Jag gick ner 9 kg i våras och gjorde det genom att räkna kalorier och väga all mat. Jag tränar rättså mycket (styrketräning & yoga 5 dagar i veckan, transportpromenerar 9-10 km varje vardag) så för att stå stilla i vikt kan jag äta runt 2500 kalorier. Väger 57-58kg och är 170 cm.
En normal dag äter jag (blir runt 2000-2200 kalorier):
Frukost: Svart kaffe. En "proteinmaräng" på 7 äggvitor och ½ skopa proteinpulver + en banan
Lunch: En lagad matlåda, oftast vegetarisk eller vegansk. Den här veckan blev det en halloumisallad med bulgur. Runt 300-500 kalorier
Mellanmål: Grekisk yoghurt (fullfet) med honung och en avokado.
Kvällsmål: Havregrynsgröt med blandade frön (pumpa, sesam, solros, lin, chia), en banan, 1 tsk jordnötssmör, soyamjölk till. Två knäckemackor med makrill/rökt lax/ost/kyckling och paprika/gurka. En Alpro soyadessert.
Dricker vatten till alla måltider och någon kopp té ibland. Äter några paprikor eller morötter som snacks om jag är sugen
På helgerna äter jag mycket friare, brukar alltid bli glass och snacks/popcorn/chips, så det balanserar upp att jag äter lite underskott på vardagarna. Kan ju säga att det hjälpte mig något otroligt att väga maten och räkna kalorier när jag skulle gå ner i vikt, det fick mig verkligen att vara ärlig och se hur mycket jag åt. Annars, som nu, är det så lätt att en tsk jordnötssmör blir en stor, rågad sked och att man tar en extra smakbit på sidan också
eller att man tar ett extra glas yoghurt, en bit tårta som bjuds på jobbet osv. Då börjar jag helt plötsligt gå upp i vikt utan att ens märka att jag ändrat på något