Hund med vid ridning?!

Sv: Hund med vid ridning?!

Det är hunden som springer som en dåre å ponnyn som blir trött fort:D
Labben har lite för bra kondition och muskler.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

När hon var riktigt liten så fick hon följa med de dagar jag inte red. Då var jag med henne hela tiden. Men annans får hon vara i sadelkammaren där jag lägger fram en filt och lägger fram lite morötter (vilket hon gillar å äta). Oftast har jag henne fast bunden utanför stallet i en lång lina så hon kan ligga och titta på allt som händer på gården.

Jag tycker inte man ska ha hunden framför sig när man rider. Det är lättare att ha koll på hunden då den hänger med bakom eller vid sidan. Framför hästen skulle nog inte ens min hund gå eftersom hon vill själv ha koll på hästen och hur den reagerar på olika sätt.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag brukar ha med min greyhoundtik när jag rider och tömkör. Hon lyssnar jättebra när vi är ute. Tar glädjeskutt när hon ser att jag hämtar hästen och hon får följa med. Mina hästar är av rasen islandshäst. Det funkar jättebra mellan dom och hunden. Hon lyssnar jättebra när vi är ute och rider. Nästan bättre än när hästen inte är med.
Min tik springer alltid en bit framför hästen eller intill aldrig in i baken. Håller sig alltid på avstånd men kommer om jag ber henne komma när det tex kommer bilar el vi ska korsa en väg. Jättebra att kombinera häst och hund tycker jag! Fast när jag är i stallet och pysslar och mockar så går hon hellre in i soffan och lägger sig. :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag är medryttare på en häst en dag i veckan och i framtiden så vill jag att min hund ska kunna följa med på ridturer men än sä länge tycker jag att är hon för ung och sedan vill jag att inkallningarna ska sitta till hundra procent vid möte vilke de inte gör ännu...
Med min förra häst följde ibland en labbe med ut på ridturerna men hon var mest ivägen tyckte hästen. En gång när hon för femtioelfte gången varit ivägen tog pållen helt sonika ett tag med munnen runt labbens nackskinn och lyfte henne åt sidan!
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Snäll är han inte direkt. Däremot väldigt välhanterad och tränad att sköta sig. Det ligger väldgt mycket jobb bakom det. Det brukar folk på något sätt inte alltid förstå. De tror att han bara är snäll och rar av naturen. I stort sett alla hästar går att få trevliga, bara man är beredd att lägga ner mycket jobb på det. Och är konsekvent, lugn och bestämd. Och berömmer mycket.

Detsamma gäller hundarna. Visst hade de säkert velat rusa runt i skogen. Och de vill absolut vara närmre om de själva får välja.
Nu är de så små, 3 kg st, så om de går närmre och skulle råka hamna under hästen av någon anledning kan de dö. Därför får de inte välja. De får gå en bit bakom. Och verkar helt nöjda med det nu när de lärt sig. Visst tar det tid att lära dem hur de ska sköta sig. Men det är ett måste för att undvika olyckor med skador eller tom dödsfall som utgång.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har haft med mig min dvärgpinscher. rider islandshäst. Hunden är tillräckligt smart för att hålla sig på avstånd från pållens fötter.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

*kl*

Jag brukade ha med mig min rottis tik då vi red ut i skogen .. det bara belv så en gång då hon inte ville vara kvar på gården ..Hon va helt perfekt antingen gick hon bakom eller så sprang hon framför . å stannade när jag ropade på henne . Hon drog aldrig iväg eller dylikt. Det föll bara så narturligt för henne hon hade ju fått vara med i stallet sedan hon va valp ...Tyckte jag va himla mysigt .
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har 2 weimaraner som är med på mina konditionsrundor med det ena halvblodet, det andra tycker inte om hundar.

Den ena hunden springer lite var som helst, den andra håller sig alltid bakom. På vägar så går de båda på vänster sida av hästen, och hästen får helt enkelt gå på fel sida.

Vi har aldrig bekymmer vid möten eftersom mina hundar inte bryr sig om andra hundar, en del som jag tycker är viktigt då iaf jag möter många motionärer med hund.

De är med 2-3 gånger i veckan och då är det fullt ös i stort sett. Vi skrittar 10 minuter, sen är det varierat trav och galopp i olika tempo i 30-40 minuter, sen skritt hem 10 minuter. Ibland längre rundor med lägre tempo och tvärt om.

//E
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Glömde, jag har inte tränat dem på nåt speciellt sätt, men har god grundlydnad och tillämpar det från hästryggen i stället.

//E
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Min 4 åriga Parson Russell-hane gillar att komma med ut på ridturer, då han gillar när det går undan :)
Jag började häst-träna honom hos hans kullsyster som bor på en liten hästgård, det gick ganska lätt att lära honom vad som gällde i och utanför stallet när hon var med, och både hunden och jag kunde ta stöd av henne.
Började förstås med promenader med båda hundar samt häst med, gick vidare till att någon annan red och jag gick med, tills jag själv satt upp. Sen plockades syrran bort och till slut red jag ut själv med honom. Jag ville bygga upp hans självförtoende sakta men säkert, så jag skulle slippa gapa och skrika med honom, då hade han knappast tyckt att det var kul att följa med. På det här viset lärde han sig vad som förväntades av honom / hur man inte ska göra.
Vet inte om det är pga träningen eller om det fanns naturligt i honom, men när jag sitter upp på hästen så har han järnkoll på mig, och gör inga avstickare i skogen som han kan göra om jag bara går ensam med honom.
Numera kan jag ta kort galopp och hunden galopperar vid vänstra sidan ett par meter ifrån.
Men olyckor får man nog räkna med ibland, om man inte har tillräckligt bra lydnad på hunden eller om man rider en nervös häst eller en som inte är så hundvan. Det krävdes ett par bakutsparkar åt min hund också innan han lärde sig att inte gå precis bakom hästen, eller bita efter hästsvansen som rör sig så skojigt :D Därför är det nog smart att inte stanna för långa stunder med för små hundar i stallet åt gången, ta bort den när det går som bäst så blir erfarenheten positiv. Unga hundar har ju också ganska långsam reaktionsförmåga, vilket kan bli ledsamt om någon häst tappar humöret på dem.
Eftersom min hund är av jakthundsras vill han ibland också jaga hästar lite när de travar eller galopperar, men aldrig den jag sitter på.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag måste bara fråga - kan hunden komma loss om det händer något, modell häst snubblar och far på honom?
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har med hunden när jag rider, hästarna är galopphästar.
Och hundarna har varit border collie, boxer, dobermann, och nu håller jag på att träna upp min alaskan husky:love:
Vilket han älskar :D
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har min basset hound med både när jag rider och kör. Fungerar jättebra. Jag är dock väldigt nojig när vi är efter vägar där det kommer bilar ibland. Försöker då ha hunden på insidan men hon vill gärna vara på utsidan. Men hon vet att när det kommer bilar står vi still.
Hunden har varit med i stallet sen hon var liten. Ingen speciell träning hon bara följer med..
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har en flatte och en dvärgpinscher som brukar va med mej ut på turer. Flatten springer å yrrar omkring framför å pinschern brukar sitta framför mej i sadeln :) Jag har en frieser och en travare som är mina ridhästar.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

jum5.jpg
[/IMG]
Här är min lilla sak med på hästryggen :love:
 
Sv: Hund med vid ridning?!

va roligt att höra från er.....berätta gärna mer.
jag kan berätta hur det gått hittils, jag har köpt en liten ettåring jack russel(lågställd) och han va inte van vid hästar innan.
har haft honom i 2 veckor.
han har fått lära sig springa lös några gånger nu och han har fått vara lös i stallet och han sprang ut i hagen och hälsade på hästarna som e vana vid hundar(sån tur e)

hur gjorde ni med era hundar fick de springa in i hagen eller förbjuder ni det? hur gör ni när ni hämtar hästen i hagen och hunde e lös? får den hänga med?

sen så har jag ridit en gång och en annan person gick med hunden i koppel brevid.

sen har jag gått med hästen i grimmskaft och hunden lös brevid.

hur tycker ni att jag ska gå vidare? när kommer jag våga hoppa upp och rida och ha hunden lös brevid? är det för maffig att börja med redan nu?
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Jag har som regel, inga hundar i hagen, men det är ganska enkelt då vi även har en minishettis så vi har nedersta tråden väldigt långt ner, så hundarna kommer inte in utan att få sig en stöt!

Mina stora hund håller jag ff på och tränar (från marken) innan jag törs ta med henne, det kommer sällan bilar och har aldrig sett några andra hundar i skogen jag brukar rida men jag vill ha full koll OM det skulle komma nåt/någon.

Så jag tycker du ska ha en bra grundlydnad innan du sitter upp, du kanske redan fått det tipset (har inte läst alla)!
 
Sv: Hund med vid ridning?!

Glömde... om hundarna är med när jag hämtar i hagen, Ja ibland men dom är ganska hästrädda och håller sig en bra bit ifrån!
Det är är rätt skönt.
 
Sv: Hund med vid ridning?!

okej idag testade jag att rida med honom...och det gick toppen bra, han lydde väldigt bra och jag behövde bara ropa på han så kom han och satte sig vid hästen helt otroligt lydig och lättlärd.
fick säga te han några gånger "akta" när han sprang framför hästen men det lärde han sej snabbt att inte göra.
och det gick skitbra över förväntan.
kunde tölta och trava och galoppera han höll sig på jättebra avstånd och va inte ivägen eller sprang framför.
när jag sen hoppade av för att spänna sadelgjorden mitt på turen så stannade han vid mig och väntade tills jag va klar
duktig vovve.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 635
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp