Höstföräldrar 2014 del 2.

Vi har BeSafe till både storasyster och lillasyster och kommer att ha deras bilstol sen också. De är ju som sagt de som klarat de nya krocktesterna bäst, de är rejäla och bra (bygeln är inte alls ivägen utan den ihop med stödpinnen och bältena gör att stolen sitter som en smäck i bilen). De är inte jätteroliga att flytta från bil till bil eftersom det är tre moment att få till, men som sagt, sen sitter den där den sitter.

Här ska jag just till att kolla på ny vagn. Vi har en emmaljunga dubbel viking nu, men dels börjar storasyster bli för tung för sittdelen (15 kilo maxvikt) och dels börjar hon vilja gå mer själv så det lutar åt en enkelvagn och ev en paraplyvagn eller liknande att ha med om det skulle behövas samt en ståplatta (ev en med sittpall). Hon blir ju tre år i höst och då känns det som att det bör funka. Hur har ni andra med syskon gjort?
Det enda "hindret" blir egentligen om/ när jag ska gå längre promenader med båda barnen och storasyster blir trött eller om/ när man går i butiker och densamma tröttnar... Jag funderar på om man kanske kan lösa det med en bärsele/ sjal att ev slänga upp lillan i i så fall så att stora kan sussa lite.. Ja, hur har ni gjort helt enkelt? Samtidigt så går jag ju inte i affärer ensam sådär jätteofta direkt.

Här har vi enkelvagn. Storasyster får gå, hon slutade sova dagtid vid 1,5 år så det behöver jag inte tänka på. Skulle storasyster vilja åka kan lillan bäras. Hoppas att storasyster lär sig att cykla/ta springcykeln på promenader nu i sommar.

Jag har faktiskt lagt ut vår dubbelviking till salu nu. Om jag skulle behålla den måste jag ha två sittdelar och det känns som om jag förlorar väl mycket pengar på det hela då. Inte för att det går någe vidare med försäljningen ändå... men men... Funderade med på om jag skulle ta lillan i sjalen istället om den store vill åka. Han har visserligen fyllt fyra, men om jag skulle gå ut på promenad efter tio på fm så somnar han ändå;). Han har inte ork/lust att gå några längre sträckor. Han tycker inte det är så roligt att ut och gå, men åker gärna vagn. Har idag klickat hem en sjal från ochas o2-släpp så funderade på om jag ev kan tandembära, eller om det blir toktungt.

Ja, vi behöver ju också köpa till en sittdel till om den ska behållas och så sugen är jag inte på det. Speciellt inte som storan börjar bli tung för den ändå. Jag har dock turen att en bekant är intresserad av våran så jag hoppas på en smidig affär.. Hon är ju inte heller den som går på längre promenader dock, men jag funderar på om man kanske ska sälja sjalen och köpa en ergonomisk bärsele istället. Jag har en äldre modell babybjörn hemma nu, men den bär man inte gärna tyngre bebisar i, iallafall inte långt. Selen kan man ju alltid bara ha under vagnen o slänga på sig i värsta fall :p
Vad har ni för enkelvagnar? Jag vill inte ha någon stadsvariant med små "kundvagnshjul" på, utan vill ha ordentliga hjul. Gärna svängbara, men inget krav. Relativt smidig att fälla ihop (vi har inte med den jätteofta i bilen, men man vill ju inte stå och fundera på hur det var man gjorde var gång den ska med ;)). Både jag o maken är rätt långa och det är egentligen där det svåra verkar vara; att hitta en vagn med bra höjd på handtaget och som man inte sparkar in tårna in tårna i hela tiden..
Tips någon? :angel:

sta150509.jpg

Står själv! Inte långt kvar tills vi måste springa efter när hon vandrar iväg... 8 månader på onsdag.

sta150509.jpg

Står själv! Inte långt kvar tills vi måste springa efter när hon vandrar iväg... 8 månader på onsdag.
Jisses! Nu har ni snart att göra! Hoppas hon inte gör sig illa så mycket. De är ju rätt våghalsiga när de är så där små och börjar gå!

Sjukt söt!

