Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Susan skrev:Jag har gjort en bild av longissimus, den ytligaste av ryggmsuklerna den går vare sig till svans eller nacke i min bok.
Multifidus den djupaste går upp i nacken men inte ut i svansen. Den muskelrn heter _musculi sacrocaudales_ passande nog.
Lickety?
På musklebyggande herrar ser man två 'limpor' på varsin sida av ryggraden. På hopphästar ser man måshända inte limpor men en del volym i länden.
Rent 'geografiskt' så borde intercostalis ge mer 'bulk' än longissimus?
What say you....?
axel skrev:Pratar ni i kod?
Rena rama grekiskan eller var det latin
axel skrev:Lite off, men ändå viktigt.
Många idag föder upp sina hästar lite snålt och de är heller inte välmusklade.
De behöver bra med mat för att kunna bygga upp starka o hållbara muskler, ligament osv.
de bör oxå ha tillgång till att kunna röra sig o leka. Hingstar leker mer än ston.
Tänk vad mkt gratis både häst o ryttare har, om den har välutvecklade muskler.
Jag frågade Rülcker vad han tyckte att jag skulle ge fölen för mat.
Har oxå stått hos galopptränare som vet vikten av god uppfödning.
En häst som har varit i gott hull som liten, blir senare i livet ganska lättfödd. Undantag finns självklart.
evis skrev:Hm, unghästar i hage brukar väl anstränga sej ganska gott och bli härligt välmusklade?
I alla fall om de har en bra flock och bra hagar - och är väl utfodrade.
Men du har säkert rätt om att det händer saker i överlinjen när unghästen börjar ridas - det bör ju vara så!
Men oftast händer det nog inledande mest bara dåliga saker - även hos den duktiga ryttaren. Min idé är att det är superviktigt att unghästen har en stark överlinje långt innan någon ryttare sätter sej på den. Ridning är ändå så himla bakvänt fel och konstigt för en hästkropp (och huvud) - det blir så fel när man tror att ridningen ska göra den stora skillnaden för hästens överlinje - så svårt framförallt!
minimi skrev:InstämmerJag sticker ut hakan här och tycker att många har för lite kunskap och kan inte hantera sina hästar och då drar de ner på maten för att få dem lugna. Återigen, jag tänker på alla dessa tråkiga trådar om folk som tappat glädjen i att rida för att hästen blivit omöjlig att rida ut på. Det är så¨trist. Och med fel rådgivarew hamnar de i onda cirklar.
Men det är oftst äldre hästar.
Man kan slänga ut dem på lösdrift oxå.
Världen har blivit livrädda för att ge Havre.
En del resonerar så att hästen inte ska växa "för fort" o ger bara underhållsfoder. Det är ju genetiskt betingat o man behöver inte göda dem till Broilers.
en schäferuppf. experimenterade med att svälta en kull valpar.
De vägde vid 8 v. 2,5 - 3,5 KG( bör väga runt 10 kg)
De fick inte bara fel på extremiteterna utan även falerande organfunktioner som vuxna.De blev mkt småvuxna och inte gamla alls.
Nu pratar vi iofs om underutfodring, inte svält.
Biffen1 Du har rätt
En tunn hund eller häst är mer på hugget än de som får tillräckligt med mat.