Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Sv: Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Vart undrar jag?
Har haft mitt underbara travarsto på 11 år ute på annons som sällskapshäst för 5000 kr i snart 2 månader. Inte ett endaste svar.

I ditt fall så beror det nog på hästens ras. Folk har oftast förutfattade meningar om just travhästar. Tyvärr.

I ditt fall så beror det nog på hästens ras. Folk har oftast förutfattade meningar om just travhästar. Tyvärr.

Och vad har jag som travhästägare för val då? Ist för att ha en häst som hamnar på undantag, eftersom jag pysslar med trav o avel i mindre skala. I mitt fall är slakt det "enda" alternativet. Ska tilläggas att jag haft denna underbara sen 2002 o tävlat henne under 2 år.
Lånade ut henne som ridhäst o fick åter en häst med för alltid ohållbar rygg för ridning. Fått 2 underbara föl undan henne men hon avskyr att gå som avelssto.

Får jag fråga en sak? Sysslar du med travsport? I sådana fall så måste du ju förstå att jag som sysslar med ridhästar har ett annat sätt att se på hästar än vad du och andra människor inom travbranschen har.

Och vad har jag som travhästägare för val då? Ist för att ha en häst som hamnar på undantag, eftersom jag pysslar med trav o avel i mindre skala. I mitt fall är slakt det "enda" alternativet. Ska tilläggas att jag haft denna underbara sen 2002 o tävlat henne under 2 år.
Lånade ut henne som ridhäst o fick åter en häst med för alltid ohållbar rygg för ridning. Fått 2 underbara föl undan henne men hon avskyr att gå som avelssto.

Jag tror att du får låta det ta tid! Det är svårt överlag att både sälja och låna ut hästar på foder nu. Folk håller hårt i sina pengar! Inget fel på din häst! Inte ska du behöva avliva den? Ge det lite tid.. svåra tider nu. Dessutom är det alltid svårt att sälja häst under vinterhalvåret.

Jag tror att du får låta det ta tid! Det är svårt överlag att både sälja och låna ut hästar på foder nu. Folk håller hårt i sina pengar! Inget fel på din häst! Inte ska du behöva avliva den? Ge det lite tid.. svåra tider nu. Dessutom är det alltid svårt att sälja häst under vinterhalvåret.

Nej då, jag har inget bråttom att ta bort min lilla vackra;) innan nån svarar så hinner hon säkert bli en gammal tant :p
Kanske just därför vårat stall (mammas o mitt tsm) innehåller travarkrakar i åldrarna 6 månader-27 år.... Men vi gör det valet att ta bort dem efter MÅNGA minor vi gått på som lånat/köpt/fått våra älskade hästar. Som verkat bra men sen visat sig motsatsen. Det är faktiskt inte alls roligt:( Tas de bort vet vi vart de är iaf.

Jag är travmänniska OCH ridhästmänniska. Har sysslat med både och i 30 år och har fått viss erfarenhet. Jag är inte av åsikten att dumpa hästar hit o dit eller slakta för "nöjes" skull men vet att livet tar sig oväntade vändningar ibland och då kanske att mindre kul beslut måste tas.
Det står en häst i "varje" buske så risken att en utlånad/såld häst hamnar i okunniga händer är tyvärr stor. Så i TS fall låter det som att de är svårplacerade och då vill man inte riskera något, vilket jag med min erfarenhet förstår. Och dålig ekonomi är också en anledning som jag förstår. Man kan inte låta sin ekonomi gå i bott för en hästs skull. Tyvärr. Eller dålig hälsa heller.
Jag hoppas det kan lösa sig för ts

Men TS har inte ens försökt hitta någon som kan ta hennes hästar på foder. Man kan inte gå runt och tro ont om alla, i sådana fall skulle man ju aldrig kunna sälja eller låna ut en häst på foder. Man kan ju inte gå runt och tro att den enda som kan ha ens häst är en själv. Det är ju helt fel! :eek:

Jag börjar byta sida :)

Är det svåra och gamla hästar så förstår jag mera tanken med att ta bort dem, det framgick inte av första inlägget (eller så är det jag som fattar dåligt :angel:)

Får jag fråga en sak? Sysslar du med travsport? I sådana fall så måste du ju förstå att jag som sysslar med ridhästar har ett annat sätt att se på hästar än vad du och andra människor inom travbranschen har.

Och skillnaden är?

Nej, då hade jag inte frågat... :idea:

Vad tror du händer med alla travhästar som inte håller för travet eller som inte räcker till? Ett fåtal säljs och får en andra chans i livet som sällskapshästar eller ridhästar men de flesta får dessvärre somna in och de som sysslar med trav ser oftast inte på hästar som oss ridmänniskor oftast gör. Om de hade gjort det, då hade hästarna sålts istället för att somna in.

Vad tror du händer med alla travhästar som inte håller för travet eller som inte räcker till? Ett fåtal säljs och får en andra chans i livet som sällskapshästar eller ridhästar men de flesta får dessvärre somna in och de som sysslar med trav ser oftast inte på hästar som oss ridmänniskor oftast gör. Om de hade gjort det, då hade hästarna sålts istället för att somna in.

:o Jisses vilken fördom mot travfolk..

Beror faktiskt helt på vad hästen varit med om,visst ts har haft den i 4 år men det finns hästar som ALDRIG accepterar nya ryttare.Nu syftar jag inte på dej men det finns i mina ögon många naiva som skrivit i denna tråden.Det finns svåra hästar och sen finns det problemhästar.Hästar som har mkt med sig i bagaget blir inte lätthanterliga bara för att de får lite "gull-gull"
TS tycker att du gör helt rätt som tänker på hästarna,visst det är hemskt att ta bort en frisk häst,men att den ska bli en vandringspokal är sju resor värre,hoppas dock att det löser sig till det bästa för dej.

ja men du har väl inga problem med ditt liv kanske??? Stor väsentlig skillnad.

Jag har en b-ponny som är 25 år o får vara kvar så länge han mår bra o kan äta vanligt foder. Men TS har ju lovat de fd ägaren att 20åringen inte ska behöva flytta något mer i sitt liv.
Vad skulle hänt om TS blivit sjuk så hon inte kunde ta hand om dem längre och ingen vill ha två problemhästar?
Jo, de skulle avlivas.

Att må psykiskt dåligt är otroligt tufft, den som aldrig mått lika har heller ingen förståelse alls. Alltså är det att jämföra med att TS lika gärna kunde haft en "vanlig" åkomma o inte klarat upp att hålla häst.

TS känner själv sina djur och verkar vilja göra allt väl för dem men med tanke på att BARA hon i denna tråd VET hur de ÄR, så är det även ENBART TS som kan avgöra vad som är bäst!
Hästar är inte maskiner som man flyttar på i tid och otid och utsätter för vad som helst bara för att de ska få leva. Ett liv måste vara värdigt. TS känner kanske på sig att just hennes individer inte skulle trivas någon annanstans? Vi har en hund här hemma som är exakt lika. Han skulle lägga sig ned och dö utan sin husse (min sambo) Han skulle aldrig fungera i ett nytt hem eller må bra/vara lycklig.

Kanske TS känner exakt samma med sina hästar?

Om du skulle bli sjuk och må extremt dåligt så skulle du alltså sälja din 33åring eller lämna på foder istället för att avliva den och veta att han iaf haft ett bra liv hos dig och fått ett värdigt slut??

Det skulle inte jag.

Som ägare av ett djur har man ansvar in i det sista och med gamla eller speciella hästar/djur så tycker jag det är mer ansvarigt att låta dem få ett värdigt avslut än att löpa risken att bli vandringspokaler eller bli olyckliga.

Min 25 åring skulle lugnt kunna flytta han är så pass anpassningsbar och supertrygg men just med tanke på att han levt så bra o så länge så skulle jag hellre låta honom somna in här hemma än att behöva komma någon annastans och jag kanske får veta om 7 år att han är vanvårdad och mager som en skata och bli slaktad på nått skitigt slakteri med inkompetent personal. Snacka om att jag skulle få sjukt dåligt samvete .

Mkt vettigt skrivet Annli001

Senast ändrad:

Sålts till vem, exakt?

Det finns inte en oändligt stor marknad för oinridna, outbildade travhästar bland oss varmhjärtade ridfolk.

:o Jisses vilken fördom mot travfolk..

Det är ingen fördom utan ren fakta, jag har själv en kompis som varit i travstall. Ett stort travstall. Tyvärr pallade hon inte med synsättet på hästarna så hon slutade efter ett halvår.

Det är ingen fördom utan ren fakta, jag har själv en kompis som varit i travstall. Ett stort travstall. Tyvärr pallade hon inte med synsättet på hästarna så hon slutade efter ett halvår.

Jag bestrider denna rena fakta, har själv varit i många stora travstall under 15 år. Vet att många går till amatörer som håller på länge o tragglar, hästägare som tar hem dem o låter dem läka, gå till avel. Därmed inte sagt att det finns de som tar bort på en gång.
Men jag tycker inte heller det är fel av dem att ta det beslutet. Och jag är ingen stenkall människa för det, isf skulle jag inte själv ha kvar mina & ej heller skaffa på mig ett renoveringsobjekt..

Man måste ju förstå att hästar som skadar sig såpass att de inte håller för trav, ex en fd passhäst till mig som hade ett 20 % helt gaffelband och ständigt gå o ha ont, inte heller håller som skruttehästar hemma hos Pelle & Lisa.

Jag tar som sagt bort mina hästar hellre numera pg utav dåliga erfarenheter när jag gett mina hästar en andra chans som ridhästar, och det handlar inte om 1 eller 2 hästar...

Kompis säger du, var du där själv o upplevde detta slit & släng?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka