Hur gör ni andra med era bebisar på morgonen? Tar ni upp dem direkt de vaknar eller får de vänta tills de börjar gnälla? Vad är de på för humör när de vaknar?
Vi har hittills tagit upp H ganska direkt hon vaknar. H har sovit i samma rum som oss och vi turas om att gå upp med henne. Den andre får ligga kvar och sova vidare. H brukar vara glad när hon vaknar, prutta med munnen och kraxa. Hon är inte så värst hungrig då utan väntar gärna 30-60 min med frukost.
Förra natten sov H för första gången i eget rum. Jag tänkte att jag skulle höra henne när hon vaknade och vakna av det, men vaknade istället av makens väckarklocka en timme efter normal bebis-väckning. Då upptäckte jag att vi råkat stänga dörren till Hs rum Hon låg vaken i sängen men var inte missnöjd på något sätt. Det syntes inga tecken på att hon skulle ha varit ledsen. Men jag fick ändå lite skuldkänslor. Nog hade hon väl försökt göra sig hörd om hon inte varit okej med det? Hon är inte den mest högröstade bebisen men hon kan gnälla rätt bra annars när något inte passar henne.
Min lilla sover hos oss på morgonen och vaknar i princip alltid som en solstråle och ler mot en. Hon sover bara i sin korg på kvällen och jag brukar ta henne till mig när hon vaknar för första "nattmackan", men jag brukar vänta tills hon börjar låta missnöjd för att se så hon inte somnar om på egen hand först.
Men jag funderar på hur jag ska göra sen.. Storasyster kommer snart få en ny säng och då tar lillan över spjälsängen, men ska den stå kvar i barnens sovrum eller in i vårt sovrum? Jag har egentligen alltid tyckt att barnen ska sova i närheten av mig första året, så de känner sig trygga med att veta att mamma och pappa är i närheten, men nu har jag börjat fundera över om inte båda tjejerna kanske ändå sover bättre om de sover tillsammans i sitt rum? Sen att jag skulle sova dåligt av det är ju en annan femma... Nu vaknar vi ju alltid med två barn i sängen då storasyster alltid vaknar på natten och kommer till oss och med henne gjorde vi likadant - hon somnade hos oss, jag la henne i korgen och sen kom hon till oss igen vid första nattmålet. (Det är smidigare att ha dem intill när nästa mål kommer och man bara kan slänga fram tutten och sova vidare, tänker jag..
Jag tror nog att H hade gjort sig hörd om hon varit missnöjd, så jag tror inte att det är någon fara
Åh jösses, jag ser framför mig när din lilla attackerar pappan! Skrattar så jag tjuter och storasyster kommer för att kolla läget och börjar skratta lika hjärtligt hon!STORA ögon och upp i sittande. Spanar om pappa är där och sen attacktjut och fullt krigsläge mot pappas ansikte, eller så smyger hon heeelt osynlig mot mitt nattygsbord för att sno vad hon kan komma åt.