Hund som nafsat - hur skulle du göra?

Här är en till som sällar sig till skaran "det var inte så farligt". Vi har blivit lite trygghetsnarkomaner och särskilt när det gäller barn. Att det är helt normalt att barn skadar sig lite då och då när de växer upp verkar ha glömts bort. Jag ser inte konstigare på att barnet blev uppläxat av hunden, än att barnet ramlar av gungan i princip. Barn lär sig av sina misstag och jag gissar att detta barn kommer vara aningen försiktigare runt den här hunden i fortsättningen. Det är inte samma sak som att man blir omotiverat rädd!

Jag har själv en hund med en stor portion integritet och ett visst mått av social osäkerhet. Han har dessutom ett visst försvar av sin kropp och sin liggplats, och kan markera mot vuxna också om vi närmar oss på ett sätt som han inte gillar. Nu ska jag blanda in ett litet barn i leken :angel:. Och jag tänker att det kommer helt säkert gå bra! Fast det är fullt möjligt att barnet kommer bli uppläxat någon gång. En hund som är någotsånär normalt funtad i huvudet biter ju inte med avsikt att skada det första den gör. Utan den "stöter", eventuellt med lite tänder så det blir ett nafs. Tillräckligt för att markera eller skrämmas men utan allvarligare konsekvenser än så. Det är först när det inte räcker som de ska ta i med hårdhandskarna.

På något sätt så tänker jag att det är nästan bättre med en hund som man vet är lite stingslig, än en hund som har väldigt lång stubin. För jag är helt klart försiktigare kring den hunden, än jag är kring min andra hund som älskar all form av närkontakt. Men de flesta hundar kan nog surna till om barnet gör något dumt, som att dra dem i öronen eller slå på dem.

Sedan finns det såklart hundar helt utan integritet och som inte verkar ha någon känsel alls i kroppen. Min gamle Loke var en sådan. Han brydde sig inte om ifall barnen drog honom i öronen, eller hängde över ryggen på honom. Han delade gärna liggplats och om de stoppade in hela armen i munnen på honom när han åt så var det helt okej. Men vi kan ju inte tycka att det är fel på alla hundar som inte är som min Loke!

Sedan finns det såklart hundar helt utan integritet och som inte verkar ha någon känsel alls i kroppen. Min gamle Loke var en sådan. Han brydde sig inte om ifall barnen drog honom i öronen, eller hängde över ryggen på honom. Han delade gärna liggplats och om de stoppade in hela armen i munnen på honom när han åt så var det helt okej. Men vi kan ju inte tycka att det är fel på alla hundar som inte är som min Loke!

Och även om en hund som han är en fantastisk kompis åt barn (:up:) är det ju inte så bra om det är den enda typ av hund barnen umgås med, då lär de sig ju helt fel saker.

Det var ingen ung hund det handlade om... Sedan spelar det ingen roll för min del, hugger en hund någon orpovocerat så ska den avlivas.

Jag var där! Ägaren var där! Vi såg allt så det spelar ingen roll att du försöker försvara det hela!
Det är din åsikt. Jag har ett bredare perspektiv. Faktum är att vad du anser vara oprovocerat inte alls behöver vara det. I övrigt finns mycket som påverkar sådana beslut. Har hunden ont eller är sjuk? Har hunden bitit så för att den är arg? Har den bitit allvarligt (dvs stora och djupa sår)? Kan det härledas till ett jaktbeteende eller lek?
Jag skulle förmodligen ta mig en funderare på sådana saker innan jag tog bort min hund.

Och även om en hund som han är en fantastisk kompis åt barn (:up:) är det ju inte så bra om det är den enda typ av hund barnen umgås med, då lär de sig ju helt fel saker.

Nej precis, det är viktigt att de lär sig från början att hundar faktiskt kan bitas och att de inte kan behandlas hur som helst. Även snälle Loke fick dock barnen att gråta ibland, han var nämligen utrustad med en hård svans som hamnade precis i ansiktshöjd på små barn. Så där blev ju en och annan unge som blev "örfilad" eller fick en fläskläpp.

@Christensen1 jag lovar att denna hund inte blev avlivad utan att vi tänkt på allt. Det var en hund som min mormor fött upp så den hade varit i familjen i flera år.

Det var inget lätt beslut att ta för min morbror.

Dom ska inte väl kampa med ett barn på cykel!?!

Det var helt oprovocerat som hunden sprang fram och bet honom i vaden, han kom flygande bakifrån och högg honom!

Både jag och min morbror var med då hans två barn är jämnåriga med min och det fanns inget som kunde trigga igång det hela.

Hur vet du att det var oprovocerat? Hur vet du hur hunden tankte? Hundar tanker som hundar, inte som sma hariga manniskor.
For mig later det helt klart som antingen jakt eller kamp lek instinkt som drev en hund ... som inte fatt lara sig att man inte far jaga eller leka kamplekar med cyklar. Om man inte LAR hunden att inte gora det kan den ju inte veta det.
Det ar sa typiskt att tala om hur aggressive och "elak" hunden ar utan att ha den minsta kansla for hunden's "hundighet" utan forvanta sig att de ska uppfora sig som sma manniskor.

Senast ändrad:
Hur vet du att det var oprovocerat? Hur vet du hur hunden tankte? Hundar tanker som hundar, inte som sma hariga manniskor.
For mig later det helt klart som antingen jakt eller kamp lek instinkt som drev en hund ... som inte fatt lara sig att man inte far jaga eller leka kamplekar med cyklar. Om man inte LAR hunden att inte gora det kan den ju inte veta det.
Det ar sa typiskt att tala om hur aggressive och "elak" hunden ar utan att ha den minsta kansla for hunden's "hundighet" utan forvanta sig att de ska uppfora sig som sma manniskor.

Han hade fått lära sig det redan som liten. Jag förväntar mig absolut inte att hundar ska uppföra sig som människor. Jag har ingenstans påstått att hunden var elak eller aggressiv, detta var min morbrors beslut och inte mitt. Det var han som valde att avliva den inte jag.

Jag har för tusan själv en hund som nafsat barn ett antal ggr och fortfarande lever.

Nu ska den hemska Mamman som kikar in från förälder och som inte har någon hund, knappt träffar hundar heller delge er hundfantaster sina tankar kring barn och djur.

Eftersom barnet som blev nafsat inte är mer än 3 år så hade jag hållt barnet skilt från hunden. Bara klappa när matte/ husse är med. Samma regel hade gällt för alla barn upp till säg 9-10 år för då tycker jag man kan begära att de förstår konsekvenser ex. Springer du och hoppar över hunden så reagerar den. Annars tror jag på mer umgänge på hundensvillkor och i sällskap av trygg person d v s dej. Hunden ska kunna ge ett öronvift " gå bort ! till barnet" och då ska du hjälpa hunden och barnet.

För att citera min morfarsmor.
En kusin till mig blev nafsad av hennes cockerspaniel efteråt sprang hon gråtandes fram och sa han bet mej!
Varpå morfarsmor sa " Jaha då gjorde du väl nått"
Barn behöver förstå att djur kan bitas och sparkas. De är inte leksaker!
De är individer och de är på olika humör vid olika tillfällen.

Det gäller att som förälder ha koll på barnet och innan besöket hos hunden prata om vad som gäller.
Vi har en regel och den är. Klappa bara hundar du känner och bara om du fått lov från den som har hunden.

Nu ska den hemska Mamman som kikar in från förälder och som inte har någon hund, knappt träffar hundar heller delge er hundfantaster sina tankar kring barn och djur.

Eftersom barnet som blev nafsat inte är mer än 3 år så hade jag hållt barnet skilt från hunden. Bara klappa när matte/ husse är med. Samma regel hade gällt för alla barn upp till säg 9-10 år för då tycker jag man kan begära att de förstår konsekvenser ex. Springer du och hoppar över hunden så reagerar den. Annars tror jag på mer umgänge på hundensvillkor och i sällskap av trygg person d v s dej. Hunden ska kunna ge ett öronvift " gå bort ! till barnet" och då ska du hjälpa hunden och barnet.

För att citera min morfarsmor.
En kusin till mig blev nafsad av hennes cockerspaniel efteråt sprang hon gråtandes fram och sa han bet mej!
Varpå morfarsmor sa " Jaha då gjorde du väl nått"
Barn behöver förstå att djur kan bitas och sparkas. De är inte leksaker!
De är individer och de är på olika humör vid olika tillfällen.

Det gäller att som förälder ha koll på barnet och innan besöket hos hunden prata om vad som gäller.
Vi har en regel och den är. Klappa bara hundar du känner och bara om du fått lov från den som har hunden.
Hemska mamman?
Du lyfter ju fram precis samma sak som alla andra har gjort här så jag vet inte varför du kallar dig själv hemsk?

Nu gäller ju inte det de barn som nämns i inlägget, men många föräldrar släpper fram sina barn till vilken hund som helst som står bunden utanför affären eller är med sin ägare.
Nånstans försvann det sunda förnuftet att djur är djur och reagerar olika.
Som att nån stack in handen till en hund i bilbur och blev biten då hunden vaktade bilen.
Buren var tom skyltad för detta.
Ett litet nafs för att markera måste hunden få lov till. Varför ska de stå ut med vad som helst?

@Sonic76, jag som äger en sååååå sööööt chihuahua blir galen på dessa människor! Han är inte ett mjuksidjur man gullar med utan ett levande djur!

Han hade fått lära sig det redan som liten. Jag förväntar mig absolut inte att hundar ska uppföra sig som människor. Jag har ingenstans påstått att hunden var elak eller aggressiv, detta var min morbrors beslut och inte mitt. Det var han som valde att avliva den inte jag.

Jag har för tusan själv en hund som nafsat barn ett antal ggr och fortfarande lever.

Fast uppenbarligen Var det inte inlart tillrackligt. Hade hunden verkligen fatt Lara sig det skulle en cyckle inte lockat fram instinkten att spring a och ta fast den.

Fast uppenbarligen Var det inte inlart tillrackligt. Hade hunden verkligen fatt Lara sig det skulle en cyckle inte lockat fram instinkten att spring a och ta fast den.

Inte min hund, inte jag som uppfostrat den, inte mitt beslut att avliva den heller och det är definitivt INTE JAG som ska behöva försvara min morbrors beslut till avlivning heller.

Men det var mitt barn som hunden bet i vaden så pass illa att han även idag har ärr efter det.

Min ena hund är en 6,5 årig brukshund som jag tog över för ca 3,5 år sedan som omplacering. Hon har haft en stressproblematik som hos mig har förbättrats avsevärt men vissa saker kvarstår. Bland annat är hon väldigt osäker bland barn.
Små icke-mobila barn är aldrig något problem men rörliga barn och framförallt stökiga barn blir hon väldigt osäker kring.
Det är också en väldigt reaktiv hund som gör först och tänker sedan och vid två tillfällen har detta lett till att hon nafsat.

Första gången var för några år sedan då hon nafsade ett barn som stojade väldigt mycket. Sedan dess har jag varit väldigt noga med att hålla henne avskiljs i situationer som blir för svåra för hunden.
Min bror har två barn som hunden känt sedan de föddes, hon har aldrig visat något annat än att hon tycker väldigt mycket om barnen.

Idag när hunden låg och vilade kom ena barnet plötsligt springandes i hög fart och skrämde hunden som for upp och nafsade barnet i armen. Det blev ett litet märke och en pytteliten rispa i huden, och såklart blev barnet rädd.

Jag har ju alltid vetat att hunden inte är 100% stabil och jag är alltid noga för att inte försätta henne i situationer hon inte klarar av. Mestadels är hon världens snällaste men hon är lite osäker och väldigt reaktiv.
Jag är enormt ledsen efter det här idag, har gråtit i flera timmar. Min hund bet min brorsdotter och det känns så jävla jobbigt.

Jag klandrar mig själv för att det kunde hända, samtidigt som ingen av oss hann reagera när barnet kom så snabbt och hunden aldrig har visat någon osäkerhet kring henne innan. Men ändå. Jag vet ju att hon har svårt för barn generellt.
På ett sätt tänker jag att jag bara får vara ännu mer noga framöver, hålla hunden borta från alla barn. Jag har inga egna barn så det gäller barn på besök.
Samtidigt tänker jag att det nu har hänt två gånger och att det faktiskt inte är ett acceptabelt beteende. Tankar dyker upp på att jag kanske borde avliva hunden men ärligt talat så går jag typ under av att bara tänka tanken.

Hur skulle du tänka?
Jag tycker inte det låter så farligt, jag blev biten av vår hund när jag var liten (när min sju år äldre bror gick på och bråkade med mig!), min bror blev biten så han fick åka in och sys i ansiktet av hunden innan dess och det blev inga konsekvenser av det. Sen blev jag biten av främmande hundar flera gånger, men aldrig allvarligt. Mycket beror på hur angreppet sker, om hunden verkligen går in för att skada eller bara markerar tycker jag.

Inte min hund, inte jag som uppfostrat den, inte mitt beslut att avliva den heller och det är definitivt INTE JAG som ska behöva försvara min morbrors beslut till avlivning heller.

Men det var mitt barn som hunden bet i vaden så pass illa att han även idag har ärr efter det.

Det var bara ett kontaterande fran mig att om hunden hade fatt lara sig att inte jaga cycklar hade det inte hant. Jag forstar inte riktigt behovet att forsvara varken morbror eller Hans beslut att ta bort hunden.

Det var bara ett kontaterande fran mig att om hunden hade fatt lara sig att inte jaga cycklar hade det inte hant. Jag forstar inte riktigt behovet att forsvara varken morbror eller Hans beslut att ta bort hunden.

Men bra, då vet du även om hur hunden var i psyket genom att ha läst det jag skrivit?

Jag kan säga så här!

Vi hade en hane ur samma kull, en annan av mina morbröder hade en tik, tre hanhundar såldes och 4 av hanar i denna blev avlivade pga att dom var svaga i psyket och aggressiva innan dom var 5 år gamla.

Våran avlivades pga ålders krämpor när han var 10 år gammal och tiken levde ungefär lika länge hon med.

Så ja det var självklart bara för att han inte lärt sig att man får jaga cyklar som det inträffade.

Men bra, då vet du även om hur hunden var i psyket genom att ha läst det jag skrivit?

Jag kan säga så här!

Vi hade en hane ur samma kull, en annan av mina morbröder hade en tik, tre hanhundar såldes och 4 av hanar i denna blev avlivade pga att dom var svaga i psyket och aggressiva innan dom var 5 år gamla.

Våran avlivades pga ålders krämpor när han var 10 år gammal och tiken levde ungefär lika länge hon med.

Så ja det var självklart bara för att han inte lärt sig att man får jaga cyklar som det inträffade.

Det kanske hade varit en lamplig information I ditt forsta inlagg? Nu ar jag dock fardig Med den har sidodiskutionen da jag har svart att tanka mig att den kommer att ge nagot.

Jag tycker inte det låter så farligt, jag blev biten av vår hund när jag var liten (när min sju år äldre bror gick på och bråkade med mig!), min bror blev biten så han fick åka in och sys i ansiktet av hunden innan dess och det blev inga konsekvenser av det. Sen blev jag biten av främmande hundar flera gånger, men aldrig allvarligt. Mycket beror på hur angreppet sker, om hunden verkligen går in för att skada eller bara markerar tycker jag.
Jag tycker inte heller att det låter så illa, jag minns när jag var liten och min bästa vän hade skaffat dvärgpudel. Den hunden bet hål på huden massor av gånger och ibland gick det inte att hålla tillbaka tårarna eftersom det gjorde så ont när hunden försökte leka med ens armar och händer. Även en annan väns dvärg schnauzer var sådär, bet här och där när hon blev uppspelt. Och jag var ett väldigt tyst och blygt barn så jag tror inte att jag var särskilt yvig och triggade igång hundarna genom att vara överallt...:o
Ingen någonsin pratade om att avliva dessa hundar, såklart.

Och jag citerade dig för att mitt inlägg liknar ditt, så inget riktat emot dig personligen (så att du inte funderar). ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024