Att jämföra hästar och hundar anser jag inte vara relevant. Som hundägare har du ett annat juridiskt ansvar för din hund än vad jag har som hästägare. Hundar vistas normalt sett mycket närmre människor i vardagen än vad hästar gör. Hundar är inne i bostäder, släpps lösa utanför inhägnat område, binds utan uppsyn utanför affärer, passerar människor nära på gatan mm. Dessa situationer är i mycket ovanliga att en häst är i. Det innebär att den som har hund på ett helt annat sätt måste säkerställa att människor som kan komma i kontakt med den i inte heller kommer till skada.
Men om folk ger f*n i att gå fram till hundar vid affärer, inte klappar hundar utan tillåtelse osv, så skulle det nog i princip aldrig hända att en hund BITER en människa. Det är faktiskt väldigt, väldigt ovanligt att det sker ens i nuläget. Hur många gånger hör man talas om hundar som biter? Med tanke på att det garanterat bor närmare en miljon hundar i landet (senast jag hörde någon siffra så var det ca 700.000, men många registrerar aldrig sina hundar någonstans alls).
Som sagt var så kan alla hundar nafsa, med betydelsen att det är fysiskt möjligt för dem. Det innebär inte att de i praktiken riskerar att göra det. I princip alla hundar som upplever sådant obehag att de vill markera mot en människa på något vis väljer att gå ifrån och öka avståndet. Om det inte är möjligt, pga koppel, väggar eller liknande, det är då ett morrande eller nafsande kan tänkas komma.
Självfallet ska hundägarna lära känna sina hundar för att inte sätta dem i situationer de inte klarar av. Ingen har påstått annat, framförallt inte här på buke (på andra ställen kan du dock stöta på folk som påstår att du ska sätta hunden i situationer den inte klarar av för att ha möjlighet att korrigera den. Då kan det gå illa).
För egen del önskar jag dock att folk först och främst kunde låta mig ha mina hundar ifred. Senaste tiden har jag varit med om att folk försökt putta in mina hundar i hissen (trots att hissdörren knappt varit öppen), folk har näst intill skällt ut mig när de inte fått klappa vid ett flertal tillfällen (jag tränar på att hundarna inte ska hälsa, just för att jag inte vill att de rusar fram till folk och skrämmer andra eller råkar välta ett barn i ren glädje) och alla jag pratat med som åkt i kollektivtrafiken med hund har alla berättat om att det vimlar av folk som sträcker sig förbi ägaren för att klappa på hunden. Jag har även varit med om att främlingar börjat ge godisar till mina hundar.
Kort sagt: Vi hundägare ska absolut respektera omgivningen, men det vore faktiskt väldigt skönt om omgivningen även kunde visa oss respekt. Det är lagligt att ha hund. De flesta håller sig faktiskt till vad lagar och regler säger. Då ska vi inte behöva trippa på tå och gömma oss från universum för att vissa inte kan visa oss respekt.