Hund som tar över...

Sv: Hund som tar över...

Din hund påminner om man kombinerade ett par av mina båda hundars negativa egenskaper i en hund.

Jag tror din sambo helt klart måste sluta försöka trycka ner hunden fysiskt. Det skulle min rottis se som "TJOHO KAMPLEK" med sådana som dessutom har driv och inte tröttnar för att man vänder ryggen till så skulle jag korrigera snabbt så att den avbryter. Allt ifrån kanske en skvätt vatten i ansiktet till ett nyp i örat.
När det gäller rottisen så har jag gjort en genväg när det gäller ett av få problem han har, jag har inte haft intresse och ork nog att uppfostra honom till att hälsa fint. Det är en av hans största nackdelar - något som förvärrats med de senaste fem åren då vi i princip aldrig har folk hemma. Men han får istället inte hälsa ALLS. Det är betydligt lättare att se till att han inte hälsar alls än att få honom hälsa balanserat. Han kan alltså stå en en fullpackad buss där folk kliver över honom, trampar på honom och knuffar honom utan att bry sig alls. Men han kan inte hälsa fint *s*

Han är helt enkelt inte så gosig, han kan komma och sitta i knät och få huvud/rumpa kliat men att ligga i sängen och gosa tycker han helt enkelt är otrevligt och han blir extremt låg om jag envisas... Han visar på alla sätt hur sunkigt det är. Det känns lite trist men kelråttan får kompensera det.
Social press är otroligt effektivt, jag fick honom att kunna låta bli en skål kattmat på golvet helt enkelt genom att skicka ut honom ur rummet varje gång han försökte ta den. Inget nej behövdes. Att bli isolerad var en icke fysik metod som fungerade extremt väl, och faktiskt så anser jag det vara ett hårdare sätt att träna, för honom, än mitt vanliga sätt.

Den allmäna muppigheten har jag svårt att råda om. Det är tibben i ett nötskal. Honom går det inte att bli förbaskad på - då skiter han i dig än mer... Vill han inte så vill han inte så FUCK YOU om du envisas. Jag är dessutom inte speciellt konsekvent naturligt. Men jag försöker vara det och erbjuda alternativa lösningar, så att han tror att han har ett val. Fast jag kan inte få till en 100%inkallning på det sättet vilket är det enda stora problem vi har kvar i dagsläget...
 
Sv: Hund som tar över...

Jag tycker att det är svårt att ge idéer när jag inte känner hunden.

Jag är verkligen inte lydnadsexpert, men jag brukar börja med att ha hunden under strikt regim. Med frihet kommer ansvar och när hunden är mogen för ansvaret så får den friheten. Man går nära tills man klarar av att gå avslappnat och inte dra i kopplet. Då kan man få lite mer frihet. Sköter man inte den friheten blir det gå vid sidan igen.

Jag tar mycket av min hundlydnad från hästarna, även fast jag vet att de är helt olika typer av djur. En häst som är hård i skallen får man vara lite hårdare med. Tar den ett steg framåt på eget bevåg backar jag den ett steg till dit jag bad den stå från början! En häst som är bråkig och jobbig håller jag inom en väldigt kort ram tills det funkar att ge mer frihet. Och när den funkar så blir belöningen friheten!!

En häst som sköter sig får massor med frihet. Precis som mina hundar.

Allting beror ju på individen och man får lära sig att hantera individen man har framför sig. Om din hund inte funkar med att fysiskt korrigera den, gör inte det då och låt inte sambon göra det heller. Använd någonting annat. Blir hunden hoppig och busig ute och det inte hjälper att tex lägga henne som din sambo gjorde, kanske det funkar att ge henne ett jobb. Distrahera och börja om. Jobbet kan vara vad som helst egentligen och vad beror ju på hundens fallenhet. Du ska ju inte hypa henne ännu mer, men att tex ta fram en boll eller annan leksak gör att hunden tappar fokus på att stöka och stoja. Istället ber du om fot eller sitt eller vad som och som belöning kommer bollen/leksaken. Korrigera inte om det inte funkar, byt bana och gör någonting helt annat istället.

Det var ju ett ganska löjligt exempel egentligen, men det handlar om att tänka utanför sina vanliga banor. Om det ni gör inte funkar, får ni ju byta sätt. När hunden gör fel är det för att vi som ledare oftast brustit i att lära hunden vad som är rätt.

Ungefär så resonerar jag också numera efter att ha gått på alla hundträningmetoder med klicker, tjohooande agility, Anders Hallgrens-paragrafer etc.

Jag har lärt mig mycket av maken som aldrig gått på hundkurs och som aldrig sysslat med hästar. Hans filosofi är densamma som hur jag fungerar med hästar. Ett steg fram från hästen när jag sade "stå still" betyder backa tillbaka och stå still. När hästen förstår så får den mer frihet.

Jag har inte riktigt begripit hur jag skulle applicera samma filosofi på hunden (rottweilern), men jag har sett hur min bättre hälft gjort. Han har inte accepterat dumheter utan plcerat hunden där han vill ha den och berömt lugntoch gett frihet när hunden fokuserat på honom och vad han vill istället för egna idéer.

Man lär sig på varje hund och jag skall villigt erkänna att jag lärt mig (den hårda vägen) vad som inte fungerar på en dominant hund. Glöm att vänta ut hunden. Hon har allt tålamod i världen att göra grejer på egen hand då hon inte vill samarbeta. Tålamodet och utväntandet ger bara mer utrymme att växa som egocentrisk och självständig hund.

Jag har också lärt mig att som maken vara observant på öronspel och hundens kroppspråk. Med rottweilern betedde jag mig ofta som en semesterfirare som spatserade på kvällspromenad med fin utsikt. Det fungerar inte om man inte har en ordentlig lydnad på hunden, vilket jag inte hade. Plötsligt och oförberett hände en massa saker och jag blev arg och röt och hunden brydde sig inte ett dugg om mig! :crazy:

Nu har jag insett att jag måste vara lika fokuserad på hunden som på hästen om det skall fungera och jag kan bara släppa koncentrationen och låta hunden gå lite mer som vind för våg om vi är i ett inhägnat område eller om lugnet lägrat sig och vi slappar i vardagsrummet.

Ett exempel som jag lärt mig är att koppla loss hunden på ett sätt som jag aldrig gjort förut. Förr tog jag bara kopplet, släppte loss och hunden promenerade, sprang eller hoppade in i huset. Om det var ok eller inte berodde på dagsform, klädsel, väderlek etc och jag fick aldrig någon riktig ordning.

Numera gör jag som med hästen. Stannar, kopplar loss kopplet, tar ett tag i halsbandet, håller fast och släpper långsamt med bibehållen kontakt med hunden. Om det blir hopp och galopp då (vilket det sällan blir när jag kräver uppmärksamhet), så tar jag tag i halsbandet - backar tillbaka till hallmattan. Kopplar upp och så gör vi om det... *pust!*

Jag skriver allt detta eftersom jag vill vara ödmjuk och erkänna att jag absolut inte är någon duktig hundmänniska. Jag har gått på och går på nitar hela tiden och jag är inte så konsekvent som jag skulle behöva vara, men jag lär mig och jag msåte säga att det blir roligare och roligare nu när jag ser att trägenheten ger resultat.

Hästarna har varit så mycket enklare eftersom de ofta är lyhörda för mycket små signaler, plus att de är flyktdjur och inte lika sluga som hundar. Men jag ser att jag kan applicera mitt hästkunnande på hunden och jag är väldigt glad för det!
 
Sv: Hund som tar över...

Jag tycker att det är svårt att ge idéer när jag inte känner hunden.

Jag är verkligen inte lydnadsexpert, men jag brukar börja med att ha hunden under strikt regim. Med frihet kommer ansvar och när hunden är mogen för ansvaret så får den friheten. Man går nära tills man klarar av att gå avslappnat och inte dra i kopplet. Då kan man få lite mer frihet. Sköter man inte den friheten blir det gå vid sidan igen.

Jag tar mycket av min hundlydnad från hästarna, även fast jag vet att de är helt olika typer av djur. En häst som är hård i skallen får man vara lite hårdare med. Tar den ett steg framåt på eget bevåg backar jag den ett steg till dit jag bad den stå från början! En häst som är bråkig och jobbig håller jag inom en väldigt kort ram tills det funkar att ge mer frihet. Och när den funkar så blir belöningen friheten!!

En häst som sköter sig får massor med frihet. Precis som mina hundar.]

