Sv: Hund med vid ridning?!
Min 4 åriga Parson Russell-hane gillar att komma med ut på ridturer, då han gillar när det går undan
Jag började häst-träna honom hos hans kullsyster som bor på en liten hästgård, det gick ganska lätt att lära honom vad som gällde i och utanför stallet när hon var med, och både hunden och jag kunde ta stöd av henne.
Började förstås med promenader med båda hundar samt häst med, gick vidare till att någon annan red och jag gick med, tills jag själv satt upp. Sen plockades syrran bort och till slut red jag ut själv med honom. Jag ville bygga upp hans självförtoende sakta men säkert, så jag skulle slippa gapa och skrika med honom, då hade han knappast tyckt att det var kul att följa med. På det här viset lärde han sig vad som förväntades av honom / hur man inte ska göra.
Vet inte om det är pga träningen eller om det fanns naturligt i honom, men när jag sitter upp på hästen så har han järnkoll på mig, och gör inga avstickare i skogen som han kan göra om jag bara går ensam med honom.
Numera kan jag ta kort galopp och hunden galopperar vid vänstra sidan ett par meter ifrån.
Men olyckor får man nog räkna med ibland, om man inte har tillräckligt bra lydnad på hunden eller om man rider en nervös häst eller en som inte är så hundvan. Det krävdes ett par bakutsparkar åt min hund också innan han lärde sig att inte gå precis bakom hästen, eller bita efter hästsvansen som rör sig så skojigt
Därför är det nog smart att inte stanna för långa stunder med för små hundar i stallet åt gången, ta bort den när det går som bäst så blir erfarenheten positiv. Unga hundar har ju också ganska långsam reaktionsförmåga, vilket kan bli ledsamt om någon häst tappar humöret på dem.
Eftersom min hund är av jakthundsras vill han ibland också jaga hästar lite när de travar eller galopperar, men aldrig den jag sitter på.