden. På hopphästar ser man måshända inte limpor men en del volym i länden.

Rent 'geografiskt' så borde intercostalis ge mer 'bulk' än longissimus?
What say you....?

Intercostalis är ffa en andningsmuskel... Menar du ileocostalis?
Ileocostalis ligger mer ventralt om longissimus. Pratar vi bulk i rygg skulle jag säga longissimus, dessa multifidi mfl är små i jämförelse.

Latin för namnen, grekiska för sjukdomarna :p
(fast sjukdomar har inte tagits upp här ännu :D )

axel skrev:
Pratar ni i kod?
Rena rama grekiskan eller var det latin;)

Och jag är så himla skadad att jag inte ens inser hur det ser ut i texten :rofl:
Förens du kommer och påpekar att det jag tyckte var fullständigt pedagogiskt faktiskt ser fördjävligt ut! :rofl:
*hjärntvättad & insnöad* :crazy:

Hm, unghästar i hage brukar väl anstränga sej ganska gott och bli härligt välmusklade? :D
I alla fall om de har en bra flock och bra hagar - och är väl utfodrade.

Men du har säkert rätt om att det händer saker i överlinjen när unghästen börjar ridas - det bör ju vara så!

Men oftast händer det nog inledande mest bara dåliga saker - även hos den duktiga ryttaren. Min idé är att det är superviktigt att unghästen har en stark överlinje långt innan någon ryttare sätter sej på den. Ridning är ändå så himla bakvänt fel och konstigt för en hästkropp (och huvud) - det blir så fel när man tror att ridningen ska göra den stora skillnaden för hästens överlinje - så svårt framförallt!

Lite off, men ändå viktigt.
Många idag föder upp sina hästar lite snålt och de är heller inte välmusklade.
De behöver bra med mat för att kunna bygga upp starka o hållbara muskler, ligament osv.

de bör oxå ha tillgång till att kunna röra sig o leka. Hingstar leker mer än ston.
Tänk vad mkt gratis både häst o ryttare har, om den har välutvecklade muskler.

Jag frågade Rülcker vad han tyckte att jag skulle ge fölen för mat.
Har oxå stått hos galopptränare som vet vikten av god uppfödning.

En häst som har varit i gott hull som liten, blir senare i livet ganska lättfödd. Undantag finns självklart.

Senast ändrad:

Fortsätter på off...

Ja fast att det ser ut som det gör med unghästarna är ju bara ett resultat av att kunskapen saknas överhuvudtaget - och det ser man ju i stallarna hos de vuxna ridhästarna väldigt tydligt.

Jag tycker det är anmärkningsvärt häromkring om någon hästmänniska HAR analys på sitt hö - och har någon koll på vad de stoppar i sina hästar vad gäller smbrp/MJ, kalcium och fosfor. De flesta bryr sej inte och stoppar i sina hästar några väl-luktande müslisorter :D - om hästarna håller sej bra i musklerna så är det enbart för att ägarna har haft tur och köpt ett hö som var ok.

Tyvärr funkar det ju inte med unghästarna - tillräckligt bra hö för att de ska kunna utvecklas maximalt på bara hö och lite müsli, finns väl knappast i normalfallen....

Sedan tror man i många fall att unghästen behöver mindre mat än den vuxna :eek:

Men jag tycker ju att det inom ridhästvärlden är galet hur man ser på unghästens rörelse och träning också - de flesta ridhästar får stå i en liten fyrkantig hage tillsammans med en eller två andra hästar (om de har tur) tills de fyller 2,5-3 år då de ska börja ridas "pang på".
Jag tror inte de här hästarna är tillräckligt starka för att bära en ryttare - oavsett hur duktig ryttaren är på att rida - varför ska man sitta på dem då?

Nåväl, nu har jag laddat ur mej klart, men detta är mycket mycket intressant tycker jag. Hör väl tyvärr inte hemma på det här forumet bara :o

axel skrev:
Lite off, men ändå viktigt.
Många idag föder upp sina hästar lite snålt och de är heller inte välmusklade.
De behöver bra med mat för att kunna bygga upp starka o hållbara muskler, ligament osv.

de bör oxå ha tillgång till att kunna röra sig o leka. Hingstar leker mer än ston.
Tänk vad mkt gratis både häst o ryttare har, om den har välutvecklade muskler.

Jag frågade Rülcker vad han tyckte att jag skulle ge fölen för mat.
Har oxå stått hos galopptränare som vet vikten av god uppfödning.

En häst som har varit i gott hull som liten, blir senare i livet ganska lättfödd. Undantag finns självklart.

och mera off (ska inte göra om det)

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jaaaa! Mina/våra hästar har "galoppfodrats" (fast inte som en löphäst i full träning, men samma princip, dvs tillräckligt med kraftfoder för att kunna bygga muskler och arbeta) alltid och de har varit lättfödda, i bra hull, med bra muskler och strarka och friska. Många förfasar sig, det är ju så modernt idag att tro att hästen inte alls behöver kraftfoder. Det gäller unghästar och vuxna hästar också.
När det kommer till kritan är många rädda för överenergi. Men en välfodrad häst som mår bra och arbetas sunt blir inte oregerlig av kraftfoder. Det är bara dumheter.
Jag sticker ut hakan här och tycker att många har för lite kunskap och kan inte hantera sina hästar och då drar de ner på maten för att få dem lugna. Återigen, jag tänker på alla dessa tråkiga trådar om folk som tappat glädjen i att rida för att hästen blivit omöjlig att rida ut på. Det är så¨trist. Och med fel rådgivarew hamnar de i onda cirklar.

Ja ja, jag vet att många tycker annorlunda.

Senast ändrad av en moderator:

evis skrev:
Hm, unghästar i hage brukar väl anstränga sej ganska gott och bli härligt välmusklade? :D
I alla fall om de har en bra flock och bra hagar - och är väl utfodrade.

Men du har säkert rätt om att det händer saker i överlinjen när unghästen börjar ridas - det bör ju vara så!

Men oftast händer det nog inledande mest bara dåliga saker - även hos den duktiga ryttaren. Min idé är att det är superviktigt att unghästen har en stark överlinje långt innan någon ryttare sätter sej på den. Ridning är ändå så himla bakvänt fel och konstigt för en hästkropp (och huvud) - det blir så fel när man tror att ridningen ska göra den stora skillnaden för hästens överlinje - så svårt framförallt!

Mina ungghästar som blir väl fodrade, går ute mycket i stora kuperade hagar har en enorm rumpa, men de ser ut i överlinjen som unghästar gör.
(Att ha unghäst i fyrkant är helt förkastligt)

Däremot på det sättet jag rider in /sitter in så ändras överlinjenrätt fort. Hur hästen musklar sig är väl ett betyg på hur man gör, sätter den fel muskler så får man väl fundera vad man gör fel.

Jag rider in mycket i skritt på lång tygel ute i skogen uppför nerför så hästen fär jobba med hela kroppen. Börjar först fem minuter bara, ökar sakta.
När det ett halvår senare är dag för fyrkanten så letar ju jag upp takt och losgelassenheit utan 'kontakt' med väldigt lång tygel. så rider jag tills de känsn starka nog at ta i tyglarna och kräva lite mer bågspänning några steg.

Jag tömkör ju också, men det bler ett helt annat motstånd när ryttaren sitter på

Att rida hästen losgelassen i balans är det bästa sättet att bygga muskler

Senast ändrad:

Mera off....

Jag både håller med o inte :)

Jag gillar inte när man proppar i hästarna en massa kraftfoder - OM det går ut över högivan.

En väl balanserad foderstat, som baseras på ett bra hö som man VET värdena på och kompletterar med ett kraftfoder/kombination av kraftfoder för att täcka hästens behov är för mig det ideala. Men man ska inte vara
rädd för att ge kraftfoder när det behövs, för jag håller med om att en stressad häst kan vara det pga för lite mat.

Man KAN fodra enbart med hö om det har RÄTT värden.

Däremot håller jag absolut med om att en unghäst som fått rätt mat o rätt förutsättningar absolut ska vara rund o fin. Inte att det kommer med ridningen. Det är tyvärr för vanligt med tunna unghästar som man sedan använder en "passande" sadel på så hästen aldrig får möjlighet att utveckla ryggmusklerna.
Och jag hoppas att det är helt förlegat numer att fullblod med mycket manke alltid ska ha smal bom...:crazy:

Senast ändrad:

minimi skrev:
Jag sticker ut hakan här och tycker att många har för lite kunskap och kan inte hantera sina hästar och då drar de ner på maten för att få dem lugna. Återigen, jag tänker på alla dessa tråkiga trådar om folk som tappat glädjen i att rida för att hästen blivit omöjlig att rida ut på. Det är så¨trist. Och med fel rådgivarew hamnar de i onda cirklar.
Instämmer:bow:
Men det är oftst äldre hästar.
Man kan slänga ut dem på lösdrift oxå.
Världen har blivit livrädda för att ge Havre.

En del resonerar så att hästen inte ska växa "för fort" o ger bara underhållsfoder. Det är ju genetiskt betingat o man behöver inte göda dem till Broilers.

en schäferuppf. experimenterade med att svälta en kull valpar.
De vägde vid 8 v. 2,5 - 3,5 KG( bör väga runt 10 kg)

De fick inte bara fel på extremiteterna utan även falerande organfunktioner som vuxna.De blev mkt småvuxna och inte gamla alls.

Nu pratar vi iofs om underutfodring, inte svält.
Biffen1 Du har rätt:banana:
En tunn hund eller häst är mer på hugget än de som får tillräckligt med mat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar