Hur farlig är din hund?

Sv: Hur farlig är din hund?

1. Ras och kön på din hund
Flatcoated retriver ,tik
2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn?
Neeej!
3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen?
Neeee!
4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt?
Neej!Aldrig någonsin1
5. Är din hund arg på andra hundar?
haha kan man inte säga,alltid undergiven:angel:
6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
bara på lek
7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
neeej( om slickningar inte räknas:angel:)
8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad?
Neej neej

West Highland white terrier,hane

Nej.

Nej, jag är nästan hundra.
Ja, han kan vara ganska tuff mot andra hundar om det är någon han känner och ska sätta sig över. Men inte annars.

Inte arg, men tuff och dominant. Han är dock undergiven också mot vissa.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)?
Ja.

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig?
Det kan jag inte tänka mig.

Ja, men han går därifrån.

Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

West Highland white terrier, hane (ej kastrerad)
Nej, aldrig. Skulle dom komma för nära så går han därifrån. Skulle barnen komma fram och slåklappa (vilket barnen gjorde när dom var små, så dom fick inte klappa hunden förren de visste skillnad mellan att slå och klappa så att hunden inte skulle få ont) så morrar han och går sedan därifrån)
Nej
Bara andra hundar, mest vita och övriga stora hundar.
Såvida de inte löper, då visar han ett större intresse. ;)
Ja, hände en gång då det kom en lös hund mot honom. Den andra hunden lyssnade inte och struntade i om jag sa att den skulle stanna m.m. Då blev hunden vår arg.
Han skulle mest morra, och skälla. Men han skulle nog aldrig bita. Har aldrig sett honom bita en människa.
Ja, men han går därifrån istället.

Stor Pudel, hane

Kanske

Kanske

Nej

Nej

Nej

Kanske

Inte lätt trängd eller hotat, men det har hänt.

Allt beror på situationen. Men jag kan inte svara fullt ut om han skulle bita ett barn eller nån annan. Hur snäll han än är och jag tror inte att han skulle göra något, men jag kan aldrig vara 100% säker.

Rottweiler/dobberman, hane

Jag vet faktiskt inte, men han är aldrig i den situationen att han blir trängd av ett barn.

Ja, det kan han, och har gjort en gång.

Hanhundar är ett tacksamt hatobjekt, annars är han snällheten persoifierad

Se ovan

Hund en gång av ilska (svartsjukedrama), en gång av rädsla(attackerad av pbliknande hund), människa en gång av rädsla(han kom inte undan och nafsade i handen)

Tror inte det, han springer hellre undan

Nej, inte hitills

Det bettet (nafsningen) han delat ut, var helt och odelat mitt eget fel, jag fick ett hål i handen och kan inte skylla på hunden för det. Vi har tagit itu med det som utlöste det hela, och idag kan jag inte tänka mig att han skulle använda munnen om jag inte provocerar honom VÄLDIGT hårt.

Senast ändrad:

Australian Kelpie, en hanhund (Midas) en tik (Eya)

Midas- Ja
Eya- Nej
Men jag skulle aldrig låta någon av mina hundar sättas i den situationen

Samma svar som ovan.

Nej, ingen av dom.
Midas tycker i och för sej inte om andra hundar, men inte så att jag kan säga att han visat aggressiva tendenser, även om han är skeptisk.

Eya- nej
Midas- Mja, han tycker inte om dom, men är väl inte direkt arg, mer ogillande.

Eya- Nej
Midas- Mja, han har bitit emot mej vid några tillfällen men inte verkligen bitit. Och då har det varit av "rädsla"/frustration, inte av ilska.

Midas skulle kunna, som jag tidigare skrivit, kunna bita emot en människa om han kände sej väldigt trängd och inga "flyktvägar" fanns.
Men de räkar jag inte som "attack"...

Eya- Nej
Midas- Mja, han avskyr när man håller fast honom (lyfter upp honom), om han känner att en människa är stressad eller arg och han hamnar "i kläm" så känner han sej trängd.
(Han försöker i alla lägen att komma därifrån, OM det inte skulle gå skulle biter han)..

Senast ändrad av en moderator:

1. Ras och kön på din hund :
Amstaff ,
o hon heter Nikita

jag vet inte ,har inte vart i den situationen

vet inte

hon vaktar maten mot andra djur,inte mot människor

5. Är din hund arg på andra hundar?nej

nej

ja

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? nej

Ja har två hundar. Så jag svarar två gånger efter varje fråga.

Papillon 5 år.

Inte särskilt troligt. Men jag är inte helt 100.

Ännu mindre troligt. De skulle nog hellre bli rädda och visa underkastelse.

Nej, inte alls med den ena.
Den andra avskyr en liten ouppfostrad och bitsk tik här i trapphuset efter att den tiken gjorde utfall mot henne varje gång vi gick förbi. Den tiken är jag helt säker på att hon skulle hoppa på om hon fick.

Nej. Den andra är det som sagt på den vita tiken pga hur den uppför sig.

Nej, inte den ena. Den andra biter den första när de leker. Små nafs i pälsen. Och så har hon försökt bita den äckliga i trapphuset.

Nej, de vet hur små de är. De skulle aldrig vara så korkade.

Min ena är lite osocial mot andra än mig. Så hon känner sig trängd om andra tvingar sig på henne med hälsningar och klappar om hon inte känner dem. Man ser i hennes blick att hon blir osäker.
Båda hundarna är lite rädda för andra, större hundar eftersom de blivit attackerade flera gånger. Då flyr de eller försöker ta sig till mig för att jag ska skydda dem.

Blandras, rottweiler/pyreneer, hane

Ja
Ja

Ja, mot människor som ser konstiga ut, eller som närmar sig för snabbt, fast jag tror mest att han är rädd.

Andra hanhundar som går och "spänner" upp sig

Han har bitit en hund ganska illa, den fick sys. Min sambos mammas hund som inte är riktigt frisk i skallen. Den bet Birk när han var valp, sen vart det "lugnt" mellan dem, tills den andra hunden morrade åt mig en gång, då small det tyvärr.

Jag tror att Birk skulle bita som sista utväg, han är fruktansvärt vek, och försöker alltid ta sig bort om det blir en jobbig situation. Han backar hellre än att ta en fight, men som sagt, skulle han verkligen inte ta sig därifrån så skulle han nog bita ja.

Ja det gör han.

Schäfer hane, ca 7 månader

Nej, man som ledare ska se till att hunden ska känna sig trygg och inte utsätta dom för den situationen. Säger hellre till ungarna att låta bli hunden och att hunden ligger plats brevid.

Har aldrig och ska aldrig utsatt honom för den situationen.

mm, han kommer snart in i spökåldern..:angel: men då är dom mest rädda för det annorlunda..

Nja, det beror på. Men han vill än så länge bara busa. :bump:

Aldrig. Alltid på lek.

Har aldrig utsatt honom för den situationen.

Har aldrig utsatt honom för den situationen.

1. Riesenschnauzerhane 3 år
2. Greyhoundtik 8 år

ALLA hundar kan det. Utan undantag. Ja möjligen inte om de är tandlösa då.

Så jodå, båda två skulle kunna bita. Sannolikheten att det skulle hända är dock extremt liten. Jag grundar det ¨på att båda hundarna är vana med barn och mycket vänliga och tålmodiga med barn. Dessutom har ingen av hundarna i något läge visat minsta tendenser till människoriktad aggresiv. Inte ens vid mycket stark smärta orsakad till människa har de visat minsta aggresiv tendens mot människa, ej heller när de blivit överrumplade.

Men man kan ALDRIG garantera någonting. Och jag skulle ALDRIG lämna en hund utan tillsyn med ett barn.

Sen är frågan vad som menas med trängt läge? Riesenkillen skulle inte tveka att bita för att skydda hus och hem. Om han uppfattade att hus och hem var hotat, och varningssignalerna (morr, ragg, varningsskall etc) ignorerades så skulle han bita. Tiken vet jag inte, hon skyddar inte huset, men jag är ganska säker på att hon skulle skydda mig.

Däremot så skulle de högst troligt inte bita en vuxen människa under andra omständigheter. Baserat på samma anledningar som ovan, men byt ut barn mot vuxen.

Men man kan ALDRIG garantera någonting.

Hanen vaktar, han ska vakta. Han vaktar helt korrekt. Så det anser jag inte vara aggresiva tendenser, att t ex inte låta främmande människa öppna bildörren om inte jag är där, eller liknande.

Förutom när han vaktat och vaktat korrekt har han aldrig visat aggresiv tendens mot människa. Tiken har aldrig gjort det i något läge och skulle mest troligt aldrig.

Hanen har visat aggresiva tendenser mot annan hanhund, om han menar allvar eller ej vet jag inte (haft honom sen i höstas). Det var på hans gård med hans tik vid hans sida.

Tiken kan vara för vass (aggresiv) mot andra tikar som inte respekterar rang och är för gåpåiga. Det är dock helt inom gränsen för normalt i hundvärden.

Främmande katter, harar och liknande gör tiken processen kort med om hon får en chans. Om man ska härleda det till 'aggresiva tendenser' eller det faktum att hon är av ras framtagen för att fälla byte, och att hon i generationer avlats för jaktlust, och att hon tränats och premierats för att jaga (och i förlängningen hinna ikapp och lägga ner byte) kan ju diskuteras. Hon har inte visat minsta elak/aggresiv tendens mot husets katter etc.

Se ovan, i vissa specifika fall. Inte generellt. Tiken kan slppas med vilken hanhund som helst utan problem, hanen med vilken tik som helst. Tik - tik eller hane - hane KAN ge gruff, det beror på individen. Vissa går bra, vissa går inte så bra. Hanen är generellt väldigt på när hanhundar är inblandade, och jag har inte tagit det längre. Han har bott med tre andra hanar utan problem, tiken har bott med tik/ar, så problemet är inte generellt utan situationsspecifikt.

Nej.

Besvarat i tidigare svar, tiken skulle mest troligt aldrig göra det, men säker kan man aldrig vara. Aldrig någonsin visat skuggan av en sådan reaktion dock. Hanen skulle inte heller det utefter samma kriterier, däremot skulle han kunna attackera för att försvara MIG.

Nej.

Labrador (50% jakt), hane.

Man kan väl aldrig vara säker på att det inte skulle hända, så jag kan inte svara nej här. Han är dessutom inte särskilt van med barn, men har aldrig visat någon aggressivitet övht mot någon, barn eller vuxen.

Samma svar som fråga 2. Jag vet inte vad som skulle hända om någon tog sig in i huset och på något sätt hotade oss dock, han vaktar ju matte/husse men jag vet inte hur långt han skulle gå för att försvara oss (och tänker inte ta reda på det heller om jag inte måste :eek:).

Aldrig mot någon människa, men andra hundar som kommer in på tomten (= hans revir) eller arga hundar som kommer för nära matte/husse, då morras det och vaktas. Har hunden på tomten sin matte/husse med sig och vi visar att det är ok att hunden är där så går det bra.

Nej, i de allra flesta fall är han jätteglad och älskar alla, folk som hundar ;). Undantag i situationerna ovan.

Nej.

Det vet jag faktiskt inte, han har aldrig visat några sådana tendenser. Däremot tror jag att han skulle kunna attackera för att försvara mig eller husse.

Nej.

Shetland Sheepdog, hane

Nej, till 98%

Nej, till 98%

Agressiva tendenser nej, men däremot så tycker han inte om när folk är mycket på. Särksilt inte vuxna män. Men det är ändå en sorts ängslan, som gör att det är värt att nämna.

Han är en ängel med andra hundar, det är oftast han som går undan. Det har däremot hänt två ggr att det har blivit hotfullt mellan honom och en annan hund. En gång var det hans lekkamrat som hoppade upp till mig och började bli väldigt närgången, det tolererades inte, samt en gång så var det en annan hund som var agressiv, vet inte om han såg det som sin uppgift att beskydda mig, eller att jag på nån vänster "lyckades hetsa honom" när jag försökte dela på dem. Det blev däremot inga skador på någon av dem, utan de lät mest.

Nej det har jag väldigt svårt att tro, om det inte går väldigt långt. Han vet om att han står längst ner på rangen, och skulle aldrig få för sig att kaxa sig med en människa. Så det beror ju egentligen på situationen i sig, om personen i fråga tränger honom och är hotfull. Jag tror ändå att han hade tvekat, men jag hoppas att han säger ifrån.

Som sagt, ja och nej. Han vill kunna gå därifrån när han känner att han inte har riktig koll, mycket nytt folk, lekande barn som vill dra honom i svansen. Så jag ser det enbart som positivt.

Till om han hade kunnat bita någon, både barn och vuxna, så tror jag nog att han hade kunnat naffsa till om han blev riktigt trängd, dock inte hugga.

