Hund som nafsat - hur skulle du göra?

Jag tycker inte att människor har rätt att göra vad de vill med andra levande varelser, och i det ingår i att vi inte ska hålla sällskapsdjur på ett sätt som kan vara en fara för andra - speciellt inte för barn. Jag tycker att hundar som vistas bland människor ska bära munkorg om det finns risk för att de reagerar agressivt i situationer som ligger inom det förväntade när hundar och människor kommer i kontakt. TS ville ha åsikter och nu har jag gett min.

Jag tycker det är jättebra att du gett din åsikt. Det är nyttigt att bli påmind om de bisarra övertygelser som faktiskt en del har om hundar.

TS hund har markerat mot ett överraskningsmoment. Tycker jag är helt normalt, det som varierar är vad som är störningsmoment för hunden och hur lättstressad varje individ är. Och så klart vad de reagerar med (markering, gå undan etc). Oavsett vilket, när bägaren rinner över biter alla hundar. Men vissa har djävligt stora bägare som aldrig under en livstid rinner över.

Jag är uppvuxen med bitande hund. Kort sagt: en lättstressad hund som verkligen bet oss barn när hon kände att det var nog. Vi har haft bitskador på riktigt, d v s där blodet sprutade och det tog veckor att läka. Jag ser inte mina föräldrar som dåliga och ansvarslösa föräldrar (för den sakens skull). Kanske en smula hård väg att lära sig hundens språk, och det har varit på gott och ont i vuxna livet eftersom jag är totalt orädd när det kommer till hundbett, även om jag har stor respekt för varje hunds integritet.

Vi har enbart hundar som inte funkar med barn. Det är därför de är hos oss i vår skyddade verkstad. Jag tycker det är märkligare ATT hundar funkar med barn, än att de inte gör det. Barn är reaktiva och stökiga i många fall, oförutsägbara för en hund. Det tycker jag är viktigt att hålla i minne.

För tillfället har vi två barnsäkra hundar, och det är verkligen en ovanlighet - första gången sedan jag blev vuxen faktiskt. Men vi har också en totalt obarnsäker rottis, så det blir ändå inget barnumgänge på hemmaplan och jag skulle aldrig få för mig att utsätta varken honom eller barn för umgänge dem emellan. Varför?

Jag fick två hål varav det ena blödde och ett blåmärke som var större än min handflata och behövde ca en månad på sig för att blekna utav ett lätt bett som knappt gjorde ont ... Hade det varit på ett barns kind hade dett sett alldeles förfärligt ut. Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är ok med hundar som bits om än bara lite - om det är så hundar förväntas vara så blir slutsatsen för min del att de får ha munkorg .

Det är extremt ovanligt att hundar biter av aggressivitet utan att varna. Ett riktigt bett föregås av ett gäng olika varningssignaler som syftar till att få dig att öka avståndet. Olika hundar har olika "fint" språk, men ett språk, det har de. Sedan kan de hamna hos ägare som tycker att de ska tåla vad som helst, och sådana ägare kan göra hunden till halvstum genom att de bestraffar bort hundens varningssystem. Istället för att ta bort obehaget som gör att hunden morrar, så bestraffas hunden. Men hundens KÄNSLA, att den inte vill bli kramad/klappad/fråntaget tuggbenet är ju densamma. Rätt var det är så är det någon som tar det ett steg för långt, och då ser hunden ingen annan utväg än att ta till det allvarligaste hotet den har dvs ett fullt bett.

Det förekommer en del hundar som är farliga. Det är dock väldigt ovanligt, och alla farliga hundar biter inte pga aggressivitet. En hund med extrem kamplust (en egenskap som är viktig både hos tjänsts- och sporthundar) som hamnar i fel händer kan bli väldigt farlig. Den hunden "varnar" inte innan bett, eftersom den inte vill skrämmas. Men är man lite uppmärksam så kan man se när hunden "tänder till" och engageras. Oftast biter den här typen av hund mer i kläder än på kroppen, fast det händer ju att den kommer åt kroppsdelar av misstag. Sedan finns det en och annan hund som är helt bäng i huvudet. Men de är så ovanliga att jag inte har träffat en enda, trots att jag har träffat 1000-tals hundar genom åren.

Jag blev själv biten helt oprovocerat av en hund som inte varnade för ngt år sedan och det var helt klart obehagligt
Det är förståeligt att det var obehagligt. Alla hundar har inte en matte/husse som läser dem rätt, förstår dem, uppfostrar dem, hanterar dem bra. Det kan ha varit så att hunden var opålitlig; pga att den inte fått rätt stöd från början. Det kan även ha varit så att ni missförstod den och missade signalerna. Svårt att säga.

Min gammelvovve har fått en trygg uppfostran och har ett tydligt språk med olika steg i varningarna. Ingen missar när han säger ifrån och han behöver aldrig bita. Hans bror däremot fick inte alls samma start och där gick det från ingenting till fullt bett direkt. Tragiskt och synd om hunden.

I TS fall är det dock solklart att det inte behövs varken munkorg eller avlivning. Det är viktigt för hundarnas skull att vi kan göra skillnad i bedömningarna.

Olika hundar har olika "fint" språk, men ett språk, det har de.

Exakt. Det finns ju de som bara genom att ändra öronvinkeln signalerar att de gått från nyfiken till "ett steg till och det smäller". Känner man inte igen den signalen blir det ju lätt så att "hunden anföll utan någon förvarning".

Har haft hundar där vi på 50 meters avstånd kan säga att "nu djävlar är det på allvar", medan den som varit på väg inte haft en susning utan tyckt att "det är en fin och nyfiken hund, så snäll den är". Och sedan intygar att de inte är rädda för hundar. Och det är är ju bra, men spelar NOLL roll om man har inte har hundvana.... Det har helt enkelt varit hela hundens kroppsspråk som skrikit ut en varning, som inte alls uppfattats av annalkande (som givetvis inte kan hålla avstånd utan ska jaga en ute på åkern där man gått ut för att få 100 meter mellan sig själv och främlingen).

Jag träffar också hyfsat ofta hundar där ägarna inte förstår hundens signaler utan säger att den är snäll, medan jag bedömer att det är ren tur att det inte händer något med hänsyn till hundens kroppsspråk och approach.

128951811157314542.jpg

Jag tycker det är jättebra att du gett din åsikt. Det är nyttigt att bli påmind om de bisarra övertygelser som faktiskt en del har om hundar.

Jag håller verkligen med! Det är en gåta att det finns människor som har undgått att höra talas om att hundar markerar avstånd med hjälp av fysiska signaler och att de kan nafsa, bitas, eller till och med försvara sig med hjälp av munnen. Oftast blir inte märket värre än när ett barn slår eller biter ett annat barn.

Apropå barn så kan man nog säga att hundar nafsar eller bits av samma skäl som att barn bits, nämligen att de "inte kan uttrycka sig i ord (...) och att bitandet blir ett sätt att ta kontakt och visa känslor. De har ofta nära till känslor och kan vara impulsiva."

Till exempel kan det bero på att de är
  • glada
  • exalterade
  • överstimulerade
  • arga
  • nyfikna
  • trötta
  • uttråkade
  • frustrerade
  • stressade
  • oroliga
Källa: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/B...kdomar-och-besvar-A-O/nar-barn-biter/?ar=True

Jag håller verkligen med! Det är en gåta att det finns människor som har undgått att höra talas om att hundar markerar avstånd med hjälp av fysiska signaler och att de kan nafsa, bitas, eller till och med försvara sig med hjälp av munnen. Oftast blir inte märket värre än när ett barn slår eller biter ett annat barn.

Apropå barn så kan man nog säga att hundar nafsar eller bits av samma skäl som att barn bits, nämligen att de "inte kan uttrycka sig i ord (...) och att bitandet blir ett sätt att ta kontakt och visa känslor. De har ofta nära till känslor och kan vara impulsiva."

Till exempel kan det bero på att de är
  • glada
  • exalterade
  • överstimulerade
  • arga
  • nyfikna
  • trötta
  • uttråkade
  • frustrerade
  • stressade
  • oroliga
Källa: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/B...kdomar-och-besvar-A-O/nar-barn-biter/?ar=True
Hade kanske varit läge med munkorg på alla barn samt obligatorisk sele på dem (har sett att vissa har det på sina barn) tills de lärt sig att inte rusa ut i gator, rusa efter djur och allt vad de kan tänkas göra!

;)

Jag anser inte att hunden i trådstarten är aggressiv för att den blev överraskad.
Om nån väcker mig på ett abrupt sätt kan den räkna med en höger är jag aggressiv då?
Nu sover jag sällan så hårt längre men ändå.
Att nafsa i en sån situation är ok anser jag.
Hunden måste få visa att där gick dennes gräns.
Finns hästar eller åtminstone fanns förr på en ridskola här i trakterna som ägarna sadlade i stallgången bland barnen och den var rent av livsfarlig.
Högg och sparkade med alla ben om du kom för nära.
Men det är ok tydligen, men om en hund nafsar för att säga stopp nu räcker det, då ska den skjutas.
Mysko inställning vi har idag.

Jag anser inte att hunden i trådstarten är aggressiv för att den blev överraskad.
Om nån väcker mig på ett abrupt sätt kan den räkna med en höger är jag aggressiv då?
Nu sover jag sällan så hårt längre men ändå.
Att nafsa i en sån situation är ok anser jag.
Hunden måste få visa att där gick dennes gräns.
Finns hästar eller åtminstone fanns förr på en ridskola här i trakterna som ägarna sadlade i stallgången bland barnen och den var rent av livsfarlig.
Högg och sparkade med alla ben om du kom för nära.
Men det är ok tydligen, men om en hund nafsar för att säga stopp nu räcker det, då ska den skjutas.
Mysko inställning vi har idag.
Jag gick förbi "min" ridskola förra veckan. Där satt det lappar vid flera hästar att de skulle hanteras i stallgången. Några kände jag igen från min tid där, det var de klart otrevligare hästarna så det är ju lätt att förstå varför det satt uppe lappar om sådant. Ridskolan i fråga är en av landets största, med en enorm mängd elever i alla tänkbara åldrar. Uppenbarligen fungerar det. Jag minns från när jag var liten att det bra med alla typer av hästar var att vi tvingades lära oss läsa av hästarnas signaler.

Visst, några hästar skadade människor. Min favoritponny bet många, hårt. Han klämde även in en tjej i väggen så hårt att hon bröt armen, sparkade en mamma så att hon flög över halva stallgången osv. Han fick stå kvar och han var inte ensam om sitt beteende. Med tanke på sådant så förvånar det mig när hästmänniskor inte har någon som helst förståelse för att även hundar kan reagera på olika saker. (Och jag blir då hellre biten av en vanlig hund än inklämd i väggen av 500kg häst)

Jag håller verkligen med! Det är en gåta att det finns människor som har undgått att höra talas om att hundar markerar avstånd med hjälp av fysiska signaler och att de kan nafsa, bitas, eller till och med försvara sig med hjälp av munnen.

Jag vill gå längre. Alla djur - och även människor! - markerar genom kroppsspråk. Må så vara att det är olika tydligt, men t o m marsvin har kroppsspråk som är fullt avläsningsbart och förståbart. Om man är intresserad.

Och ja. Marsvin bits. Hårt. De skador jag har av marsvin och kaniner tycker jag varit obehagligare än de från hundar.

Jag vill gå längre. Alla djur - och även människor! - markerar genom kroppsspråk. Må så vara att det är olika tydligt, men t o m marsvin har kroppsspråk som är fullt avläsningsbart och förståbart. Om man är intresserad.

Och ja. Marsvin bits. Hårt. De skador jag har av marsvin och kaniner tycker jag varit obehagligare än de från hundar.

Ja det håller jag absolut med om. :) Nu nämnde jag endast hundar eftersom det är det som vi talar om här, men jag hade även incidenten när en fyraåring blev biten av en bäver i tankarna när jag skrev det.

Saxar en bra formulering ur artikeln, som jag tycker är applicerar på ALLA djur ALLTID:

"(Zoologen Maano Aunapuu vid länsstyrelsens naturvårdsenhet är förvånad över nyheten.

– Det är första gången jag hört talas om att någon blivit biten av en bäver, säger Maano Aunapuu.

Han tror att bävern känt sig hotad av fyraåringen.)

Den gjorde precis vad en trängd hund skulle kunna ha gjort, säger han, och ger rådet att aldrig gå fram och försöka ta på ett vilt djur, eftersom man aldrig kan veta hur de reagerar."

Jag tycker att hundar som vistas bland människor ska bära munkorg om det finns risk för att de reagerar agressivt i situationer som ligger inom det förväntade när hundar och människor kommer i kontakt.

Det kan jag hålla med om men jag misstänker att du och jag anser att det är helt olika situationer som kan räknas som "förväntade".

Jag tycker absolut att man ska ha munkorg på en hund som är så reaktiv att den kan bita bara för att en människa dyker upp hastigt runt ett gathörn när man är ute på promenad. Det är en "förväntad" situation om man går med sin hund i stadsmiljö.

Att en hund ska ha munkorg bara för att den i vissa lägen kan nafsa till är däremot absurt. Hundar ska inte behöva vara helt integritetslösa.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30