Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Sv: Hur klarar man av att ta bort sina bästa vänner?

Det är ingen fördom utan ren fakta, jag har själv en kompis som varit i travstall. Ett stort travstall. Tyvärr pallade hon inte med synsättet på hästarna så hon slutade efter ett halvår.

:rofl:
Men du, då är det ju absolut helt sant så klart och så är alla som håller på med trav! Verkligen Smart inlägg och vilken insikt du har att grunda dina åsikter på, inte alls fördomsfullt! :angel:
:rofl:

Vad tror du händer med alla travhästar som inte håller för travet eller som inte räcker till? Ett fåtal säljs och får en andra chans i livet som sällskapshästar eller ridhästar men de flesta får dessvärre somna in och de som sysslar med trav ser oftast inte på hästar som oss ridmänniskor oftast gör. Om de hade gjort det, då hade hästarna sålts istället för att somna in.

Jag har jobbat med travhästar större delan av mitt liv och VET vad som sker med dem, du behöver tänka till lite innan du skriver tror jag..

Men vi kan absolut hårddra skillnaden, ridfolk håller sina hästar i box, får inte gå i hage, rids 1 timme om dagen i ridhus, packas in i 2 täcken inne och 3 till ute (de som får stå i en frimärkshage vill säga), när de väl får uppsöka en veterinär så är de 3 grader halta för ridfolk saknar kunskapen att ens se om de är halta utan rider på och kallar hästen som protesterar dum..
När de sen är gamla så ges de bort som sällskapshästar och sen blir ägarna arga när de hamnar på slakteriet för de har inte orkat kolla upp den nya ägaren, utan trodde det var en bra person...

Och enligt ditt synsett, så kan vi ju bara konstatera att så gör Ridfolk, så visst är det skillnad på sett att se hästen :idea:

Tror vi kan konstatera att det finns otroligt många fördommar inom hästvärlden... Kanske dags för alla att börja se utan för "lådan" (eller "boxen" hade kanske varit ett lämpligare ord :) )

Tror vi kan konstatera att det finns otroligt många fördommar inom hästvärlden... Kanske dags för alla att börja se utan för "lådan" (eller "boxen" hade kanske varit ett lämpligare ord :) )

Alldeles rätt tänkt :D Så tycker jag också.

Fördomar kommer alltid att finnas så länge man inte skaffar sig kunskap i området. Att lyssna på vad andra upplevt o sen "tro" på det o bilda sin uppfattning på det utan att själv upplevt det hela blir bara fel.

Ett öppet sinne är inte fel! :)

Travet har gått framåt kraftig i hälsovård, många fler har fått upp ögonen för massage, ET , god hovvård mm än förr. Utan en välmående häst , ingen framgång heller. Sen finns juh de där gamla travgubbarna kvar som alltid gjort samma lika i 100 år och dessa får man juh leva med tills de trillar av pinn ;)

Ganska Offtopic.

Ja, bäst är väl att grunda sina åsikter på insikt och fakta istället för att snacka massa skit man inte har en aning om.

Jag vet att alla Ridfolk inte har sina hästar som jag beskrev, men jag har sett det i olika stall och skrev det som motjuck till Stenmagis otroligt fördommsfulla inlägg.

Jag tycker mest synd om människor som Stenmagi, som istället för att bilda sig en egen uppfattning och grunda sina åsikter på erfarenhet och insikt, helt sväljer någon annans åsikt och gör den till sin egen rakt av.
Jag grundar mina åsikter på erfarehet och fakta, inte skitsnack i allmänhet! :)

Ett öppet sinne måste alla ha, liksom att alla måste få ha en åsikt. Har valt att låta bli att lägga mig i den här tråden för mycket för jag tycker det är lite väl sura miner!

Jag vet att det var motjuck från din sida, hoppas du inte tolkade mitt svar som att jag anklagade dig för motsatsen :D

Men jag håller med, man måste bilda en egen åsikt och också samtidigt vara medveten om att det man läser kanske inte är hela historien. Hade det varit så, att TS skulle pang bom avliva sina hästar för att hon bråkat med föräldrarna, då hade jag också reagerat så kraftigt som vissa i tråden gjort. Men nu har TS, vid flera tillfällen, talat om att så är inte fallet. Och då tycker jag att en del här går på på tok för hårt.
Men att det finns starka känslor ang. hästar och deras liv bland bukes medlemmar råder inga tvivel om, och det är väl att se som positivt?

Kunde folket bara lugna ner sig ett hekto (eller kilo) så kunde detta blivit en riktigt givande diskussion, tror jag :)

Edit: Jag svarade på er båda :)

Men vi kan absolut hårddra skillnaden, ridfolk håller sina hästar i box, får inte gå i hage, rids 1 timme om dagen i ridhus, packas in i 2 täcken inne och 3 till ute (de som får stå i en frimärkshage vill säga), när de väl får uppsöka en veterinär så är de 3 grader halta för ridfolk saknar kunskapen att ens se om de är halta utan rider på och kallar hästen som protesterar dum..
När de sen är gamla så ges de bort som sällskapshästar och sen blir ägarna arga när de hamnar på slakteriet för de har inte orkat kolla upp den nya ägaren, utan trodde det var en bra person...

Du har fel! :idea: Mina hästar står på box (det har du rätt i) men de går ut vid 07.00 på morgonen och tas sedan in 19.00. De har fri tillgång på hö ute i hagen. Hagarna är stora och härliga! Jag har aldrig haft en halt eller skadad häst förutom min 26 år gamla arabvalack som fick en senskada efter att ha gått omkull på ett väldigt hemskt sätt i hagen. I övrigt har jag bara fått ta ut veterinär när mitt sto har fölat och efterbörden inte velat släppa och stoet även fick fång i samband med dräktigheten men som sagt, annars har jag aldrig haft en skadad eller sjuk häst. Jag skulle aldrig lämna bort en gammal häst till någon jag inte känner. Jag skulle fråga goda vänner och släktingar om de skulle vilja ta hand om min gamla häst men skulle jag inte hitta någon som ville ta hand om honom (livstidsfoder, skulle aldrig sälja) då hade jag tagit bort hästen.

Läste du inte mitt inlägg om min kompis som varit och jobbat i ett av landets största travstall? Det är FAKTA! Jag har dessutom en hovslagare som sysslar med trav som också har bekräftat att det är så.. visst, det kanske inte är så i alla travstall, det kanske finns dom som har lite hjärta med i spelet också men jag tror att många travmänniskor ändå har mer pengar än hjärta med i spelet. Jag kan inte tro annat efter allt jag hört från min vän och från min hovslagare och andra travintresserade.

Kul att höra att DU har en annan uppfattning men du kan inte neka till att det inte förekommer rötägg inom travbranschen, som bara ser hästar som maskiner som kan dra in pengar..

Läste du inte mitt inlägg om min kompis som varit och jobbat i ett av landets största travstall? Det är FAKTA! Jag har dessutom en hovslagare som sysslar med trav som också har bekräftat att det är så.. visst, det kanske inte är så i alla travstall, det kanske finns dom som har lite hjärta med i spelet också men jag tror att många travmänniskor ändå har mer pengar än hjärta med i spelet. Jag kan inte tro annat efter allt jag hört från min vän och från min hovslagare och andra travintresserade.

Kul att höra att DU har en annan uppfattning men du kan inte neka till att det inte förekommer rötägg inom travbranschen, som bara ser hästar som maskiner som kan dra in pengar..

Rötägg finns inom alla grenar och är inget specifikt för travsporten.
Läste du inte mitt och Bitterass inlägg om att vi båda jobbat med trav länge, i stora och små stall och du har fel?

Precis som du skriver i ditt inlägg ovan att jag har fel när det gäller dig, så har jag rätt i andra fall, det finns rötägg och idioter inom ridsporten oxå.

Ditt bestämda påhopp till en användare att ni har olika syn för hon håller på med trav, är långt ifrån sanningen.
De flesta som jobbar med trav älskar sina hästar lika mycket som du och den enda skillnaden är att våra kan springa in lite pengar, något de inte gör om de inte mår bra, är friska, hela, glada och vill.
Så även om det finns pengakåta människor, så blir det inga balubas om hästen inte mår finemang, vilket då i praktiken borde innebära att pengarna är i många fall till fördel för hästen eftersom den då behandlas på de bästa sätt.

Sen tycker jag du ska ta och kolla upp hur travsporten är uppbyggd och vem som får pengarna hästen springer in, det kan vara viktigt för din grundläggande åsikt... Om du är intresserad av att bygga dina såikter på fakta vill säga.
Ditt inlägg dryper av okunnighet, fördommar och dra alla över samma kant.:mad:

Men återigen, idioter finns inom alla grenar, men bör inte tala för hela grenen, det finns bra och dåliga sidor överallt.

Du har verkligen missuppfattat mycket. :grin:
De flesta som äger travhästar gillar verkligen sina hästar, även om de går med brakförlust på minst 15.000:-/mån.

Och sen vet jag inte vad du tror om "livet efter detta", men jag tror då rakt inte att det sitter massa avlivade travare på molnen och tycker männsikorna var grymma som lät dom dö.

Och jag tycker absolut att utslitna travare ska slaktas.
Värsta mardrömmen är ju näör man ser folk köpa en travhäst till ridning för 2000:-, och sen kalla hästen dum och stressad, när den inte klarar av alla fel den utsätts för som ridhäst.

Ditt inlägg dryper av okunnighet, fördommar och dra alla över samma kant.:mad:

Hallå? Jorden anropar.. jag skrev ju i mitt förra inlägg att det finns både rötägg och bra folk inom travsporten. Du köpte tydligen inte det utan bestämde dig för att fortsätta gaffla på? Som sagt, finns bra folk och dåligt folk inom alla branscher men jag har i stort sett bara hört talas om skit inom travsporten så jag kan inte tro mycket annat men det är ju skönt och höra att några sett bra sidor i alla fall. Det gläder mig.

Hallå? Jorden anropar.. jag skrev ju i mitt förra inlägg att det finns både rötägg och bra folk inom travsporten. Du köpte tydligen inte det utan bestämde dig för att fortsätta gaffla på? Som sagt, finns bra folk och dåligt folk inom alla branscher men jag har i stort sett bara hört talas om skit inom travsporten så jag kan inte tro mycket annat men det är ju skönt och höra att några sett bra sidor i alla fall. Det gläder mig.

Nej det skrev du inte, du skrev:

Ursprungligen postat av Stenmagi

Dessutom talade om för en användare att ni hade olika syn på hästar, bara så där, rakt av, utan varken koll eller insikt, utan rent av på fördom.

Vi räknar lite för skojs skull:
Min häst är 9 år, uppfödd av mig och vi uppskattar att hon kostat i genomsnitt 4000:-/månad (ganska lågt räknat) och har kutat in 169 100:- - 10% som gått till körprovision till kusken så alltså =
(4000x 12 x 9 = 432 000:- - (169 100- 16 910) =
279 810:- har hon kostat ungefär...

V räknar på den andra:
Inköpt som 2 åring för 45 000:- sen stått i proffsträning, vi räknar att hon kostat 15 000:-/ månad i genomsnitt 2-5 år, hon har 552 500 kr på kontot - 15% körprovision), hon är 5 år:
(15 000 x 12 x 4 = 720 000 + 45 000:- = 765 000 - (552 500 - 82 875= 469 625) =
295 375 :- Hon han kostat ungefär

Men hallå vad hände med tråden...helt urflippad, en massa travtjafs.

Till TS...du kan ju uttrycka dig bra skriv ett brev till dina päron där du beskriver dina känslor och vad du känner inombords, och att du vill få tillbaka den bra relationen ni hade tidigare.

Det är inte bara den ena sidan som ska foga sig utan båda.

Lycka till....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: yamyam
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka