Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Sv: Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Så billig som han var att köpa är jag GLAD att jag köpte honom o inte ngn som var ute efter en billig ridhäst pga av hans fina svarta färg o bläs.

Tråkigt att du har så låga tankar om alla andra människor än dej själv.

Som ägare ska man se till att ta sitt ansvar att hitta ett bra hem åt sin friska häst och inte ta den enkla utvägen och ta bort den. Som ägare har man ett ansvar att se till att hästen är lycklig, en död häst kan inte vara lycklig.
.

Enkla vägen :confused: Har du nånsin avlivat ett djur? Du verkar ju inte ha nån aning om hur fruktansvärt smärtsamt det är. Så kom fan inte här och säg att det är "den enkla vägen", för det är så mycket osanning så jag får skitsmak i munnen :mad:

Jag har förlorat en hel del djur ja, så kom inte och påstå nåt om att jag inte vet hur svårt det är. Jag har också sjuka svåra problem psykiskt som gör att jag har förpiip kämpigt ibland med att ta mej till stallet och orka med hästen men han gör det värt för mej att leva övht, om jag skulle resonera så att man tar bort hästen för att man haft ett jobbigt år så skulle jag inte ha nånting kvar i mitt liv.

Ja detta är en väldigt laddad grej för mej för hästarna har utan minsta tvekan räddat mitt liv rakt av. Och det är inte alltid det varit hästar som vart värda nåt för andra toppryttare utan vanliga hästar. Hästar är värd all chans i världen att bli lyckliga.

Och ja det är utan tvekan den enkla vägen att avliva ett fullt friskt djur pga att man inte vill komma hem två dagar i veckan till sina föräldrar. Då tar man tag i dom problemen och inte flyr undan.

Tråkigt att du har så låga tankar om alla andra människor än dej själv.

Passa dig, jag om nån har inte några höga tankar om mig själv. Vad jag vet som du däremot inte vet är hur hästen jag köpte var o hade behandlats.

Passa dig, jag om nån har inte några höga tankar om mig själv. Vad jag vet som du däremot inte vet är hur hästen jag köpte var o hade behandlats.

Passa mej för vad? Jag anser att om man tänker att vilken tur jag kommer här och räddar hästen från alla andra så inte någon kommer och köper hästen för färgen, liksom vad vet du om att det inte fanns andra som lika gärna kunde fixat den hästen? Det finns många duktiga hästmänniskor i sverige.

Passa mej för vad? Jag anser att om man tänker att vilken tur jag kommer här och räddar hästen från alla andra så inte någon kommer och köper hästen för färgen, liksom vad vet du om att det inte fanns andra som lika gärna kunde fixat den hästen? Det finns många duktiga hästmänniskor i sverige.

För att uttala dig om saker du inte har en aning om.

Hur jag vet det? För att han är en 7 årig oinriden travare med diverse problem. Dessutom billig.

Räddat? Nej det vill jag inte påstå. Har jag påstått att det inte finns bra människor i landet? Men hur många finns det som köper en trashank till travare o lägger ner tusenlappar? Du menar att det finns ett hem till var häst? Varför tar då inte DU ts hästar o ger dem ett hem om det nu är så hemskt ?

Det finns en hel del ja, man måste ge hästar en chans och det gör man inte genom att ta bort dom det första man gör. Visst om hästen är omöjlig att sälja och det inte kommer en enda vettig människa så visst, då kan jag gå med på att det är okej att ta bort dom. Jag pratar om att ge hästarna en chans till ett bra liv.

Sen uttalar jag mej om det du skriver, skriver man så så tycker jag man har en hel del låga tankar om hur folk är. Bara tar för givet att dom flesta bara köper för att den är fin.

Och ja om du har läst nåt av vad jag skriver så skulle jag mer än gärna tagit hand om dom hästarna om jag hade råd, men dom pengarna finns inte.

Jag har förlorat en hel del djur ja, så kom inte och påstå nåt om att jag inte vet hur svårt det är. Jag har också sjuka svåra problem psykiskt som gör att jag har förpiip kämpigt ibland med att ta mej till stallet och orka med hästen men han gör det värt för mej att leva övht, om jag skulle resonera så att man tar bort hästen för att man haft ett jobbigt år så skulle jag inte ha nånting kvar i mitt liv.

.

Det är din åsikt. Och det är jättebra att du hittat ett sånt stöd i din häst. Men alla är inte som du, vi alla är olika och tacklar problem på olika sätt. Bara för att det är rätt för dig behöver det inte vara det för någon annan.

kl

Verkar som TS hoppat av tråden, så jag lämnar den nu.

Jag har skrivit hela tiden att det är min åsikt, och jag har lika mycket rätt till en åsikt som alla andra har.

Det finns andra än ts som hästarna kan hjälpa, det finns många dom hästarna kan hjälpa till ett bra liv. Och hästarna är värda all chans till ett lyckligt liv nånstans.

Och ja om du har läst nåt av vad jag skriver så
skulle jag mer än gärna tagit hand om dom hästarna om jag hade råd, men dom pengarna finns inte.

Och där har vi hela problemet. Du har inte råd. Andra har inte lust, eller om dom har lust så har dom inte kunskap. TS skulle få sälja hästarna för en spottstyver till den som var beredd att ta dom, och vem vet, dom kanske hamnar på en slaktbil på väg till italien. Fattar du inte? Hästvärlden är inte gullegull. Hästar utan marknadsvärde kan fara MYCKET illa och om man är en ansvarig ägare så utsätter man dom inte för några risker.

Det finns annonser på Hästnet som får mig att vilja gråta. Det är många gånger jag har tänkt "ta ditt ansvar människa, och ta bort häststackarn".

Har du fortfarande inte förstått att man kan göra en god gärning genom att man tar bort en fysisk frisk häst? Om inte, så tycker jag att du är en aning naiv. Det kanske är utifrån det som du dömer TS så hårt.

Jag är faktiskt inte född igår, vet mycket väl om vad som kan hända hästar.

Sen finns det också näst intill lika många människor med mycket pengar som köper dyrare hästar och som inte tar hand om dom, alla hästar kan råka illa ut oavsett pris.

Så du skulle lämna din 33 åring vidare som sällskapshäst om DU inte längre kunde ta hand om honom och låta honom ev bli vandringspokal ?

Jag skulle låta honom somna in om jag inte hade möjlighet att ha honom kvar. Eventuellt hade jag överlåtit honom till en nära vän. Däremot skulle jag aldrig ta bort honom på grund att jag hade det lite kämpigt för stunden. Livet har sina motgångar, stora som små. Man tar sig igenom dom och har man djur, då tar man med sig dom. Jag har också haft mina motgångar och jag har lyckats ta mig igenom dom, med mina hästar kvar i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Miaa
Så du skulle lämna din 33 åring vidare som sällskapshäst om DU inte längre kunde ta hand om honom och låta honom ev bli vandringspokal ?

Jag skulle låta honom somna in om jag inte hade möjlighet att ha honom kvar. Eventuellt hade jag överlåtit honom till en nära vän. Däremot skulle jag aldrig ta bort honom på grund att jag hade det lite kämpigt för stunden. Livet har sina motgångar, stora som små. Man tar sig igenom dom och har man djur, då tar man med sig dom. Jag har också haft mina motgångar och jag har lyckats ta mig igenom dom, med mina hästar kvar i livet.

Förstår faktiskt inte hur du fungerar ibland ? Du svarar själv att du faktiskt skulle kunna tänka dig att då ta bort din 33åring om du själv inte kan ta hand om honom och varför skulle då inte TS också kunna göra det ? Du har igentligen ingen aning om hennes situation .

Mia

Förstår faktiskt inte hur du fungerar ibland ? Du svarar själv att du faktiskt skulle kunna tänka dig att då ta bort din 33åring om du själv inte kan ta hand om honom och varför skulle då inte TS också kunna göra det ? Du har igentligen ingen aning om hennes situation .

Jag skulle ta bort min gamla ponny om..

- Jag blev allvarligt sjuk eller skadad och inte orkade gå till stallet.
- Jag fick en så pass dålig ekonomi att jag inte ha råd att ha kvar honom.

Jag skulle aldrig ta bort honom för att jag har problem för tillfället eller personligen inte mår bra psykiskt. Jag har varit i ungefär samma sits som TS! Jag har bland annat haft en väldigt svår depression och varit nära att ta självmord ett par gånger men att avliva mina hästar, det kom aldrig på tal. Det var dom som fick mig att vilja fortsätta kämpa och leva!

Till TS: Förlåt om jag gått på dig för hårt men försök att finna lösningar till dina hästar och finn styrka i dom. Hästar och djur ger kärlek och styrka! Snälla, du har fått många bra tips av kloka användare här på forumet. Det finns bra människor där ute som letar efter sällskapshästar som gärna skulle vilja ha dina hästar på foder.

Jag skulle ta bort min gamla ponny om..

- Jag blev allvarligt sjuk eller skadad och inte orkade gå till stallet.
- Jag fick en så pass dålig ekonomi att jag inte ha råd att ha kvar honom.

Jag skulle aldrig ta bort honom för att jag har problem för tillfället eller personligen inte mår bra psykiskt.

Var ligger skillnaden mellan dålig ekonomi o dålig hälsa?? Förklara gärna :confused: Kan man inte ha hästen så kan man inte, oavsett anledning

Det finns en hel del ja, man måste ge hästar en chans och det gör man inte genom att ta bort dom det första man gör. Visst om hästen är omöjlig att sälja och det inte kommer en enda vettig människa så visst, då kan jag gå med på att det är okej att ta bort dom. Jag pratar om att ge hästarna en chans till ett bra liv.

Ehh? det är juh just det jag har gjort? Gett honom en andra chans, köpte honom i slutet på September i år.

Sen uttalar jag mej om det du skriver, skriver man så så tycker jag man har en hel del låga tankar om hur folk är. Bara tar för givet att dom flesta bara köper för att den är fin.

Ja men tyck det då, jag har haft så pass mkt med den här typen av hästar att göra (de billiga alltså) att jag har på fötter att kunna uttala mig som jag gör. Det verkar inte du ha, med tanke på hur du uttalar dig.

Och ja om du har läst nåt av vad jag skriver så skulle jag mer än gärna tagit hand om dom hästarna om jag hade råd, men dom pengarna finns inte.

Naiv, javisst...Även om du inte är född igår.

Var ligger skillnaden mellan dålig ekonomi o dålig hälsa?? Förklara gärna :confused: Kan man inte ha hästen så kan man inte, oavsett anledning

Jaja, men ta bort hästarna då.. så blir alla lyckliga och glada. :confused:

Det finns bra människor där ute som letar efter sällskapshästar som gärna skulle vilja ha dina hästar på foder.

Vart undrar jag?
Har haft mitt underbara travarsto på 11 år ute på annons som sällskapshäst för 5000 kr i snart 2 månader. Inte ett endaste svar.

Du måste ju kunna förklara vad du menar om du ska diskuttera. För mig finns ingen skillnad mellan dålig ekonomi eller dålig hälsa. Kan man inte ha den/dem kvar så är det ju den krassa sanningen.

Du måste ju kunna förklara vad du menar om du ska diskuttera. För mig finns ingen skillnad mellan dålig ekonomi eller dålig hälsa. Kan man inte ha den/dem kvar så är det ju den krassa sanningen.

Jag förstod inte vad du menade med din fråga, därför svarade jag inte. Jag vill dessutom inte ge mig in i någon blodig strid om vem som har rätt och fel.

Jag har den uppfattningen om att vad som är rätt för dig kanske inte är rätt för mig. Vi har alla olika sätt att se på saker och ting! Jag tycker att det är fel av TS att ta bort sina hästar och jag tycker att hästägare ibland tar bort sina hästar alldeles för fort. Det finns oftast lösningar, bra lösningar. Om du tycker att man hellre ska avliva en häst än att ge den en chans att leva hos någon annan, då får det stå för dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka