Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske skulle läsa hela tråden o även TS förra tråd?
Hunden är ca 7 månader gammal, en tik.
Fast måste man gå tillbaka i historiken i andra trådar? Är det inte bättre TS själv skriver mer utförligt?
Naturligtvis inte, men att läsa tråden man skriver i kan ju vara en fördel.
mvh
Jag har inte läst hela tråden...
...men i början skrev du och undrade om tikar kan lugna ner sig med kastrering.
Absolut! Av dom med liknande problem jag träffat har det absolut skett en förbättring till det bättre.
Våga chansa.
Det låter som att du har det jobbigt med din tjej och jag vill bara säga HEJA! GE INTE UPP! pepp pepp!
Kanske skulle läsa hela tråden o även TS förra tråd?
Hunden är ca 7 månader gammal, en tik.
Fast måste man gå tillbaka i historiken i andra trådar? Är det inte bättre TS själv skriver mer utförligt?
Till TS: På vilka grunder tolkar du det som att hunden försöker "ta över ledarskap"?
Har du läst första inlägget? Ta över ledarskapet är väl att ta i, men hon är allmänt respektlös och har som sagt morrat åt sambon ett flertal gånger. Hon har jävligt stort ego helt enkelt, och jag gillar inte sättet som hon försöker ta ut det på.
Ja, jag har läst första inlägget och hela resten av tråden.
Vad menar du med respektlös?
Vad tror du det innebär att hon morrar åt din sambo?
Vad tror du generellt att det innebär när en hund morrar åt en annan hund eller människa?
Och vidare: Tror du på allvar att en hund kan ha ett stort ego?
Intressanta frågor. Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, men kan du inte svara på frågorna själv så jag kan få veta din åsikt?
Och helt ignorerar vetenskapliga fakta kring hundar och deras sätt att kommunicera.
I mina ögon kan en hund ABSOLUT vara respektlös både mot sin ägare, andra familjemedlemmar och/eller andra hundar!
För mej innebär detta att hunden ifråga inte ger mej det "utrymme" som jag har rätt till som ägare/förare/ledare.
Hunden kanske försöker "ta" saker som är mina - ex. försöker stjäla kamp-donten vid träning, den kanske inte ser sej för utan springer in i mej på promenader, den kanske försöker tränga sej ut genom dörrar/bilbur osv
Din hund kanske är "klumpig"/oaktsam, MEN... Jag har ALDRIG NÅGONSIN varit med om att NÅGON hund av en "olyckshändelse" sprungit in i min äldre tik (hon med det stora egot!) Trots att hon varit med massor av gånger och träffat klumpiga/ouppfostrade/respektlösa unghundar!!
Ingen hund skulle "våga" göra det! Inte för att hon på någotvis går omkring och är sur/arg, hon bjuder gärna upp till lek osv. utan just för att hon på någotvis kräver den respekten av alla som träffar henne!
I sin egen värld är hon är ju GUD och ingen skulle ju få för sej att springa in i gud!!
Slumpen kanske??
/Swat
Nu frågar jag av REN nyfikenhet, och inte för att låta dryg eller liknande; men vilka vetenskapliga fakta är det du refererar till? Artikel? Bok? Något du kan rekommendera?
Menar du att hierarkin i en flock inte existerar?
Det här kanske är ett bra tillfälle att återgå till skolböckerna. Jag har ju trots allt läst 45 hp om djurs/hundars kommunikation och beteendevetenskap. Fast jag vet inte om hierarkin var utesluten där? Tur att jag har böckerna kvar, färska upp minnet!
Det är jag också lite nyfiken på, jag är inne i en läsperiod nu så jag tar också tacksamt emot lästips.