Hur är det att bo på landet?

:) Nu talar du om extremer väl?

Få har väl 15 MIL tor till fikaställe med kompisarna?:confused:
För mig känns 10-20 minuter som normalavstånd i tid till en tätort med bra fik.
Och som sagt. De allra flesta vuxna förvärvsarbetar och de flesta arbeten finns i tätort. I tätort finns fik.

Jag har 12 minuter in till absoluta centrum. 11 km. Bilen drar halvlitern. Alltså kostar drivmedlet max 15 spänn. Buss är dyrare. (och finns inte) Jag bor på absoluta landet. Ren jordbruksbygd.
7,5 mil till närmsta större stad är väl inget avstånd? Jag tillbringar en del av mina somrar i ett hus som jag inte ens skulle kalla landet, eftersom det ligger i ett gammalt brukssamhälle, men närmsta kafé ligger åtta mil bort där, iaf vintertid. Tidvis är jag i en annan del av landet, där finns närmsta vinteröppna kafé fyra mil bort.

Då är båda orterna ändå inte landet på riktigt, så att säga, den ena ligger på pendlingsavstånd från Stockholm, den andra som sagt är ju faktiskt ett samhälle, även om det inte är stort nog för att kunna ha ett fik. Mataffär finns det, en pizzeria och en restaurang, men det är allt.

Så att ha 7-8 mil till ett åretruntöppet fik är väl inte orimligt, om man bor på landet på riktigt?

Fortfarande så pratar alla om "Landet" som om det vore 20 olika miljöer.
Bo i en håla med grannar? Är det ett villaområde i Töreboda? I Karlstads utkanter?
Bo utan kollektivtrafik? Gullspångsskogarna? Eller Norrlands inland?
Ha en hästgård? Utanför Skövde med tio minuters skrittväg till Grevagården?
Eller i Tiveden med ridvägar som är underbara?
Här i Skaraborg kan en ju "bo på landet" och ha 20 minuters bilfärd till 5-6 olika småstäder (Skara, Skövde, Tidaholm, Tibro, Mariestad till exempel) med allt vad det innebär med olika kulturutbud, restauranger, badställen och vad man nu mer kan behöva. Parkering är ju liksom inget problem. Lägg till 10 minuter så kommer du till 5 städer till.
I Skåne finns ju också landsbygd supernära storstäder och sen hela kontinenten någon timme bort.
Vart kommer man på 20 minuter i storstäder med kollektivtrafik?

Självklart går det oftast fortare att åka bil än att åka kollektivt samma sträcka, eftersom bilen går rakaste vägen från start till mål och inte stannar på vägen. Det är ju rätt självklart.

Poängen med kollektivtrafik är inte att det går snabbare än bilen (eller jo, i Stockholm kan det göra det om man åker spårbunden trafik, eftersom trafiksituationen är som den är, men om det nu inte är trafikkaos), poängen är att man kan ta sig runt för en relativt billig kostnad utan bil. Man är liksom inte beroende av sin bil för att kunna ta sig nånstans och göra saker.

Plus att det finns mer på cykel- och gångavstånd. På nivån att man blir lite lat - restauranger och kaféer som ligger hela tjugo minuters promenad hemifrån orkar vi sällan ta oss till, det blir för långt. :oNästan alltid blir det att vi väljer nåt av de 5-6 kaféer eller tio restauranger som ligger på tio minuters gångavstånd hemifrån.

Så i praktiken tycker jag stadslivet blir rätt likt livet i ett litet samhälle på landet - det blir att man går till det man ska, och oftast håller sig i sina egna kvarter när man är ledig och inte ska nån särskild stans.

7,5 mil till närmsta större stad är väl inget avstånd? Jag tillbringar en del av mina somrar i ett hus som jag inte ens skulle kalla landet, eftersom det ligger i ett gammalt brukssamhälle, men närmsta kafé ligger åtta mil bort där, iaf vintertid. Tidvis är jag i en annan del av landet, där finns närmsta vinteröppna kafé fyra mil bort.

Då är båda orterna ändå inte landet på riktigt, så att säga, den ena ligger på pendlingsavstånd från Stockholm, den andra som sagt är ju faktiskt ett samhälle, även om det inte är stort nog för att kunna ha ett fik. Mataffär finns det, en pizzeria och en restaurang, men det är allt.

Så att ha 7-8 mil till ett åretruntöppet fik är väl inte orimligt, om man bor på landet på riktigt?
Jag har hästhagarna framför huset, jaktmarkerna bakom huset men ändå bara 3,3 mil till jobbet som ligger på Hisingen och från gårdsplan till påfarten på E6:an är det mindre än 2 km.

Landet på riktigt??
Vad är det?

Min definition är tätort (i skilda storlekar) resp landsbygd. Landsbygd för mig är platser där åkermark och skogsmark definierar landskapet. Vi verkar definiera olika.

Och ja, jag tycker nog att 7-8 mil är skapligt orimligt. Undantaget landet nordligaste delar så är det nog ovanligt? Hela mellansverige hamnar utanför. Där är det sällan så långt mellan städerna ens. Räknar jag runt 8 mil så kan jag åka till tiotalet tätorter/städer.

Jo, det är orimligt för väldigt många som bor på riktiga landet.
7-8 mil?
Är det bara allt över Mora som är riktiga landet?
Halva landet ligger väl för all del norr om Mora, men oavsett det så har jag nog tänkt att det krävs större avstånd från stan för att man ska kunna prata om landsbygd. Jag är t ex uppvuxen i ett litet samhälle i jordbruksbygd, där det finns en mataffär och en liten lågstadieskola, sen får man åka skolbuss, men jag har tänkt att det räknas väl inte för att ge förståelse av livet på landet, för det är bara åtta mil till Stockholm, och man kan åka buss dit om man går en kilometer till busshållplatsen. Så det kvalar inte in, så att säga.

Jo, det är orimligt för väldigt många som bor på riktiga landet.
7-8 mil?
Är det bara allt över Mora som är riktiga landet?
Jag har 7 km till by med riktigt kondis, bra men trökig pizzeria, en av landets bäst sorterade erotikaffärer, ett enormt antikvariat, väldigt bra sorterad ICA, dygnsöppet modernt gym, hantverksaffär, ridhus - ja jag har säkert glömt något. Inget stänger på vintern. Sen har jag 15 km till stad med alla bekvämligheter man behöver.
Om storstadsborna visste lika mycket om "landet" som vi bönner visste om "storstan" så slapp vi kanske sådana här floskler. Jag tar mig glatt fram i storstaden i tunnelbana och på spårvagn och tycker det är smidigt. Jag förstår precis vad som är bra med storstan. Men jag inser att många hittar på att det är "obekvämt" på landet.
Att en sen väljer vilken MILJÖ en vill bo i är en annan femma.

Halva landet ligger väl för all del norr om Mora, men oavsett det så har jag nog tänkt att det krävs större avstånd från stan för att man ska kunna prata om landsbygd. Jag är t ex uppvuxen i ett litet samhälle i jordbruksbygd, där det finns en mataffär och en liten lågstadieskola, sen får man åka skolbuss, men jag har tänkt att det räknas väl inte för att ge förståelse av livet på landet, för det är bara åtta mil till Stockholm, och man kan åka buss dit om man går en kilometer till busshållplatsen. Så det kvalar inte in, så att säga.
Så du har alltså en alldeles egen definition av landsbygd. Ja det förklarar ju en del.

Alltså, jag har 8 mil till närmsta större stad, men normala bekvämligheter som åretruntöppet fik, mataffärer som har öppet 06-23, post, apotek och flera restauranger finns inom ett par mils räckhåll.
Vi har 2 km till närmsta granne och bor på en skogs- och jordbruksfastighet, men det är kanske inte tillräckligt på landet då ;)

Men var bor du i för en läskig stad? Tunnelbana och pendel låter ju som Stockholm, men där är det varken äckligt eller läskigt, tycker jag. Då tillbringar jag ändå alldeles för mycket tid i kollektivtrafiken, uppåt 20 timmar i veckan, men aldrig att nån slagit till mig eller kissat på ett säte? Jag skulle väl också råda dig att gå på andra uteställen, nåt där folk kan uppföra sig lite bättre.

Men jag håller med dig om att det är svårt att slippa folk i stan, så är det. Folk överallt, och i rusningen massor.

Absolut är det Stockholm!
Jag har åkt tunnelbana i 6 år bara, men ändå stött på många nerkissade säten. En gång blev min mosters tröja nerblodad eftersom hon lutade sig mot stolpen i en gammal vagn. Slaget jag fick var av nyktra män.

Uteställena är nog ungefär samma i hela landet när det gäller dräggighet, problemet tycker jag är vägen hem från uteställena. Framför allt tunnelbanan...

Att snubbar inte kan skilja på ja/nej är väl knappast stadsspecifikt? Gränslösa idioter finns både i stan och på landet.

Det håller jag med om! Skillnaden är att i stan är vägen hem (med tunnelbana) det läskiga, tycker jag. Usch vad många läskiga svin jag stött på där..

Landet på riktigt??
Vad är det?

Min definition är tätort (i skilda storlekar) resp landsbygd. Landsbygd för mig är platser där åkermark och skogsmark definierar landskapet. Vi verkar definiera olika.

Och ja, jag tycker nog att 7-8 mil är skapligt orimligt. Undantaget landet nordligaste delar så är det nog ovanligt? Hela mellansverige hamnar utanför. Där är det sällan så långt mellan städerna ens. Räknar jag runt 8 mil så kan jag åka till tiotalet tätorter/städer.
Min definition av landet är inte avståndet till någonstans utan miljön runt där man bor.
Det ska finnas skog eller jordbruksmark runt om och helst så långt till grannen att man kan gå ut naken på sin tomt om man hade velat.

Så det finns det jag definierar som landet ett kvart bort från min förort och villaområden i hålor som jag inte skulle räkna som landet.

Men du menar glesbygd. Inte landsbygd.

Absolut är det Stockholm!
Jag har åkt tunnelbana i 6 år bara, men ändå stött på många nerkissade säten. En gång blev min mosters tröja nerblodad eftersom hon lutade sig mot stolpen i en gammal vagn. Slaget jag fick var av nyktra män.

Det håller jag med om! Skillnaden är att i stan är vägen hem (med tunnelbana) det läskiga, tycker jag. Usch vad många läskiga svin jag stött på där..

Det låter faktiskt jättekonstigt. Jag har ju åkt tunnelbana i hela mitt liv och aldrig stött på ett nedkissat säte eller blivit slagen. Då åker jag ändå ofta sent på kvällar och helgnätter.
Det värsta jag har stött på är spyor och för länge sedan folk som rökte inne i vagnarna. Men aldrig kiss eller blod.

Intressant att läsa om alla olika definitioner av vad "landet" är måste jag säga :D

Jag säger att jag bor på landet. Har 1,5 mil till närmaste stad (drygt 14 000 invånare) och ca 9 mil till närmsta större stad. Vi har en egen liten gård (snart 9 ha totalt) och driver ett litet jordbruk där vi har hästar och tar eget hö till dom och för att sälja. Nära till skog men bor precis bredvid en 70 väg (med gatubelysning i ett par km åt ena hållet) och har inte alls långt till grannarna.

Vi har en stor mjölkgård och en grisgård 1-2 km från oss och de har stora åkrar nära oss där de tar gräs och spannmål. Beroende av bil är vi men flera i makens familj och en del kompisar till ungarna finns på promenad- eller cykelavstånd. Finns dagis, skola, pizzeria och en Ica nära här men inte inom promenadavstånd. Vi har ungefär lika långt att åka till den Ica nära som in till stan.

Jag är uppväxt 2 mil norr om där vi bor nu och hade alltså tidigare 35 min till närmaste stad men bara 2 mil till närmaste samhälle.

Själv skulle jag aldrig fixa att bo i en stad oavsett storlek.

Det låter faktiskt jättekonstigt. Jag har ju åkt tunnelbana i hela mitt liv och aldrig stött på ett nedkissat säte eller blivit slagen. Då åker jag ändå ofta sent på kvällar och helgnätter.
Det värsta jag har stött på är spyor och för länge sedan folk som rökte inne i vagnarna. Men aldrig kiss eller blod.

Samma här. Det verkar dessutom som att en del jag pratat med som inte befinner sig i Stockholm särskilt ofta har fått för sig att det här med att åka tunnelbana är farligt. Jag vet inte om den halvnya serien "Tunnelbanan" gjorde det bättre direkt :p Jag har bott i Stockholm hela mitt liv (förutom avstickaren till Västervik) och har åkt ensam i kollektivtrafiken sedan jag var i 11-12 års åldern. Jag har blivit antastad på tunnelbanan två gånger, i yngre tonåren. Annars har det aldrig hänt mig någonting där. Jag har sett ett slagsmål, en gång. En och en annan spya har man väl sett också men oftast på perrongen i så fall. Sedan kan det ju vara lite stökigt på nätterna ibland, med fulla människor som dräller runt. Men känner mig i princip alltid trygg. Det är ju oftast så bra närvaro med ordningsvakter också, på de ställen där det är mest folk.

Sen ska man ju inte säga att det inte händer saker nere i tunnelbanan. Men jag tror inte det på något vis är värre än ovan mark.

Hoppsan. Ja du verkar ha en alldeles egen definition av landsbygd.
Varken Jordbruksverket eller Wikipedia verkar dela din definition?

Det blir lite svårt att diskutera när vi definierar saker så olika.
Jag säger som @escodobe - att det beror på omgivningen.
Tätort är inte landsbygd.
(jag brukar klassificera i min egen hjärna efter om vägen är asfalterad eller inte. samt om husen har uthus..:p)

Men att gå naken på tomten funkar inte i en bymiljö. ;)

Jag är nyfiken på vad du @Singoalla själv definierar som på landet. Då är det lättare att svara. Menar du glesbygd eller hästgård med bara två grannar inom synhåll?

Samma här. Det verkar dessutom som att en del jag pratat med som inte befinner sig i Stockholm särskilt ofta har fått för sig att det här med att åka tunnelbana är farligt. Jag vet inte om den halvnya serien "Tunnelbanan" gjorde det bättre direkt :p Jag har bott i Stockholm hela mitt liv (förutom avstickaren till Västervik) och har åkt ensam i kollektivtrafiken sedan jag var i 11-12 års åldern. Jag har blivit antastad på tunnelbanan två gånger, i yngre tonåren. Annars har det aldrig hänt mig någonting där. Jag har sett ett slagsmål, en gång. En och en annan spya har man väl sett också men oftast på perrongen i så fall. Sedan kan det ju vara lite stökigt på nätterna ibland, med fulla människor som dräller runt. Men känner mig i princip alltid trygg. Det är ju oftast så bra närvaro med ordningsvakter också, på de ställen där det är mest folk.

Sen ska man ju inte säga att det inte händer saker nere i tunnelbanan. Men jag tror inte det på något vis är värre än ovan mark.
Det värsta jag sett var en rätt ofarlig man som blottade sig. Han gick i en trench och flashade upp den. Han hade byxben fästa med säkerhetsnålar i rockens fåll och hade inget på underkroppen. De flesta tittade bort och lät honom hållas. Detta var för typ 30 år sedan. Efter det har jag aldrig sett något otrevligt eller skrämmande.

Jag är nyfiken på vad du @Singoalla själv definierar som på landet. Då är det lättare att svara. Menar du glesbygd eller hästgård med bara två grannar inom synhåll?

Jag har skrivit min definition för några inlägg sedan! :) Men tycker inte att det är så petigt heller, det mesta i den här tråden är landet för mig :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 022
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar