Höstföräldrar 2014 del 2.

@Cocos jag tror de flesta föräldrar har råkat ut för det där. Min första ramlade ner från soffan. Tänkte inte på att han kunde snurra... Men gick bra som tur var. Man känner sig urusel så fort de slår sig

Nu behöver jag lite input från er andra.

Bastian har i ett par dagars tid vrålskrikit på kvällen/natten när han sover. Det har ofta räckt med att stryka honom på kinden och prata lugnande med honom men nu ikväll så gick det inte. Fick sitta med honom i famnen i nästan en kvart innan han lugnade ner sig. :( Hela tiden var han panikslagen i sömnen. Det gick inte heller att väcka honom. Jag tror att han lugnade sig för att jag till slut lyckades få honom i en ngt grundare sömn så att han kunde höra och känna att jag var där.

Det gör riktigt ont i mammahjärtat att se honom så och jag mottar alla idéer om vad det kan vara och om vi kan hjälpa honom på något annat sätt.

Vi har också sådana kvällar ibland. Panikskrik, som verkligen sliter ut mamma hjärtat. Vet inte om det är en fas, jag kan se ett litet samband med om det varit dagar med mycket stimulans och liv och rörelse. I söndags var en sådan dag, vi var på lekland med storebror och V vaknade och fick vara uppe en stund. Dock sov han bra i går kväll när vi varit på Öppna förskolan med storebror och han även där var vaken och uppe en stund. Så jag vet inte är ju som liknande miljöer.

Usch, här har vi en liten kille som hostar ngt förfärligt just nu. Man bara hör hur det rosslar och han (eller vi för den delen) får knappt ngn sömn. :(

Tänderna lyser med sin frånvaro men jag tycker mig ana två i underkäken, fast det har jag tyckt någon månad nu.

Jag har sagt i typ 2 månader nu att "nu kommer snart tänderna!" för så länge har jag sett två vita streck i underkäken och hon har stundtals varit lite kinkig. Och det var ju inte jättekul när jag först såg dem och trodde att min 4-månaders (knappt) skulle få tänder, men de har fortfarande inte kommit upp! De bara ligger där under ytan och kliar och har sig, så nu är det snarare så att jag vill att de ska komma.. Damen blir 6 månader om en vecka, så nu känns det mer ok :p

Jag har ju inte börjat med BLW än eftersom Bastian har en bit kvar till 6mån :p men om hon hellre äter på egen hand så låt henne göra det. Det är trots allt dit hon ska i slutänden ändå. Det finns en del BLW grupper på facebook bla en som nästan bara innehåller recept. Jag rekommenderar dock INTE den som heter BLW Baby Lead Weaning för de är lite väl maniska i den gruppen :cautious:

Vilken grupp är det med alla recept?
Här hemma har jag en liten som inte alls är förtjust i mat! :o Storasyster började smått med smaksensationer vid 3,5 månad - hon ville smaka allt och var så himla på och nyfiken! Den här däremot.. Jag har försökt med gröt och div pureer till, men nja, det är ingen hit. Sen igår provade jag att ge sötpotatis/ majs och kors i taket! Då åt hon glatt! Eller ja, det blir typ en matsked eller två kanske, men det var iallafall lite gott!
Jag undrar om plockmat kanske kan vara godare för damen, men vet verkligen inte alls vad som kan ges osv utan kan behöva lite tips :)

Knapp
Mollie är inte direkt mammig, men klängig! Villa vara nära hela tiden, men det spelar ingen större roll vem hon är hos. Hon sover inte alls mycket om dagarna nu längre dessutom utan ska vara med hela tiden känns det som. Då tänker jag också att hon ska vara trött och sova på kvällen, men inte. Förut somnade hon när jag nattade storasyster, men nu vill hon helst ligga PÅ mig och amma för att somna. Och somnar hon vid 19-20 så vaknar hon efter 1-2 timmar och ska äta igen och efter det blir det svårare att få henne att sova själv igen, men ibland försöker jag igen för att kanske få lite egentid/ sova som jag vill, men sen får hon sova med mig resten av natten. Trångt blir det (eftersom storasyster kommer runt tvåsnåret och vill sova hos oss med), men mysigt är det ^^

Usch, här har vi en liten kille som hostar ngt förfärligt just nu. Man bara hör hur det rosslar och han (eller vi för den delen) får knappt ngn sömn. :(

Usch! :( Har ni provat "löktricket" som de pratar om på FB? Det verkar som att det hjälper, faktiskt! Fast jag har inte provat själv, men några FB-kompisar har provat med gott resultat.
(Det är väl bara en hackad lök som man häller kokande vatten över och ställer vid huvudänden av sängen)

Jag har sagt i typ 2 månader nu att "nu kommer snart tänderna!" för så länge har jag sett två vita streck i underkäken och hon har stundtals varit lite kinkig. Och det var ju inte jättekul när jag först såg dem och trodde att min 4-månaders (knappt) skulle få tänder, men de har fortfarande inte kommit upp! De bara ligger där under ytan och kliar och har sig, så nu är det snarare så att jag vill att de ska komma.. Damen blir 6 månader om en vecka, så nu känns det mer ok :p

Vilken grupp är det med alla recept?
Här hemma har jag en liten som inte alls är förtjust i mat! :o Storasyster började smått med smaksensationer vid 3,5 månad - hon ville smaka allt och var så himla på och nyfiken! Den här däremot.. Jag har försökt med gröt och div pureer till, men nja, det är ingen hit. Sen igår provade jag att ge sötpotatis/ majs och kors i taket! Då åt hon glatt! Eller ja, det blir typ en matsked eller två kanske, men det var iallafall lite gott!
Jag undrar om plockmat kanske kan vara godare för damen, men vet verkligen inte alls vad som kan ges osv utan kan behöva lite tips :)

Knapp
Mollie är inte direkt mammig, men klängig! Villa vara nära hela tiden, men det spelar ingen större roll vem hon är hos. Hon sover inte alls mycket om dagarna nu längre dessutom utan ska vara med hela tiden känns det som. Då tänker jag också att hon ska vara trött och sova på kvällen, men inte. Förut somnade hon när jag nattade storasyster, men nu vill hon helst ligga PÅ mig och amma för att somna. Och somnar hon vid 19-20 så vaknar hon efter 1-2 timmar och ska äta igen och efter det blir det svårare att få henne att sova själv igen, men ibland försöker jag igen för att kanske få lite egentid/ sova som jag vill, men sen får hon sova med mig resten av natten. Trångt blir det (eftersom storasyster kommer runt tvåsnåret och vill sova hos oss med), men mysigt är det ^^
BLW Baby Lead weaning - recept heter receptgruppen och den bra BLW sidan heter BLW plockmat på svenska. :)

Usch! :( Har ni provat "löktricket" som de pratar om på FB? Det verkar som att det hjälper, faktiskt! Fast jag har inte provat själv, men några FB-kompisar har provat med gott resultat.
(Det är väl bara en hackad lök som man häller kokande vatten över och ställer vid huvudänden av sängen)
Nej det har vi inte provat. Får se om det här håller i sig för då börjar vi nog testa. Tack för tipset :)

Här var vi på bvc, och ska till barn för utredning då A fortsätter att lägga på sig för mycket... Nåväl, pigg och glad är hon iaf, gullungen :)

Hon vägde in på 11,130 igår. Var väl 70 lång tror jag. Så hon är ju inte bara tung, utan lång också men ja. Dom ville kolla upp hormoner och liknande, och jag tänker att det skadar ju inte.
Nää det är ju klart at det aldrig skadar :)

Hur gammal är hon?
Bastian ska till BVC nästa vecka och det ska bli superspännande att se för jag tror att han har tagit ett kliv framåt i längden samtidigt som jag tror att han proportionellt sett har blivit smalare.

BLW Baby Lead weaning - recept heter receptgruppen och den bra BLW sidan heter BLW plockmat på svenska. :)

Tack! Mollie har precis börjat visa visst intresse av att äta, nu har det liksom blivit gott och hon äter med aptit (även om det bara handlar om en eller ett par matskedar per portion.. Men jag satt och åt kokt majs häromdagen och det gillade hon minsann! Hela majskorn, hon åt iaf 5 stycken bara sådär! Grabbade tag i min hand och skulle ha mer :o:D Lite spännande när det låg några majskorn och, eh, ja.. Låg i blöjan ihop med amningsbajset :angel::D

På onsdag är det dags för BVC och läkarkontroll igen, det är alltid lika kul o se hur de växer!
Igår var vi hos barnens mormor nästan hela dagen och då var det utelek för hela slanten. Och M fick allt lite färg i ansiktet, såg jag imorse.Den enda gången hon inte satt helt i skugga var när hon gungade, gungan hänger i ett träd och ni vet ju hur träd skuggar, sådär spräckligt med skugga och solsken. Jag lät henne bara gunga en liten stund, men det räckte tydligen med det lilla för att solen skulle ta. Jag tycker att det är så svårt nu när det är lite kallt att vara utan mössa för öronen men egenligen lite soligt för att inte ha solhatt/ keps/ liknande..

@Emor Jag som trodde att jag hade grädde i tuttarna, men min lilltjej väger ju "bara" runt 9 kilo nu :p Det låter ju ändå bra att hon har längden också, så att det inte bara är mycket vikt, men det kan ju vara skönt att kolla upp ifall att.

Här har vi en gosse som blev 5 månader i lördags! Jag kan bara konstatera att tiden går betydligt fortare nu än när man var gravid ;)
11174821_10153372815318953_2528299453703887027_n.jpg

11182240_10153372815278953_6803394014896972112_n.jpg

Jag har sorgligt nog insett att MAMs nappar från 6mån inte verkar finnas i samma neutrala "osynliga" färger som de Bastian har nu. :( Jag vill som på dessa bilder ha en napp som inte dominerar hela ansiktet menmen

Förresten, kom precis hem från BVC och här har det hänt saker minsann.

Bastian har ökat 3cm i längd och minskat :o 10gr i vikt sedan sist. Jag hade en tanke om att han proportionellt sett blivit smalare då blöjorna återigen knäpps omlott nu utan att vi gått upp en storlek men jag trodde inte att han hade gått ner i vikt. O_o

Nya mått är 67cm och 7840gr

Här har vi en gosse som blev 5 månader i lördags! Jag kan bara konstatera att tiden går betydligt fortare nu än när man var gravid ;)
11174821_10153372815318953_2528299453703887027_n.jpg

11182240_10153372815278953_6803394014896972112_n.jpg

Jag har sorgligt nog insett att MAMs nappar från 6mån inte verkar finnas i samma neutrala "osynliga" färger som de Bastian har nu. :( Jag vill som på dessa bilder ha en napp som inte dominerar hela ansiktet menmen
Ta ut nappen vid fotograferingen?

Ta ut nappen vid fotograferingen?

Men det löser bara fotograferingstillfället. Jag vill inte att man ska se honom i första hand annars också och inte först en stor lysande napp. Hade önskat att dessa neutralare nappar fanns även från 6mån men nej då ska det vara självlysande saker :cautious: Dessutom verkar det svårt att få tag på nappar som är neutrala i sina färger överlag. Antingen ska det vara rosa eller blått av någon anledning. :meh:

Men det löser bara fotograferingstillfället. Jag vill inte att man ska se honom i första hand annars också och inte först en stor lysande napp. Hade önskat att dessa neutralare nappar fanns även från 6mån men nej då ska det vara självlysande saker :cautious: Dessutom verkar det svårt att få tag på nappar som är neutrala i sina färger överlag. Antingen ska det vara rosa eller blått av någon anledning. :meh:
Aha, då förstår jag.

@TeamLundVer Jag beställde nappar på MAMs hemsida när sonen började på dagis. Då kunde man välja färg och jag valde att beställa med sonens namn på alla nappar. Namnet blev graverat så det gick inte att skapa bort. Tror det kostade ett par hundralappar för 6 nappar och frakt. Tog typ en månad att få dom men helt klart värt det! Då man man dem som man vill ha de och med den sugdelen som de är vana vid!

MAM Inividuals heter de! Finns fortfarande!

Mvh Miks

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 267
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård