Sv: Hund som tar över...
Fast, det kräver sin kurs! Jag skickade min sambo på kurs med Rådi när hon var ett pestigt frö, och han fick inte ut något alls av det. Läraren var för mjuka metoder, och det betydde att hon inte gjorde något alls. Hunden fick hetsa upp sig, dra i kopplet, skälla osv utan att sambon fick hjälp med just det han behövde hjälp med. Försökte han själv genom att neja eller ta tag tyckte hon att han var negativ och borde köpa en sele istället.
TS jag PM:ar ett förslag.
Sant! Om en kurs ger något eller ej beror mycket på kursledarens ideologi och erfarenhet av olika slags hundar.
I övrigt tycker jag att Generalen har fått flera bra förslag. Om fysiska korrigeringar snarare triggar än får henne att veta hut, då är det lönlöst och rent av destruktivt. Att hålla fast munnen på henne, lugnt och beslutsamt verkade ju få henne att fatta galoppen något - så kanske är den modellen bra?
Vår livliga skäggmumrik är förmodligen bara en bråkdel av Arwen i intensitet, men jag känner igen en hel del av det som Generalen beskriver. Vår hund söker definitivt aktivitet och hon kräver att vi engagerar oss i henne. Det är som om det kryper i hela kroppen av energi som vill ut, ut, ut, ut!
Däremot har hon hittills inte visat några tendenser till att morra eller muppa utan kör på lattjolajban-lådan-stilen. Om det blir olustigt och någon blir sur över att ha en 15 kg hund i ansiktet när man skall se på TV, så accepterar hon helt klart att bli nedföst i golvet för att sedan skaka på sig och glatt springa till sopskåpet (vilket hon kan öppna), eller tvättkorgen eller skohyllan - eller bara reta/anfalla lugnt sovande dv.schnauzer.
Man ser i blicken hur desperationen kommer krypande och hon ber verkligen om ramar, ramar, ramar. Bestäm något åt mig!
Det som ger bäst resultat då är lite aktivering. Jag har tex lärt henne att backa rakt på kommando, gömt lite godis, suttit med henne på golvet och lärt henne ligga helt stilla när jag inspekterar öronen etc etc. Men är hon för jobbig så åker hon antingen in i komposthagen för att lugna sig och ligga still, eller så går vi på promenad. Väl ute måste jag kommunicera mycket med henne, annars drar hon som en draghund och flänger bara nosandes fram och tillbaka.
Sedan tror jag som Aliide att sambon skall både kunna stå upp och sitta ned, men om hon hoppar på honom så att han mister balansen då är det bättre att ställa sig upp.