Mvh Miks

Ja, vi behöver ju också köpa till en sittdel till om den ska behållas och så sugen är jag inte på det. Speciellt inte som storan börjar bli tung för den ändå. Jag har dock turen att en bekant är intresserad av våran så jag hoppas på en smidig affär.. Hon är ju inte heller den som går på längre promenader dock, men jag funderar på om man kanske ska sälja sjalen och köpa en ergonomisk bärsele istället. Jag har en äldre modell babybjörn hemma nu, men den bär man inte gärna tyngre bebisar i, iallafall inte långt. Selen kan man ju alltid bara ha under vagnen o slänga på sig i värsta fall :p
Vad har ni för enkelvagnar? Jag vill inte ha någon stadsvariant med små "kundvagnshjul" på, utan vill ha ordentliga hjul. Gärna svängbara, men inget krav. Relativt smidig att fälla ihop (vi har inte med den jätteofta i bilen, men man vill ju inte stå och fundera på hur det var man gjorde var gång den ska med ;)). Både jag o maken är rätt långa och det är egentligen där det svåra verkar vara; att hitta en vagn med bra höjd på handtaget och som man inte sparkar in tårna in tårna i hela tiden..
Tips någon? :angel:
Vi har en babyjogger city elite som vi är helnöjda med. Är över 180cm bägge två och har inte ens handtaget på översta läget. :) Klarar 35kg i sittdelen, stor sufflett med uv50 skydd, stora hjul varav framhjulet kan ändras till fast eller svängbart. Enkel att fälla ihop och tar liten plats.

@Madick Jösses! Ja nu far hon snart runt då. A som blir 8 månader imorgon har idag ställt sig upp mot möbel själv. Sen övade hon på det hela dagen...
@heartstring Vi har utöver dubbelvikingen en äldre citycross som funkar bra i skogen. Den är ju dock döjobbig om man måste svänga mycket tex i stan eftersom det är fyra fasta hjul. Sen har vi en babyjogger city elite. Den är helt underbar att köra, gott om plats för barnet, ställbart handtag, superlätt och smidig att fälla ihop (man drar i ett handtag). Enda felet är att den är bara framåtvänd.
Jag funderade på en liten viking, eller en superviking. Men vi får väl se.
Om jag skulle kolla på sele hade jag nog tittat på tula eller wompat. De verkar himla trevliga

@heartstring, vi har en Kronan Duo S och jag tycker nog att den passar in på beskrivningen. Dock har den knäledshandtag istället för teleskop och jag vet inte hur den är att köra för riktigt långa personer. Min pappa är i alla fall 1,85 och har inga problem och jag som är 1,70 har handtaget på lägsta nivån. Vagnen är inte superkompakt om man bara fäller ihop den som den är, men med några ingrepp (ex ta loss sittdelen) ska den gå att få väldigt kompakt. Sittdelen är vändbar. Hjulen är stora smala och luftfyllda. Vi har haft den sen start och jag är jättenöjd :)
1954_fb554ad08d-1704_c58b62285b-original-medium.jpg

Alltså, vi har en så himla rolig bebis just nu :D Hon är nog på väg ur ett språng för det händer grejer på löpande band. På två dagar har hon börjat klappa händerna, sagt pa-pa och ma-ma (fast knappast avsiktligt, hon testar olika ljud) och tagit sina första krypsteg!

Igår påbörjades Operation Barnsäkring här hemma. Det känns som ett projekt som kommer fortgå ett bra tag för vi kommer hela tiden på mer saker som behöver göras. Någon som vet ett bra och inte allt för fult sätt att säkra skjutluckor i ett string-skåp?

sta150509.jpg

Men så söt! Och vad duktig! Snart är det full rulle, som sagt, hihi!

Vi har en babyjogger city elite som vi är helnöjda med. Är över 180cm bägge två och har inte ens handtaget på översta läget. :) Klarar 35kg i sittdelen, stor sufflett med uv50 skydd, stora hjul varav framhjulet kan ändras till fast eller svängbart. Enkel att fälla ihop och tar liten plats.
@heartstring Vi har utöver dubbelvikingen en äldre citycross som funkar bra i skogen. Den är ju dock döjobbig om man måste svänga mycket tex i stan eftersom det är fyra fasta hjul. Sen har vi en babyjogger city elite. Den är helt underbar att köra, gott om plats för barnet, ställbart handtag, superlätt och smidig att fälla ihop (man drar i ett handtag). Enda felet är att den är bara framåtvänd.
Jag funderade på en liten viking, eller en superviking. Men vi får väl se.
Om jag skulle kolla på sele hade jag nog tittat på tula eller wompat. De verkar himla trevliga