Jag är inte alls hästmänniska själv, har faktiskt endast en gång i mitt liv suttit på en hästrygg och då var jag sju år och red barbacka under en semester i England, men
min erfarenhet av hunduppfostran och hästmänniskor är att hästmänniskor är extremt duktiga på att få lydnad på sina hundar. Sådant som tar två veckor för många "vanliga" männsikor går på några timmar för hästfolket så vad ni gör och hur ni gör kan jag inte svara på exakt men ni måste vara otroligt säkra och tydliga i ert kroppsspråk jämfört med oss övriga. Jag behöver en kurs hos någon av er!
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som tar över...

Jag tror att man som hästmänniska har en annan typ av ledarskap. Låter man hästarna bestämma blir det farligt och okontrollerat för alla, inkl hästen själv. Det funkar liksom inte med en häst som tar bettet och drar i ridningen. Det tillåter inte en hästägare eftersom det är galet farligt. Och sen är man nästan alltid mindre än hästen man hanterar. Det gör att man hävdar sig och säkerligen med det får ett bättre kroppsspråk. Med hästen funkar det inte att vara en arg besserwisser hela tiden heller, då blir hästen sur och tvär och det funkar inte alls. Så man måste vara avslappnad men bestämd och man måste visa vad man vill. Men mest av allt tror jag att hästmänniskor är signalkänsliga på djuret. Man kollar hur djuret beter sig och hur det verkar må och så har man alltid ett öga på djuret omedvetet. Det gör att man kan gå in och blockera innan man får problem.

Och att just blockera innan man får problem är jätteviktigt på häst, men också på hund. Att man ser/känner att nu spänner hästen ryggen och börjar dra ner huvudet mot marken = hästen kommer snart att bocka. Då gäller det att reagera på de signalerna så att man gör någonting som blockerar bocken som kommer. Att dra upp huvudet hjälper oftast tex, men mest av allt är att pusha på framåt. Samma sak med hunden. Ser man att den spänner sig när man får möte av en annan hund så tar man den direkt när den börjar spänna sig, man väntar inte på att hunden ska "anfalla" och skälla helt rabiat.

Sen tror jag att hästmänniskor är vana vid att det tar lite träning och finslip för att saker och ting ska bli bra. Många inom hund vill ha en quick-fix och tycker att det borde räcka med att säga till hunden en gång och sen slipper man det för evigt. Men det är ju inte så det fungerar.
 
Sv: Hund som tar över...

Både Ramona och Priffe beskriver bra. På min hund som tidvis varit en handfull har det handlat mycket om regler och riktlinjer. Kanske inte nödvändigtvis att hunden ska sitta 30 sek framför matskålen innan den får mat, det lär de sig väldigt fort, utan mer i alla lägen. Hur reagerar hunden när du öppnar en dörr? Alla dörrar? Hur gör den vid möte av hund? Hur gör den när man släpper lös den osv osv.
Att snabbt kunna läsa hunden och se när den väljer att ignorera tex en passerande människa och när den väljer att låsa på någon stackars bärplockare och att där bryta fort, innan den tex skäller eller springer efter haren osv.
 
Sv: Hund som tar över...

Jag har läst igenom tråden och jag tycker att du har fått många bra tips. En tanke bara, hundens behov, hur tillfredställs dem?

Hundar är ju egoister, varför ska Arwen lyda din sambo, finns det något som hunden har för ett gott beteende? Hur aktiveras hunden av din sambo, finns det något de gör tillsammans som gagnar deras relation?

Jag tror inte heller på det där med dominans, låter bara som en ouppfostrad hund i mina öron.
Varför ska den tex vara i sängen överhuvudtaget?

Jag håller själv slyngelkurser, där fokuserar vi först och främst på vad det är vi vill se att hunden ska göra istället för det den gör fel.
Korrigera gärna, men ge alltid en anvisning på vad det är du vill se istället, annars så blir korrigeringen bara en förarfrustration.

Om hunden tex drar, så är det ok att morra till, bara du sedan berömmer hundens närhet gärna tillsammans med ett kommando. tex Hunden drar, du säger "nej" eller bara fångar hundens uppmärksamhet med ett "Hörru", beröm om hunden söker kontakt, med "Ah det är duktig vovve "Gå ordentligt" där berömmet är något som hunden suktar efter. Kanske lek eller godis. Görs detta på rätt sätt kan du ju bara lägga in ett "gå ordentligt" nästa gång hunden drar.
Eller Säg tex inte "hoppa inte!", utan säg: "Sitt!"

Så alternativen som du vill se, är viktigare än att korrigera det du inte vill se.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som tar över...

Jag håller själv slyngelkurser, där fokuserar vi först och främst på vad det är vi vill se att hunden ska göra istället för det den gör fel.
Korrigera gärna, men ge alltid en anvisning på vad det är du vill se istället, annars så blir korrigeringen bara en förarfrustration.

Om hunden tex drar, så är det ok att morra till, bara du sedan berömmer hundens närhet gärna tillsammans med ett kommando. tex Hunden drar, du säger "nej" eller bara fångar hundens uppmärksamhet med ett "Hörru", beröm om hunden söker kontakt, med "Ah det är duktig vovve "Gå ordentligt" där berömmet är något som hunden suktar efter. Kanske lek eller godis. Görs detta på rätt sätt kan du ju bara lägga in ett "gå ordentligt" nästa gång hunden drar.
Eller Säg tex inte "hoppa inte!", utan säg: "Sitt!"

Så alternativen som du vill se, är viktigare än att korrigera det du inte vill se.

Exakt, det är så jag försöker jobba med lilla vrålapan, att han tror han har alternativ:angel: Jag säger åt honom vad han ska göra istället.
Det är långt från perfekt:o men vi blir inte så ohyggligt frustrerade. Med rottisarna och dobbisarna så tycker man ju att de ska göra som man säger bara för att det ÄR så. Men det köper inte vrålapan.
 
Sv: Hund som tar över...

kl

Lånar tråden lite och funderar lite ang det här att "vara för slapp när hunden är ung".
Som TS beskriver i första inlägget, händelsen under promenaden, så kan lätt vår hund bete sig i liknande situationer (dvs hälsa när matte/husse kommer tillbaka). Normalt hanterar väl vi det genom att hälsa och sen ignorera och gå vidare.
Rätt att fortsätta så eller har vi ett problem som vi inte insett?
Hunden är 6 mån gammal dvärgschnauzerhane, jag tycker att det mesta fungerar väldigt bra.

Nu vet jag att TS har mer problem med sin hund än just den här händelsen, men jag undrar alltså om det är något som jag borde ta itu med med min hund?
 
Sv: Hund som tar över...

*KL*

Min sambo har lite samma bekymmer med mina hundar, dock är de inte lika unga och vet sin plats i slutändan. Men de drar sina pennor med honom, speciellt Loka som är ganska självsäker och den av hundarna som bestämmer. Det handlar mest om att hon skiter i vad han säger, hon skulle aldrig våga morra mot honom, det finns inte i henne.

Jag har löst det så att jag har skickat sambon på kurs hos en kompis som är väldigt duktig, men med min försiktiga mes-hund som har mycket mer will-to-please. På det viset skapar han en relation med den hunden som han sen kan praktisera med Loka hemma, han lär sig också kommunikation och vanligt hundvett. Eftersom hunden är en mes så gör hon allt han säger och de har kul. Kursen är en apporteringskurs, vilken hunden redan kan ganska bra, alltså kan min sambo koncentrera sig på sig själv. Det har funkar skitbra och de har väldigt kul.

Har du ingen lätt hund i din närhet som du kan skicka sambon på kurs med? Typ en golden han kan gå just apporteringskurs med, eller en annan lätt hund han kan köra agility med?
 
Sv: Hund som tar över...

*kl*

Låta sambon gå en kurs med hunden är ju en bra början, eftersom det hörs vara han som har mest problem med henne.

Fast, det kräver sin kurs! Jag skickade min sambo på kurs med Rådi när hon var ett pestigt frö, och han fick inte ut något alls av det. Läraren var för mjuka metoder, och det betydde att hon inte gjorde något alls. Hunden fick hetsa upp sig, dra i kopplet, skälla osv utan att sambon fick hjälp med just det han behövde hjälp med. Försökte han själv genom att neja eller ta tag tyckte hon att han var negativ och borde köpa en sele istället.

TS jag PM:ar ett förslag.

Tack för PM! Svar är på väg.

En tanke och känsla som slår mig när jag läst dina inlägg är att det är du som är bossen i familjen (i hundens ögon) dig gör man bäst i att lyda och se upp till.

När det blir konflikt mellan sambon och hunden så går du in och korrigerar sambon. Hunden känner att den står högre i rang än sambon som inte klarar av att vara konsekvent, vilken hund har respekt för någon som säger sitt 20 gånger innan det händer något :angel:

Sambon och hunden skulle med all säkerhet behöva gå en kurs tillsammans med en bra tränare.

Jag korrigerar faktiskt båda två när tålamodet tar slut och jag blir irriterad :o. Eller ja, sambon gnäller jag på och till Arwen säger jag ett högt, allvarligt "sitt" med min grymmaste min om det nu är sitt eller något annat hon faktiskt kan men skiter i. Men jag försöker låta bli, det har hänt ytterst få gånger.

*KL*

Min sambo har lite samma bekymmer med mina hundar, dock är de inte lika unga och vet sin plats i slutändan. Men de drar sina pennor med honom, speciellt Loka som är ganska självsäker och den av hundarna som bestämmer. Det handlar mest om att hon skiter i vad han säger, hon skulle aldrig våga morra mot honom, det finns inte i henne.

Jag har löst det så att jag har skickat sambon på kurs hos en kompis som är väldigt duktig, men med min försiktiga mes-hund som har mycket mer will-to-please. På det viset skapar han en relation med den hunden som han sen kan praktisera med Loka hemma, han lär sig också kommunikation och vanligt hundvett. Eftersom hunden är en mes så gör hon allt han säger och de har kul. Kursen är en apporteringskurs, vilken hunden redan kan ganska bra, alltså kan min sambo koncentrera sig på sig själv. Det har funkar skitbra och de har väldigt kul.

Har du ingen lätt hund i din närhet som du kan skicka sambon på kurs med? Typ en golden han kan gå just apporteringskurs med, eller en annan lätt hund han kan köra agility med?

Tyvärr har vi just flyttat, vår andra hund är en gammal shih-tzu med diskbråck så han är väl inte lämplig till mycket. Lättstressad också, så honom kräver jag inte mycket av (otroligt lätt och väluppfostrad dock), blir väldigt stressad av att vara i grupp med okända hundar och/eller människor. Så han passar inte.

Svarar er lite allmänt.

Ja, det var ju det här med kurs... först och främst måste jag ju hitta en bra tränare, och de växer ju tydligen inte på träd. Eftersom vi nyss flyttat också så är det ju lite kontakter som ska etableras.

Men vad för kurs ska man skicka honom på? "Vardagslydnads"-kurser och liknande är det ju jag som vill gå med henne, eftersom hon är mitt huvudansvar och i framtiden min tränings/tävlings-hund. Därför vill jag också ha koll på vad sambon lär in för kommandon, om han nu gör det. Han är ju ofta lite för ivrig, och förstår inte heller att det är korta stunder som gäller och att han inte kan stå och tjata på henne utan resultat. Ibland begär han också för mycket. Arwen är väl inte världens bästa "att-lära-sig-på"-hund heller...

Jag funderar på nån kurs som stärker banden, något roligt som t ex agility? Det kanske kunde vara något?
 
Sv: Hund som tar över...

Arwen kan inte heller hälsa fint... :o. Men mig hoppar hon ta mig fan aldrig på när jag t ex kommer hem, för att jag helt enkelt ignorerar båda hundarna då. Vår lilla hetsar upp sig och skäller så honom hälsar jag inte på förrän han lugnat ner sig, detsamma gäller Arwen som dock är väldigt lugn numera vad gäller det. Alla andra däremot, de ska hon hoppa på som en tok.

Det är nästan så man ser vad hon tänker varje gång jag kommer hem. "Ååh, nej... ADOLF!" :D
 
Sv: Hund som tar över...

Jag är inte alls hästmänniska själv, har faktiskt endast en gång i mitt liv suttit på en hästrygg och då var jag sju år och red barbacka under en semester i England, men
min erfarenhet av hunduppfostran och hästmänniskor är att hästmänniskor är extremt duktiga på att få lydnad på sina hundar. Sådant som tar två veckor för många "vanliga" männsikor går på några timmar för hästfolket så vad ni gör och hur ni gör kan jag inte svara på exakt men ni måste vara otroligt säkra och tydliga i ert kroppsspråk jämfört med oss övriga. Jag behöver en kurs hos någon av er!

Är det nu jag ska skämmas över att jag både är en hund- och hästmänniska...? :angel: :D Men det fick mig att tänka lite. Jag har alltid haft en ordentlig pli på hästarna jag hanterat och hållt på med, likaså de hundar jag haft omkring mig (bortsett från min lilla tik hemma i Norrköping... oj vad hon kommer undan med saker :o) men Arwen är den första som "gjort motstånd" sas.
 
Sv: Hund som tar över...

Bortsett från promenader och en del bus gör de inte mycket tillsammans, eftersom det är jag som sköter lydnadsbiten. Men det är ju därför jag funderar på någon kurs, så att de kan skapa en djupare relation till varandra och låta Arwen upptäcka vad husse har att erbjuda också.

Ouppfostrad på vilket sätt? Hon fungerar ju som sagt klockrent på det mesta hemma (så som en slyngel, vill säga), just nu kämpar vi med "inte-vara-i-soffan/sängen"-regeln inte för att hon inte får vara där, utan för att hon inte klarar av att vara där när husse kommit och lagt sig några gånger. Det är respekten för husse som hon har problem med. Annars har jag svårt att se varför hunden inte ska få vara uppe i sängen, jag är inte pedantisk av mig och uppskattar kväll/morgongos.
 
Sv: Hund som tar över...

Om din sambo ska gå kurs röstar jag för en slyngelkurs eller några timmar hos någon privatinstruktör. Att skicka honom på en kurs som går ut på massa moment tror jag inte på. Då fokuseras det nog för mycket på momenten, så att man inte "hinner med" de beteendepronlem som hunden uppvisar under tiden. Den ideala kursen vore ju en som slår om och adresserar de akuta problemen när de uppkommer under träningen.
 
Sv: Hund som tar över...

Ja, en privatinstruktör kanske vore något. Men då gäller det verkligen att hitta rätt och att det ger utdelning, som de två fattiga studenter vi är. Han skulle antagligen inte heller se varför det skulle behövas, och protestera en del, det är ju inte direkt billigt. Det är ju knappast så att hon beter sig så här varje dag, tvärtom är det ju undantagsfall liksom.

Det vore väl i så fall om jag gick en slyngelkurs först och sambon tar en likadan sen, men då vill ju å andra sidan jag vidare. Det är ju en del moment även i de kurserna.
 
Sv: Hund som tar över...

Måste bara inflika att det å andra sidan kan vara en konfliktfri liten omväg till en bättre relation att gå en kurs och lära moment, som agility eller freestyle. Hunden lär sig på ett smärtfritt sätt nöjet i att följa husses kommandon och husse slipper bli blå av frustration samtidigt som man slipper ev. konflikter där husse riskerar att tappa poäng. När relationen blivit stadigare och hunden fått in en vana av att hörsamma kommandon har husse plötsligt mera tyngd att ta till när det behövs.

Agility och freestyle är dessutom båda bra sätt att lära in start/stopp och på/av och husse får öva upp tajmingen.

Dock skulle jag då välja en privatinstruktör eller en anordnare som tar mindre grupper, det brukar bli mer flexibelt.

Jag gick den vägen själv med Billie, som ju påminner lite om Generalens hund minus skärpan, och gick en jaktapporteringskurs för en privat jaktinstruktör. Det var en livräddare... Ja, vi tränade apportering men när problem dök upp (vilket de så klart gjorde) så fick jag även hjälp med det. Samtidigt stärktes relationen och Billies vilja att lyssna på mig när hon fick göra något roligt tillsammans med mig. Det var också mycket givande att hitta rätt "grupp", dvs andra dampgoldenerfarna. :angel:

Men, alla hundar funkar ju inte likadant. :)
 
Sv: Hund som tar över...

Jag har inte läst hela tråden...

...men i början skrev du och undrade om tikar kan lugna ner sig med kastrering.
Absolut! Av dom med liknande problem jag träffat har det absolut skett en förbättring till det bättre.
Våga chansa.

Det låter som att du har det jobbigt med din tjej och jag vill bara säga HEJA! GE INTE UPP! pepp pepp!:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 193
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 318
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 193
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp