A
Anders
Det har hänt att jag drömt mardrömmar om att de skall sätta upp eljus och gatljus här - hemsk tanke.Fast det är fördelen med förorten! Jag har skog utanför dörren. Och miltals med eljuspår!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har hänt att jag drömt mardrömmar om att de skall sätta upp eljus och gatljus här - hemsk tanke.Fast det är fördelen med förorten! Jag har skog utanför dörren. Och miltals med eljuspår!
Bor på landet ca 6 km från stadsgräns o då är staden av storlek ca 14000 invånare.Jag har förstått att många Bukefalister bor på landet, och som jag nämnt några gånger här så är jag ibland lite sugen på att flytta ut! Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo på landet? Varför valde ni att bo så? Vad är största skillnaden från att bo i större stad?
En vän till mig fick precis barn och berättar om många saker på temat; "Saker jag inte visste innan jag fick barn, och som ingen berättade för mig." Jag är lite nyfiken på "saker jag inte visste innan jag flyttade hit" historier Ja, förutsatt att ni inte bott hela livet på samma plats då!
Mitt huvudalternativ är: inga krogkvällar!Ja, "landet" är ju en definitionsfråga så jag tänker att ni får definiera det lite som ni vill
Ja, hur tar man sig hem om man vill ha en krogkväll exempelvis?
Fika? Det går ju att köra bil till fiket!Festa är ju en sak, men hur gör du när du vill gå och fika, äta ute eller ta en öl? Alltså inte festa-ute-hela-natten, utan typ ta en öl med en kompis?
Sånt växer man väl aldrig ifrån? Jag tänker mig att jag kommer vilja fika på kafé tills jag trillar av pinn...
Men Mabuse- vi som bor på landet-landet har inget utbud just i byn eller på gatan. Som tanten säger; vi åker bil, ofta till stad/ort i närhet och beroende på storlek varierar utbud givetvis. Min stad har mängder med pizzerior, en thai, en kina, två fik, typ fem vanliga mathak. Det är inga kulinariska sensationer, men hyfsad mat. Vill jag äta riktigt exklusivt åker vi till Västerås, Stockholm eller någon av de herrgårdar som finns på närmare håll, ca 20 min bilresa till minst 5 herrgårdar med bra mat.Men utbudet? Jag vet inte, jag kanske hänger på fel ställen, men när jag är ute på landet lyckas jag aldrig hitta något vidare värst utbud av kaféer, konditorier och restauranger, iaf om man inte ska behöva köra bil. Snarare att det finns ett ordinärt fik och en eller två ställen man kan äta, best case en ok bykrog, men oftare en inte så kul pizzeria/thaihak/liknande.
Men inte festar man väl varje gång man går ut på kvällen? Det har jag aldrig förstått mig på, varför anta att ute på kvällen = alkohol och fest? Ute på kafé eller restaurang är för mig god mat och prat med familj eller vänner, eller bara en stund för mig själv i en intensiv vardag. Det är avkoppling och fritid. Alkohol och fest har inget med saken att göra.
Ca 10-40 min beroende på vad jag är ute efter.Hur långt då?
Jag behöver inte LETA parkering, det finns alltid lediga i småstaden.Exakt samma här,hatade att vata beroende av bilen, åka flera mil och leta parkering för en stund på stan ,nu går jag
Stan är härligt på SÅ många sätt.Landet har absolut fördelar i form av natur, lugn och ro, kunna ha ett hus och en tomt etc, men kafé- och restaurangutbud är inte en av dem i mitt tycke.
Det som kan bli lite knasigt i såna här trådar är att landet framhävs som utan nackdelar, och staden som utan fördelar. Jag älskar att bo i stan, och kommer nog bli kvar där, men tom jag kan ju se att det finns ett gäng fördelar med att bo på landet, och nackdelar med staden. En dryg timmes resa med kollektivtrafik till stallet, enkel väg, t ex.
Ja! Den minuspunkten glömde jag; valfrihet gällande skola osv.+ Miljö / natur
+ Lugn och ro, "lebensraum"
+ Tystnad!
+ Lägre boendekostnader än i stan
+ Man ställer upp för varandra
- Högre transportkostnader än i stan
- I praktiken mindre valfrihet kring jobb, barnomsorg, skola, vård
- Mer utsatt vid störningar som elavbrott, oväder mm
Jag träffade någon som bodde (i en by) på landet, och insåg fördelarna. Numera bor jag själv utanför by på landet.
Större upplevelse av lugn, avslappning, frihet.
Mindre tillgänglighet till kulturutbud och nöjesevenemang, restauranger mm.
Precis..... Jag lever på landet (vi fick till och med söka förvärvstillstånd pga att vi köpte gård i "glesbygd" ), men har endast 1,5 mil till tre olika året-runt-öppna caféer.Ja ska man ha 7-8 mil till närmsta åretruntöppna café lever man inte i södra halvan av landet iaf
Jag har aldrig bott i en villa centralt så det vet jag inget om, men jag personligen hade inte satt mig i pyjamas på trappen om min trädgård inte var insynsskyddad om jag bodde i en villa centralt.Allt detta gäller ju för en villa centralt också, om man har inhägnad trädgård?
Det känns som att man i tråden ofta glömmer att det tar tid att ta sig till ställen inom stan också. Även om man bor i centralaste delarna av en storstad tar det tid att ta sig till restauranger, caféer, affärer etc. Så länge man inte bara vill ha första bästa.
Jag bor såpass till att jag har 800 meter till närmsta granne och eftersom jag bor sist på grusvägen går jag ofta omkring naken i trädgården, solar naken i hängmattan etc. Men jag har bara 10 minuter in till centrala Falköping och 15 min till Skara. I Falköping finns massor med fik, mängder med bra lunchrestauranger, etc. Vi har de flesta större klädkedjorna också, för resten av ens inköp finns internethandel. Ringer någon och vill fika är jag i stan på 10 minuter och eftersom jag kör bil och det alltid finns parkering överallt så tar det ju inte längre tid för mig än för någon i centrala stan som ska möta upp sina vänner på stan.
Vad gäller att festa så finns det taxi. Och ska man hem innan midnatt så finns ju beställbar länstrafik. Men främst finns grannar och vänner. Eller vara alkoholfri. Alternativet är att ta tåget in till Göteborg, festa där och antingen ta sista tåget hem kl 00.25, eller första tåget på morgonen. Om man inte sover över och gör en weekend av det hela. Taxi, cykel (sommaren) och grannar....det brukar ordna sig.
Jag tycker att det kan finnas en lättnad i att inte ha hundra skolor att välja på också. Att inte behöva fundera redan vid födseln vilken skola man ska ställa sitt barn i kö till, behöva jämföra i oändlighet, ha ångest över om man gjort ett bra val eller inte. Om den lokala förskolan/skolan är skit är det givetvis jobbigt att inte ha något alternativ, men en dussinskola i en Stockholmsförort skiljer sig säkert inte så mycket från en hyfsad landsbygdsskola.Ja! Den minuspunkten glömde jag; valfrihet gällande skola osv.
Nu är vi väldigt nöjda med kommunala skolan, men hade jag bott i storstad hade vi kanske undersökt andra alternativ för förskola o skola.
Då försvinner ju mycket av enkelheten med "ta en öl eller tre".Eller bo på hotell. För mig kostar taxi hem ganska exakt lika mycket som ett enkelt hotellrum med frukost.