]Bits din hund? Är bara hundarna i media farliga?

1. Ras och kön på din hund flatcoated retriever, tik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? nej

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? ja, om den är i livsfara skulle den nog kunna bita. annars nej.

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? nej

5. Är din hund arg på andra hundar? nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? ja, om ingen annan utväg finns

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? nej

Leonberger (L) och chihuahua (C). Lejonet tik & vavvan hane.

Nej. Känner mig fullt övertygad om det.

Mycket svårt att tro. Nej.

Nej. Aldrig nånsin aggressioner mot nån eller nåt levande alls.

Nej. De är jätteroliga (L) eller roliga/läskiga (C).

Nej.

Nej, de är för veka bägge två och tar till "jag är liten & ofarlig gör mig inte illa".

(L) nej, (C) ganska lätt hotad men svarar då med extrem undergivenhet.

Jag saknar en fråga om ifall man tror att hunden skulle kunna agera aggressivt för att försvara någon i flocken. Då skulle eventuellt leonbergern kunna gripa in.

Border collie, både tikar och hanar (2 av varje)

Nej, samtliga har blivit utsatta för mycket jobbiga barn och har aldrig ens visat dåligt uppförande.

Ja. Två av hundarna (en tik och en hane) har försvarat mig vid ett tillfälle. Dock har de aldrig försökt försvara sig själva, ens vid smärtsamma undersökningar eller mycket provocerande främlingar.

Ja, en hane hatar tallar :rofl: I övrigt nej, de är vänliga och tåliga.

Nej.

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? Båda hanarna och en tik har blivit anfallna. Hanarna försvarade sig efter bästa förmåga och bet således den anfallande hunden. Ingen av dem skulle någonsin självmant anfalla.

Vet ej. Beror nog på hur långt människan går. Men om människan ger sig på en hund utan anledning, då HOPPAS jag att de försvarar sig!

Nej. Trygga djur.

1. Ras och kön på din hund Irländsk setterhane och en australisk terriertik

2. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita ett barn? Nej.

3. Skulle din hund, i ett trängt läge, kunnat bita en vuxen? Nej

4. Har din hund visat agressiva tendenser mot någon eller något speciellt? Nej.

5. Är din hund arg på andra hundar? Nej

6. Har din hund någonsinn bitit någon, människa eller hund (av ilska, ej på lek)? Nej

7. Skulle din hund själv kunna gå till attack mot en människa för att försvara sig? nej.

8. Känner sig din hund lätt trängd eller hotad? Nej.

*kl*

Rottweiler, tik
Cockerspaniel, tik

Ja, det tror jag. Absolut inte för minsta lilla. Det är mitt ansvar som hundägare att se till att hon inte hamnar i ett såpass trängt läge.
samma som ovan

samma som ovan
samma som ovan

nej
nej

nej. Markerar och gör upp om rangordning och då kan det bli gruff, men inte aggressiv av sig alls.
samma som ovan.

nej
nej

Ingen aning. Det beror kanske på vad människan gör.

nej
Blir ganska lätt osäker och behöver mycket trygghet

Beauceron, hanne, 1 år 3 mån
Knappast, men han skulle nog skrämmas!

Igen, knappast, men han skulle nog skälla till och skrämmas lite!

Nej.

Nej, men han kan rusa mot dem och se farlig ut, fast han egentligen bara vill leka hela tiden!

Inte nån människa, aldrig, han är för snäll! Men igår blev han påflugen av 2 foxterriers som kom rusande ut på gatan när vi gick förbi. Den ena hängde sig fast i min hunds halsskinn och då fick den sig en snyting fast tror inte han bet hårt, skrämdes mest.

Vet inte. Hoppas han skulle försvara mig...! Han skulle allt skrämmas iallafall, vet ej om det skulle bli nån regelrätt attack.

Inte alls, han försöker alltid liva upp knepiga lägen med lekinviter och bus!

...
Men man kan ALDRIG garantera någonting. Och jag skulle ALDRIG lämna en hund utan tillsyn med ett barn.

...
Men man kan ALDRIG garantera någonting.

Alexandra,
det räcker om du talar för dina egna hundar.
Jag ämnar inte sätta igång en ny "kunskapsdiskussion" här, utan nöjer mig med att påpeka att vi har olika uppfattning i detta.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 853
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 326
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 862
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?