Hur mkt äter ni på en dag?

Jag håller med dig, men jag upplever att man inte kan vara ärlig med att man avstår något för att hålla vikten utan att det är en uppoffring man gör. Antingen är man en tjockis, eller ett hälsofreak. Att bara tacka nej till varannan bulle för att det räcker för att hålla vikten, och att man har medvetenhet nog att göra det, verkar inte finnas på kartan för många.
Jag känner inte riktigt igen den bilden. Men visst, jag kan se att folk lägger sig i andras ätande hela tiden. Om jag säger "nej tack, jag försöker hålla igen" (senast jag sa så var 2009, känns det som :crazy:) så får jag ofta höra "men du är ju inte tjock, du kan väl ta en tårtbit?" Och jag lägger mig också i andras ätande på det viset, ätande och kost är så prioriterade frågor att det diskuteras så fort minsta möjlighet ges. Vilket bara är ytterligare ett bevis på den där fixeringen.

Ett halvt ätstörtbeteende är när du uppfyller kriterierna till hälften. Om vi inte funderar över vad vi äter så mycket, hur mycket vi tränar eller vad vi väger ja då kanske vi får ett hälsosammare förhållande till våra kroppar och vårt intag av föda.
Om en inte funderar alls då, är det också ätstört?
Jag funderar aldrig, vissa dagar äter jag, andra inte

Idag är ätande och kroppskontroll en klassmarkör, det är fult att INTE hålla koll och begränsa, det är fult att vara tjock, det är fult att inte veta vad som är snabba eller långsamma kolhydrater, fult att inte läsa innehållsförteckningar, fult att äta halv- eller helfabrikat, inte kunna E-nummer osv.
Ja gud ja. Jag har ju väldigt dåliga matvanor och ofta för mig handlar det om att jag helt enkelt bara måste få i mig nåt, oavsett vad det är, för annars kan jag väldigt lätt hamna i en ond spiral där jag till slut slutar äta. Så om jag bara orkar göra pannkakor att ta med mig som lunch, då är det helt okej, för det är bättre än att jag går hela dagen utan mat. Men - det är en sån JÄVLA prettohets när det gäller mat! Folk på jobbet* ska kommentera min mat, det är inte riktig mat, det är inte bra mat, det är inte varierad mat etc etc. Och det stressar mig :(. Jag tycker liksom inte om att få den uppmärksamheten kring vad jag äter, jag vill bara kunna peta i mig nåt så att jag kan funka.

(* obs trevliga människor såklart! Så no hate eller nåt)

Ja, jag upplever också att kulturen är lite halvt ätstörd och hysterisk. Att jag väljer bort en typ av godsak för att senare kunna unna mig en godsak som jag uppskattar betydligt mer faller liksom utanför ramarna. Antingen unnar man sig allt (vilket ses ner på) eller så unnar man sig inget och är duktig och lider pin för att vara fin. Att avstå något gott utan att faktiskt lida av det rynkas det lite på näsan åt, som om det måste vara en uppoffring eller lättja inblanat typ. Som om att det inte finns plats för ett sunt ätbetende nästan.
Jag tänker nog snarare: varför är det viktigt att framhålla sitt eget ätande som sunt?

Jag känner inte riktigt igen den bilden. Men visst, jag kan se att folk lägger sig i andras ätande hela tiden. Om jag säger "nej tack, jag försöker hålla igen" (senast jag sa så var 2009, känns det som :crazy:) så får jag ofta höra "men du är ju inte tjock, du kan väl ta en tårtbit?" Och jag lägger mig också i andras ätande på det viset, ätande och kost är så prioriterade frågor att det diskuteras så fort minsta möjlighet ges. Vilket bara är ytterligare ett bevis på den där fixeringen.

Det är kanske det som provocerar folk med mig, att jag inte bryr mig något större om vad jag själv eller andra äter. Visst, jag vet att jag inte kan äta hur mycket som helst nu när jag har en stillasittande livsstil och jag strävar mot att få i mig det jag behöver (tallriksmodellen duger). Men i övrigt är mat sekundärt, det är inget jag tänker på annat än när jag äter/lagar mat. Det är enkelt att se till att få i sig det kag behöver, och enkelt att inte få i mig för mycket.

Jag tänker nog snarare: varför är det viktigt att framhålla sitt eget ätande som sunt?

Jag anser att jag äter rätt sunt, ja. Men det är aldrig något jag framhåller eller överhuvudtaget tar upp. Jag kan prata matlagning ur ett smakperspektiv, alla andra typer av diskussioner om mat håller jag mig ifrån. Det är andra som drar igång diskussionen och ifrågasätter att jag tackar nej utan att gå på diet.

