Hur mkt äter ni på en dag?

Åh om jag skulle klara mig på det skulle jag vara nöjd men Greta är en krävande typ!

Hade det inte varit för att ungen tar plats där inne hade jag klarat av betydligt mer mat men blir mätt av löjligt lite käk just nu.

Har för övrigt tryck i mig både en och två tallrikar soppa samt fiskpinnar, ris och ärtor för ungefär 10 minuter sen. Jag gillar mat.

Veganism är ingen diet. Blanda inte ihop det med lchf och saker folk får för sig är farligt att äta (t.ex. gluten utan att ha celiaki). Precis som att det är en helt annan sak att välja ekologiskt för miljön (nu är ju inte det alltid det bästa alternativet, men det är en annan diskussion) jämfört med att välja det för att man får för sig att annan mat är giftig.

Jo, det är en diet. Dock ingen viktminskningsdiet. Alla specifika matvanor är dieter, även om folk oftast använder ordet om icke-normativa dieter. (Och veganism är ju dessutom än så länge icke-normativt i de flesta kretsar i Sverige, så det finns verkligen inget att invända mot ordvalet.)

Jo, det är en diet. Dock ingen viktminskningsdiet. Alla specifika matvanor är dieter, även om folk oftast använder ordet om icke-normativa dieter. (Och veganism är ju dessutom än så länge icke-normativt i de flesta kretsar i Sverige, så det finns verkligen inget att invända mot ordvalet.)

Nej, veganer äter en vegetarisk kost. Så i så fall är dieten vegetarisk. Veganism handlar om mycket mer än mat. Så det är fel även om man anser att allt man stoppar i mumnen är en sorts diet. Dessutom anger SAOL "av hälsoskäl reglerad kosthållning". Vilket inte veganism är alls (även om det finns påstådda hälsoveganer men de menar ju egentligen vegetarianer, att undvika skinnskor har inget med hälsan att göra).

Nej, veganer äter en vegetarisk kost. Så i så fall är dieten vegetarisk. Veganism handlar om mycket mer än mat.

"Vegetariskt" är en mängd dieter, där veganskt bara är en delmängd. Sen är det väl bara att acceptera att ordet veganskt både innebär en diet och en livsstil, vilket inte nödvändigtvis inkluderar varandra. Jag har ätit veganskt i 15 år utan att vara i närheten av livsstilen t.ex. Det brukar ge sig självt av sammanhanget om man syftar på dieten eller livsstilen.

"Vegetariskt" är en mängd dieter, där veganskt bara är en delmängd. Sen är det väl bara att acceptera att ordet veganskt både innebär en diet och en livsstil, vilket inte nödvändigtvis inkluderar varandra. Jag har ätit veganskt i 15 år utan att vara i närheten av livsstilen t.ex. Det brukar ge sig självt av sammanhanget om man syftar på dieten eller livsstilen.
Vegetariskt mat = vegansk. Även om det slarvigt används om lakto-ovo utan att lägga till det.

Vegetariskt mat = vegansk. Även om det slarvigt används om lakto-ovo utan att lägga till det.
Det håller jag med om! Jag tycker benämningarna vegetarisk/vegansk borde byta plats. Vegetariskt i mina ögon (öron...) betyder föda som inte kommer från djurriket. Dvs inte heller mjölkprodukter, ägg, etc. Äter man föda som inkluderar mjölkprodukter osv borde det kallas nåt annat (veganskt?) eftersom det inte består uteslutande av vegetabilier. Tycker jag.

Det håller jag med om! Jag tycker benämningarna vegetarisk/vegansk borde byta plats. Vegetariskt i mina ögon (öron...) betyder föda som inte kommer från djurriket. Dvs inte heller mjölkprodukter, ägg, etc. Äter man föda som inkluderar mjölkprodukter osv borde det kallas nåt annat (veganskt?) eftersom det inte består uteslutande av vegetabilier. Tycker jag.

Det har ju skärpts till lite, t.ex. att produkter som innehåller ägg inte får märkas bara "vegetariskt" utan det måste stå ovo också. Så det är inte bara i dina ögon ;).

Men att byta plats och kalla mjölk veganskt? :laugh: Visserligen, att frivilligt amma sitt barn är ju veganskt (dock inte vegetariskt)... men djurmjölk är inte så veganskt.

Veganism är ingen diet. Blanda inte ihop det med lchf och saker folk får för sig är farligt att äta (t.ex. gluten utan att ha celiaki). Precis som att det är en helt annan sak att välja ekologiskt för miljön (nu är ju inte det alltid det bästa alternativet, men det är en annan diskussion) jämfört med att välja det för att man får för sig att annan mat är giftig.
Farlig, giftig mat?
Nä, jag tror dom flesta väljer mat efter vad dom själva, miljön och andra mår bra av (om dom öht väljer)
Att gör medvetna val betyder inte att en är ätstörd
För ett antal år sen rekomenderades 6-8 mackor om dagen. Inte många följer den rekomendationen idag

Farlig, giftig mat?
Nä, jag tror dom flesta väljer mat efter vad dom själva, miljön och andra mår bra av (om dom öht väljer)
Att gör medvetna val betyder inte att en är ätstörd
För ett antal år sen rekomenderades 6-8 mackor om dagen. Inte många följer den rekomendationen idag
Det har redan varit uppe men det var inte en rekommendation utan reklam för från en intresseorganisation för bröd.

Jadå, det finns gott om folk som tror att det är farligt att inte äta ekologisk mat.

Av vem då?
Om dom vill tro att all mat som inte är ekologisk är farlig, så låt dom tro det då. Det ärbara bra om fler köper ekologiskt :)

Socialstyrelsen tyckte vi skulle äta mycket bröd, att bröd skulle vara särskilt nyttigt :D

Nya uppgifter om vad som är nyttigt kommer ju hela tiden, det skada inte att testa och se om det passar en själv. Hellre det än att köpa pulverdieter när en är för tjock :)

Jag har i tre dagar nu snittat på 1000 kcal per dag.
Har använts lifesum som dagbok. Har fungerat bra!

Måndag:
Frukost: Havregrynsgröt, rårörda lingon, lättmjölk. Kaffe och smörgås med kokt skinka.
Lunch: Kåldolme, en stor potatis, kokt broccoli.
Middag: Mozzarella, grönsallad, ett glas rödvin.

Tisdag:
Frukost: Havregrynsgröt med äppelmos, lättmjölk. Kaffe.
Middag: Kyckling, grönsallad i tortillabröd. Ett glas rödvin.

Onsdag:
Frukost: Två knäckemackor med keso och kokt skinka. Kaffe
Lunch: Omelett med skaldjur och grönsallad.
Middag: Lax i ugn, grönsallad. Ett glas vitt vin.

Jag har inte koll på antalet kalorier men en vanlig dag äter jag någon dl sojayoghurt till frukost, typ en paj eller liknande från jobbkafeet till lunch, normalstor middag, popcorn på kvällen och så lite småätande av skorpor under dagen. Käkar inte så mycket godis men blir glass någon gång. Dricker nästan aldrig läsk. Pizza kanske 1 gång/vecka+ett mål på Max varje vecka.

Är i stallet cirka 3 dagar/vecka och har ett väldigt stillasittande jobb. Normalviktig, typ 70-73 kg till 177 cm.

Jag har i tre dagar nu snittat på 1000 kcal per dag.
Har använts lifesum som dagbok. Har fungerat bra!

Måndag:
Frukost: Havregrynsgröt, rårörda lingon, lättmjölk. Kaffe och smörgås med kokt skinka.
Middag: Mozzarella, grönsallad, ett glas rödvin.

Tisdag:
Frukost: Havregrynsgröt med äppelmos, lättmjölk. Kaffe.
Middag: Kyckling, grönsallad i tortillabröd. Ett glas rödvin.

Onsdag:
Frukost: Två knäckemackor med keso och kokt skinka. Kaffe
Lunch: Omelett med skaldjur och grönsallad.
Middag: Lax i ugn, grönsallad. Ett glas vitt vin.
Det lät gott. Nu blev jag hungrig

Jag gick ner 9 kg i våras och gjorde det genom att räkna kalorier och väga all mat. Jag tränar rättså mycket (styrketräning & yoga 5 dagar i veckan, transportpromenerar 9-10 km varje vardag) så för att stå stilla i vikt kan jag äta runt 2500 kalorier. Väger 57-58kg och är 170 cm.

En normal dag äter jag (blir runt 2000-2200 kalorier):
Frukost: Svart kaffe. En "proteinmaräng" på 7 äggvitor och ½ skopa proteinpulver + en banan
Lunch: En lagad matlåda, oftast vegetarisk eller vegansk. Den här veckan blev det en halloumisallad med bulgur. Runt 300-500 kalorier
Mellanmål: Grekisk yoghurt (fullfet) med honung och en avokado.
Kvällsmål: Havregrynsgröt med blandade frön (pumpa, sesam, solros, lin, chia), en banan, 1 tsk jordnötssmör, soyamjölk till. Två knäckemackor med makrill/rökt lax/ost/kyckling och paprika/gurka. En Alpro soyadessert.

Dricker vatten till alla måltider och någon kopp té ibland. Äter några paprikor eller morötter som snacks om jag är sugen :p På helgerna äter jag mycket friare, brukar alltid bli glass och snacks/popcorn/chips, så det balanserar upp att jag äter lite underskott på vardagarna. Kan ju säga att det hjälpte mig något otroligt att väga maten och räkna kalorier när jag skulle gå ner i vikt, det fick mig verkligen att vara ärlig och se hur mycket jag åt. Annars, som nu, är det så lätt att en tsk jordnötssmör blir en stor, rågad sked och att man tar en extra smakbit på sidan också :angel: eller att man tar ett extra glas yoghurt, en bit tårta som bjuds på jobbet osv. Då börjar jag helt plötsligt gå upp i vikt utan att ens märka att jag ändrat på något :cautious:

Seglivad som fan den missuppfattningen. De flesta av oss har dessutom inte ens sett den på riktigt :crazy:
Jag kommer ihåg reklamen. :D Den har verkligen fått helt otroligt starkt fäste, trots att jag inte kan minnas att smörgåsätandet sköt i höjden. Trots det uppenbart märkliga i att Socialstyrelsen skulle ge detaljrekommendationer om vad vi ska äta, det borde ju åtminstone ha varit Livsmedelsverket i så fall.

I verkligheten, vilket ju den där gamla reklamen bidrar till att bevisa, är ju de kommersiella aktörerna väldigt mycket mer framgångsrika när det gäller att påverka oss än statliga myndigheter och verk.

Seglivad som fan den missuppfattningen. De flesta av oss har dessutom inte ens sett den på riktigt :crazy:
Jag minns den, och den måste ha varit effektiv (eller också var jag väldigt okritisk på den tiden...) för jag trodde än idag att det var Socialstyrelsen som rekommenderat 6-8 skivor bröd (inte mackor) om dagen. Då, alltså. Jag hade fortsatt att tro så om det inte varit för Buke...! :o

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 936
Senast: Enya
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 734
Senast: fejko
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 932
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar