Hur är det att bo på landet?

Jag har förstått att många Bukefalister bor på landet, och som jag nämnt några gånger här så är jag ibland lite sugen på att flytta ut! :) Vad tycker ni är bäst och sämst med att bo på landet? Varför valde ni att bo så? Vad är största skillnaden från att bo i större stad?

En vän till mig fick precis barn och berättar om många saker på temat; "Saker jag inte visste innan jag fick barn, och som ingen berättade för mig." Jag är lite nyfiken på "saker jag inte visste innan jag flyttade hit" historier :p Ja, förutsatt att ni inte bott hela livet på samma plats då!
Bor på landet ca 6 km från stadsgräns o då är staden av storlek ca 14000 invånare.

Bäst= att bo nära naturen med skogen, sjön, ängar. Och ändå bara tio minters bilväg till ica, mack, pizzerior, barnens skola.

Sämst= mörkret på vintern och då har vi ändå några gatlyktor i byn. Samt att barnen inte kan ta cykeln till kompisar. Det finns andra barn i byn, men inte direkt nära vänner till barnen.

Vi har 4 grannar vars hus ligger rätt nära. Sen finns kanske kring 100 fler i byn. Och en massa sommarstugor.

Ja, "landet" är ju en definitionsfråga så jag tänker att ni får definiera det lite som ni vill :D

Ja, hur tar man sig hem om man vill ha en krogkväll exempelvis?
Mitt huvudalternativ är: inga krogkvällar! :D
Vid restaurangbesök med kollegor är jag alltid den som är nykter o kör. Men jag SKULLE ju kunna ta taxi.

Nästa helg ska vi på fest med mitt jobb, som jag pendlar till i annan stad ca 35 min bort. Då har vi bokat hotell!

Ser att flera skriver om buss... här finns ingen busslinje alls. Bil är ett måste. Barnen får åka skolskjuts med taxi, men inte när de börjat gymnasiet.

Festa är ju en sak, men hur gör du när du vill gå och fika, äta ute eller ta en öl? Alltså inte festa-ute-hela-natten, utan typ ta en öl med en kompis?

Sånt växer man väl aldrig ifrån? Jag tänker mig att jag kommer vilja fika på kafé tills jag trillar av pinn...
Fika? Det går ju att köra bil till fiket!
Ta en öl blir för mig ta en cola så får kompisen ta sin öl samtidigt.

Men utbudet? Jag vet inte, jag kanske hänger på fel ställen, men när jag är ute på landet lyckas jag aldrig hitta något vidare värst utbud av kaféer, konditorier och restauranger, iaf om man inte ska behöva köra bil. Snarare att det finns ett ordinärt fik och en eller två ställen man kan äta, best case en ok bykrog, men oftare en inte så kul pizzeria/thaihak/liknande.

Men inte festar man väl varje gång man går ut på kvällen? Det har jag aldrig förstått mig på, varför anta att ute på kvällen = alkohol och fest? Ute på kafé eller restaurang är för mig god mat och prat med familj eller vänner, eller bara en stund för mig själv i en intensiv vardag. Det är avkoppling och fritid. Alkohol och fest har inget med saken att göra.
Men Mabuse- vi som bor på landet-landet har inget utbud just i byn eller på gatan. Som tanten säger; vi åker bil, ofta till stad/ort i närhet och beroende på storlek varierar utbud givetvis. Min stad har mängder med pizzerior, en thai, en kina, två fik, typ fem vanliga mathak. Det är inga kulinariska sensationer, men hyfsad mat. Vill jag äta riktigt exklusivt åker vi till Västerås, Stockholm eller någon av de herrgårdar som finns på närmare håll, ca 20 min bilresa till minst 5 herrgårdar med bra mat.
Vill jag fika mer exklusivt åker jag till ett av de äldsta och mest kända fiken i landet som är 20 min bilresa åt motsatt håll.

Om utbudet måste vara stort och man vill ha fler stjärnkrogar att välja på, tja då får man kanske välja att bo i någon av Sveriges tre-fem största städer. Vi är många som inte bor där, men tycker ändå att det går fint att fika med vänner eller gå ut o äta på vanlig krog.

Om nu inte fest eller restaurang betyder alkohol så förstår jag inte dilemmat med bilresan?

Vi bor på en gård med knappt två mil till närmsta samhälle med affär o dyl. Det är inte en by vi bor i direkt. Mer i resterna av något som var en by för hundra år sedan. Vi har två fastboende grannfamiljer och sedan finns några hus som används som fritidshus (den gamla skolan bl.a). Här finns inga gatlyktor och den enda buss som går är skolbussen. Innan vi flyttade hit för fem år sen bodde vi i Sthlm. Närförort. Jag är uppvuxen på "förortslandet" men har bott innanför tullarna alt närförort i 20 år. Barnen var sex, åtta och tio år när vi flyttade hit.
Bra saker med att bo på landet:
Det är lätt och naturligt att vara utomhus. Väder spelar inte så stor roll.

Det är mer socialt än i stan fast på ett lättare sätt. Inte så mycket bokande och planerande och tack för senast. Det bara blir att man ses. Nån ringer och behöver hjälp med att bära nåt och så fikar man.

Man hinner med att se våren. Plocka tussilago, vitsippor, liljekonvalj, gullvivor. Nu blommar häggen och nu syrenen och nu kom svalparet som bor i stallet tillbaka efter vintern. I stan var det påsk och sen skolavslutning.

Våra barn kan saker som de inte hade lärt sig om vi bott kvar i stan. Tända en brasa, laga mat på vedspis, namnet på svampar, träd och blommor, de vet hur man handskas med höns, kaniner, getter, hästar och katter. De har blivit praktiska problemlösare på ett sätt som jag inte ser hos våra stadskompisars barn.

Allt finns inte tillgängligt hela tiden. Man kan inte handla ett par strumpbyxor på väg hem från jobbet eller köpa mjölk på macken kl 22. Det känns bra, tycker jag.

Vi måste skjutsa barnen långt och ofta. Det är mysiga stunder i vardagen då vi pratar, repeterar glosor och ja, umgås i lugn och ro.

Dåliga saker med att bo på landet:
Vi är beroende av två bilar

Tillägg:
Jag har också lärt mig en massa saker som jag inte kunde förut. Hela processen med att ta egen ved t ex. Det är inte bara barnen som lär sig av att bo så här alltså.

Senast ändrad:
Landet har absolut fördelar i form av natur, lugn och ro, kunna ha ett hus och en tomt etc, men kafé- och restaurangutbud är inte en av dem i mitt tycke.

Det som kan bli lite knasigt i såna här trådar är att landet framhävs som utan nackdelar, och staden som utan fördelar. Jag älskar att bo i stan, och kommer nog bli kvar där, men tom jag kan ju se att det finns ett gäng fördelar med att bo på landet, och nackdelar med staden. En dryg timmes resa med kollektivtrafik till stallet, enkel väg, t ex. :meh:
Stan är härligt på SÅ många sätt.
Och visst kan restaurangutbudet på landet ses som en nackdel. Men det ÄR ju liksom definitionen av landet att det är ängar, skog, natur, inte köpcentrum, restauranger och pubar.
I alla fall ser jag det så. Om man nu inte menar att "landet" är även småstäder med flera tusen invånare.

+ Miljö / natur
+ Lugn och ro, "lebensraum"
+ Tystnad!
+ Lägre boendekostnader än i stan
+ Man ställer upp för varandra
- Högre transportkostnader än i stan
- I praktiken mindre valfrihet kring jobb, barnomsorg, skola, vård
- Mer utsatt vid störningar som elavbrott, oväder mm

Jag träffade någon som bodde (i en by) på landet, och insåg fördelarna. Numera bor jag själv utanför by på landet.

Större upplevelse av lugn, avslappning, frihet.
Mindre tillgänglighet till kulturutbud och nöjesevenemang, restauranger mm.
Ja! Den minuspunkten glömde jag; valfrihet gällande skola osv.
Nu är vi väldigt nöjda med kommunala skolan, men hade jag bott i storstad hade vi kanske undersökt andra alternativ för förskola o skola.

Aktiviteter finns rätt många här, musikskola, teaterförening, ridskolor, gymnatik, fotboll,bandy, hockey, bowling, orientering mm. Men om barnen vill syssla med t ex jazzdans, parkour eller annan ovanligare sport, då kan det bli knepigt.

för mig är det självklart att bo på landet. Det är en enorm livskvalité att kunna njuta av allt på ett så direkt sätt. Bygga upp sin dröm och kunna ha allt på ett ställe. Det är guld värt.
Jag är uppvuxen i stan, både i innerstan och innan det i olika förorter. Det var alltid en massa åkande hit och dit för att ta sig till stallet. massa byten av tåg/buss osv.

Visst stan har sin tjusning och älskade att bo så nära vattnet och gå i Stockholm med hunden längst med vattnet.
Men allt har sin tid och fördelarna överväger nackdelarna med att bo på landet.
Detta är inte helt öde utan en levande landsbygd. Bussar åker på vardagarna och tåget går ofta året om (dit är det ca 5 km) och med bil kan man hyfsat fort kunna ta sig till större stad.
Så jag skulle inte vilja bo alltför långt borta från Stockholm, dvs ej mer än 10 mil. 5 mil hade varit perfekt men man kan inte få allt precis :p. Och jag trivs väldigt bra här. Känns som hemma och det finns så mycket historia. Är en gammal gård. Men tidigare en släkt som haft under många generationer. Jag har hittat de mest märkliga fynden och en hel del prylat jag inte ens vet vad de är.

Väldigt skön luft här. Är i Stockholm eller uppsala ganska ofta och såfort kommer hem blir jag glad och andas ut på ett helt annat sätt än då jag bodde i stan. Fast det är mer måsten här (alltid något att göra) är det samtidigt mer livskvalité och meningsfullt än i stan.

Det känns som att man i tråden ofta glömmer att det tar tid att ta sig till ställen inom stan också. Även om man bor i centralaste delarna av en storstad tar det tid att ta sig till restauranger, caféer, affärer etc. Så länge man inte bara vill ha första bästa.

Jag bor såpass till att jag har 800 meter till närmsta granne och eftersom jag bor sist på grusvägen går jag ofta omkring naken i trädgården, solar naken i hängmattan etc. Men jag har bara 10 minuter in till centrala Falköping och 15 min till Skara. I Falköping finns massor med fik, mängder med bra lunchrestauranger, etc. Vi har de flesta större klädkedjorna också, för resten av ens inköp finns internethandel. Ringer någon och vill fika är jag i stan på 10 minuter och eftersom jag kör bil och det alltid finns parkering överallt så tar det ju inte längre tid för mig än för någon i centrala stan som ska möta upp sina vänner på stan.

Vad gäller att festa så finns det taxi. Och ska man hem innan midnatt så finns ju beställbar länstrafik. Men främst finns grannar och vänner. Eller vara alkoholfri. Alternativet är att ta tåget in till Göteborg, festa där och antingen ta sista tåget hem kl 00.25, eller första tåget på morgonen. Om man inte sover över och gör en weekend av det hela. Taxi, cykel (sommaren) och grannar....det brukar ordna sig.

Det känns som att man i tråden ofta glömmer att det tar tid att ta sig till ställen inom stan också. Även om man bor i centralaste delarna av en storstad tar det tid att ta sig till restauranger, caféer, affärer etc. Så länge man inte bara vill ha första bästa.

Jag bor såpass till att jag har 800 meter till närmsta granne och eftersom jag bor sist på grusvägen går jag ofta omkring naken i trädgården, solar naken i hängmattan etc. Men jag har bara 10 minuter in till centrala Falköping och 15 min till Skara. I Falköping finns massor med fik, mängder med bra lunchrestauranger, etc. Vi har de flesta större klädkedjorna också, för resten av ens inköp finns internethandel. Ringer någon och vill fika är jag i stan på 10 minuter och eftersom jag kör bil och det alltid finns parkering överallt så tar det ju inte längre tid för mig än för någon i centrala stan som ska möta upp sina vänner på stan.

Vad gäller att festa så finns det taxi. Och ska man hem innan midnatt så finns ju beställbar länstrafik. Men främst finns grannar och vänner. Eller vara alkoholfri. Alternativet är att ta tåget in till Göteborg, festa där och antingen ta sista tåget hem kl 00.25, eller första tåget på morgonen. Om man inte sover över och gör en weekend av det hela. Taxi, cykel (sommaren) och grannar....det brukar ordna sig.

Eller bo på hotell. För mig kostar taxi hem ganska exakt lika mycket som ett enkelt hotellrum med frukost.

Ja! Den minuspunkten glömde jag; valfrihet gällande skola osv.
Nu är vi väldigt nöjda med kommunala skolan, men hade jag bott i storstad hade vi kanske undersökt andra alternativ för förskola o skola.
Jag tycker att det kan finnas en lättnad i att inte ha hundra skolor att välja på också. Att inte behöva fundera redan vid födseln vilken skola man ska ställa sitt barn i kö till, behöva jämföra i oändlighet, ha ångest över om man gjort ett bra val eller inte. Om den lokala förskolan/skolan är skit är det givetvis jobbigt att inte ha något alternativ, men en dussinskola i en Stockholmsförort skiljer sig säkert inte så mycket från en hyfsad landsbygdsskola.

Vi har två lågstadieskolor att välja mellan inom samma resavstånd, tre mellanstadieskolor och en högstadieskola. Vill vi inte att barnet ska gå på närmaste högstadiet finns högstadium i tätorten 1 mil till bort eller staden 3 mil hemifrån, som dock ligger i en annan kommun.

Jag flyttade till sambons släktgård för fyra år sedan. Jag är uppvuxen i villaförort i Stockholms kommun med drygt 10 minuters tunnelbanefärd till Centralen och har däremellan hunnit bo i Eskilstuna och i Ultuna utanför Uppsala.

Fördelarna med landet är tystnaden, lugnet, luften, mörkret, att barn och djur kan gå lösa, att betesdjur, hagar, åkrar och skog omgärdar huset, med mera. Snöröjningen är tusen gånger effektivare än inne i stan.

Nackdelarna är bilberoendet - vi behöver två bilar trots att vi jobbar på samma ställe - och att det är förenat med livsfara att cykla till tätorten trots att det är cykelavstånd. Att det är tomt på andra barn är också en nackdel. Barnet har tre förskolekompisar inom några km avstånd men inga av dem umgås vi med privat. Att även relativt små inköp av t.ex. kläder eller elektronik blir ett projekt är också ganska jobbigt - vi sätter oss normalt inte och kör in till staden 4 mil från jobbet en vardagseftermiddag/-kväll utan det får ske på helgen när man egentligen har en massa annat man behöver göra. Utbudet av restauranger och fik är såklart också begränsat, och hade jag bott som mitt ena syskon i Sthlm hade jag kunnat hämta på fsk, möta upp en kompis, ta en promenad till ett riktigt bra fik och ändå hinna hem till middagen. Det går inte nu vilket är synd.

Eller bo på hotell. För mig kostar taxi hem ganska exakt lika mycket som ett enkelt hotellrum med frukost.
Då försvinner ju mycket av enkelheten med "ta en öl eller tre".

Men, samtidigt verkar det som att det är just enkelhet snart sagt alla i tråden framhåller som en viktig kvalitet med sin boendeort. Och så är det lite olika vad man tycker måste vara det enkla.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 018
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar