Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Sv: Höstmammorna 2009 #2- Fortsättningen!

Just ja hade ju en fundering till:

C äter jättebra med vanlig mat nu och dricker vatten. Inga problem alls, tål allt verkar det som hehe.
Ammas mellan måltiderna och på kvällen/natten. Men mkt mindre än tidigare (på dagtid).
Nu senaste dagarna har hon nästan efter varje amning spytt litegrann! Spydde massor som mindre men inte gjort på flera månader. Varför börjat med det igen nu?
Kan det vara att hon får i sig maten snabbare vid amning än vid matbordet, att hon helt enkelt suger i sig för mkt?
Hon spyr alltså inte upp allt, men en del...

Molly har också haft en såndär period på nätterna.
Tror det händer ganska mycket uppe i skallen på dem i den här åldern, så det är nog ganska normalt.
Bara att härda ut!

Just ja hade ju en fundering till:

C äter jättebra med vanlig mat nu och dricker vatten. Inga problem alls, tål allt verkar det som hehe.
Ammas mellan måltiderna och på kvällen/natten. Men mkt mindre än tidigare (på dagtid).
Nu senaste dagarna har hon nästan efter varje amning spytt litegrann! Spydde massor som mindre men inte gjort på flera månader. Varför börjat med det igen nu?
Kan det vara att hon får i sig maten snabbare vid amning än vid matbordet, att hon helt enkelt suger i sig för mkt?
Hon spyr alltså inte upp allt, men en del...

Jag tror på din teori, hon kanske är lite för glupsk helt enkelt :p.
Det blir faktiskt likadant för oss när jag ammar Molly dagtid. Jag tror att hon får i sig tillräckligt på dagen, så den där skvätten mjölk hon får i sig när hon ammas blir överflödig.
Vi ammar bara på kvällen och tidiga mornar nu och jag tycker det är så bekvämt att inte behöva slänga fram tutten i tid och otid, men samtidigt ha kvar det där morgon/kvälls-myset och slippa kliva upp ur sängen för att blanda välling :laugh:.

Jo det låter ju logiskt... hon kan äta en massa vanlig mat men vill ändå ha tutte en stund efter, tror inte det är för hungern då faktiskt :D En tanke var att hon var törstig, fast hon får vatten till maten. Så ska testa att ge henne mer vatten.
Har inget emot amma, men måste börja fundera på att sluta snart, eftersom jag börjar jobba i september. Och eftersom jag då ej kan amma dagtid vissa dagar, och inte vid sänggående vissa dagar så ska jag nog sluta helt faktiskt...
Just för att hon äter vanlig mat så himla bra.

Ej fått i henne välling dock, vilket jag tänkte är ett perfekt kvällsmål. Men tror det beror på att hon inte fattar nappflaska. Ska testa i mugg, då hon dricker vatten ur mugg.

Molly har också haft en såndär period på nätterna.
Tror det händer ganska mycket uppe i skallen på dem i den här åldern, så det är nog ganska normalt.
Bara att härda ut!

Det är det vi kämpar med just nu :D och det är som ett mantra i huvudet när man ligger där klarvaken men trött på natten: det går ööööver snart! ;)

Varför skulle du sluta amma helt? Du behöver förstås inte svara, jag är bara så hiskeligt nyfiken! :) Jag tycker att det är nu som amningen blir som bäst. När man kan amma när man/barnet har lust, som mys och tröst, perfekt om barnet är sjuk och inte vill äta, alltid ett extra mellanmål redo, osv i all oändlighet. :D

Kändes som enklast.. kan ju inte amma dagtid de dagar jag jobbar, och så kommer jag jobba en del sena kvällar, då kan jag inte amma kväll eller tidig natt..

Jag förstår fortfarande inte, menar inte att vara påstridig. :o
Men det kanske bara är så att alla inte tycker det är lika bekvämt som jag gör. :)

Jag tror det är fler tänder på G här också, jag gör inget annat än att byta bajsblöjor och M bara gråter och gnisslar de tänder hon har .
Det enda som tröstar är att amma så jag lär ju boosta upp mjölkproduktionen så jag inte får på mig midsommarklänningen heller, suuuck!

Trodde jag skulle få byta en till skitblöja nu, det luktade misstänksamt. Men det visade sig vara sambon som ätit ost :D

Hehe ingen fara :D

Alltså om jag bara ammar ibland, då blir det kanske 2-3 dagar i veckan, antar att brösten sinar då ;) eller?

jag förstår hur du menar, det är skitsmidigt att ha titsen till hand när det är dags för mellis, (och för de 5 matningarna/natt:p) Det är så jäkla mysigt, jag njuter ännu mer nu när man vet att det börjar närma sig slutet.

Voltis varför inte helt enkelt amma när du är hemma och kan? Det måste väl bli mer än 2-3 ggr/vecka?

Här bajsas det värre än.. ja jag vet inte vad... en häst med rännskita:crazy: Hon har varit grymt röd i rumpan stackarn, blöjbytena har inte varit skoj:cry:

Idag har hon knappt vela äta alls. Antar att det är värmen.
Till frulle åtr hon knappt ½ portion gröt, mot vanliga minst 1 ½. mellis ratade hon. Middag åt hon ett par skedar. Vid 16 fick jag i henne en ½ banan efter en massa trugande. Nu till kvällen åt hon 1 våffla + resten av bananen så det var ju lite iallafall. Vatten har hon druckit hela dagen så vätska har hon fått i sig.

Jaaa om det funkar så visst skulle jag kunna göra det :laugh: tänkte mest att det blir lite när som. Ibland morgon, ibland kväll, ibland heldag.
Det är ju eg inte det viktigaste, utan att få henne att somna utan amning på kvällen, annars kan jag ju inte jobba :D

Om hon dock inte slutar ha mig som napp på nätterna snart så ryker iaf nattamningen först :devil:;)

Ja jag hade aldrig orkat gå upp 20 i 6 idag när hon ville ha sin första frukost, t ex. :D

Voltis: Jag har varierat amning hur mycket som helst utan att sina, mina bröst ställer om sig snabbt från 1 gång per dag till helamning vid sjukdom. Men det är klart att alla inte funkar på samma sätt, endel har lättare för att sina, men det vet man ju inte innan man provar.
Förstår att nattsnuttande tröttar ut, been there done that ;) men det är väldigt bra för produktionen, bättre än dagamning.
Sen skulle jag gå hemifrån och låta pappan natta utan amning själv. Det är ju så det kommer vara när du är på jobbet, så behöver du inte ta någon fasjt i onödan. Och inte heller känna dig stressad med det. :) Båda mina barn somnar (har somnat) lätt med pappan utan amning, men föreslår jag dylikt så skrattar de mig rakt upp i ansiktet. ;)

Då kanske jag kan passa på att fråga här. Till hösten går jag tillbaka till skolan och min make blir föräldraledig. Vår dotter är då 6 månader, men jag vill fortsätta att amma. Vi har väl tänkt att hon ska få ersättning/välling/gröt och börja med smakportioner när jag är i skolan. Jag har oftast inte så många lektionstimmar per dag men de ligger på lite olika tider och ibland har jag heldagar. Hur lägger man upp det här så det blir bäst både för henne och för mina bröst?

Låter precis som vår första höst med storebror. :)
Han är född i januari och jag började skolan igen i augusti. Han var tyvärr ingen matglad typ och åt inte så mycket då. Puréer åt han inte alls, plockmat är hans melodi. Helst i gröt heller. Så det var en utmaning för min man. :D När jag inte var hemma så erbjöds han mat precis som när jag var hemma, men vi hade lite mer safty-grejer hemma, t ex avokado som var en stor favorit. Efter så fick han välling i pipmugg (flaskvägrare) för att fylla upp.
När jag var hemma så ammade jag fritt, dvs när helst han ville, precis som vanligt. Jag gick ibland förmiddagar, ibland eftermiddagar och ibland heldagar. Första heldagarna var brösten sprängfyllda när jag skulle hem, men det funkade ändå bra. Jag har aldrig behövt pumpa ur, men min produktion är inte känslig för sånt, har alltid för mycket snarare än för lite. :D

kl

Hur hade ni alla det på midsommar?

Vi var hos syster m familj, och massa andra folk. Vi var ca 20 vuxna och 10 barn, fullt ös medvetslös.
Sill, grill och tårta, lek, sprit och öl!
Jag hade min första riktiga kväll jag kunde får festa, men det blev ju lugnt såklart.
Moa hade skitkul med de andra barnen, kröp omkring på gräsmattan, satt i käkade sand och kastade sand på en 11-mån pojk som var där med:p

Hon somnade som vanligt vid 22 och sov i vagnen till 01 så då åkte vi hem.
Imorse var hon trött och ville inte kliva upp förrän 9!
Eftersom hennes pappa hade barnjour inatt åt hon bara 2 gånger däremellan, såklart;)

Jag fick sovmorgon till 11, eftersom jag fyller år idag:banana:

Jättebra midsommar här!
Vi åkte ut till vårt gamla landställe (farmor och farfars, som min faster tog över vid deras bortgång), och hade det skönt. Åkte på torsdagen och åkte hem i går sent på kvällen.
Chelsea trivdes superbra och sov bättre på natten än hon gjort på lääänge!
Sen midsommarafton hade vi det lugnt och skönt och var ute hela dagen, åkte hem för sambon fick allergiproblem pga fasters katter, men stannade till sent och Chelsea fick ingen riktigt sömn, så på hemvägen var hon jättetrött och ledsen. Men sen sov hon som en stock hemma och vaknade bara två gånger på hela natten för att snutta lite :banana:

Tog massa fina foton, ska kolla igenom alla flera hundra när jag orkar hehe.
Var så mysigt då jag spenderat så mkt tid där ute som liten, nu fick jag visa allt för Chelsea! :love:

Hörrni stockholmare, ngn bra skärgårdsö att tipsa om, för en dagstripp? Fin natur men även gärna ngt fik/restaurang. passande båtavstånd för en liten bebbe också hehe.
Mina föräldrar ville bjuda med oss på en lite dagstur men ville att jag skulle bestämma vart :D

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
33 34 35
Svar
681
· Visningar
45 944
Senast: Human
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 922
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama