Höstföräldrar 2014 del 2.

Här har vi haft den första förkylningen, eller om det möjligtvis var en släng av pollenallergi? :confused: Försökte läsa på om allergi hos spädisar men hittar bara att det är väldigt ovanligt. I vilket fall hade vi en bebis med rinnande näsa och ögon (men inga andra symptom) hela gårdagen. Idag verkar hon helt frisk.

@hvala här e det också förkylt med rinnande ögon o näsa samt nysningar!
Man tycker så synd om de små liven..

Får köra med snorsugen ett par gånger per natt, då blir lillan så nöjd att hon skrattar! Skönt o kunna andas :up::heart

Pga förkylningen sover vi som skit här hemma de senaste nätterna, urk. Hoppas det går över snart!

A är förkyld, som vanligt. Här är det mer wow om hon inte är sjuk...

Var inne på barn idag för kurvorna, vägd och kollad, och återbesök om 3 månader så får vi se hur det utvecklar sig. Stora tjejen har iaf lagt på sig 200 g på en vecka. Vid 6 månaders ålder. Inte konstigt hon sticker iväg på diagrammen.

Har ni andra köpt bilbarnstol ännu?

Vi var och kikade idag men kunde inte alls bestämma oss. Valet står mellan Besafe Izi Plus, Maxi Cosi Mobi och Britax Max-way. Vi har en V70 -05. Jag gillade Besafen mest men frågan är om den är värd priset. Vi kan få två Maxi Cosi för samma peng. Britaxen tog, ganska oväntat, större plats än Besafen men vi misstänker lite att hon som monterade den kanske gjorde det med flit, för hon lobbade hårt för Besafen redan från start. Med Besafen i upprätt läge i baksätet gick det att sitta helt okej i sätet framför. Med Britaxen blev det väldigt trångt.

Vi var och kikade idag men kunde inte alls bestämma oss. Valet står mellan Besafe Izi Plus, Maxi Cosi Mobi och Britax Max-way. Vi har en V70 -05. Jag gillade Besafen mest men frågan är om den är värd priset. Vi kan få två Maxi Cosi för samma peng. Britaxen tog, ganska oväntat, större plats än Besafen men vi misstänker lite att hon som monterade den kanske gjorde det med flit, för hon lobbade hårt för Besafen redan från start. Med Besafen i upprätt läge i baksätet gick det att sitta helt okej i sätet framför. Med Britaxen blev det väldigt trångt.

Inte än, hoppas kunna vänta med det till slutet av sommaren när en del internetaffärer har rea :p Men jag har kollat runt lite och är väldigt inne på BeSafe izi Kid x1 i-size. Vi har BeSafe izi Go nu som babyskydd och kunde inte varit nöjdare. Priset på 4999:- avskräcker dock något :arghh: men jag får se med lite rabatter och så..

Inte än, hoppas kunna vänta med det till slutet av sommaren när en del internetaffärer har rea :p Men jag har kollat runt lite och är väldigt inne på BeSafe izi Kid x1 i-size. Vi har BeSafe izi Go nu som babyskydd och kunde inte varit nöjdare. Priset på 4999:- avskräcker dock något :arghh: men jag får se med lite rabatter och så..
Finns den för bälte eller är det isofix? För isofix-stolar är ju bara godkända upp till 18 kg och ni har ju en stor kille, så den blir ju snabbt urvuxen. Jag vill ha en stol för upp till 25 kg trots att H inte är så stor. Då kan vi ha den många år.

Finns den för bälte eller är det isofix? För isofix-stolar är ju bara godkända upp till 18 kg och ni har ju en stor kille, så den blir ju snabbt urvuxen. Jag vill ha en stol för upp till 25 kg trots att H inte är så stor. Då kan vi ha den många år.
Den är upp till 18kg men vi har tankar på en två (har lagt in en beställning på februari 2017 :angel:) så isf var planen att tvåan skulle få överta Isofixstolen. Men jag är inte säker. Det är bara BeSafes x1 som har klarat de nyaste extra stränga säkerhetstesterna men det kan ha ändrats till slutet av sommaren eftersom dessa tester är helt nya. Så vi får se lite. Det hänger dels på det och dels på priset.

Vi har varit jättenöjda med maxi cosi mobi till sonen.

Jag är skeptisk mot besafe izi plus på grund av bygeln som sitter framför fötterna på barnet. Den gör så att det blir mindre plats för benen och som jag har upplevt det så är det benutrymmet som är det som känns trångast (är det ens ett ord :confused:) för barnet. Även om det inte ska vara avgörande för att byta är det jobbigt att få plats med fötterna med tex vinterstövlar.

För er del tror jag inte ni behöver tänka på viktgränsen för H. Stora N är 5,5 år och väger 20kg och är störst av alla sina kompisar. Han är ju dessutom kille så han ska ju vara aningens större.

Mvh Miks

@Emor Visst är det hopplöst med barn nr 2 :banghead:
Nu innan den här förkylningen så har vi varit friska i 2 veckor...
Men förhoppningsvis slipper hon bli lika sjuk när hon börjar på dagis!:up:

Tror inte heller ni behöver tänka på maxvikten. E väger 19 nu och han har fyllt fyra och är en ganska rejäl kille.
Vi ska ta en britax highway till Alice. Har en i sambons bil som jag tänkte flytta, bara sonens nya kommer, så jag kan flytta hans befintliga (britax multitec) till sambons. Multitecen har faktiskt varit toppen. Både som bakåt och framåtvänd.

Vi bytte till maxway vid 3 månader. Båda tjejerna har en var, som sitter bredvid varandra i bilen. Mycket nöjda med den :)

Jag tittar inte så mycket på maxvikten men det beror på att de stolar jag är intresserad av har 25 kg som max. Stolarna som har 18 kg som max har i regel isofixfäste och vi har inte isofix i vår bil så de är inte aktuella.

Jag tittar främst på de stolar som är plustestade eftersom jag tycker det är en bra indikator. Maxi Cosi Mobi är ett undantag som jag tagit med eftersom den verkar bra ändå. Vändbar stol är ointressant, har hellre ett riktigt bra skydd för bakåtvänt åkande och byter till bältesstol sedan. Jag hade velat kika på Axkid Minikid också men har inte sett den i fysisk butik. Och Britax Hi-way går bort eftersom vi egentligen inte har någon platsbrist (v70, bara ett barn och inga djur) och därför inte ser någon mening med att snåla in på komfort för att få en liten stol.

@Miks, vi provmonterade Besafe izi plus i vår bil och bygeln sitter så hårt mot stolsryggen att det inte kändes som att den var i vägen alls. Men priset, 4000 kr, känns lite trist. Har hittat Maxi Cosi Mobi i utgående färg för 2000 kr. Samtidigt har jag ångrat att jag lät plånboken styra valet av babyskydd...

Jag tittar inte så mycket på maxvikten men det beror på att de stolar jag är intresserad av har 25 kg som max. Stolarna som har 18 kg som max har i regel isofixfäste och vi har inte isofix i vår bil så de är inte aktuella.

Jag tittar främst på de stolar som är plustestade eftersom jag tycker det är en bra indikator. Maxi Cosi Mobi är ett undantag som jag tagit med eftersom den verkar bra ändå. Vändbar stol är ointressant, har hellre ett riktigt bra skydd för bakåtvänt åkande och byter till bältesstol sedan. Jag hade velat kika på Axkid Minikid också men har inte sett den i fysisk butik. Och Britax Hi-way går bort eftersom vi egentligen inte har någon platsbrist (v70, bara ett barn och inga djur) och därför inte ser någon mening med att snåla in på komfort för att få en liten stol.

@Miks, vi provmonterade Besafe izi plus i vår bil och bygeln sitter så hårt mot stolsryggen att det inte kändes som att den var i vägen alls. Men priset, 4000 kr, känns lite trist. Har hittat Maxi Cosi Mobi i utgående färg för 2000 kr. Samtidigt har jag ångrat att jag lät plånboken styra valet av babyskydd...
Vad valde du för babyskydd?

Ja sitter den så känns det ju ok! De bilar jag har sett den i och som jag har hört andra är att den suttit typ en dm från ryggstödet och därmed tagit benutrymme som annars skulle funnits utan bygeln.

Går besafen att ändra lutning på ryggen under färd? Det har varit ovärderligt för oss som haft en tröttmössa som sovit i bilen!

Slår man ut kostnaden på 4 år så är 4000 inte jättemycket pengar. Slår ni dessutom ut kostnaden på alla de timmar ni spenderar i bilen (ni som dessutom åker långt) så är det en liten kostnad för att hålla det käraste man har så säker det bara går. Sen att det sliter i semesterkassan precis nu är en trist grej...

Mvh Miks

@Miks, då har de monterat sina stolar konstigt för hela poängen med utformningen är så vitt jag förstår att bygeln ska vara pressad mot ryggstödet. Du kan ändra lutningen under färd på samma sätt som i Mobin. Sen har den (bättre) nackstöd, löstagbar insats för små barn, magnetupphängning för selen mm. Och är plustestad. Det lutar mer och mer åt att vi köper den :)

Vi har en Maxi cosi mobil och är jättenöjda med den. Å andra sidan var vi inte direkt något att jämföra med. Vi har också en V70 och med mobin i baksätet kan vi inte skjuta passagerarsätet riktigt så långt bak som vi skulle vilja, men det funkar att sitta där.
Jämfört med t ex Britax highway kan man inte använda mobin så länge om man har ett långt barn. Vi räknar med att få skaffa en ny bakåtvänd stol om ett par år, men eftersom vi vill ha en man kan ändra lutningen på nu får det vara värt det.

@hvala jag kollade lite mer på skillnaden plusen vs x1 i-size nu och de ska tydligen vara lika långa i ryggen så det är vikten som skiljer. Om Bastian växer ur stolen så blir det nog snarare på längden än på vikten och då spelar det liksom ingen roll. Det blir nog x1 för oss men vi har ju ett par månader till på oss att fundera. Vi har inte plockat bort det andra ilägget i babyskyddet än. ;)

@Miks, då har de monterat sina stolar konstigt för hela poängen med utformningen är så vitt jag förstår att bygeln ska vara pressad mot ryggstödet. Du kan ändra lutningen under färd på samma sätt som i Mobin. Sen har den (bättre) nackstöd, löstagbar insats för små barn, magnetupphängning för selen mm. Och är plustestad. Det lutar mer och mer åt att vi köper den :)
Dessutom måste väl H tjocka på sej lite om hon ska kunna sitta i en mobi, den är väl fortfarande från 9kg. Besafen är väl från 0kg?

Nackstöd till mobin går att köpa till för ett par 100. Vi behövde aldrig det. Sonen satt så bra ändå.

Mvh Miks

Visst en stol bara för bakvänt åkande kanske är något bättre, men den var bäst i test för bakåtvänt åkande för fyra år sen och vår kille var rätt rejäl så han satt super i den. Dessutom gav den bra med benutrymme! Förstår att ni som ska köpa nya kollar lite extra, själv återanvänder jag de jag redan har;)

Idag har BVC varit hemma hos oss för 8 mån kontroll. Hon vägde 9,2. Längd gick inte att ta eftersom det var hembesök.
Förutom att hon kryper runt som en tok har hon de senaste tre dagarna börjat försöka ställa sig uppO_o. Nu går det minsann inte lämna henne utan tillsyn alls (dvs gå in i annat rum). Är så rätt hon ska skada sina framtänder om hon slår sig. Är de lite äldre innan de börjar med detta här så har de ju samlat på sig lite mer vett för vad de klarar.

Blöjbyterna börjar bli grymt tråkiga, för hon har väl inte tid att ligga 10s på rygg hinner så man hinner knäppa:meh:. Visst att vi klarar bajs på toa, men om vi ska fånga allt kiss är det ju ett evigt springande... Så vill inte ha henne helt blöjlös. Suck, men det ger väl sig snart.

Hon har börjat bonda lite bättre med sin pappa nu. Jag har hoppat in och jobbat lite pga personalbrist och det har gått super.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård