Hund som nafsat - hur skulle du göra?

Det kanske hade varit en lamplig information I ditt forsta inlagg? Nu ar jag dock fardig Med den har sidodiskutionen da jag har svart att tanka mig att den kommer att ge nagot.

Den ger något. Det visar på att det finns vissa hundar som är rätt att avliva men att man inte behöver det med alla.

Hoppas verkligen att ni som skriver här inte är representiva för hundägare i allmänhet. Ni har - till skillnad mot hästägare - ett strikt ansvar för era hundar och i det ligger att ansvara för att hunden inte skadar någon. Jag blev själv biten helt oprovocerat av en hund som inte varnade för ngt år sedan och det var helt klart obehagligt trots att jag är djurvan och inte blev allvarligt skadad ( två små sår och rejält blåmärke på benet av ett lätt bett). Ägarna förringade det hela precis som ni gör här ( hunden hade taskig bakgrund och var osäket på främlingar - trodde jag skulle attackera när jag skulle hälsa på matte osv .. ) om hade jag inte känt dem väl och inte vill förstöra vår relation så hade jag polisanmält. Jag sa dock tydligt att hunden ej fick komma till mig mer och att min åsikt var att den skulle avlivas - vilket slutligen skedde ett halvår senare när den bitit tre personet till på samma vis. Enligt min åsikt så ska hundägare som har hundar som inte är 100% pålitliga se till att de alltid är under uppsikt om de är lösa samt har munkorg bland människor. Kan man inte garantera det får man avliva hunden. Det är aldrig ok att hundar biter!

Hoppas verkligen att ni som skriver här inte är representiva för hundägare i allmänhet. Ni har - till skillnad mot hästägare - ett strikt ansvar för era hundar och i det ligger att ansvara för att hunden inte skadar någon. Jag blev själv biten helt oprovocerat av en hund som inte varnade för ngt år sedan och det var helt klart obehagligt trots att jag är djurvan och inte blev allvarligt skadad ( två små sår och rejält blåmärke på benet av ett lätt bett). Ägarna förringade det hela precis som ni gör här ( hunden hade taskig bakgrund och var osäket på främlingar - trodde jag skulle attackera när jag skulle hälsa på matte osv .. ) om hade jag inte känt dem väl och inte vill förstöra vår relation så hade jag polisanmält. Jag sa dock tydligt att hunden ej fick komma till mig mer och att min åsikt var att den skulle avlivas - vilket slutligen skedde ett halvår senare när den bitit tre personet till på samma vis. Enligt min åsikt så ska hundägare som har hundar som inte är 100% pålitliga se till att de alltid är under uppsikt om de är lösa samt har munkorg bland människor. Kan man inte garantera det får man avliva hunden. Det är aldrig ok att hundar biter!

Jag hoppas verkligen att de som skriver här är representativa för hundägare i allmänhet. Alla verkar ha en sund inställning och anser att man i största möjliga mån ska förebygga att incidenter sker. Ingen har skrivit att det är ok att en hund biter oprovocerat och det var inte vad det handlade om heller. Vi som ägare har strikt ansvar och det är vi medvetna och jag tror ingen här medvetet sätter sina hundar i situationer som man inte tror de klarar.

När någon frågar mig "kan hunden bitas" svarar jag alltid ja, den har en mun med tänder den kan bitas precis som mig och dig men det vill inte göra det.

Det finns inte en endaste hund. Någonsin. Som biter oprovocerat.

Måste säga att den här synen på djur är väldigt tråkig. Det är ett djur. Ingen maskin.

Du som har häst, fick inte du lära dig när du var liten att man inte skulle skrämma hästar för då kunde de sparka? Har du aldrig blivit naffsad av en häst? Biten? Knuffad? Översprungen för att den blev rädd för något? Biten för att den grinar vid sin mat?

Varför detta överseende vid en art men inte vid en annan? Fast du kanske tycker att en häst som skadar en människa också ska avlivas?

Min personliga åsikt är att djur är djur och ska respekteras. De är inte våra leksaker. Om man håller på med djur får man helt enkelt räkna med en viss skaderisk. Precis som inom nästan allt annat man gör.

Men nej. Det betyder inte heller att jag tycker att hundar ska "få" bitas till höger och vänster. Givetvis ska man skydda hunden från att bli skrämd/provocerad och skydda andra i den mån man kan. Men visst får man räkna med att djur kan bli skrämda, man snubblar på en sten och skrapar knät, ramlar av cykeln..

Det är just varna hunden i TS gjort. Ingen har heller sagt att den ska lämnas utan uppsikt (bland barn)?

(Jag hade för övrigt resonerat som resten ang. trådstarten. Hade gärna stängt undan hunden bland barn och haft det i åtanke såklart men inte avlivat).

Snart kommer vi att se alla hundar bära munkorg. Ingen hund kan sägas vara 100% pålitlig. Det är ett djur och reagerar på djurs vis. Däremot har folk utvecklat någon rädsla för detta. Det finns inget märkligt med att hundar markerar (för det är vad hunden gör om det blir små märken). Bett lämnar helt andra märken än rispor och blåmärke.

Det finns inte en endaste hund. Någonsin. Som biter oprovocerat.

Måste säga att den här synen på djur är väldigt tråkig. Det är ett djur. Ingen maskin.

Du som har häst, fick inte du lära dig när du var liten att man inte skulle skrämma hästar för då kunde de sparka? Har du aldrig blivit naffsad av en häst? Biten? Knuffad? Översprungen för att den blev rädd för något? Biten för att den grinar vid sin mat?

Varför detta överseende vid en art men inte vid en annan? Fast du kanske tycker att en häst som skadar en människa också ska avlivas?

Min personliga åsikt är att djur är djur och ska respekteras. De är inte våra leksaker. Om man håller på med djur får man helt enkelt räkna med en viss skaderisk. Precis som inom nästan allt annat man gör.

Men nej. Det betyder inte heller att jag tycker att hundar ska "få" bitas till höger och vänster. Givetvis ska man skydda hunden från att bli skrämd/provocerad och skydda andra i den mån man kan. Men visst får man räkna med att djur kan bli skrämda, man snubblar på en sten och skrapar knät, ramlar av cykeln..

Då får vi reda ut vad oprovocerat är ... Hunden som bet mig var kopplad, gick fram till mig utan att skälla eller morra, jag stannade utan att försöka klappa den och skulle låta den nosa på mig varpå den högg...situationen var fullständigt lugn. Bara jag och matte hos mig ute på landet ... Den var säkert osäker och trodde av ngn anledning att jag skulle göra ngt mot den eller matte, men en hund som hugger i det läget är i mina ögon en farlig hund.

Att jämföra hästar och hundar anser jag inte vara relevant. Som hundägare har du ett annat juridiskt ansvar för din hund än vad jag har som hästägare. Hundar vistas normalt sett mycket närmre människor i vardagen än vad hästar gör. Hundar är inne i bostäder, släpps lösa utanför inhägnat område, binds utan uppsyn utanför affärer, passerar människor nära på gatan mm. Dessa situationer är i mycket ovanliga att en häst är i. Det innebär att den som har hund på ett helt annat sätt måste säkerställa att människor som kan komma i kontakt med den i inte heller kommer till skada.

Senast ändrad:
Att jämföra hästar och hundar anser jag inte vara relevant. Som hundägare har du ett annat juridiskt ansvar för din hund än vad jag har som hästägare. Hundar vistas normalt sett mycket närmre människor i vardagen än vad hästar gör. Hundar är inne i bostäder, släpps lösa utanför inhägnat område, binds utan uppsyn utanför affärer, passerar människor nära på gatan mm. Dessa situationer är i mycket ovanliga att en häst är i. Det innebär att den som har hund på ett helt annat sätt måste säkerställa att människor som kan komma i kontakt med den i te heller kommer till skada.

Eller, så kan folk lära sig vad ditt och mitt är och lära sig respektera djur :)

Man tallar inte på andras hundar utan att fråga.

Att man har strikr ansvar vet jag redan. Men det betyder inte att man ska avliva en hund som naffsar.

Snart kommer vi att se alla hundar bära munkorg. Ingen hund kan sägas vara 100% pålitlig. Det är ett djur och reagerar på djurs vis. Däremot har folk utvecklat någon rädsla för detta. Det finns inget märkligt med att hundar markerar (för det är vad hunden gör om det blir små märken). Bett lämnar helt andra märken än rispor och blåmärke.
Jag fick två hål varav det ena blödde och ett blåmärke som var större än min handflata och behövde ca en månad på sig för att blekna utav ett lätt bett som knappt gjorde ont ... Hade det varit på ett barns kind hade dett sett alldeles förfärligt ut. Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är ok med hundar som bits om än bara lite - om det är så hundar förväntas vara så blir slutsatsen för min del att de får ha munkorg .

Jag fick två hål varav det ena blödde och ett blåmärke som var större än min handflata och behövde ca en månad på sig för att blekna utav ett lätt bett som knappt gjorde ont ... Hade det varit på ett barns kind hade dett sett alldeles förfärligt ut. Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är ok med hundar som bits om än bara lite - om det är så hundar förväntas vara så blir slutsatsen för min del att de får ha munkorg .
Det saknas numer helt förståelse för djurs sätt att reagera. En hund som biter ordentligt lämnar inte ett blåmärke. Så långt tror jag alla kan hänga med åtminstone.

Hunden i trådstarten har ju inte bitit.
Bits en hund blir det skador.

Ett naffs är en markering. En stöt med mun/tänder. Ett bett är lite mer än så.

Hundar är djur och djur KAN reagera om de blir skrämda.

Man får liksom räkna med att det KAN hända. Om man vet med sig att man har en osäker hund som tar till naffs eller rentav biter så får man ju ta till försiktighetsåtgärder för att skydda både hunden och omgivningen. Är ju ingen som sagt emot det och tycker att hundar ska få springa runt och bita folk till höger och vänster?

På tal om skrämda djur så reagerar även människor med försvar när de blir överraskade. En vän till mig drog en rak höger när hon blev skrämd av en annan kompis. Olycktligtvis rakt igenom en glasruta på en dörr och fick åka till akuten med ambulans.. (Kompisen hoppade alltså fram och skulle skoja bakom dörren).

Att jämföra hästar och hundar anser jag inte vara relevant. Som hundägare har du ett annat juridiskt ansvar för din hund än vad jag har som hästägare. Hundar vistas normalt sett mycket närmre människor i vardagen än vad hästar gör. Hundar är inne i bostäder, släpps lösa utanför inhägnat område, binds utan uppsyn utanför affärer, passerar människor nära på gatan mm. Dessa situationer är i mycket ovanliga att en häst är i. Det innebär att den som har hund på ett helt annat sätt måste säkerställa att människor som kan komma i kontakt med den i inte heller kommer till skada.

Men om folk ger f*n i att gå fram till hundar vid affärer, inte klappar hundar utan tillåtelse osv, så skulle det nog i princip aldrig hända att en hund BITER en människa. Det är faktiskt väldigt, väldigt ovanligt att det sker ens i nuläget. Hur många gånger hör man talas om hundar som biter? Med tanke på att det garanterat bor närmare en miljon hundar i landet (senast jag hörde någon siffra så var det ca 700.000, men många registrerar aldrig sina hundar någonstans alls).

Som sagt var så kan alla hundar nafsa, med betydelsen att det är fysiskt möjligt för dem. Det innebär inte att de i praktiken riskerar att göra det. I princip alla hundar som upplever sådant obehag att de vill markera mot en människa på något vis väljer att gå ifrån och öka avståndet. Om det inte är möjligt, pga koppel, väggar eller liknande, det är då ett morrande eller nafsande kan tänkas komma.

Självfallet ska hundägarna lära känna sina hundar för att inte sätta dem i situationer de inte klarar av. Ingen har påstått annat, framförallt inte här på buke (på andra ställen kan du dock stöta på folk som påstår att du ska sätta hunden i situationer den inte klarar av för att ha möjlighet att korrigera den. Då kan det gå illa).

För egen del önskar jag dock att folk först och främst kunde låta mig ha mina hundar ifred. Senaste tiden har jag varit med om att folk försökt putta in mina hundar i hissen (trots att hissdörren knappt varit öppen), folk har näst intill skällt ut mig när de inte fått klappa vid ett flertal tillfällen (jag tränar på att hundarna inte ska hälsa, just för att jag inte vill att de rusar fram till folk och skrämmer andra eller råkar välta ett barn i ren glädje) och alla jag pratat med som åkt i kollektivtrafiken med hund har alla berättat om att det vimlar av folk som sträcker sig förbi ägaren för att klappa på hunden. Jag har även varit med om att främlingar börjat ge godisar till mina hundar.

Kort sagt: Vi hundägare ska absolut respektera omgivningen, men det vore faktiskt väldigt skönt om omgivningen även kunde visa oss respekt. Det är lagligt att ha hund. De flesta håller sig faktiskt till vad lagar och regler säger. Då ska vi inte behöva trippa på tå och gömma oss från universum för att vissa inte kan visa oss respekt.

Jag håller helt enkelt inte med om att det är ok att hundar reagerar med aggression mot människor - och i synnerhet inte mot barn - i situationer som de som beskrivs av TS och flera här. Och jag tycker det är oansvarigt att förringa detta. Resonemanget kring nafsa och bita är märkliga för mig. Hunden reagerar aggressivt helt enkelt. Har den reagerat agressivt två gånger kan TS inte känna sig säker på att den inte gör det igen och med större grad av agressitivitet. Hade det varit min hund hade jag antagligen avlivat den, alternativet skulle vara munkorg alltid när hunden är bland människor eller möjligen gett bort den till en person som typ lever isolerat mitt i skogen och ytterst sällan har besök och som inte tar med hunden någonstans ...
Jag tycker självfallet inte att man klappa hundar utan lov, putta på dem eller mata dem MEN som hundägare ska man inte ta med en hund ut som inte tål detta utan munkorg på. Det ena utesluter så att säga inte det andra som jag ser det.

Senast ändrad:
Jag håller helt enkelt inte med om att det är ok att hundar reagerar med aggression mot människor - och i synnerhet inte mot barn - i situationer som de som beskrivs av TS och flera här. Och jag tycker det är oansvarigt att förringa detta. Resonemanget kring nafsa och bita är märkliga för mig. Hunden reagerar aggressivt helt enkelt. Har den reagerat agressivt två gånger kan TS inte känna sig säker på att den inte gör det igen och med större grad av agressitivitet. Hade det varit min hund hade jag antagligen avlivat den, alternativet skulle vara munkorg alltid när hunden är bland människor eller möjligen gett bort den till en person som typ lever isolerat mitt i skogen och ytterst sällan har besök och som inte tar med hunden någonstans ...
Jag tycker självfallet inte att man klappa hundar utan lov, putta på dem eller mata dem MEN som hundägare ska man inte ta med en hund ut som inte tål detta utan munkorg på. Det ena utesluter så att säga inte det andra som jag ser det.

Tycker det är tråkigt när folk har en leksaksattityd till levande varelser. Och att människan står över alla och ska kunna göra vad som helst med andra varelser och antingen får de stå ut med det eller så ska de avlivas.

En av mina hundar har naffsat vid ett par tillfällen. Och nej han har inte munkorg. Och ja, om någon skulle få för sig att taffsa på honom, en levande varelse, så får de ärligt talat skylla sig själva. Jag skulle förmodligen hjälpa honom med mer våld/utskällning om personen inte backade vid hans varningar. Senast igår när vi väntade på tåget kom en person och lutade sig över honom när han låg vid väskan och vrålstirrade. Vilket gjorde att hunden morrade. Jag sa genast till, med ganska arg röst att personen GENAST ska lämna hunden ifred.

Lite jävla respekt mot andra levande varelser hade ju varit fint. Jag hade reagerat genom att putta bort och bli arg om någon börjar ta på mig utan lov. Min hund har samma rättighet. Ett naffs/stöt och morr är likställt med en bortknuffning och en verbal tillsägelse som människa. Det är inte farligt.

Nu är han en väldigt snäll hund, som låter mer än han gör skada. Vilket de flesta hundar gör.

Du har, eller har inte haft, någon egen hund va?

Min andre rottis har nafsat någon tre ganger. Nar en rottis nafsar kan det bli lite for hart sa det blir ett mellanting mellan bett och nafs da de ar avlade for att bita hart. Tva ganger nar hon nafsade var det for att hon ansåg personen hotfull mot mig och en gang for att hon steg emellan en hotfull person och min son.

Med mig var det 'strangers' ... En som kom in pa var mark, gick fort och pratade hogt och argt till mig ... en var en galen "Redneck" som "pa skoj" :banghead: ville utmana "vakthunden" (han strackte sig over Mandy som var i koppel ... hon var snabbare an han trodde och tog tag i hans lar ganska rejalt. (Det var ett klart bett, inte ett nafs, men det gick valkigt fort. Hon skallde till med ett morrande och sträckte sig fram och bet och drog sig sedan bakat med mer skall och morranden) Rednecken's fru kallade honom en idiot och slapade med sig honom med blodigt lar medan hon upprört ifrågasatte hans intelligens ... Nar Mandy nafsade sonen's kompis var det lite samma grej, kompisen "skojade" med sonen genom att knuffa pa honom ... Rottweilern sag det inte som ett skamt och nafsade.

Min hund behover inte ga i munkorg, hon ar inte farlig OM FOLK AR RESPEKTFULLA I HENNES NARHET. Har vi store fester med mycket alkohol (da folk kan bli idioter utan att ens forsoka) satts hon undan annars har jag henne med och under MYCKET noggrann bevakning. Hon lamnar inte min sida och hon lagger sig alltid ned OMEDELBART pa kommando. Men ar folk idioter och forsoker knuffa pa mig over hennes huvud finns inte sa mycket jag kan gora.

Tycker det är tråkigt när folk har en leksaksattityd till levande varelser. Och att människan står över alla och ska kunna göra vad som helst med andra varelser och antingen får de stå ut med det eller så ska de avlivas.

En av mina hundar har naffsat vid ett par tillfällen. Och nej han har inte munkorg. Och ja, om någon skulle få för sig att taffsa på honom, en levande varelse, så får de ärligt talat skylla sig själva. Jag skulle förmodligen hjälpa honom med mer våld/utskällning om personen inte backade vid hans varningar. Senast igår när vi väntade på tåget kom en person och lutade sig över honom när han låg vid väskan och vrålstirrade. Vilket gjorde att hunden morrade. Jag sa genast till, med ganska arg röst att personen GENAST ska lämna hunden ifred.

Lite jävla respekt mot andra levande varelser hade ju varit fint. Jag hade reagerat genom att putta bort och bli arg om någon börjar ta på mig utan lov. Min hund har samma rättighet. Ett naffs/stöt och morr är likställt med en bortknuffning och en verbal tillsägelse som människa. Det är inte farligt.

Nu är han en väldigt snäll hund, som låter mer än han gör skada. Vilket de flesta hundar gör.
Jag tycker inte att människor har rätt att göra vad de vill med andra levande varelser, och i det ingår i att vi inte ska hålla sällskapsdjur på ett sätt som kan vara en fara för andra - speciellt inte för barn. Jag tycker att hundar som vistas bland människor ska bära munkorg om det finns risk för att de reagerar agressivt i situationer som ligger inom det förväntade när hundar och människor kommer i kontakt. TS ville ha åsikter och nu har jag gett min.

Jag tycker inte att människor har rätt att göra vad de vill med andra levande varelser, och i det ingår i att vi inte ska hålla sällskapsdjur på ett sätt som kan vara en fara för andra - speciellt inte för barn. Jag tycker att hundar som vistas bland människor ska bära munkorg om det finns risk för att de reagerar agressivt i situationer som ligger inom det förväntade när hundar och människor kommer i kontakt. TS ville ha åsikter och nu har jag gett min.
Du har åsikten att 95 % av alla hundar ska bära munkorg. Minst. Kanske är det en större procentsats. Men hästar då? De kan ju sparkas. Och bitas. Och de dödar fler människor än hundar gör. Jag har själv blivit illa sparkad av en häst och har fortfarande ett jack i skallbenet fast det var drygt 25 år sedan jag blev sparkad. Sparken var "helt oprovocerad", jag skulle bara klappa. De skador som hästen tillfogade mig var betydligt allvarligare än de skador du fick av hunden. Betyder det att vi borde binda alla hästar i benen som man gör i varmare länder? Med ditt resonemang blir det ett självklart JA. Helst ska de hållas på box också, så de inte riskerar att komma i kontakt med folk som nyttjar allemansrätten. Hästen i mitt fall stod i en hage som korsades av en vandringsled.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 025
Senast: TantAgda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar