Hur är det att bo på landet?

Om man vill bo på ett sätt så att kollektivtrafiken fungerar smärtfritt och okomplicerat och prioriterar det högt, kan man göra det, och då är bilen alltid ett mindre bra alternativ. Om man istället utgår från var man vill bo av andra anledningar, kan kollektivtrafik vara allt annat än bästa alternativet för vare sig miljö, resursanvändning eller komplexitet.
Och det ÄR problemet, ett av dem. Det är väldigt svårt att samhällsplanera ett stort land med få människor. Det är inte mitt problem eller ditt, det är större än så.

Om man sedan verkligen inte vill vara en del av en bilberoende kultur, ja, då är landet inte ett alternativ. På grund av det där överordnade problemet.
 
Rätta mig om jag har fel, men klimatet är väl ett globalt problem? Jag tror inte man kan säga att det bara är ett stadsproblem.

Och alla som bor på landet, så som det definieras här i tråden, är inte bönder.

Det blir ju det om man tror att lösningen är att alla ska bo i städerna.

Inläggaren menade nog mest att problemen med bilar är mycket större i städerna än ute på landet, därför att de är många fler på liten yta. Dessutom på ett ställe där faktiskt inte behövs särskilt ofta! Sedan är bilen i sig inte grundproblemet för något klimat alls, utan utsläppen från dem.
 
Och det ÄR problemet, ett av dem. Det är väldigt svårt att samhällsplanera ett stort land med få människor. Det är inte mitt problem eller ditt, det är större än så.

Om man sedan verkligen inte vill vara en del av en bilberoende kultur, ja, då är landet inte ett alternativ. På grund av det där överordnade problemet.

Fast då kan jag tycka att jag känner att det är ett problem att bo på en yta där det finns massor av människor som hårt belastar miljön. Fasen, tänk hur många koldioxid-kilo vi bränner för människor boende på 10 hektar i Stockholms innerstad jämfört med mig och min familj på våra 10 hektar som sänker koldioxid rejält genom att binda den i växtlighet. Läskigt många kilo per hektar.

Lite moment 22 blir det. Vill man inte ta del av lösningen som möjliggör boende på landet; så får man ju låta bli. Oavsett skäl att inte ta del av lösningen.
 
Köpte gård själv för 17 år sedan med barn då i åldrarna 9, 11 och 15. 1-6 skola 200 meter bort, bra stall och hygglig mark med lite skog till hästar och får. Bra med skolbussar. Badsjö 5 min att cykla. Gillar "ungar" som dönar runt i Epa-traktorer/ bilar så länge de håller sig på vägen, ju fler mil under däcken innan körkortet desto bättre.
Nackdelar: Inget egentligt umgänge, de flesta är infödda i trakten och jag dricker inte alkohol och går inte ut. De äldsta som jag ändå har träffat en del genom åren är borta nu. Ärligt talat jobbar jag för mycket och pendlar för långt till jobbet för att orka träffa folk också.
Just det här att vara isolerad upplevde jag när jag bodde på landet. Och de få vi umgicks med hade landet som livsstil, typ renovering, projekt på sina gårdar/hus, odling. Det mesta utom odling intresserar mig dessvärre inte ett dyft. Och allt arbete och slit! Men gillar man det är det ju en helt fantastisk livsstil med massor av frisk luft mm.
Sedan blev mina barn väldigt isolerade också då man skulle skjutsa till allt och alla. Jag är absolut för en mycket bättre landsbygds-och glesbygdspolitik än vi har idag, men insåg efter tio år på landet att det här absolut inte var något för mig. Så nu bor jag i en lägenhet mitt i en medelstor stad och kommer aldrig att bo på landet igen. jag behövde prova för att veta att jag tusen gånger hellre enkelt kan ta mig till gymmet och till grejer som intresserar mig på kvällarna än att snacka om husrenovering.
 
Har man 7-8 mil till närmaste café så bor man på kalfjället typ.

Enligt vissas mått mätt så har jag alltså aldrig någonsin bott på landet och ändå har jag bott på landet större delen av mitt liv.

Nu bor jag lite lagom på sidan av med tanke på tonåring i hushållet, skapligt lantligt med 1½ mil in till närmste lilla stad.

Fördelen med att bo antingen ödeligt (been there, done that och skulle gärna bo så alltid) eller lagom på sidan av är lugnet, man slipper gatlysen, folkmyller, grannar alltför tätt inpå och jo, jag kan sola naken på min gård även fast jag har en granne vid ena tomtgränsen.
 
Jag kan inte ta kollektivtrafiken för det finns ingen, jag vågar inte cykla då vägen är smal mörk och krokig så jag tar bilen, jag har drygt en mil. Jag försöker dock att aldrig åka bara för "en" sak, bara köpa mjölk tex

Flera av mina kollegor bor i själva orten med fina cykelvägar, upplysta korsningar, plogat och sandat men de tar bilen varenda dag O_o
 
Jag skulle kunna tänka mig att om bara de som verkligen behöver äga bil (dvs använder bilen dagligen utan möjlighet till andra lösningar), gör det så skulle 75% av bilparken försvinna. Samtidigt sker varje år utveckling som minskar utsläpp och påverkan per körd kilometer.

Därmed skulle problemet för klimatet vara i princip borta i ett nafs, med ett annat tänk och nya transportlösningar.

Så därför @Petruska, är jag 100% med dig om att den "bilberoende kultur" som finns måste upp på bordet och debatteras. Där man ser bilen som symbol för något istället för att strikt betrakta den nytta som tillförs och väger den mot andra alternativ.

Däremot är det precis lika tokigt att betrakta bilen i sig som ett problem och en dålig lösning bara för att det kallas "bil", dvs låta den vara symbol för klimatproblem. I en avsevärd del fall är det en överlägsen lösning när man väger alla parametrar mot varandra.
 
Jag är uppväxt på landet, dvs mitt på fälten utanför en mindre stad, ingen granne eller gatlampa i sikte. Tystnaden är en fördel, mörkret tycker jag om. Jag gillar också att vara tjenis med alla, jag fick avstämning i självskanningskassan i lilla affären i byn häromdagen och fick då inloggningskortet kastat till mig så att jag kunde blippa ut mig själv:D

Fördelen med att bo i stor stad (jag har gjort det också) är ju att om man vill så är det så enkelt att försvinna i mängden, det uppskattar jag. Och jag saknar utbudet på restauranger som finns i en storstad. Även om jag bor nära en mindre stad är det inte alls som i en storstad där man kan välja och vraka.
 
Jag skulle kunna tänka mig att om bara de som verkligen behöver äga bil (dvs använder bilen dagligen utan möjlighet till andra lösningar), gör det så skulle 75% av bilparken försvinna. Samtidigt sker varje år utveckling som minskar utsläpp och påverkan per körd kilometer.

Därmed skulle problemet för klimatet vara i princip borta i ett nafs, med ett annat tänk och nya transportlösningar.

Så därför @Petruska, är jag 100% med dig om att den "bilberoende kultur" som finns måste upp på bordet och debatteras. Där man ser bilen som symbol för något istället för att strikt betrakta den nytta som tillförs och väger den mot andra alternativ.

Däremot är det precis lika tokigt att betrakta bilen i sig som ett problem och en dålig lösning bara för att det kallas "bil", dvs låta den vara symbol för klimatproblem. I en avsevärd del fall är det en överlägsen lösning när man väger alla parametrar mot varandra.
Tycker du. Tycker inte jag. Jag tycker att bilens roll i våra liv är problematisk. Mycket, men inte enbart pga klimatet.

Självklart pratar jag om bilen som vi känner den, bensindriven osv. Och problemet med den markyta bilen tar i anspråk. Stora parkeringsplatser, gratis, vid mängder av pendeltågstationer. Bland väldigt annat.

Alltså, bland samhällsplanerare ÄR det här stora problem. Inget de snyter fram en lösning ur näsan på.

Att visionera om en helt annan bil, som löser de problem dagens bil löser utan att ge upphov till några av de problem dagens bil ger upphov till, framstår mest som naivt för mig.
 
Tycker du. Tycker inte jag. Jag tycker att bilens roll i våra liv är problematisk. Mycket, men inte enbart pga klimatet.

Självklart pratar jag om bilen som vi känner den, bensindriven osv. Och problemet med den markyta bilen tar i anspråk. Stora parkeringsplatser, gratis, vid mängder av pendeltågstationer. Bland väldigt annat.

Alltså, bland samhällsplanerare ÄR det här stora problem. Inget de snyter fram en lösning ur näsan på.

Att visionera om en helt annan bil, som löser de problem dagens bil löser utan att ge upphov till några av de problem dagens bil ger upphov till, framstår mest som naivt för mig.

Jag anser som sagt att problemet skulle vara i princip löst, med dagens bil, om bilen bara användes i de fall där det är den objektivt bästa lösningen på transportproblemet.

För mig låter det naivt att vilja tro att det egentligen inte finns ett transportproblem att lösa och att om man bara blundar för vissa lösningar så blir allt bättre.

Infrastrukturen för bil skulle inte behöva vara i närheten av dagens heller, om antalet bilar i trafik var så mycket färre.
 
Det blir ju det om man tror att lösningen är att alla ska bo i städerna.

Inläggaren menade nog mest att problemen med bilar är mycket större i städerna än ute på landet, därför att de är många fler på liten yta. Dessutom på ett ställe där faktiskt inte behövs särskilt ofta! Sedan är bilen i sig inte grundproblemet för något klimat alls, utan utsläppen från dem.
Men vem har sagt att alla borde bo i stan?:confused:

Det jag sa var att det inte är oproblematiskt att åka bil. Hur får du det till att alla borde bo i stan?

Att det är utsläppen och inte bilen som är problemet är visserligen sant, men också lite hårklyveri. Vi pratade ju just om bilkörning. En bil som inte används är ju svårt att ta sig till ett fik med.
 
Jag inser just att ingen jag känner som bor i stan är utan bil. Och dom använder den för 10 minuters färd till och från jobbet. En av mina kollegor hämtar ofta sin tjej. Hon jobbar i centrum men vill inte vänta på bussen 15 min - så han åker 5 km ToR. Cykelvägen till deras bostad är jättebra.
Så om nu landsbygdborna belastar miljön så med sina bilar?
Är det dom som fyller alla parkeringar inne i stadens bostadsområden?
 
Men vem har sagt att alla borde bo i stan?:confused:

Det jag sa var att det inte är oproblematiskt att åka bil. Hur får du det till att alla borde bo i stan?

Att det är utsläppen och inte bilen som är problemet är visserligen sant, men också lite hårklyveri. Vi pratade ju just om bilkörning. En bil som inte används är ju svårt att ta sig till ett fik med.

Eftersom bil i en del fall är den klimatmässigt bästa lösningen, så är det oproblematiskt i de fallen. Lika oproblematiskt som att åka tunnelbana, tåg eller buss.
 
Rätta mig om jag har fel, men klimatet är väl ett globalt problem? Jag tror inte man kan säga att det bara är ett stadsproblem.

Och alla som bor på landet, så som det definieras här i tråden, är inte bönder.
Vad jag säger är att det knappast är bilarna på landet som är det stora problemet. Bilarna är liksom en fis i rymden jämfört med besprutningen, eltillverkningen, etc. Det finns betydligt större problem på landet än folks bilar. Jag kör en stor suv och den är ju hur miljövänlig som helst om man jämför den med vad de stora traktorerna och skördetröskorna är. Min bil går inte så många timmar på ett år som en av de stora tröskorna gör under skördetider.

Men jo, miljöförstöring är mycket ett stadsproblem. De som tar bilen fast de har alternativ. Varför är köerna i Stockholm så galna? Och varför kör "alla" så stora bilar om de knappt behöver en bil? Den tiden vi på landet kör bil kör vi bil. Tar en resa 10 minuter så kör vi 10 minuter. I stan är det inte så. En resa som ska ta 10 minuter utan trafik tar ca 30 minuter med trafik. Det är mycket tomgångs- och krypkörning.
 
Att visionera om en helt annan bil, som löser de problem dagens bil löser utan att ge upphov till några av de problem dagens bil ger upphov till, framstår mest som naivt för mig.
Fast vad är det för samhälle vi vill åt utan bilar? Vill vi verkligen leva i en värld utan bil? En värld utan bil är för mig en värld utan hästar, utan tävlingar, utan roliga träningar. En värld utan bil för mig är en värld utan att kunna flytta, en värld utan att kunna bo på landet, en värld utan att kunna köpa en ny soffa ifall den gamla går sönder.

Är det verkligen dit vi vill? Och vad ska vi göra med alla människor som försörjer sig inom näringar som är beroende av bilen? Det blir liksom ett för stort steg för att mänskligheten ska acceptera den.
 
Det är inte bilen som är problemet. Det är drivmedlet.

Jag använder inte bilen annat än om jag måste.
Har jobbat i Stlms city. jag åkte tåg dit. Mina chefer som bodde innanför tullarna eller strax utanför - de åkte bil. En av cheferna kom alltid oerhört tidigt om mornarna för att slippa köerna. Han hade lika väl kunnat åka kollektivt. Han var inte unik.

Det körs oerhört många onödiga bilresor i städerna. Det är inte lantisarnas bilar som är problemet. De är färre och de körs effektivt.
Vi står dessutom inför ett skifte nu. De flesta bilmärken planerar elbilar och jag räknar kallt med att nästa bil jag köper kommer att ha någon form av eldrift inblandad.

Det är itne bilkörandet som är bekymret. Det är det onödiga bilkörandet.
 
Jag har funderat på när jag senast fick ett sug att ta en fika på stan. Det har nog aldrig hänt ens. Inte ens när jag bodde i stan. Senast jag fikade på stan var många år sedan, väldigt många år sedan. Att fika är helt enkelt inte viktigt för mig. Det är totalt onödigt enligt min mening att slänga pengar på och är inget jag uppskattar alls så att jag har en mil till ett gäng åretruntöppna café bekommer mig inte. Inte mer än vad det gör att jag inte har en gatlampa utanför fönstret. Jag har inte ens varit på alla de sommaröppna caféerna häromkring trots att det är nästgårds för det intresserar mig inte. Fika kan jag göra men då hemma hos som en del av att umgås, inte bara för att fika och inte på ett fik.

Vi har alla olika kriterier för hur vi vill leva och bo och har man tur så kan man leva och bo som man vill. Jag avskyr varje tillfälle jag måste besöka storstan just pga bilköer och svårigheten att hitta parkeringsplats. Så mycket tid går till spillo till absolut inget vettigt alls. Jag har en dryg mil till stan, den bilturen tar tio minuter. Jag kan räkna med att den tar tio minuter och det är få gånger det har hänt att jag fått stå stilla mer än några sekunder och då oftast vid större vägarbeten där det bara finns en körbar körbana. Bilköer uppstår helt enkelt inte om det inte har hänt en olycka men det gör det turligt nog inte varje dag.

Att folk generellt vill bo i stan är en sanning med modifikation. Alla måste försörja sig och fortfarande behöver de flesta kunna ta sig till sin arbetsplats och de flesta arbetsplatserna finns i städer. Då kan att bo i stan bli ett tvång. Att bo på landet kräver också mer inkomst. Få lågavlönade (och framförallt ensamstående) kan få lån för att kunna köpa ett ställe på landet och få det att gå runt trots att det är billigare månadskostnad många gånger än i en lägenhet i stan. Våra boendekostnader exklusive amortering, inklusive ränta, el, värme, sophämtning osv. är försumbar mot ett lika stort ställe i stan. 4000 kr/månad högt räknat. Då har vi 200 kvm boyta, trädgård, stall, garage och grejer. Ytan i sig gör det också enklare att umgås. Platsen finns både för fika, middag, busiga lekande barn och att övernatta är aldrig några problem. Att dricka alkohol är inte heller någon stor del av mitt liv så det är också ett ickeproblem och eftersom vi har möjlighet så kan vi umgås med folk hemma, vi måste inte träffas på krogen för att kunna träffas och som sagt, sovplatser finns om det behövs. Vill vi dricka alkohol borta så gör vi det. Att någon ställer upp och hämtar eller kör är vanligtvis inget problem.

Vi är olika och gör olika val och det som är viktigt för en är totalt oviktigt för någon annan. Jag har bott i stad och på landet och jag trivs helt klart bäst på landet. 95% av tiden jag bodde i stan ville jag ut på landet igen. Nu ska jag gå de fem metrarna ut till mina hästar och bara det är otroligt mycket värt för mig. Något som hade varit öken för någon annan.
 
Just vanor och beteenden är en väldigt viktig del i diskussionen tror jag? ..som spinoff på @TinyWiny s inlägg.

Många av mina elever som kommer från arab-länder säger frustrerat att folk i Sverige går och lägger sig kl 18. Det finns inga människor ute på stan. De är vana vid att umgänge sker på fik och på stan.

I mitt liv så gör jag saker när jag är social. Det är kopplat till musik, studier, träning, upplevelse etc. Extremt sällan sitter jag ner på offentlig plats bara för att vara social. (ungefär som en kompis sa om en gemensamt bekant familj - om familjen x vill umgås med varandra ordnar de en bussresa :D )

Den uppsjö av sociala aktiviteter som finns på landsbygden hittar jag inte i stan. Faktum är att en hel del av de evenemang jag besöker har en stor kader besökare från just närmsta tätort.

Så att "spontant kunna ta en fika" är inte en del av mitt liv. Mina vänner fikar inte spontant på stan. Det är väldigt planerade aktiviteter i så fall. "på torsdag kl 17 ses vi på fik X"

När jag bodde i Uppsala fikade jag inte speciellt ofta på stan heller. Nån gång ibland, om jag blev sugen på något speciellt jag inte kunde få hemma.

Vanor och umgänge är olika. Behov och sociala vanor är olika.:)
 
Fast bara för att man bor i Stockholm eller annan större stad behöver inte kollektivtrafiken alltid vara ett alternativ. Här i norrort är det helt vansinnigt planerat, alla ska ta sig in till stan, tvärförbindelserna är urusla. Jag bor i Täby och jobbar i Jakobsberg. Det snabbaste sättet att åka kollektivt är att åka buss och tunnelbana in till centralen och därefter pendeltåg ut. Det näst snabbaste är en buss som går i sådana serpentiner att det enligt tidtabell ska ta 1 timme och 10 minuter enkel resa men i praktiken tar minst tio minuter till. Att köra bil tar i snitt 30 minuter inklusive köer. Det är helt vansinnigt planerat!
Nu ska jag flytta så att jag kan åka kollektivt till jobbet på en kvart och kommer sen bara behöva ta bilen när jag ska till stallet efter jobbet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 014
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp