Höstföräldrar 2014 del 2.

Hur gör ni andra med era bebisar på morgonen? Tar ni upp dem direkt de vaknar eller får de vänta tills de börjar gnälla? Vad är de på för humör när de vaknar?

Vi har hittills tagit upp H ganska direkt hon vaknar. H har sovit i samma rum som oss och vi turas om att gå upp med henne. Den andre får ligga kvar och sova vidare. H brukar vara glad när hon vaknar, prutta med munnen och kraxa. Hon är inte så värst hungrig då utan väntar gärna 30-60 min med frukost.

Förra natten sov H för första gången i eget rum. Jag tänkte att jag skulle höra henne när hon vaknade och vakna av det, men vaknade istället av makens väckarklocka en timme efter normal bebis-väckning. Då upptäckte jag att vi råkat stänga dörren till Hs rum :o Hon låg vaken i sängen men var inte missnöjd på något sätt. Det syntes inga tecken på att hon skulle ha varit ledsen. Men jag fick ändå lite skuldkänslor. Nog hade hon väl försökt göra sig hörd om hon inte varit okej med det? Hon är inte den mest högröstade bebisen men hon kan gnälla rätt bra annars när något inte passar henne.

Min lilla sover hos oss på morgonen och vaknar i princip alltid som en solstråle och ler mot en. Hon sover bara i sin korg på kvällen och jag brukar ta henne till mig när hon vaknar för första "nattmackan", men jag brukar vänta tills hon börjar låta missnöjd för att se så hon inte somnar om på egen hand först.
Men jag funderar på hur jag ska göra sen.. Storasyster kommer snart få en ny säng och då tar lillan över spjälsängen, men ska den stå kvar i barnens sovrum eller in i vårt sovrum? Jag har egentligen alltid tyckt att barnen ska sova i närheten av mig första året, så de känner sig trygga med att veta att mamma och pappa är i närheten, men nu har jag börjat fundera över om inte båda tjejerna kanske ändå sover bättre om de sover tillsammans i sitt rum? Sen att jag skulle sova dåligt av det är ju en annan femma... :o Nu vaknar vi ju alltid med två barn i sängen då storasyster alltid vaknar på natten och kommer till oss och med henne gjorde vi likadant - hon somnade hos oss, jag la henne i korgen och sen kom hon till oss igen vid första nattmålet. (Det är smidigare att ha dem intill när nästa mål kommer och man bara kan slänga fram tutten och sova vidare, tänker jag..
Jag tror nog att H hade gjort sig hörd om hon varit missnöjd, så jag tror inte att det är någon fara :)

STORA ögon och upp i sittande. Spanar om pappa är där och sen attacktjut och fullt krigsläge mot pappas ansikte, eller så smyger hon heeelt osynlig mot mitt nattygsbord för att sno vad hon kan komma åt.
Åh jösses, jag ser framför mig när din lilla attackerar pappan! Skrattar så jag tjuter och storasyster kommer för att kolla läget och börjar skratta lika hjärtligt hon! :rofl::rofl:

I morse talade hon om klart och tydligt när hon ville upp :)

Bvc idag. H har gått upp 60 g på 3 veckor! Jag trodde faktiskt att hon hade gått ner för jag ser på hennes kropp att hon smalnat av. Nu är hon 68 cm lång och väger 6840 g, vid 6,5 mån ålder. Om man ska se det positiva i det så är hon lätt att bära och lyfta när hon är så liten, och hon växer inte ur sina kläder så snabbt heller :)

@Tora hon har alltid fått äta när hon vaknat, dvs varje timme. Problemet är bara att "perioden" aldrig går över. Den har mer eller mindre med vissa undantag hållt på i 5 månader.

Idag var vi på BVC-träff med mammagruppen och jag irriterade nog vår BVC-sköterska lite idag:angel:. Vi hade genomgång av infektioner och jag hade lite synpunkter på informationen, det verkade inte riktigt vara populärt. Bla att löss blir resistenta mot lusmedlen så man måste byta sort emellanåt. Jag försökte då lite försiktigt säga att dagens lusmedel dödar lössen mekaniskt, och därför kan de inte bli resistenta. Sen sa hon att man ska undvika kryddor i maten till bebisarna. Jag menade på det att man visst kan krydda maten men man ska undvika salt. Det var inte heller poppis. Var mer, men orkar inte skriva allt..

Jag plockar upp A så fort hon vaknar på morgonen. Hon brukar säga till direkt. Dessutom går vi alltid till toa och kissar direkt på morgonen då hon ofta är torr på morgonen när hon vaknar.

Igår och i förrgår fick vi höra lillans riktiga skratt för första gången, underbart! Hon e en riktigt glad tjej som ler o e glad för det allra mesta men just skratt har suttit långt in.

Nu hissade jag upp henne i luften o oj va roligt det var! :)

Idag märkte jag att jag kunde släppa taget korta stunder när hon satt själv. Gärna när hon försöker smaka på sina egna fötter men det tycker hon e tråkigt rätt fort för hon orkar inte sätta sig upp själv igen sen. Men det kommer nog inte dröja länge innan hon sitter helt på egen hand nu! Ingen brådska dock, hon blir 5 mån på måndag :)

Nu behöver jag lite input från er andra.

Bastian har i ett par dagars tid vrålskrikit på kvällen/natten när han sover. Det har ofta räckt med att stryka honom på kinden och prata lugnande med honom men nu ikväll så gick det inte. Fick sitta med honom i famnen i nästan en kvart innan han lugnade ner sig. :( Hela tiden var han panikslagen i sömnen. Det gick inte heller att väcka honom. Jag tror att han lugnade sig för att jag till slut lyckades få honom i en ngt grundare sömn så att han kunde höra och känna att jag var där.

Det gör riktigt ont i mammahjärtat att se honom så och jag mottar alla idéer om vad det kan vara och om vi kan hjälpa honom på något annat sätt.

@TeamLundVer, har det blivit bättre? Vi hade en fas för en dryg månad sedan då det gräts i sömnen i drygt en vecka. De andra i min mammagrupp vittnade om samma sak ungefär samtidigt.

Här har vi en jääätteledsen bebis med en kind(!)tand som håller på och sågar sig genom tandköttet. Det finns ju nån salva som ska lindra vid tandsprickning, funkar den? Hon var inte alls så här kinkig när de första tänderna kom.

@TeamLundVer, har det blivit bättre? Vi hade en fas för en dryg månad sedan då det gräts i sömnen i drygt en vecka. De andra i min mammagrupp vittnade om samma sak ungefär samtidigt.

Här har vi en jääätteledsen bebis med en kind(!)tand som håller på och sågar sig genom tandköttet. Det finns ju nån salva som ska lindra vid tandsprickning, funkar den? Hon var inte alls så här kinkig när de första tänderna kom.
Babydent, funkar superbra här hos oss.

Vi har också klarat av tredagarsfebern nu. Fick feber i onsdags som höll i sig i tre dagar och igår såg hon ut som en prickig korv:p. Lyckades till slut hitta iaf en iprensupp jag kunde dela när febern gick upp till 40 grader. Sonen var ju och är aldrig sjuk, så trots yrket så finns det väldigt lite barnmediciner i huset.
Imorgon ska jag gå in och jobba 4 timmar på kvällen. Blir spännande. Dels skönt att komma lite hemifrån själv och få använda hjärnan, sen nyttigt för sambon att ha båda barnen.

Är det fler än vi som har en tokmammig bebis nu? H har definitivt insett nu att jag kan gå ifrån henne och illskriker om hon ser mig gå, eller om hon är med någon och inte märker att jag går förrän jag är borta. Inte ens pappa duger, hon skriker hysteriskt då också, och så har det aldrig varit förut. Och hon vill ogärna sova, för tänk om jag skulle försvinna från henne då! Vi är bjudna på barnfri fest på lördag men jag inser att jag inte kommer kunna gå. Överlag är det ett sjujäkla humör nu. Och det toppar vi med tandsprickning :meh: :turd:

Även här har vi en mammig bebis, även om pappa duger rätt bra. Någon utöver det är bara att glömma.

Nej inte än :( Nu har han börjat även under dagtid den stackaren. Jag håller tummarna för att det bara är en fas.

Är det fler än vi som har en tokmammig bebis nu? H har definitivt insett nu att jag kan gå ifrån henne och illskriker om hon ser mig gå, eller om hon är med någon och inte märker att jag går förrän jag är borta. Inte ens pappa duger, hon skriker hysteriskt då också, och så har det aldrig varit förut. Och hon vill ogärna sova, för tänk om jag skulle försvinna från henne då! Vi är bjudna på barnfri fest på lördag men jag inser att jag inte kommer kunna gå. Överlag är det ett sjujäkla humör nu. Och det toppar vi med tandsprickning :meh: :turd:
Japp, men det har gått över. Höll i sig i 3 veckor kanske.

Hur går det för er med era små mirakel? :love:

Iris hade planat ut sin viktkurva väldigt mycket när jag var på bvc för två veckor sedan.
Jag har börjat med välling och lite mat och frukt, Iris var lite skeptisk till en början men nu älskar hon det! :banana: Hon tycker välling är det bästa dom finns. Nu ammar jag bara en gång mitt på dagen och på natten.
Det ökade matintaget har resulterat i ca 100 g vikt ökning på två veckor. Hennes go mage är tillbaka :heart
Hon har en framtand på överkäken som har börjat ta sig igenom tandköttet, men peppar peppar så håller hon gott humör ändå. Hon är bara lite mammigare.

Här kryps det runt som aldrig förr. Hon donar och fixar och kan tom roa sig en liten stund själv då och då. Jag kan då känna mig lite såhärO_o:up:. Storebror kunde ju inte vara själv två minuter på golvet. Jag är glad att jag har min sjal just nu. Inte alltid det går amma henne till sömns nu, och bara lägga sig i sängen är dömt att misslyckas för hon bara kryper runt:D, tyvärr det samma om hon vaknar till lite mer på natten:meh:.

Vissa dagar äter hon bra, andra vill hon knappt äta alls. Jag tycker det är rätt knepigt med maten för hon är ganska bestämd med vad hon vill ha och inte. Ibland kan det funka bättre att ge henne så hon får pilla i sig själv. Häromdagen åt hon kokt lax, pasta, sockerärtor och squash. Smakade allt när hon fick äta själv. Däremot är det lögn att få i henne fisk om jag försöker med pure.
Var det någon här som körde BLW? Hur tycker ni att det funkar? Välling tokratar hon, annars hade det varit super till natten. Bröstmjölken mättar ingenting längre och hon är hungrig igen nästan direkt efter hon ammat

Jag försökte ändå gå på festen ikväll. Efter 90 minuter, precis när jag började tro att det nog gick ganska bra, blev jag hemringd. Kom hem till en hysteriskt gråtande liten tjej :cry: Nu verkar allt vara glömt och förlåtet och hon sover gott i sin säng :heart

Jag försökte ändå gå på festen ikväll. Efter 90 minuter, precis när jag började tro att det nog gick ganska bra, blev jag hemringd. Kom hem till en hysteriskt gråtande liten tjej :cry: Nu verkar allt vara glömt och förlåtet och hon sover gott i sin säng :heart
Åh stackars liten! Skönt att de glömmer fort iaf! Det kommer fler fester! Kanske inte just den festen i och för sig men nästa gång kanske det går bättre!

Mvh Miks

Jag kan verkligen relatera till det du skriver, @orion_x , det låter som du beskriver min tös.. Hon kryper visserligen inte men drar sig fram ytterst kvickt och målmedvetet. Sjal eller sele är överlägset bäst när hon ska sova dagtid :) jag har skjutit i min säng i ett hörn, vi samsover, så hon ligger mellan mig och väggen med ett kuddberg vid fotändan. Tur att hon tjattrar så mycket när hon vaknar och klättrar runt ;)

Maten går sådär, vad som passar varierar dag för dag och helst vill hon plocka i sig själv. Hon blir ilsk som ett bi ifall hon inte får vad hon är ute efter, ibland undrar jag innerligt vad jag håller på med när jag likt en tätting rusar runt o drar fram 10 olika alternativ medan hon sitter och bankar/vrålar. Fortfarande står amningen för minst 50% av födointaget och nattsömnen lämnar en del att önska.

Tänderna lyser med sin frånvaro men jag tycker mig ana två i underkäken, fast det har jag tyckt någon månad nu.

T är inte direkt mammig, pappa duger lika bra, men han är rätt klängig och vill inte bli lämnad ensam på golvet. Jag började jobba 1:a april, så han är hemma med pappa på dagarna. Det går faktiskt hur bra som helst, jag var lite orolig att han skulle sakna mig eller amningen på dagarna. Däremot saknar jag honom... Men det är bara fyra månader jag ska jobba, sen är jag mammaledig igen. Lite konstigt upplägg kanske, men det är så det fungerar bäst med våra jobb.

T äter en måltid puré om dagen. Han gillar mat så det brukar fungera bra. Sen får han en portion urpumpad mjölk och resten ersättning när jag är på jobbet. Jag ammar honom innan jag åker på morgonen, samt på kvällarna och nätterna. När vi äter middag brukar han få lite bitar att pilla med också, men det tycker han oftast inte är någon hit. Gurkstavar är toppengott, men det vågar jag inte ge längre eftersom han biter loss stora bitar (trots total avsaknad av tänder).

Nu är det nog dags att ta tag i den där barnsäkringen av hemmet också... T ålar runt på golvet och börjar nog krypa också snart.

Nattsömnen har blivit bättre här, ibland har vi bara ett uppvak för mat. Andra nätter kan det vara 3-4 stycken. Är han inte hungrig kan han ibland somna om själv eller lite snurrande, förr behövde han alltid vaggas till sömns i famnen. Själva nattningarna är dock fortfarande jobbiga och tar lång tid, men det blir väl förhoppningsvis bättre med tiden.

Här kryps det runt som aldrig förr. Hon donar och fixar och kan tom roa sig en liten stund själv då och då. Jag kan då känna mig lite såhärO_o:up:. Storebror kunde ju inte vara själv två minuter på golvet. Jag är glad att jag har min sjal just nu. Inte alltid det går amma henne till sömns nu, och bara lägga sig i sängen är dömt att misslyckas för hon bara kryper runt:D, tyvärr det samma om hon vaknar till lite mer på natten:meh:.

Vissa dagar äter hon bra, andra vill hon knappt äta alls. Jag tycker det är rätt knepigt med maten för hon är ganska bestämd med vad hon vill ha och inte. Ibland kan det funka bättre att ge henne så hon får pilla i sig själv. Häromdagen åt hon kokt lax, pasta, sockerärtor och squash. Smakade allt när hon fick äta själv. Däremot är det lögn att få i henne fisk om jag försöker med pure.
Var det någon här som körde BLW? Hur tycker ni att det funkar? Välling tokratar hon, annars hade det varit super till natten. Bröstmjölken mättar ingenting längre och hon är hungrig igen nästan direkt efter hon ammat

Jag har ju inte börjat med BLW än eftersom Bastian har en bit kvar till 6mån :p men om hon hellre äter på egen hand så låt henne göra det. Det är trots allt dit hon ska i slutänden ändå. Det finns en del BLW grupper på facebook bla en som nästan bara innehåller recept. Jag rekommenderar dock INTE den som heter BLW Baby Lead Weaning för de är lite väl maniska i den gruppen :cautious:

Hej hopp! Nu har jag återuppstått från skämsdöden jag varit förpassad till de senaste veckorna..
Fick nått jäkla hjärnsläpp för två lördagar sen och gick för att hämta en flaska till Edith... När hon låg på sängen!
Hon tog med sig sin "hippie filt" (tjock hemstickad sak i regnbågsfärger) i fallet ner så slog sig pga filten inte så farligt men vi åkte in till akuten iaf och efter 11 timmars väntan kunde läkaren konstatera att hon eventuellt fått en lätt hjärnskakning.
Hon va ganska lugn medans vi väntade och dagen efter och fick en liten pyttebula i huvet men repade sig fort och sen va det fullt ös igen :bump:
Jag känner mig som en stor korkskalle men det va faktiskt en liten tröst att på akuten satt vi 5 föräldrar med spädisar på rad där alla spädisar ramlat ner/blivit tappade..
Skönt att inte va ensam klant lixom :o

Kul att det börjar pratas mat för det är en höjdare enligt Edith :d
Jag började med smaksensationer när hon va 4 månader och sen har det bara flutit på. Nu äter hon 5 flaskor ersättning/dag och sen äter hon ett mål mat på kvällen, ibland gröt och ibland grönskakspure eller nått mer matigt. Däremellan smakar hon av det jag äter.
Vi kör BLW light, hon får plockmat när hon är lite halvmätt, tex så åt hon igår palsternacka och sötpotatismos med lite pasta och till "efterrätt" serverades broccoli som hon fick pilla med (läs glufsade i sig på nolltid :D)
Det är helt otroligt att se vilken teknik hon har när hon äter plock, för några veckor sen så pillade hon mest och försökte få in det i munnen och vart oftast mer arg än mätt. Nu greppar hon självsäkert och äter helt enkelt, tuggar (utan tänder iof) och sväljer :)
Favoriterna hittills är banan, broccoli, apelsin och majskrokar :D
Det enda problemet är drickat faktiskt.. Jag vill inte ge vatten i nappflaska för att hålla isär mat och "amning/mys" testade pipmugg men hon höll seriöst på att drunkna :nailbiting:
Det som funkar bäst är att hon dricker ur ett glas, men hon sätter ändå i halsen ett par ggr per måltid och jag tycker det är äckligt för hon kan ju inte klökas upp vattnet som hon gör med maten om den hamnar fel.
Annars ålar/drar hon sig fram och rymmer såfort jag vänder ryggen till :D
Hon tar sig runt i hela lägenheten och pillar och upptäcker världen, famen vill hon bara va i när hon är trött så jag sitter mest och glor på henne :o
Vad gör man lixom med en snart 6 månaders bebis? Hon har lixom inte tid med mig, hela världen ska ju upptäckas :love:

Nu skrev jag en bibel... Som vanligt :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 267
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka