Jag är ju inte hundmänniska egentligen, men blev nyfiken på tråden och har läst igenom.
Först till TS, som svar på det ursprungliga inlägget: Jag tycker absolut inte du behöver fundera på om du ska avliva hunden! Det var ju en olyckshändelse, ingens fel, sånt som händer; barnet visste inte att hunden kunde reagera på det sättet, du visste att det har fungerat bra med dessa barn tidigare, hunden anföll ju inte barnet och högg för att döda, utan blev osäker och nafsade för att försvara sig. Nu vet du att hunden tydligen är ännu lite mer känslig än du trott tidigare och kan avvärja liknande situationer i framtiden. Ingen större skada skedd.
Sedan över till det som egentligen gör mig mer intresserad av själva tråden;
Varför är det så att det är just hundar som absolut inte på minsta lilla vis får skada människor? Är det någon slags vargskräck från urminnes tider som bubblar upp till ytan? Eller varför börjar folk direkt prata om avlivning om en hund nafsat mot någon?
För, precis som andra sagt tidigare i tråden, jag har ju många fler ärr, blåmärken och brutna ben som orsakats av katter, tamråttor, marsvin, hästar, getter, gäss mm. Både jag och andra har i samtliga fall tyckt att det antingen var en ren olyckshändelse, otur, sånt som händer bara, eller att det var mitt eget fel, som inte läste djuret korrekt och då har jag ju lärt mig något och kan hantera en liknande situation bättre nästa gång.
Blir för övrigt biten och riven av en av mina katter minst en gång i veckan, för att jag inte kan låta bli att klappa henne på magen när hon ligger med den i vädret, och ibland älskar hon det och ibland blir hon skitförbannad och hugger sig fast i min arm direkt…
Det är ändå ingen som tycker att jag ska avliva henne, ”Katter är ju sådana”. Det var heller ingen som tyckte att den enögda hästen som råkade trampa mig rätt illa på tån skulle avlivas, han såg ju inte att jag stod där. Eller råttan som bet mig så jag blev tvungen att sy, han blev ju bara rädd och försvarade sig. Och det är ju klart att det är ok, eller hur? Men om en hund blir rädd och försvarar sig så är det inte ok, varför är det så?