7,5 mil till närmsta större stad är väl inget avstånd? Jag tillbringar en del av mina somrar i ett hus som jag inte ens skulle kalla landet, eftersom det ligger i ett gammalt brukssamhälle, men närmsta kafé ligger åtta mil bort där, iaf vintertid. Tidvis är jag i en annan del av landet, där finns närmsta vinteröppna kafé fyra mil bort.Nu talar du om extremer väl?
Få har väl 15 MIL tor till fikaställe med kompisarna?
För mig känns 10-20 minuter som normalavstånd i tid till en tätort med bra fik.
Och som sagt. De allra flesta vuxna förvärvsarbetar och de flesta arbeten finns i tätort. I tätort finns fik.
Jag har 12 minuter in till absoluta centrum. 11 km. Bilen drar halvlitern. Alltså kostar drivmedlet max 15 spänn. Buss är dyrare. (och finns inte) Jag bor på absoluta landet. Ren jordbruksbygd.
Då är båda orterna ändå inte landet på riktigt, så att säga, den ena ligger på pendlingsavstånd från Stockholm, den andra som sagt är ju faktiskt ett samhälle, även om det inte är stort nog för att kunna ha ett fik. Mataffär finns det, en pizzeria och en restaurang, men det är allt.
Så att ha 7-8 mil till ett åretruntöppet fik är väl inte orimligt, om man bor på landet på riktigt?