Åh, babyjoggern lät ju jättebra när @TeamLundVer beskrev den, men jag vill ju ha en som går att ha emot sig när de är små. Attans!
Vi har ju dubbelviking nu och planen var lite att köpa ett enkelchassi bara först och ev en sitt till den så att man kunde ha både syskonvagnen och den kvar, men maxvikten är ju så låg att storasyster snart inte kan åka i den ändå och då är det ju ingen ide.. Eftersom mina är små klumpar så känns det bättre med en som klarar av lite mer vikt såhär i efterhand :P
Jag ska kolla upp de selarna, tack för tipset @orion_x !

@heartstring, vi har en Kronan Duo S och jag tycker nog att den passar in på beskrivningen. Dock har den knäledshandtag istället för teleskop och jag vet inte hur den är att köra för riktigt långa personer. Min pappa är i alla fall 1,85 och har inga problem och jag som är 1,70 har handtaget på lägsta nivån. Vagnen är inte superkompakt om man bara fäller ihop den som den är, men med några ingrepp (ex ta loss sittdelen) ska den gå att få väldigt kompakt. Sittdelen är vändbar. Hjulen är stora smala och luftfyllda. Vi har haft den sen start och jag är jättenöjd :)
1954_fb554ad08d-1704_c58b62285b-original-medium.jpg
Den såg ju trevlig ut med! Jag läste nånstans att kronans vagnar skulle vara tunga och klumpiga, upplever du att den där är det? Den ser ju inte så ut. Vagnen vi hade till storasyster och dubbelvagnen vi har nu har båda haft knäledshandtag så det gör mig inget. Jag gillar hjulen (jag antar att de är låsbara?) och att sittdelen är vändbar. Den ser rätt rejäl ut ändå jämfört med en del andra som ser så... tomma ut på något sätt.

@heartstring, den är rätt så tung men inte klumpig. Den vänder på stället. Och de stora hjulen gör att den rullar lätt även fast den väger en del (ca 14 kg med sittdel). Jag har inte haft någon annan vagn att jämföra med så jag upplever den inte som tung heller. Jag tar med lätthet vagnens dubbla vikt i marklyft. Jag gillar att den funkar bra både på knöliga skogsstigar och på t-banan eller i trånga butiker.

Men så söt! Och vad duktig! Snart är det full rulle, som sagt, hihi!

Åh, babyjoggern lät ju jättebra när @TeamLundVer beskrev den, men jag vill ju ha en som går att ha emot sig när de är små. Attans!
Vi har ju dubbelviking nu och planen var lite att köpa ett enkelchassi bara först och ev en sitt till den så att man kunde ha både syskonvagnen och den kvar, men maxvikten är ju så låg att storasyster snart inte kan åka i den ändå och då är det ju ingen ide.. Eftersom mina är små klumpar så känns det bättre med en som klarar av lite mer vikt såhär i efterhand :P
Jag ska kolla upp de selarna, tack för tipset @orion_x !

Den såg ju trevlig ut med! Jag läste nånstans att kronans vagnar skulle vara tunga och klumpiga, upplever du att den där är det? Den ser ju inte så ut. Vagnen vi hade till storasyster och dubbelvagnen vi har nu har båda haft knäledshandtag så det gör mig inget. Jag gillar hjulen (jag antar att de är låsbara?) och att sittdelen är vändbar. Den ser rätt rejäl ut ändå jämfört med en del andra som ser så... tomma ut på något sätt.
Babyjogger har en syskonvagn också (på längden) som heter city select. Min kompis har den och hon är helnöjd. Den är enkel att fälla ihop och hon använder den mest son enkelvagn nu när stora börjar närma sig 3. Som enkelvagn får den ta 20kg. Inte lika mycket som eliten men kanske helt ok ändå? Där kan du ha den mot dig och suffletten är väldigt stor där med. Två svängbara hjul fram. Inte riktigt lika stora som på eliten men ändå i en bra storlek. Den verkar vara väldigt populär för jag brukar se hur många sådana somhelst när jag är ute och går.

När jag kollat vagnar som är vända mot mig (mitt första krav, aldrig så liten bortvänd) så har jag tittat på babyjoggers versa, superviking/supernitro, kronan duo s, och en stokke som jag inte minns namnet på.

Babyjogger versa är ergonomisk, vilket jag inte tycker om. Duo S känns ranglig, Supernitro lite onödigt stor. Stokken känns bäst, men den är så ful så jag har avvaktat ett tag till... Mitt chassi håller på att rasa ihop, så jag funderar på att bara köpa ett chassi så att jag kan återanvända sittdelen jag har. Men det löser sig.

Imorgon ska lillan åka tåg, spännande värre. Vi ska på begravning, så det blir nattåg ner då hon just nu inte vill åka bil och jag orkar inte tjafsa, det är jobbigt nog som det är. Blir spännande att se hur det hela går, med logistisk med hyrbil och bilbarnstolar och annat där framme.

Ang maxviken på dubbelvikingen, vår kille väger 19,5 kg och det var inga problem enl babyproffsen där jag köpte den. Den skulle tåla mer än 15 kg sa de.

Alltså... Vilket ös det har varit här hemma senaste veckorna! Jag har bara varit inne här och läst ibland (bukesurfar annars minst 2-3 Tim/dag :o) projekt söka skola+byta lägenhet+börja träna+ha namngivningsfest va kanske en lite väl ambitiös lista kan jag känna nu i efterhand :cautious:

Edith blev 6 månader den 5:e maj och firar det med att gå igenom den jävligaste delen av 5:e utvecklingssprånget :cool:
Jag har funderat på att lämna ungen till grannen ibland.. När hon inte gnäller eller vrålar så gråter hon! Hon har liksom aldrig gråtit förut mer än när hon gjort sig illa eller blivit skrämd :crazy:
Hon somnar bara i sjalen, vagnen är seriöst dammig och jag funderar på att sälja eländet (som tar upp halva min hall) för den används bara till att köra mat/väskor i :D

Utvecklingsmässigt är jag rätt golvad om man säger så..
Hon har "ålat" (dragit sig fram) med en väldig fart sen hon va ca 5 månader. Nu har det riktiga krypandet börjat komma. Hon sätter sig upp själv, rak i ryggen och ser väldigt pillimarisk ut :love:
Hon tecknar "toalett" och "törstig" såklart inte klockrena tecken men tydliga nog för att jag ska förstå iaf!

Just nu väntar jag bara på skatteåterbäringen för då ska det shoppas sjalar :love:
Ska byta lägenhet och flyttar till 3 trappor utan hiss och med barnvagnsförvaring i källaren=jag kommer bara sjala :love:

Nu vart det värsta dagboksanteckningen, har inte hunnit läsa ikapp allt så hoppas på att hinna göra det imorgon så jag vet hur det går för alla och vad era bebisar pysslar med om dagarna :D

Dåligt liv i tråden hörrni :rage:
Har ni ett liv utanför Buke eller? :D

Här har det kommit ytterligare en färdighet. Förra helgen var det ju intensivt med klappa händerna, krypa och säga mamma/pappa. Nu har hon börjat resa sig upp med stöd också. Det är himla vingligt när hon står men ändå försöker hon att släppa först ena handen och sen andra. Vi överväger hjälminköp.

Nya bilbarnstolen, Besafe Izi Plus, invigdes igår med en 20-milatur. Vi är mycket nöjda än så länge. H sov 3/4 av resan.

Här kommer illbattingen börja krypa när som helst! Hon har tagit enstaka kryp steg.
Och idag ställde hon sig upp mot en låda :banghead: Jag önskar att hon kunde vänta lite till med att resa sig emot saker, tills hon får lite mer koll på sin kropp :meh:

Nu har Iris 4 tänder, 7 månader gammal. Två till är på g, tack och lov att hon inte bits O_o

@hvala liv utanför buke?!? :confused:
Det har jag inget, men senaste veckornas schema har varit fullspäckat och egentiden på kvällen har ägnats åt att jaga en sjal:angel:

Igår fick jag tag i en av de tre sjalarna jag drömmer om på nätterna, och till min stora lycka gick säljaren med på avbetalning så nu måste jag bara vänta på föräldrapenningen som kommer den 26:e?!? Så betalar jag den sista delen och så skickas min nya kärlek :love:

Angående Edith så vet jag inte ens vart hon är.. Här hemma har jag nämligen en sjövild bebis( så sjövild att jag inte ens vågar ta med henne för att fika på stan :o)
Borta är min filosofiskt lagda lilla gose Kno!
Hon ställde sig mot mig idag när jag satt på golvet och senare under kvällsbadet upptäckte jag att en tand i underkäken har spruckit igenom :nailbiting:
Det är så intressant att alla bebisar är så olika, två av bebisarna i min mammagrupp (7 bebisar födda mellan 5/11-6/12) har inte ens börjat rulla runt.
Helt ärligt är jag rätt avundsjuk, kan bli lite illa till mods när folk lägger nån typ av värdering i att Edith är så tidig, att hon skulle va bättre eller sämre än andras ungar. Var sak har ju sin tid och jag hade faktiskt hellre haft en bebis som va lite sen. Det går ändå så fort att man inte hinner med, så varför så bråttom lixom :cautious:

Detta är ju rätt ot men finns det nån blomsterintreserad person här? Jag ska flytta och kommer då få balkong :bump:
Mitt grubbel just nu är då vad man ska ha för blommor, helst nått som är riktigt tåligt och kräver minimalt med skötsel. Gärna att dom håller i flera år, ja och så ska dom va vackra och billiga såklart :D
Balkongen har bara lite sol under förmiddagarna så blommorna får gärna inte va allt för exotiska.
Några tips?

@hvala liv utanför buke?!? :confused:
Det har jag inget, men senaste veckornas schema har varit fullspäckat och egentiden på kvällen har ägnats åt att jaga en sjal:angel:

Igår fick jag tag i en av de tre sjalarna jag drömmer om på nätterna, och till min stora lycka gick säljaren med på avbetalning så nu måste jag bara vänta på föräldrapenningen som kommer den 26:e?!? Så betalar jag den sista delen och så skickas min nya kärlek :love:

Angående Edith så vet jag inte ens vart hon är.. Här hemma har jag nämligen en sjövild bebis( så sjövild att jag inte ens vågar ta med henne för att fika på stan :o)
Borta är min filosofiskt lagda lilla gose Kno!
Hon ställde sig mot mig idag när jag satt på golvet och senare under kvällsbadet upptäckte jag att en tand i underkäken har spruckit igenom :nailbiting:
Det är så intressant att alla bebisar är så olika, två av bebisarna i min mammagrupp (7 bebisar födda mellan 5/11-6/12) har inte ens börjat rulla runt.
Helt ärligt är jag rätt avundsjuk, kan bli lite illa till mods när folk lägger nån typ av värdering i att Edith är så tidig, att hon skulle va bättre eller sämre än andras ungar. Var sak har ju sin tid och jag hade faktiskt hellre haft en bebis som va lite sen. Det går ändå så fort att man inte hinner med, så varför så bråttom lixom :cautious:

Detta är ju rätt ot men finns det nån blomsterintreserad person här? Jag ska flytta och kommer då få balkong :bump:
Mitt grubbel just nu är då vad man ska ha för blommor, helst nått som är riktigt tåligt och kräver minimalt med skötsel. Gärna att dom håller i flera år, ja och så ska dom va vackra och billiga såklart :D
Balkongen har bara lite sol under förmiddagarna så blommorna får gärna inte va allt för exotiska.
Några tips?
Vad är det för sjal?

Här har fröken gått sina första steg minsann! Två steg blev det och så nöjd! Gåvagnen används fram och tillbaka och jag MÅSTE titta när hon går förbi (när pappa går med henne). Hon stannar och väntar tills jag tittar sen flinar hon och går vidare. Pluttmaja, så himla gulligt!

Nu räcker inte Babydent längre, inte ens Alvedon hjälpte i natt. Dumma tänder, kom nångång! Jag får inte sova för hon ska tutta hela natten och bökar och vänder sig och är orolig stackars liten. Imorse kunde jag knappt gå nerför trappan för jag var så slut! Undrar hur bra bilförare man är då egentligen...

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård