Hur farlig är din hund?

Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
*Pointer, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
*Kan varken säga ja eller nej. Jo det skulle hon nog kunna, men det skulle nog gå långt innan bettet.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
*Nej det tror jag knappast.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
*nej

5. Är din hund arg på andra hundar?
*Nej, väldigt underlägsen.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
*Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
*Nej

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
*Nej, bortsett från att hon är rätt underlägsen av sig, men inte trängd eller hotad.

mian1 skrev:
Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund Saluki :love: , hane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? nej

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? nej

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? nej

5. Är din hund arg på andra hundar? det händer beroende på VAD som utlöser det

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? människa - nej, hund - ja

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? troligen, och fr.a. för att skydda matte

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? nej

mvh
Carina

Shetland sheepdog tik

Ja, har hänt.

Troligen, men har aldrig hänt.

Ja, om nån hon inte känner beter sig hotfullt mot henne, typ böjer sig över henne, går mot henne nerböjd eller försöker lyfta henne.

Nej.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?

Aldrig av ilska. Hon har bitit barn när dom har sprungit efter henne och velat klappa, men det är osäkerhet, inte ilska.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?

Kan jag aldrig tänka mig.

Ja, om hon inte känner personen, dom hon känner kan klappa henne på huvudet, lyfta henne, böja sig över henne osv, men känner hon inte personen känner hon sig jättelätt hotad.

--------------------------------------------------------------------------------

Tibetansk Terrier. Tik heter Yatzie (eller eg. Xcel's Dga Tsa-Mo)

Aldrig!! Hon är uppvuxen med småbarn som slitit och dragit i henne och hon älskar dem!

Aldrig!

Ingenting! Hon är väldigt trevlig faktiskt!

Nej, mest ointresserad av de flesa sen är det vissa hundar hon ÄLSKAR!

Nej!

Inte en aning men jag har svårt att tänka mig det!

Inte alls.. hon är tuff men inte särskilt intresserad av folk hon inte känner så det tar ett tag innan hon visar sitt intresse för besökare!

Papillon, tikar.

Nej, jag tror inte det. Markera i luften kanske.

Nej, möjligen markera i luften.

Nja. Den ena har morrat underifrån täcket då min "adoptiv-faster" lutade sig över mig då jag sov. Samma har morrat åt min inneboende för att skydda sina leksaker vid lek.

Nej.

Nej.

Jag tror inte det. De vet hur små de är.

Ja.

Mina förra Pappisar har däremot sagt ifrån genom att hugga i luften mot både vuxna och speciellt efterhängsna barn. Den ena kunde ganska lätt bli sur på andra hundar och hugga mot dem i luften för att "sätta dem på plats". Om de inte lämnade henne i fred gick hon till attack. Men hon attackerade aldrig oprovocerat. Och hon slutade så fort de backade. Den andra hunden fick en förkärlek för att jaga barn när hon blev gammal. De behövde bara stå en bit bort och titta så jagade hon dem. :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Re: Hur farlig är din hund?

mian1 skrev:
Är det så illa? Bättre är väl att känna sin hund och att uppträda på ett respektfullt sätt mot andras? För hur kan man som hundägare ha ett strikt ansvar för egna hunden ifall andra människor gör det hela omöjligt?
På frågan: Kan din häst sparkas? skulle nog en överväldigande majoritet svara ja. Sen är det klart att olika individer har olika benägenhet att sparka. Olika toleranströskel och känsla av att behöva försvara sig. Varför skulle det vara konstigt att en hund, ett rovdjur och inte ett bytesdjur, kan känna sig hotat och därmed försvara sig mot en fara?

det låter läskigt det här.. är själv rädd för hundar, funkar inte så bra i stalllmiljö, där det vimlar av hundar men ändå..
nu tog du bort mitt naiva tänkande med: alla hundar är snälla, de är bara lite nyfikna, man måste vara dum för att de ska bitas osv..

Strävhårig foxterrier, okast. hanhund

han älskar barn, det skulle han inte göra.

ja, det tror jag nog. beror på hur provocerad han blir.

njea, inte direkt förutom några få hundar.

han är arg på andra hundar som har hoppat på honom förut. förmodligen är han mer rädd än ilsken då.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? kanske...ibland råkar han ta fel när han blir exalterad. och så har pojkvännen provocerat honom och efter ett antal varningar från hunden bet han till litegrann.

nej

nej

engelsk bulldogg, hane :love:

nej

ja :crazy:

om jag är riktigt arg på honom och han gömt sig under bordet morrar han när jag tvingar honom att komma fram... :angel:

aldrig! :bump:

6. Har din hund någonsin bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
aldrig i närheten ens! :)

om han är riktigt rädd -ja :eek:

lyckligtvis nej! :idea:

våran bosse är den goaste i världen :love: :love: , men som jag beskrivit om jag skulle tränga upp honom i ett hörn och vrålskrika åt honom skulle han krypande på golvet morra om jag skulle ta i honom. :( däremot kan barnen sitta på honom, hänga runt halsen, ta hans mat, plocka godis ur hans mun osv utan att han ens bryr sig. :cool: så gränsen för när han är trängd är hög. om han däremot skulle bita mig, så avlivas han direkt. :cry:

Alltså, hur tusan kan folk skriva att "min hund kan bita en vuxen" men inte ett barn??!! låter mer som ett önsketänkade tycker jag, att hunden minsann vet hur stor fara personen utgör o bara biter när det är berättigat.

Köper inte det för fem öre.

ALLA hundar kan i rätt (fel) läge bita en person (barn eller vuxen), så ÄR det bara. Sen att det kan gå ett helt liv utan att det händer bevisar inget. Vår hund bet t.ex aldrig nån och var världens snällaste och underbaraste, men ÄNDÅ skulle jag t.ex. inte låta henne leka med ett gäng okända barn.

jag tror faktiskt att det finns hundar som aldrig hade bitit. farmor och farfars gamla hund släpade vi barn med på klätterställningar och tvingade att åka rutchkana. det tyckte hon inte alls om men det var inte ens ett darr på läppen. min ena hund som jag har nu har ALDRIG blivit arg på någon eller något (han blev lite sur på en terrier en gång, fick tillfälle att ge den en lusing, men tryckte ner den med kroppsvikten utan en skråma på hunden).

enda gången han skulle kunna "bita" är om han skulle försöka ta en leksak och missa och råka få tag på handen. men det "bettet" är löst och går inte igenom skinnet. jag hade kunnat släppa honom på ett dagis utan någon som helst risk för bitskador, men han har en hård svans och är lite klumpig, dessutom är jag mer rädd om min hund än så.

min andra hund har blivit pressad av både vuxna och barn och jag tror knappast att hon hade bitit, men 110 % säker kan jag inte vara då hon har bitit andra hundar (milsvid skillnad, men det visar att hon kan använda munnen).

Jag säger också att alla hundar kan bita beroende situationen. Jag hoppas iaf att alla hundar bits om de blir anfalla och får "dödsånget". Jag har träffat på en hund som inte hade det och han var knäpp i huvuvdet. Likaså hans far som var likadan.

Men om vi pratar "normala" situationer som inte är dragna till sin spets, så vet jag inte vad som skulle till för att min yngre hund skulle bita. Hon har verkligen inget sådant i sig. Att slicka är mitt vapen hälsar hon! De flesta flyttar ju på sig när det kommer en flink liten labradortunga farandes mot en i luften! :p

mian1 skrev:

1.Strävhårig dvärgtax, 6 år . Westie 9 år.Hanar.
2.Tax= Jajemen , westie= går hellre undan men man vet aldrig.
3.Tax-utan tvekan, Westie= inte i familjen iaf.
4.Tax-Många gånger tyvärr. Westie- Nej aldrig.
5.Tax-Jo ibland men mest skällig. Westie-Ibland.
6.Tax-många gånger. Westie-endast hundar.
7. Tax-japp..westie-tror inte det.
8.Tax-Ja , Westie-Nja , är inte hundra.

"trängd situation" och "dödsångest" är väl inte riktigt synonymer. och jag undrar jag om ett litet barn kan utsätta en normalstor hund för dödsångest. det är som att säga att man inte ska äta soppa för då kan man drunkna.

Bits din hund? Aldrig Är bara hundarna i media farliga?Självklart finns det farliga hundar lite överallt och man måste komma ihåg att det bara är vissa raser som blir uppmärksammade i och av media.
Pitbulltik
Hon hamnade i en väldigt jobbig situation i helgen med en riktig ung :devil: om man får säga så. Men hon verkar ha världens största tålamod och tillslut kröp hon bara upp i min pappas knä och somnade.
Nej
Hon reser ibland ragg åt skällande hundar och det har hänt att hon blivit misstänksam mot människor (speciellt stavgångare och folk med konstiga kläder) men hon är ju i spökåldern också. 5. Är din hund arg på andra hundar?
Hon vill helst bara leka men om den andra hunden är arg så reser hon ragg och morrar ibland
Aldrig
Försvara sig mot vadå ? Om det skulle komma in någon som inte var välkommen skulle hon förmodligen kunna gå till attack för att försvara mig men jag hoppas innerligt att hon aldrig kommer att behöva försvara varken sig själv eller mig.
Nej

Men att säga ordet aldrig. Är aldrig bara sådan situationer som håller sig på "normal nivå" eller är aldrig verkligen aldrig oavsett??

mian1 skrev:
Bits din hund? Han har aldrig gjort det Tror alla raser är potentiellt farliga, har med både arv och miljö att göra

1. Ras och kön på din hund Schäfer, Hane

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? Det tror jag inte, han har aldrig visat några tendenser, men det vet man aldrig

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? Samma svar som ovan, beror även på situation, för att försvara sin familj, ja det tror jag

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? Aldrig

5. Är din hund arg på andra hundar? Nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? Vet inte, tror inte det, iallafall inte familjen

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? Nej, inte alls, han är ganska cool

Min hund är 5 år för den delen

aldrig menas (enligt mig) i normala - svåra förhållanden. extrema räknas inte. precis som med soppan. man drunknar "aldrig" när man äter soppa.

okej... jag menar aldrig som verkligen aldrig... Men då kan jag ju säga att min ena hund aldrig skulle bita :D Den andra skulle nog gjort det vid det här laget om hon är kapabel till det. Men det har hon (verkligen) aldrig gjort. Inte ens när en djursjukvårdare slog armarna om henne och vräkte ned henne på bordet och skulle lägga henne på sidan... Släpp hunden annars biter hon nog dig sa jag. Att säga ligg fungerade ju liksom bättre. Tror du att jag blev chockad? De som annars är nååå noga med munkorg på hundarna... Å sen behandla en folkrädd hund på det viset *morr*

Nä nu ska vi ut och träna...

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 856
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 864
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka