Jo, det är orimligt för väldigt många som bor på riktiga landet.
7-8 mil?
Är det bara allt över Mora som är riktiga landet?
Ja ska man ha 7-8 mil till närmsta åretruntöppna café lever man inte i södra halvan av landet iaf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det är orimligt för väldigt många som bor på riktiga landet.
7-8 mil?
Är det bara allt över Mora som är riktiga landet?
Minnet är bra men kortkort :-) . Vi hade samma definition.Jag har skrivit min definition för några inlägg sedan! Men tycker inte att det är så petigt heller, det mesta i den här tråden är landet för mig
Inte i mellersta heller tror jag. Till och med Sveg borde ha ett öppet fik.Ja ska man ha 7-8 mil till närmsta åretruntöppna café lever man inte i södra halvan av landet iaf
+ Miljö / naturVad tycker ni är bäst och sämst med att bo på landet?
Jag träffade någon som bodde (i en by) på landet, och insåg fördelarna. Numera bor jag själv utanför by på landet.Varför valde ni att bo så?
Större upplevelse av lugn, avslappning, frihet.Vad är största skillnaden från att bo i större stad?
Grannens hundar skäller aldrig på mig och har aldrig gjort det men det kanske beror på att vi kliver in hos varann utan att knacka först, däremot blir hundarna skitlyckliga när "vandrande tuggleksaken" kommer och håller så när på att riva stället.Om jag lever till pension ska jag skaffa dörrklocka igen. Dvs hund
Hundar SKA skälla när det kommer någon.
Fortfarande efter så många år blir jag alldeles ställd när det knackar på dörren och ingen varnat innan
För rätt många år sedan hade jag lite kopplingar till Sveg. Centralt beläget fanns då ett fik, som jag tror var öppet året om (kanske semesterstängt några veckor). Ett fik är ganska många för lite, även om jag ätit jättegoda biskvier på just detta fik. Men om man bor I Sveg bor man ju i en tätort, inte på landet. Härjedalen i övrigt är väl landet alltsammans, tror jag.Inte i mellersta heller tror jag. Till och med Sveg borde ha ett öppet fik.
För rätt många år sedan hade jag lite kopplingar till Sveg. Centralt beläget fanns då ett fik, som jag tror var öppet året om (kanske semesterstängt några veckor). Ett fik är ganska många för lite, även om jag ätit jättegoda biskvier på just detta fik. Men om man bor I Sveg bor man ju i en tätort, inte på landet. Härjedalen i övrigt är väl landet alltsammans, tror jag.
Där finns ett gäng skidanläggningar. Och en skidanläggning är nästan som en tätort om än bara under en del av året.Härjedalen i övrigt är väl landet alltsammans, tror jag.
Javisst.Ja fast inom 8 mils radie från Sveg så täcker du in ganska stor yta av Härjedalen.
BästJag har förstått att många Bukefalister bor på landet, och som jag nämnt några gånger här så är jag ibland lite sugen på att flytta ut! Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo på landet? Varför valde ni att bo så? Vad är största skillnaden från att bo i större stad?
En vän till mig fick precis barn och berättar om många saker på temat; "Saker jag inte visste innan jag fick barn, och som ingen berättade för mig." Jag är lite nyfiken på "saker jag inte visste innan jag flyttade hit" historier Ja, förutsatt att ni inte bott hela livet på samma plats då!
Inget körkort eller ingen bil är ju också en anledning till att inte ta bilen. Problemet kan ju annars vara att det kan ta en stund att åka till stan. Jag vet inte om jag skulle sätta mig och köra 15 mil tor eller så enkom för en fika, även om jag verkligen gillar att gå på konditori. Jag skulle tycka att det var ett problem, åtminstone på nivån att jag förmodligen skulle skippa fikat, för att det tog så mycket tid och pengar att få till. Inte värt det, helt enkelt, för det blir för problematiskt.
För rätt många år sedan hade jag lite kopplingar till Sveg. Centralt beläget fanns då ett fik, som jag tror var öppet året om (kanske semesterstängt några veckor). Ett fik är ganska många för lite, även om jag ätit jättegoda biskvier på just detta fik. Men om man bor I Sveg bor man ju i en tätort, inte på landet. Härjedalen i övrigt är väl landet alltsammans, tror jag.
Mabuse kategoriserade att "bo på landet" som att en har 7-8 mil till åretruntöppet fik. Därav vår fundering om trakten runt Sveg.För rätt många år sedan hade jag lite kopplingar till Sveg. Centralt beläget fanns då ett fik, som jag tror var öppet året om (kanske semesterstängt några veckor). Ett fik är ganska många för lite, även om jag ätit jättegoda biskvier på just detta fik. Men om man bor I Sveg bor man ju i en tätort, inte på landet. Härjedalen i övrigt är väl landet alltsammans, tror jag.
Jag tror vi diskuterat det förutFör mig är just bilen problemet, eller ett av dem. Jag tycker att bilturen till fiket gör hela grejen helt meningslös. Ofritt och jobbigt med en förbaskad bil. Det jag vill är ju att flyta runt enkelt och friktionsfritt, bil är motsatsen till det på alla vis för mig.
Jag tycker den punkten hamnar på både plus och minus. Det behövs lite omväxling ibland- Mer utsatt vid störningar som elavbrott, oväder mm
Fast det är fördelen med förorten! Jag har skog utanför dörren. Och miltals med eljuspår!Jag älskar bägge och vill ha bägge - men jag skulle aldrig kunna BO en längre tid i en storstad. Då skulle jag bli olycklig. Jag vill kunna ta min hund och gå ut i skog och mark utan att behöva köra bil, åka buss eller ta tåget. Jag är nog skogsberoende tror jag. Nu på äldre dar har jag till och med börjat längta tillbaka till Norrland, just FÖR mörkret, tystnaden, snön.....
Det fina med att vara människa i vår priviligierade del av världen är väl bl.a. att vi kan välja bäggedera. Vi behöver inte vara fastlåsta i endera miljön. Vi kan pendla lite. Personligen väljer jag att bo lantligt och besöka storstaden, inte tvärtom.