Hund som nafsat - hur skulle du göra?

Att en hund ska ha munkorg bara för att den i vissa lägen kan nafsa till är däremot absurt. Hundar ska inte behöva vara helt integritetslösa.

Rottentotten hugger direkt om andra hundar kommer i närheten. Vid alla hundmöten ute (under fem st/år) går jag åt sidan (långt iväg), jag undviker tider och vägar där vi kan förväntas möta andra hundar (för att underlätta för hund och mig). Det är för mig ingen förväntad situation att komma i närheten av andra hundar. Dock har ett par hundar stuckit från sina idioter till ägare, och kommit fram till oss. Jag kommer INTE att sätta munkorg på vår för att andra inte tar sitt hundägaransvar.

Och det syns också i bedömningen av strikt hundägaransvar, som jämkas om en hund varit lös och blivit skadad av kopplad hund. D v s det blir ingen ersättning till den som inte haft sin hund under kontroll och den sedan kommit till skada i hundslagsmål.

Rottentotten hugger direkt om andra hundar kommer i närheten. Vid alla hundmöten ute (under fem st/år) går jag åt sidan (långt iväg), jag undviker tider och vägar där vi kan förväntas möta andra hundar (för att underlätta för hund och mig). Det är för mig ingen förväntad situation att komma i närheten av andra hundar. Dock har ett par hundar stuckit från sina idioter till ägare, och kommit fram till oss. Jag kommer INTE att sätta munkorg på vår för att andra inte tar sitt hundägaransvar.

Och det syns också i bedömningen av strikt hundägaransvar, som jämkas om en hund varit lös och blivit skadad av kopplad hund. D v s det blir ingen ersättning till den som inte haft sin hund under kontroll och den sedan kommit till skada i hundslagsmål.

Nej, att en annan hund kommer inom huggavstånd ser inte jag heller som en förväntad situation just för att folk faktiskt förväntas hålla koll på sina hundar.

TS hund har markerat mot ett överraskningsmoment. Tycker jag är helt normalt, det som varierar är vad som är störningsmoment för hunden och hur lättstressad varje individ är. Och så klart vad de reagerar med (markering, gå undan etc). Oavsett vilket, när bägaren rinner över biter alla hundar. Men vissa har djävligt stora bägare som aldrig under en livstid rinner över.

Jag är uppvuxen med bitande hund. Kort sagt: en lättstressad hund som verkligen bet oss barn när hon kände att det var nog. Vi har haft bitskador på riktigt, d v s där blodet sprutade och det tog veckor att läka. Jag ser inte mina föräldrar som dåliga och ansvarslösa föräldrar (för den sakens skull). Kanske en smula hård väg att lära sig hundens språk, och det har varit på gott och ont i vuxna livet eftersom jag är totalt orädd när det kommer till hundbett, även om jag har stor respekt för varje hunds integritet.

Vi har enbart hundar som inte funkar med barn. Det är därför de är hos oss i vår skyddade verkstad. Jag tycker det är märkligare ATT hundar funkar med barn, än att de inte gör det. Barn är reaktiva och stökiga i många fall, oförutsägbara för en hund. Det tycker jag är viktigt att hålla i minne.

För tillfället har vi två barnsäkra hundar, och det är verkligen en ovanlighet - första gången sedan jag blev vuxen faktiskt. Men vi har också en totalt obarnsäker rottis, så det blir ändå inget barnumgänge på hemmaplan och jag skulle aldrig få för mig att utsätta varken honom eller barn för umgänge dem emellan. Varför?
Menar du allvar? Jag hoppas verkligen att du hittar på eller överdriver. Att fullt medvetet låta sitt barn växa upp med en hund som biter så det blöder tycker jag inte är ett acceptabelt föräldraskap. Skulle jag få kännedom om något sådant så skulle jag omgående göra en anmälan till socialnämnden om att jag misstänkte att ett barn far illa.

Jag tycker inte att människor har rätt att göra vad de vill med andra levande varelser, och i det ingår i att vi inte ska hålla sällskapsdjur på ett sätt som kan vara en fara för andra - speciellt inte för barn. Jag tycker att hundar som vistas bland människor ska bära munkorg om det finns risk för att de reagerar agressivt i situationer som ligger inom det förväntade när hundar och människor kommer i kontakt. TS ville ha åsikter och nu har jag gett min.

Fast ett naffs är inte farligt.

Precis som att man får lära sig (förhoppningsvis) att man får en utskällning och blir bortputtad/får en smäll om man tafsar på en människa så får man lära sig samma sak om man tafsar på en hund. Man kan bli utskälld eller naffsad.

Det är inte så att någon säger att man ska hugga ner någon med en kniv, eller tycker det är okej att en hund sliter sönder en människa. Men visst får man räkna med en tillsägelse om man är dum i huvudet och tafsar på en annan levande varelse utan lov.

Menar du allvar? Jag hoppas verkligen att du hittar på eller överdriver. Att fullt medvetet låta sitt barn växa upp med en hund som biter så det blöder tycker jag inte är ett acceptabelt föräldraskap. Skulle jag få kännedom om något sådant så skulle jag omgående göra en anmälan till socialnämnden om att jag misstänkte att ett barn far illa.

Skulle du även anmäla om barnet ramlar och slår sig när de cyklar, klättrar träd, rider, eller bråkar med ett annat barn?

Skulle jag få kännedom om något sådant så skulle jag omgående göra en anmälan till socialnämnden om att jag misstänkte att ett barn far illa.

Gör du det. Jag är 43 år och mina föräldrar döda sedan länge.

Jo, jag menar allvar. Två av skadorna är i ansiktet, ett bett rätt genom underläppen (blöder väldigt mycket där kan jag meddela) och det andra gick genom öronsnibben som är deformerad. Att bli biten i händer och fötter har lämnat lite småärr, men inte mer. Syrran säger samma sak.

Var och en blir salig på sin fason, som det heter.

Skulle du även anmäla om barnet ramlar och slår sig när de cyklar, klättrar träd, rider, eller bråkar med ett annat barn?
Det är skillnad på en olycka och på en hund som ägarna vet är aggressiv. Men om föräldrarna uppenbarligen är likgiltiga inför att barnet blir skadat och inte vidtar rimliga försiktighetsåtgärder för att skydda barnet, så är svaret : ja
Personal i skola och förskola är dessutom skyldiga att anmäla.

Gör du det. Jag är 43 år och mina föräldrar döda sedan länge.

Jo, jag menar allvar. Två av skadorna är i ansiktet, ett bett rätt genom underläppen (blöder väldigt mycket där kan jag meddela) och det andra gick genom öronsnibben som är deformerad. Att bli biten i händer och fötter har lämnat lite småärr, men inte mer. Syrran säger samma sak.

Var och en blir salig på sin fason, som det heter.
Då tycker jag att det vore rimligt om du skulle anse att dina föräldrar i alla fall i just detta avseende brast i sin omsorg om dig.

Det är skillnad på en olycka och på en hund som ägarna vet är aggressiv. Men om föräldrarna uppenbarligen är likgiltiga inför att barnet blir skadat och inte vidtar rimliga försiktighetsåtgärder för att skydda barnet, så är svaret : ja

Det står inget om att hunden som @Lovisaleonora växte upp med var aggressiv. :confused:

Fast man vet lika mycket att barnet kan skada sig när det är ute och rider (mycket, mycket farligare) och klättrar i träd som när den stör en hund. Jag ser inte riktigt skillnaden. Ärligt talat. Alla är scenarion man tillåter barnet att göra som KAN innebära någon form av skada, eller att barnet blir rädd. Naffs från hund är väl nästan det minst farliga som kan hända.

Fast man vet lika mycket att barnet kan skada sig när det är ute och rider (mycket, mycket farligare) och klättrar i träd som när den stör en hund. Jag ser inte riktigt skillnaden. Ärligt talat. Alla är scenarion man tillåter barnet att göra som KAN innebära någon form av skada, eller att barnet blir rädd. Naffs från hund är väl nästan det minst farliga som kan hända.
Läs vad Lovisaeleonora skriver om hunden. Det är inte nafsa för mig.

@Ridinglady Vad definierar en "aggressiv" hund för dig?
En hund som reagerar med att nafsa eller bita i situationer som hundar som är sällskapshundar ofta hamnar i t ex att bli vänligt klappad, att någon rör sig lite häftigt eller okontrollerat i hundens närhet eller går fram för att hälsa på ägaren.
Jag tycker inte det är någons rättighet att klappa en hund, men jag tycker att en sällskapshund ska tåla att bli klappad utan att nafsa eller bita.

j
Jag med: Menar du på fullt allvar att det är ok av en förälder att ha en hund som biter barnen som du blev biten? Om svaret är ja så är vi verkligen på två helt olika planeter. För mig så det att jämställa med barnmisshandel.

Det är som sagt skillnad på bett och nafs. Ett nafs kan ta olyckligt så det börjar blöda, men det kan en hårt viftande svans också göra. En hund som verkligen biter, eller som skrämmer barnen/blir skrämd av barnen har naturligtvis inte i barns närhet att göra. För BÅDA parter.

Men om vi jämför med hästar igen, så rider ju många barn. Och barnen blir ju förr eller senare skadade av hästarna. Är det också barnmisshandel?

En hund som reagerar med att nafsa eller bita i situationer som hundar som är sällskapshundar ofta hamnar i t ex att bli vänligt klappad, att någon rör sig lite häftigt eller okontrollerat i hundens närhet eller går fram för att hälsa på ägaren.
Jag tycker inte det är någons rättighet att klappa en hund, men jag tycker att en sällskapshund ska tåla att bli klappad utan att nafsa eller bita.

Jag tycker inte heller att det är någons rättighet att klappa en hund, däremot tycker jag att det är hundens rättighet att få säga ifrån om den inte vill bli klappad..
De flesta hundar gör ju det på något sätt, t ex genom att dra sig undan eller morra. Precis som en häst kan varna genom att lägga öronen bakåt.
Har man då bestraffat bort morrandet ("Hundar ska minsann inte morra på folk" är ju tyvärr inget ovanligt..) så har man ju tagit bort hundens varningssignal. Har man otur leder det till att hunden går direkt till en högre nivå eftersom den lärt sig att inte morra, och nafsar i stället.

Jag tycker inte heller att en hund ska reagera med att nafsa eller bita om en person trillar i hundens närhet eller om någon vill hälsa på ägaren. Men då är det ju ägarens ansvar att inte sätta hunden i den situationen. Hundens känsla är ju likadan, även om den har munkorg på sig. En större hund kan ju välta en människa och orsaka skada även med munkorg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 006
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024