Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Sv: Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Nu börjar jag bli lite upprörd. Vem VILL ta hand om en sån häst? Skulle DU betala stallhyra, mat, hovslagare och veterinär samt allt annat för en häst som det skulle ta ETT ÅR att kunna hantera? Skulle DU offra det? Med handen på hjärtat.
Ärligt talat om hästen är frisk så ja, jag skulle utan problem ta mej an en sån häst om jag hade pengar till det. Jag hade gärna tagit mej an vanvårdade nervösa hästar och gett dom en chans till i livet.

Nu är det ju så också att detta var 4 årsen, hästen borde vara lite vettigare att hålla på med nu. Hästen borde vara i ett skick så att den kan bo hos en normalt duktig hästmännska. Är den lika rädd som för 4 årsen och det inte hänt nånting så är det nog nåt annat fel på den. Visst kanske den lätt faller tillbaka men den risken tar man med alla hästar man säljer, att dom hamnar hos folk som inte förstår.

Det skulle i alla fall inte jag. Jag skulle hellre lägga dom pengarna på en häst utan så mkt bagage.

Vissa vill ge hästar en chans och vissa vill det inte, bara för att du vill ha en perfekt okomplicerad häst betyder inte att alla andra vill det. Vissa vill ge tillbaka något till hästarna också för dom ger oss så otroligt mycket. Hade jag haft pengar så skulle jag lätt ta mej an sånna hästar som tydligen ingen vill ha. Vilket jag inte tror, tror visst det finns många som vill ha en sån häst.

Vissa skulle inte ha en häst annat än till tävling och vissa vill bara rida i skogen osv, alla vill olika saker. Man kan omöjligt säga att ingen männska vill ta sej an känsligare hästar.

Hästen ska få ut lika mycket av mej som ägare som jag ska få ut av att ha hästen, det är inte bara människan som ska få ut nåt av hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara säga att även jag skulle, utan tvekan, ta mig an en sådan häst.

Varför ställer du en fråga om du redan har bestämt dig att ta bort dom?
du säger ju att det är för hästarnas skull du gör det, varför då den sammvetsfrågan på ett forum som håller på hästen...

Nä ta ett snack med mor och far så ska du se att det känns bättre.

Varför ställer du en fråga om du redan har bestämt dig att ta bort dom?
du säger ju att det är för hästarnas skull du gör det, varför då den sammvetsfrågan på ett forum som håller på hästen...

Nä ta ett snack med mor och far så ska du se att det känns bättre.

Håller med.. förstår inte vad meningen med tråden var när hon redan bestämt sig för att ta bort hästarna.

Hon har inte bestämt sig ! LÄSER man vad folk skriver så blir allt mycket lättare ....

Hon har sagt att detta beslut vilket det än må vara så kommer det inte ske imorgon utan det kommer vara ett väl avägt beslut ...

Tycker Ts verkar vara en klok människa som tänker igenom sitt beslut noga .

Är det inte dags att låsa tråden eftersom man inte verkar komma vidare utan bara ett ältande framåt tillbaka ?

Mia

Självklart vill man hitta rätt hem till ALLA djur, MEN... det är betydligt större chans att hitta rätt hem till en normal häst utan så mycket tragiskt bagage!
En köpare kan kännas hur bra som helst, men en häst som har ett tufft förflutet riskerar att hamna i obalans mycket lättare i ny miljö = den nya ägaren klarar inte längre av den, än en mer stabil häst som har lättare att fixa ett miljöbyte.

Om inte TS kan lösa situationen med sina föräldrar på NÅGOT vis (såg att någon annan skrivit samma teori som mig, att föräldrarna kanske tycker det är superjobbigt att TS växt upp och flyttat hemifrån o då kan det bli sådana här reaktioner - vad tror TS själv om detta??? )
Men om det inte går att ordna, då tycker jag hellre att ett djur ska avlivas = riskerar inte att lida någonstans öh, än att tvingas flytta igen.
Den äldre hästen är ju TJUGO år! den har levt ett helt liv och ett mkt längre liv än många andra!

Den yngre, den som varit vanvårdad och misskött kan ju anses som "skadad" för livet så varför skulle inte en avlivning vara mer skonsam än att skicka iväg den till ett ovetande öde???
Samma som med en halt häst, finns många som säljer halta hästar i tron om att de ska få ett pensionärsliv och sen rids de på iaf och mår ännu sämre och tvingas till avlivning i vilket fall.

Nä. Djur ska inte lida i onödan och TS hästar har redan haft det tufft nog.