Jag anser att jag äter rätt sunt, ja. Men det är aldrig något jag framhåller eller överhuvudtaget tar upp. Jag kan prata matlagning ur ett smakperspektiv, alla andra typer av diskussioner om mat håller jag mig ifrån. Det är andra som drar igång diskussionen och ifrågasätter att jag tackar nej utan att gå på diet.
Och du framhåller ditt ätande som sunt här. Vilket även många andra gör. Det här är inte en kulinarisk diskussion om mat, men du deltar ju i den.

Och du framhåller ditt ätande som sunt här. Vilket även många andra gör. Det här är inte en kulinarisk diskussion om mat, men du deltar ju i den.

Ja, men det är rätt stor skillnad på att diskutera matvanor på buke och i verkligheten. Här litar jag på att om jag skulle råka skriva något som kan tolkas på ett dumt sätt (tex främja ätstörningar) så kommer det att på ett tydligt sätt pekas ut. Jag har hängt här tillräckligt länge för att veta att inlägg som kan skada snabbt uppmärksammas, och det är något jag verkligen uppskattar med er som också hänger här.
I verkligheten har jag inte "skyddsnätet" av en massa andra kloka människor som kan väga in. Därför drar jag mig för alla typer av diskussioner som kan bli känsliga.

Du funderar aldrig men har kört både LCHF och 5:2 och har ditt ideal-BMI på 19?
För du loggbok på fler än mig? :)

Nä, jag bestämmer mig, sen funderar jag inte mer

Hur ser din diet ut, trycker du i dig mat slumpmässig, det du kommer över för tillfället?
Eller har du någon tanke på näring och vitaminer?

Ja gud ja. Jag har ju väldigt dåliga matvanor och ofta för mig handlar det om att jag helt enkelt bara måste få i mig nåt, oavsett vad det är, för annars kan jag väldigt lätt hamna i en ond spiral där jag till slut slutar äta. Så om jag bara orkar göra pannkakor att ta med mig som lunch, då är det helt okej, för det är bättre än att jag går hela dagen utan mat. Men - det är en sån JÄVLA prettohets när det gäller mat! Folk på jobbet* ska kommentera min mat, det är inte riktig mat, det är inte bra mat, det är inte varierad mat etc etc. Och det stressar mig :(. Jag tycker liksom inte om att få den uppmärksamheten kring vad jag äter, jag vill bara kunna peta i mig nåt så att jag kan funka.

(* obs trevliga människor såklart! Så no hate eller nåt)

Oj vilken skillnad, jag har till största delen upplevt det motsatta genom åren, det är präktigt och tråkigt att vara nyttig och ha koll. "Oj, vad mycket grönsaker. Du äter alltid så NYTTIGT" "Äsch jag äter det som är gott, orkar inte hålla koll". Skönt avslappnad attityd liksom, det är idealet. Pannkakor i lunchlådan har bara väckt avundsjuka.
Idealet är ju förstås fortfarande att vara smal, men inte att ha koll. Smal men ändå äta utan begränsningar.
Men jag förstår inte heller vitsen med att kommentera kollegernas ätande i sådana ordalag, det är onödigt.

Idealet är ju förstås fortfarande att vara smal, men inte att ha koll. Smal men ändå äta utan begränsningar.
Oj, jag håller inte alls med. Man ska ABSOLUT inte äta "halvfabrikat", man ska absolut tycka om att laga mat, man ska absolut ha koll på vad som är nyttigt och bra och ekologiskt odlat och tycka att sånt är viktigt.

Nu är trenden att man ska vara medveten. Mina okreddiga pannkakor kan inte stå sig mot folks finfina linssoppor.

Oj, jag håller inte alls med. Man ska ABSOLUT inte äta "halvfabrikat", man ska absolut tycka om att laga mat, man ska absolut ha koll på vad som är nyttigt och bra och ekologiskt odlat och tycka att sånt är viktigt.

Nu är trenden att man ska vara medveten. Mina okreddiga pannkakor kan inte stå sig mot folks finfina linssoppor.

Vi har uppenbarligen befunnit oss i helt olika sällskap och lunchrum :)

För du loggbok på fler än mig? :)

Nä, jag bestämmer mig, sen funderar jag inte mer

Hur ser din diet ut, trycker du i dig mat slumpmässig, det du kommer över för tillfället?
Eller har du någon tanke på näring och vitaminer?
Med tanke på att mitt första minne av dig var en sanslös LCHF-tråd, och att jag är tillräckligt intresserad av ämnet för att läsa de flesta trådar om kost, så är det inte svårt att se den rätt stora skillnaden mellan "jag funderar inte" och det du skrivit tidigare.

Med tanke på att mitt första minne av dig var en sanslös LCHF-tråd, och att jag är tillräckligt intresserad av ämnet för att läsa de flesta trådar om kost, så är det inte svårt att se den rätt stora skillnaden mellan "jag funderar inte" och det du skrivit tidigare.
Du svarade inte på min fråga

Tänker på vad du stoppar i dig för föda eller trycker du i dig vad som helst utan tanke på näring och vitaminer?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 951
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar