Jag tittar inte så mycket på maxvikten men det beror på att de stolar jag är intresserad av har 25 kg som max. Stolarna som har 18 kg som max har i regel isofixfäste och vi har inte isofix i vår bil så de är inte aktuella.
Jag tittar främst på de stolar som är plustestade eftersom jag tycker det är en bra indikator. Maxi Cosi Mobi är ett undantag som jag tagit med eftersom den verkar bra ändå. Vändbar stol är ointressant, har hellre ett riktigt bra skydd för bakåtvänt åkande och byter till bältesstol sedan. Jag hade velat kika på Axkid Minikid också men har inte sett den i fysisk butik. Och Britax Hi-way går bort eftersom vi egentligen inte har någon platsbrist (v70, bara ett barn och inga djur) och därför inte ser någon mening med att snåla in på komfort för att få en liten stol.
@Miks, vi provmonterade Besafe izi plus i vår bil och bygeln sitter så hårt mot stolsryggen att det inte kändes som att den var i vägen alls. Men priset, 4000 kr, känns lite trist. Har hittat Maxi Cosi Mobi i utgående färg för 2000 kr. Samtidigt har jag ångrat att jag lät plånboken styra valet av babyskydd...