TS - Skriv ett brev eller prata med dina föräldrar om exakt hur du mår - LYSSNA på vad de har att säga och FRÅGA DEM om hur DE mår! Lovar att de älskar dej oxå men att något har gått lite snett *peppkram*

Den äldre hästen är ju TJUGO år! den har levt ett helt liv och ett mkt längre liv än många andra!

Eh.. jag har en häst som är 33 år gammal och bara för att han är gammal så planerar jag inte att ta bort honom. Han är fullt frisk, precis som TS häst! Hade en 26 år gammal arabvalack också som fick tas bort förra månaden. Han var också fullt frisk förutom sin senskada som inte ville läka. Därför togs han bort men han var som sagt skadad, det är inte TS häst. Bara för att en häst är gammal så tar man inte bort den. De fungerar alldeles utmärkt som promenadhästar eller som sällskapshästar.

Så du skulle lämna din 33 åring vidare som sällskapshäst om DU inte längre kunde ta hand om honom och låta honom ev bli vandringspokal ?

Istället för att ta ett beslut att han kanske har det bättre på de gröna ängarna ?

De kallar inte jag djurvänligt !

Anna 001 samt flera som orkat argumentara håller med dig och mfl har samma åsikt som er att ibland får man ta de svåra besluten som är det bästa för hästarna i längden om man inte hittar en annan bra lösning .

Mia

ja men du har väl inga problem med ditt liv kanske??? Stor väsentlig skillnad.

Jag har en b-ponny som är 25 år o får vara kvar så länge han mår bra o kan äta vanligt foder. Men TS har ju lovat de fd ägaren att 20åringen inte ska behöva flytta något mer i sitt liv.
Vad skulle hänt om TS blivit sjuk så hon inte kunde ta hand om dem längre och ingen vill ha två problemhästar?
Jo, de skulle avlivas.

Att må psykiskt dåligt är otroligt tufft, den som aldrig mått lika har heller ingen förståelse alls. Alltså är det att jämföra med att TS lika gärna kunde haft en "vanlig" åkomma o inte klarat upp att hålla häst.

TS känner själv sina djur och verkar vilja göra allt väl för dem men med tanke på att BARA hon i denna tråd VET hur de ÄR, så är det även ENBART TS som kan avgöra vad som är bäst!
Hästar är inte maskiner som man flyttar på i tid och otid och utsätter för vad som helst bara för att de ska få leva. Ett liv måste vara värdigt. TS känner kanske på sig att just hennes individer inte skulle trivas någon annanstans? Vi har en hund här hemma som är exakt lika. Han skulle lägga sig ned och dö utan sin husse (min sambo) Han skulle aldrig fungera i ett nytt hem eller må bra/vara lycklig.

Kanske TS känner exakt samma med sina hästar?

Om du skulle bli sjuk och må extremt dåligt så skulle du alltså sälja din 33åring eller lämna på foder istället för att avliva den och veta att han iaf haft ett bra liv hos dig och fått ett värdigt slut??

Det skulle inte jag.

Som ägare av ett djur har man ansvar in i det sista och med gamla eller speciella hästar/djur så tycker jag det är mer ansvarigt att låta dem få ett värdigt avslut än att löpa risken att bli vandringspokaler eller bli olyckliga.

Min 25 åring skulle lugnt kunna flytta han är så pass anpassningsbar och supertrygg men just med tanke på att han levt så bra o så länge så skulle jag hellre låta honom somna in här hemma än att behöva komma någon annastans och jag kanske får veta om 7 år att han är vanvårdad och mager som en skata och bli slaktad på nått skitigt slakteri med inkompetent personal. Snacka om att jag skulle få sjukt dåligt samvete!

Självklart vill man hitta rätt hem till ALLA djur, MEN... det är betydligt större chans att hitta rätt hem till en normal häst utan så mycket tragiskt bagage!
En köpare kan kännas hur bra som helst, men en häst som har ett tufft förflutet riskerar att hamna i obalans mycket lättare i ny miljö = den nya ägaren klarar inte längre av den, än en mer stabil häst som har lättare att fixa ett miljöbyte.

Om inte TS kan lösa situationen med sina föräldrar på NÅGOT vis (såg att någon annan skrivit samma teori som mig, att föräldrarna kanske tycker det är superjobbigt att TS växt upp och flyttat hemifrån o då kan det bli sådana här reaktioner - vad tror TS själv om detta??? )
Men om det inte går att ordna, då tycker jag hellre att ett djur ska avlivas = riskerar inte att lida någonstans öh, än att tvingas flytta igen.

Den yngre, den som varit vanvårdad och misskött kan ju anses som "skadad" för livet så varför skulle inte en avlivning vara mer skonsam än att skicka iväg den till ett ovetande öde???
Samma som med en halt häst, finns många som säljer halta hästar i tron om att de ska få ett pensionärsliv och sen rids de på iaf och mår ännu sämre och tvingas till avlivning i vilket fall.

Nä. Djur ska inte lida i onödan och TS hästar har redan haft det tufft nog.

TS - Skriv ett brev eller prata med dina föräldrar om exakt hur du mår - LYSSNA på vad de har att säga och FRÅGA DEM om hur DE mår! Lovar att de älskar dej oxå men att något har gått lite snett *peppkram*

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow:

Till TS: Du verkar ju redan ha bestämt dig så, dina hästar ditt val...
Men du är nog inte den enda som kan ta hand om dina hästar...

Vad skulle hänt om TS blivit sjuk så hon inte kunde ta hand om dem längre och ingen vill ha två problemhästar?
Jo, de skulle avlivas.
Men snälla, har du totalt missat anledningen till att hästarna ska tas bort? Missat att det är pga missförstånd i familjen som hon inte det minsta är villig att lösa verkar det som. Utan tar den enkla vägen och sticker bara.

Att må psykiskt dåligt är otroligt tufft, den som aldrig mått lika har heller ingen förståelse alls. Alltså är det att jämföra med att TS lika gärna kunde haft en "vanlig" åkomma o inte klarat upp att hålla häst.
Jag tror inte det finns en enda hästägare som inte nångång mått riktigt skit och kännt att den inte orkar med att åka till stallet, man mår inte alltid bra, man känner inte alltid hela tiden för att åka iväg. Men det är ett ansvar man tar när man köper en häst att man även får ta hand om den den tiden som inte är så rolig i livet. Man får inte skaffa ett djur med tanken att det aldrig kommer komma en jobbig period i livet, man kan inte sticka ifrån alla problem och speciellt inte när man har djur.

Hästar är inte maskiner som man flyttar på i tid och otid och utsätter för vad som helst bara för att de ska få leva. Ett liv måste vara värdigt. TS känner kanske på sig att just hennes individer inte skulle trivas någon annanstans?
Nu är det ju så att dessa hästar går bara i hagen hemma hela tiden utan att göra någonting direkt alls vad jag fattat det som, jag tror dom skulle trivas lika bra i någon annans hage.

Vi har en hund här hemma som är exakt lika. Han skulle lägga sig ned och dö utan sin husse (min sambo) Han skulle aldrig fungera i ett nytt hem eller må bra/vara lycklig.
Det är skillnad med hundar, dom bor man med och är med 24/7, hästar lever faktiskt för det mesta för sej själva, dom är inte i sånt stor behov av människan som hundar är, dom fäster sej inte likadant som hundar gör. Hästar är väldigt anpassningsbara djur och trivs oftast väldigt bra sålänge dom har kompis, mat och en hage och snälla människor runt omkring. Det gör också att det är väldigt mycket lättare att flytta en häst än en hund.

Om du skulle bli sjuk och må extremt dåligt så skulle du alltså sälja din 33åring eller lämna på foder istället för att avliva den och veta att han iaf haft ett bra liv hos dig och fått ett värdigt slut??
Jag tror inte någon skulle ha något direkt emot att ta bort tex 20 åringen om ts hade blivit såpass sjuk att hon inte kan ta hand om dom längre, det är en väldig skillnad mot att bråka med föräldrarna. Och jämför inte en 33 åring med en 20 åring..jösses.

Som ägare av ett djur har man ansvar in i det sista och med gamla eller speciella hästar/djur så tycker jag det är mer ansvarigt att låta dem få ett värdigt avslut än att löpa risken att bli vandringspokaler eller bli olyckliga.
Som ägare ska man se till att ta sitt ansvar att hitta ett bra hem åt sin friska häst och inte ta den enkla utvägen och ta bort den. Som ägare har man ett ansvar att se till att hästen är lycklig, en död häst kan inte vara lycklig.

Det som är mest upprörande i den här tråden övht är anledning till att Ts vill ta bort dom, en anledning som går att fixa relativt enkelt om man bara ber om viss hjälp med kommunikationen där hemma. Den anledningen är inte en anledning att ta bort friska djur för.

Senast ändrad av en moderator:

Instämmer till fullo, önskar jag också levde i din värld där allt är svart och vitt och saker händer bara för att du säger att det är så. :crazy:

Svart och vitt? Händer för att jag säger nåt? Vadå, bara för att jag blir upprörd när folk inte ser att hästar förtjänar att få vara lyckliga och att man ska kämpa för att dom ska få vara det. Tycker folk tar alldeles för lätt på hästars liv. Hästar är så mycket mera än nåt man bara tar bort när man har det lite jobbigt hemma. Som dessutom inte kommer vara för evigt liksom.

Om alla tänkte att det är alltid bättre att ta bort än att sälja, då skulle det inte finnas många hästar kvar till salu, tur det finns några kvar som faktiskt erkänner att det finns annat folk som kan ta hand om ens häst lika bra som än själv.

Sänk skopan nu :mad: De allra flesta tar INTE lätt på en hästs liv eller död. Som jag sagt tidigare så händer det ibland att man måste ta ett beslut som inte är kul.

Jag får väl ha en åsikt lika väl som alla andra får, jag kommer aldrig att tycka att man inte tar lätt på en hästs liv när man tar bort en fullt frisk häst som kan få det lika bra hos någon annan bara för att man är ovän med föräldrarna.
Ett problem som med säkerhet faktiskt kommer att gå över. Såvida inte ts tänker säga upp kontakten helt och hållet med dom, då är det väl en annan sak också.

Hästar är värda mycket mera än så av sina ägare, men som sagt igen, folk får väl göra vad dom vill med sina djur men jag tycker det är fel. Undantag om hästen är väldigt gammal eller extrem i beteendet på ett sätt. Då är det okej att ta bort dom trots att dom är fysiskt friska. Men inte annars.

Svart och vitt? Händer för att jag säger nåt? Vadå, bara för att jag blir upprörd när folk inte ser att hästar förtjänar att få vara lyckliga och att man ska kämpa för att dom ska få vara det. Tycker folk tar alldeles för lätt på hästars liv. Hästar är så mycket mera än nåt man bara tar bort när man har det lite jobbigt hemma. Som dessutom inte kommer vara för evigt liksom.

Om alla tänkte att det är alltid bättre att ta bort än att sälja, då skulle det inte finnas många hästar kvar till salu, tur det finns några kvar som faktiskt erkänner att det finns annat folk som kan ta hand om ens häst lika bra som än själv.

Efter att ha sett annonser efter annonser på H*stnet, en hel del som kommer in dagligen av alla de raser o typer av hästar och även de som förnyas månad efter månad så kan jag nog tycka att det inte skulle göra så mkt om några hästar av högre ålder ell psykiska defekter skulle få vandra vidare till himlen. Jag ser inget fel i att ta bort dem. Har själv en 7 årig valack som jag köpt ganska nyligen för att tävla travet med , ingen lätt match är han o i kontraktet står att får jag inte bukt på honom ska han dö. Och det ska han. Så billig som han var att köpa är jag GLAD att jag köpte honom o inte ngn som var ute efter en billig ridhäst pga av hans fina svarta färg o bläs.

Jag sällar mig till den skaran som är för slakt av hästarna.

Ber om ursäkt för att jag går något OT nu.

Angående min syn på hästar: Slå upp vilken etologi-bok som helst. Jag har ingen dålig syn på hästar, jag har en realistisk syn på hästar.

Jag blev väldigt nyfiken på vad du menar med ovanstående mening? Har tyvärr inte tillgång till någon etologi-bok för närvarande och har heller aldrig pluggat etologi.
Så jag ber dig att förklara egentligen hur hästar (eller andra djur för den delen) fungerar - för min personliga erfarenhet genom åren går inte riktigt hand i hand med vad du skrivit gällande hur hästar (och andra djur) tänker och inte tänker.

Jag tycker du ska fundera på varför dina föräldrar är sura istället för att ta bort hästarna. Jag vet inte hur gamla de är, men att få ta hand om tre hästar hela veckorna utan att jag kanske bett om det skulle få mig rätt sur. Jobbar dom, är de pensionärer? Har de tid och ork med dina hästar? Vill de ta hand om dom när du är borta eller tog du bara det för givet? Är man trött och stressad blir man lätt sur. Har du alltid bott hemma och sen flyttar så kan de bli sura för att de saknar dig helt enkelt, låter dumt men så kan det vara. Du kan ha ändrat dig utan att du tänker på det själv, ett helt nytt liv på annan ort med hårda studier, nya bekantskaper mm kan göra att man förändras, dina föräldrar kanske inte riktigt har hängt med om du ändrar din personlighet, sånt kan vara jobbigt för närstående. Hur hemsk det än känns så är det väldigt sällan bara ens fel att två bråkar. Kanske en kombination av allt detta? Någon annan föreslog att du ska skriva till dom hur du känner, det tycker jag är en jättebra idé! Fundera på deras livssituation, hur du kanske har ändrat dig och sen hur efter det känner dig och sen skriver du ett brev. Det kan ju knappast bli sämre av det eller hur?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka