Hur är det att bo på landet?

Det är kul att läsa allas olika åsikter och hur olika vi vill ha vår dagliga tillvaro. För det går ju liksom inte att argumentera för det ena eller det andra, då det rör sig om just personliga preferenser. Och en himla tur är ju det - tyckte alla likadant skulle samtliga trängas på landet (som då inte längre var någon landsbygd) eller i stan, som då bleve helt orimligt överbefolkad.

För mig, som ändå älskar mysiga cafe'er, betyder tillgång till Skogen tusenfalt mer än omedelbar tillgång till cafe'erna. Skog, stigar, vatten, tystnad. Och en hund som sällskap. Eller en människa för all del.

Men det är jag det. Samtidigt har jag en väninna (från Iran) som tycker att även Stockholm är en alldeles för liten och långsam stad, hon vill till New York!

Köpte gård själv för 17 år sedan med barn då i åldrarna 9, 11 och 15. 1-6 skola 200 meter bort, bra stall och hygglig mark med lite skog till hästar och får. Bra med skolbussar. Badsjö 5 min att cykla. Gillar "ungar" som dönar runt i Epa-traktorer/ bilar så länge de håller sig på vägen, ju fler mil under däcken innan körkortet desto bättre.
Nackdelar: Inget egentligt umgänge, de flesta är infödda i trakten och jag dricker inte alkohol och går inte ut. De äldsta som jag ändå har träffat en del genom åren är borta nu. Ärligt talat jobbar jag för mycket och pendlar för långt till jobbet för att orka träffa folk också.

Vad gäller att det tar tid att ta sig till ställen även inom större städer så beror det ju på hur man lever.
Under flera år bodde och jobbade jag på Södermalm, var ihop med en som också bodde där, gjorde allt där och det kunde gå veckor utan att jag lämnade ön. Jag kunde gå överallt och det tog aldrig särskilt lång tid att ta sig runt. Det finns också bussar och tunnelbana och är enkelt att cykla på många ställen.

Men Mabuse- vi som bor på landet-landet har inget utbud just i byn eller på gatan. Som tanten säger; vi åker bil, ofta till stad/ort i närhet och beroende på storlek varierar utbud givetvis. Min stad har mängder med pizzerior, en thai, en kina, två fik, typ fem vanliga mathak. Det är inga kulinariska sensationer, men hyfsad mat. Vill jag äta riktigt exklusivt åker vi till Västerås, Stockholm eller någon av de herrgårdar som finns på närmare håll, ca 20 min bilresa till minst 5 herrgårdar med bra mat.
Vill jag fika mer exklusivt åker jag till ett av de äldsta och mest kända fiken i landet som är 20 min bilresa åt motsatt håll.

Om utbudet måste vara stort och man vill ha fler stjärnkrogar att välja på, tja då får man kanske välja att bo i någon av Sveriges tre-fem största städer. Vi är många som inte bor där, men tycker ändå att det går fint att fika med vänner eller gå ut o äta på vanlig krog.

Om nu inte fest eller restaurang betyder alkohol så förstår jag inte dilemmat med bilresan?
Dilemmat med bilresan är att den kräver bil och körkort.

Jag bor på landet, men har 15 minuter in till centrum till större stad. Jag hyr ett hus på en större bondgård så jag har lite lyxigt som får gräset klippt och bonden ser till att det är snöfritt med hjälp av traktor.

Fördelar:
Kan släppa ut hundarna
Kan gå ut till soptunnan iförd vad jag nu hade på mig inne, ofta bara linne och trosor.
Det är tyst, lugnt och skönt. Bor inga barnfamiljer i närheten, bara äldre. Inga fester, inga skrikande barn. Det som låter är väl traktorerna och det kan jag leva med.
Behöver inte visa hänsyn till grannar, för ingen störs av det jag gör.
Jag kan välja när/om jag vill vara bland folk eller inte. Är lite av en ensamvarg. Jag har 10 minuter till stans stora köpcentrum så jag kan åka dit och spendera några timmar, då har jag fått min dos av människor för en tid framöver.
Folk hjälps åt. Hamnar man i diket dyker det snart upp en traktor så man får hjälp upp. I värsta snöovädret ser bönderna till att man kan åka på vägen

Nackdelar:
Inga bussar precis där jag bor. Har ett par km till bussen
Det är drygt att ha glömt att köpa mjölk t.ex. Ska man orka åka till affären bara för det?
Jag åker aldrig till vänner och tar ett glas vin. Är alltid nykter så jag kan köra hem. Samma gäller för dom om de är här.
Det blir lite extra krångligt att träffa vänner. Speciellt som min ena vän bor ute på landet på andra sidan av stan.
Man blir lite handikappad och beroende av andra om t.ex. bilen ska till verkstan någon/några dagar.

Jag trivdes inte alls i stan. Jag är uppvuxen i ett mindre villaområde som då låg 10 minuter från lilla hålan som var centralort. Vi hade inte kiosk eller nåt, bara villor. Så på landet är jätteskönt.
Jag har valt bort trädgårdspyssel så ingen ångest över sånt. Har en rabatt där allt är planterat i krukor. Inga påträngande grannar. Vi hälsar, det är allt.

Men det har man väl, eller ser till att skaffa, om man bor på landet?
Det jag menar är att köra runt i egen bil inte är lika okomplicerat och icke-resurskrävande som att t ex cykla eller åka kollektivt. Självklart kan man skaffa bil, men jag tänker att man väl av miljöskäl om inte annat försöker hålla bilresor till ett minimum? "Det är väl bara att ta bilen, vad är problemet?", som om bilen var helt oproblematisk.

Det jag menar är att köra runt i egen bil inte är lika okomplicerat och icke-resurskrävande som att t ex cykla eller åka kollektivt. Självklart kan man skaffa bil, men jag tänker att man väl av miljöskäl om inte annat försöker hålla bilresor till ett minimum? "Det är väl bara att ta bilen, vad är problemet?", som om bilen var helt oproblematisk.
Precis. Det där sista reagerar jag också på, ofta, i diskussioner som den här. Bilen ÄR problemet.

Samtidigt är ju bilen en förutsättning för att folk ska kunna bo på landet. Vart tror ni att er mat i affären kommer ifrån? Bönder inne i Stockholms innerstad? Det måste finnas människor som bor och jobbar på landet.

Dessutom tror jag att vi på landet är mycket mer miljömedvetna än vad man i stan tror att vi är. Visst, vi kör kanske stora bilar, men å andra sidan odlar vi mycket av vår egen mat. Vi har betesdjur som binder koldioxid i marken och som håller landskapen öppna så att faunan kan flora. Vi är nog också mer hemmakära än de flesta i stan, så förutom att vi har djur vi inte kan åka ifrån hur som helst, så tror jag att folk på landsbygden flyger betydligt mindre än vad folk i stan gör. Det blir ett större projekt för mig nu när jag bor på landet att åka på en weekend än det var när jag bodde i centrala stan.

Det är lite farligt att hacka på folk på landsbygden för här är det liksom inte våra bilar som är problemet, det är mer ett storstadsproblem än ett landsbygdsproblem. Här ute är det annat som stör, tex elförsörjningen till stan, besprutning av odlingar som till 99% äts av folk i stan etc.

Dilemmat med bilresan är att den kräver bil och körkort.
Utan bil och körkort kan man inte bo som jag gör. Så alkohol på krogen i närmsta stad är a big no no. Synd iofs ibland vore det gott med ett glas vin till maten, men man får ta ett när man kommit hem istället :D

För de flesta som bor på landet är det betydligt mycket mer komplicerat att åka kollektivt än att köra egen bil. Om det passerade en buss här där jag bor skulle det förmodligen inte vara särskilt ofta så det skulle kräva enorm planering och det skulle absolut inte gå att missa bussen för det skulle antagligen inte komma någon nästa buss förrän dagen efter. Det kan vara en aspekt att tänka på när lantisar tycker att det är okomplicerat att bo så till att bil behövs.

Det vore extremt komplicerat (och direkt livsfarligt) för mig att använda kollektivtrafiken, och inte speciellt resurseffektivt heller. Bilen är faktiskt extremt resurseffektiv för det behov som finns, så det är verkligen en god lösning. För en del fungerar "hybrid"-lösningar hyfsat (samåkning, pendlarparkering osv), för mig gör det inte det som läget ser ut just idag.

Om man vill bo på ett sätt så att kollektivtrafiken fungerar smärtfritt och okomplicerat och prioriterar det högt, kan man göra det, och då är bilen alltid ett mindre bra alternativ. Om man istället utgår från var man vill bo av andra anledningar, kan kollektivtrafik vara allt annat än bästa alternativet för vare sig miljö, resursanvändning eller komplexitet.

Samtidigt är ju bilen en förutsättning för att folk ska kunna bo på landet. Vart tror ni att er mat i affären kommer ifrån? Bönder inne i Stockholms innerstad? Det måste finnas människor som bor och jobbar på landet.

Dessutom tror jag att vi på landet är mycket mer miljömedvetna än vad man i stan tror att vi är. Visst, vi kör kanske stora bilar, men å andra sidan odlar vi mycket av vår egen mat. Vi har betesdjur som binder koldioxid i marken och som håller landskapen öppna så att faunan kan flora. Vi är nog också mer hemmakära än de flesta i stan, så förutom att vi har djur vi inte kan åka ifrån hur som helst, så tror jag att folk på landsbygden flyger betydligt mindre än vad folk i stan gör. Det blir ett större projekt för mig nu när jag bor på landet att åka på en weekend än det var när jag bodde i centrala stan.

Det är lite farligt att hacka på folk på landsbygden för här är det liksom inte våra bilar som är problemet, det är mer ett storstadsproblem än ett landsbygdsproblem. Här ute är det annat som stör, tex elförsörjningen till stan, besprutning av odlingar som till 99% äts av folk i stan etc.
Rätta mig om jag har fel, men klimatet är väl ett globalt problem? Jag tror inte man kan säga att det bara är ett stadsproblem.

Och alla som bor på landet, så som det definieras här i tråden, är inte bönder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 014
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30