Hur farlig är din hund?

Sv: Hur farlig är din hund?

YaYa skrev:
Varför får dina hundar inte vara med små barn?
Biter han då eller? Detta är inget anklagande bara en enkel fråga! :)

Om du läser igen så står det :
och han får heller inte vara med mindre barn ensam.Han älskar barn och har aldrig visat aggersivitet mot någon varken barn eller vuxen.

Dock tror jag att de flesta hundar tillslut biter i försvar om INGEN annan utväg finns

Jag lämnar ALDRIG mina hundar med barn ( småbarn ) och det handlar inte om att jag inte litar på mina hundar.

Jag litar helt enkelt inte på ungar, dom kan vara ELAKA som sjutton :devil:

1. Ras och kön på din hund
Viggo - jaktlabradorhane. Peggy - korthårig taxtik. Pompe (har vi dock inte kvar) - korthårig taxhane.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
V o Pe - otroligt men möjligt. Po - ja, det inträffade.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
V - ja, han försvarar t ex familjen noga. Pe - nej, det har jag mkt svårt att tro. Po - ja, det inträffade.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
V o Pe - påträngande/aggressiva människor, när man rör sig hotfullt. Po - i princip allt utom mamma o mormor morrade han åt.

5. Är din hund arg på andra hundar?
V - försvarar flocken o reviret, men är "snäll". Pe - nej. Po - ja.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
V o Pe - nej. Po - ja.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
V - ja, Pe - möjligt, Po - definitivt.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
V - nej, Pe - ja, men med vuxna hittills alltid underlägsen reaktion, Po - ja, mycket.

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

Engelsk cockerspaniel tik

Kanske, om hon blir inträngd och inte kan fly och barnet försöker klappa eller någor liknande, men det har aldrig hänt

Nej. Min hund har lite dåligt självförtroende och är reserverad mot främande människor,men hon skulle inte våga bita någon.

Nej

Nja, hon gillar inte främmande hundar och försöker kaxa upp sig, men hon är inte arg, bara när hon är inne i *sitt* hus

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Nej, inte av ilska, men i försvar mot grannens stora leonberger

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Nej

Ja p.g.a. dåligt självförtroende, men vi håller på att bygga upp det sakta men säkert

Eng. Cockerspaniel Hane

Nej när det har hänt så lägger han sej ner och kollar åt ett annat håll tills någon kommer och hjälper honom :smirk:

Ja det tror jag nog

Människor som luktar sprit (spec män) eller om någon hotar hans husse&matte

Hanhundar som har dåligt hundspråk

han biter inte, kan flyga emot och nafsa om det blir bråk

Ja finns det ingen utväg så tror jag det

Ja han är reserverad mot främlingar och känner sej lätt trängd då, men aldrig av någon i familjen

Vänd den ryggen säger vissa men du kan man trissa upp den

Det är extremt ovanligt att man genom att vända ryggen till en hund utlöser ett anfall. Med undantag av Kuvazer och andra fårvaktare.

Calazirya skrev:
Om du läser igen så står det :

Jag lämnar ALDRIG mina hundar med barn ( småbarn ) och det handlar inte om att jag inte litar på mina hundar.

Jag litar helt enkelt inte på ungar, dom kan vara ELAKA som sjutton :devil:

Jaja ok jag förstår ok håller med nu när jag läste det en gång till :D

Leonberger 2 år hane
nej han har aldrig bitit nån så. Och han älskar barn så han slickar häldre på dom än bits.
Nja lite osäker på hur han skulle reagera. han skulle nog inte bita i första taget men om nån försökte göra mig illa skulle han garanterat attackera
nej, eller jo engång när vi var ute och gick vart han arg på en hund som gick förbi men vart arg på han och han lugna ner sig.

har vart det en gångmen ingen mer gång

nej
Ja det skulle han va ute och gick engång när det var lite mörkare en gubbe gick efter oss men hunden vända sig om hela tiden. Sen stanna han och kissa så kom gubben fram till mig hunden kände att ja va rädd skällde och sen hoppa han upp på hans axlar (han är ju stor). Gubben vände sig om och gick åt andra hållet där stod jag chokad
Nej

Rhodesian Ridgeback, 5,5 månad, hane

Nej!

Nej!

Nej!

Nej!

Nej!

Nja, vet ej..?

Nej!

Tollare/bordercollie, tik (2 år)

Det har aldrig hänt och jag tror inte att hon skulle bita, men jag vill ändå inte svara nej på frågan då jag tror att ALLA hundar kan bita i försvar i ett trängt läge om vissa faktorer spelar in.

Samma svar som på fråga 2.

Sagt ifrån till andra hundar, men inte så att jag skulle kalla det aggressivt.

Nej, fungerar bra med i stort sett alla hundar, men säger ifrån om hon tycker någon blir för efterhängsen. Det räcker, och om det inte gör det så sticker hon till matte som får hjälpa. :D

Nej.

Samma svar som på fråga 2. Tror inte att hon skulle göra det, men vid vissa omständigheter så tror jag att det kan vara möjligt.

Nej.

Pomeranian, hane

Ja, om barnet luggade honom i pälsen eller gjorde illa honom (han är rätt känslig på det sättet)

Ja, samma som ovan.

Ja, mot folk som har gjort illa honom (luggat honom i pälsen) eller som håller i honom fast han tydligt visar att han inte vill.

Nja, kaxig på långt håll, rädd på nära håll (detta gäller med stora hundar alltså). Med små hundar och då speciellt andra Pommar går det jättebra.

Ja, när han har blivit luggad i pälsen.

Ingen aning faktiskt..

Ja, han tycker inte om att folk han inte känner tillräckligt bra plockar upp honom och kramas och liknande.

Tur att han bara vägen 2,5 kg... :crazy:

Jag skulle nog vilja påstå att de som tror sig med säkerhet kunna säga att deras hund aldrig skulle bita (barn eller vuxen spelar ingen roll) har ganska dålig koll på hunden som djur...

De flesta hundar skulle bita i ett trängt läge.

//C

Senast ändrad av en moderator:

Golden Retriever hane, 2 år
Nej
Nej
Nej
lite mot vissa hanhundar, skäller och morrar lite
Nej
Nej
Nej

Senast ändrad av en moderator:

Eurasier, tik.

Jag har inte märkt av några sådana tendenser, men hon har dock aldrig hamnat i ett så pass trängt läge att hon har behövt visa det heller. Jag vet inte vart hennes gräns går ännu. Det känns inte som att hon skulle göra det, men som många nämnt, i ett trängt läge.. Tjaa, jag vet inte.

Samma svar som ovan.

Nej.

Nej.

Nej.

Nej, det tvivlar jag på.

Nej.

Senast ändrad:

Colliehane på snart 7 år

Nej, aldrig.

Nej, aldrig.

Nej, han är alldeles för snäll för det. Vill bara busa med en del saker som kanske inte är så glada för det (igelkottar :angel: )

Aldrig, alldeles för snäll.

Nej, det är han för snäll/feg för. Blev t.o.m. attackerad en gång, han lade sig direkt.

Nej, han går hellre undan/lägger sig ner.

Nej, han är mycket social av sig, vänlig mot alla o älskar när det finns mycket folk runt sig.

mian1 skrev:

Schäfer/goldenretriver tik

Skulle vilja svara nej, men man ska aldrig säga aldrig.

Deffenitivt om det var någon som hotade ngn i familjen eller hon själv.

Nej, men hon är på sin vakt mot "skumma typer" och "den hemska sotaren" som klättrar upp på taket när ingen är hemma...

Nej, hon bryr sig inte om andra hundar när man är ute och går. Kan dock tycka att "intensiva hundar" som kommer raktfram för att hälsar kan vara "jobbiga".

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? NEJ

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? Ja, det tror jag.

Nej, hon är en rätt positiv hund med bra temperament.

1. Ras och kön på din hund Liten blandis tik.

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? Ja.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? Tror inte det.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? Nej

5. Är din hund arg på andra hundar? vissa, små hundar är helt ok.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? Inte gå till attack, men hon skulle nog markera.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? Nej.

Bits din hund ?
Svar: så inni helskotta ;)

Är bara hundarna i media farliga ?
Svar: Nej, men det som får mest publicitet syns ju mest.

Svar: Blandras, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn ?
Svar: Vet ej

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen ?
Svar: Kan jag inte svara på i nuläge

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt ?
Svar: Ja, mot utåtsvängda byxor när någon springer...då blev hon arg :D

5. Är din hund arg på andra hundar ?
Svar: Nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek) ?
Svar: Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig ?
Svar: Vet ej ännu

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad ?
Svar: Knappast, tuffare småunge har jag aldrig träffat...och den är ju bara 10 veckor än. Men kunde inte låta bli att svara ;)

mian1 skrev:

Kan ju börja med att berätta att jag just avlivat min hund (eller den som jag tänker berätta om i den här tråden - har en beagle också)

1. Engelsk Springerspaniel (jaktavel) Tik

2. Ja, men vilken hund skulle inte göra det i ett trängt besvärligt läge? Det är skillnad på att bita och att "anfalla". Menar bara att man får ha pli på ungar runt hunden också, inte bara på hunden.

3. Samma svar. Men anledningen till avlivningen var att hon utan förvarning och utan anledning bet min fastighetsskötare. Ett skarpt NEJ och allt var som vanligt igen, det slog helt enkelt slint i huvudet på henne. Hon har alltid varit nervös i mitt tycke, alltid krävt aktivering aldrig sovit. Dessutom kissade hon på sig både i vaket och sovande tillstånd. Samt att hon blev anfallen av en hund för en tid sedan och efter det blåste upp sig och spelade farlig för att sedan leka som vanligt. Hon har aldrig varit tydlig i sinna signaler mot människor eller hundar. Pappa har en hanhund ur kullen innan och han är likadan, jag skulle ta bort honom också.

4. Ja

5. Ja, men om hon fick hälsa och allt var lugnt så lekte hon sedan. Om det åandra sidan inte var lugnt utan blev slagsmål så la hon sig inte för allt smör i småland. Samtidigt var hon extremt jobbig på så vis att hon aldrig sa ifrån till andra hundar om de red på henne o.dyl.

6. Ja, en gång och helt utan anledning i en helt ohotad sittuation och utan någon som helst förvarning tvärvände hon i kopplet och bet fastighetsskötaren i benet. TUR att det var han som själv har hund och tog det så bra. Fasar vid tanken av att det kunde ha varit ett barn.

7. Uppenbarligen

8. Ja

Tar Beaglen också då;

1. Beagle Tik (och mina tidigare hundar - Münsterländer)

2. Ja (tror jag /utgår jag ifrån)

3. Ja (tror jag /utgår jag ifrån)

4. Aldrig

5. Nej, men väldigt tydlig i sina signaler - såväl underkastande som dominanta beroende av sittuation och de andra hundarna.

6. Nej

7. Nej

Mvh
Björn

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka