Höstföräldrar 2014 del 2.

@Cocos, så är det i vår mammagrupp också. Väldigt stor spridning. Så himla roligt att se hur de redan nu har sina egna egenheter allihop. H har alltid varit väldigt energisk men hon är ganska lugn nu när hon kryper. Det är som att hon inte vet vart hon ska och därför kryper hon inte iväg. Det ska bli kul att släppa ihop våra tjejer på fredag :heart
Angående blommor så tror jag på pelargoner om du vill ha lättskött och flerårigt. Räcker det att de står en månad så är penseer bra. Jag är dock inget blomproffs. Jag är mer för nyttoväxter på balkongen. Basilika, mynta och persilja vill jag ha.

Vad är det för sjal?

Här har fröken gått sina första steg minsann! Två steg blev det och så nöjd! Gåvagnen används fram och tillbaka och jag MÅSTE titta när hon går förbi (när pappa går med henne). Hon stannar och väntar tills jag tittar sen flinar hon och går vidare. Pluttmaja, så himla gulligt!

Nu räcker inte Babydent längre, inte ens Alvedon hjälpte i natt. Dumma tänder, kom nångång! Jag får inte sova för hon ska tutta hela natten och bökar och vänder sig och är orolig stackars liten. Imorse kunde jag knappt gå nerför trappan för jag var så slut! Undrar hur bra bilförare man är då egentligen...

En solnce.. Lägger upp bild när jag fått hem den :D

Men jösses vilken rejäl tjej du verkar ha!
Det är så gulligt när bebisarna vill visa upp sina färdigheter :p

Jag bävar för fler tänder, känns som vi kommit lindrigt undan med den första..
Fanns ju en tråd här i forumet för ett tag sen med massa bra tips mot tandsprickningsont!

@Cocos, så är det i vår mammagrupp också. Väldigt stor spridning. Så himla roligt att se hur de redan nu har sina egna egenheter allihop. H har alltid varit väldigt energisk men hon är ganska lugn nu när hon kryper. Det är som att hon inte vet vart hon ska och därför kryper hon inte iväg. Det ska bli kul att släppa ihop våra tjejer på fredag :heart
Angående blommor så tror jag på pelargoner om du vill ha lättskött och flerårigt. Räcker det att de står en månad så är penseer bra. Jag är dock inget blomproffs. Jag är mer för nyttoväxter på balkongen. Basilika, mynta och persilja vill jag ha.

Släppa ihop :rofl:
Det ska bli superskoj! Edith har ju alltid varit cool och H som du säger energisk, verkar dom att dom har bytt nu :cool:

Det blir nog pelargoner, vill inte att dom dör lätt eller "på rutin" :(
Nästa år kommer jag odla potatis, tomater, morötter och örter men hinner inte riktigt i år :cautious:
Längtar tills fredag :heart

@heartstring, den är rätt så tung men inte klumpig. Den vänder på stället. Och de stora hjulen gör att den rullar lätt även fast den väger en del (ca 14 kg med sittdel). Jag har inte haft någon annan vagn att jämföra med så jag upplever den inte som tung heller. Jag tar med lätthet vagnens dubbla vikt i marklyft. Jag gillar att den funkar bra både på knöliga skogsstigar och på t-banan eller i trånga butiker.
Huvudsaken är att den är smidig tycker jag och inte bara "astung", men det låter bra att den rullar lätt för då gör ju inte tyngden så mycket. Men jag är ju ute efter en rejäl vagn som man kan ha lite överallt, inte bara på asfalten.. ;)

Babyjogger har en syskonvagn också (på längden) som heter city select. Min kompis har den och hon är helnöjd. Den är enkel att fälla ihop och hon använder den mest son enkelvagn nu när stora börjar närma sig 3. Som enkelvagn får den ta 20kg. Inte lika mycket som eliten men kanske helt ok ändå? Där kan du ha den mot dig och suffletten är väldigt stor där med. Två svängbara hjul fram. Inte riktigt lika stora som på eliten men ändå i en bra storlek. Den verkar vara väldigt populär för jag brukar se hur många sådana somhelst när jag är ute och går.
Min stora närmar sig 3 års strecket också och går helst själv (på gott och ont, sist gick hon iaf 5 km och dagarna innan gick vi långt också och hon knatade på hela vägen) så det känns lite dumt att köpa en dubbelvagn som ändå inte kommer uppfylla sitt syfte särskilt länge, om ens alls. Sedan tycker jag att de där långa ser så dumma ut! Allt som oftast så innebär det att den ena ungen inte ser något alls mer än åt sidorna och det känns ju inte alls kul för den stackarn? De är säkert smidiga i storstäderna men jag bor ju inte i någon stad så det känns inte aktuellt för min del. Men jag tackar för tipset!!

Ang maxviken på dubbelvikingen, vår kille väger 19,5 kg och det var inga problem enl babyproffsen där jag köpte den. Den skulle tåla mer än 15 kg sa de.
Nä, det sa de på vår butik med, det är väl mer det om hur vad-det-nu-heter (total hjärnsläpp!) gäller om vagnen på något vis skulle gå sönder och tillverkarna säger att det blivit så för att man haft för stor tyngd på vagnen och man får betala ev skador själv.

Ang blommor på balkongen så tänkte jag köpa en tomatplanta att ha på min balkong! Blommor är jag dessvärre ingen hejare på alls.. Jag hade orkidéer innan vi flyttade som (hör och häpna) levde länge, blommade om och började gro skott (5 st på samma planta), men så fort vi flyttade dog de på fläcken och mina gröna fingrar verkar ha återgått till sitt normala tillstånd, dvs "ingen blomma överlever en vecka hos mig vad jag än gör". Suck! :(

Min lilla har blivit smittad av morfar och snorar och hostar, stackarn. Hon sover asdåligt på nätterna nu med, vaknar och gråter och inget hjälper. Det som lugnar henne lite är om hon får ligga på mig och amma samtidigt som jag gungar min kropp åt sidorna (som en vagga) och buffar henne i rumpan... Inte det bekvämaste för mamman med andra ord. Jag tror att det är förkylningen som gör det, annars vet jag inte alls varför hon sover så dåligt.
Häromnatten drömde jag att vi vaknade och att jag hittade anledningen - att hon hade 8 tänder på G samtidigt! Men så var det lyckligtvis inte, de enda tänder som finns är de där små vita strecken i tandköttet som funnits där i snart 3 månader...:cautious:

@heartstring den enda vändbara med högre maxvikt vad jag vet är isf bugaboo donkey. Den har 19 kg och du kan skjuta ihop den till singelvagn. Jag tyckte den var lite ranglig samt att sonen inte fick plats i sittdelen. Man ska dock kunna byta sittdelstyget till buffalons och då få mer plats i ett djupare säte, men jag vet inte alls hur det funkar

Vi får se vad det blir helt enkelt :)

Fy, min lilla snuttskrutt, idag blev det tre kaskadspyor på rad pga allt slem :( Vi träffade på en tjej i förra veckan från öppna förskolan som råkade ut för samma där (mitt ute bland en massa folk, stackarn) och det var också för att hon var slemmig och dan så det är väl nått som går antar jag. Inatt sov jag inte ens tre timmar sammanlagt då hon vaknade och var ledsen och näst intill otröstlig, ingenting hjälpte. Jag tog till och med fram en napp och provade med den i ett desperat försök att få henne glad igen, men icke. På det hade jag slutprov i en kurs idag, så det blev ett varv till affären innan där jag unnade mig en (stor) chokladkaka som jag tröck i mig på bussen in till stan och en liten flaska cola - idag var socker räddaren i nöden! Men jag tro faktiskt att provet gick bra, men satan vad trött jag är nu. Det ser ut som ett bombnedslag här hemma eftersom jag inte kunnat lägga ifrån mig snuttan en sekund förrän nu sen vi kom hem och nu måste jag få klart sista inlämningsuppgiften så är kursen klar sen!
Ujuj, jag lär nog slockna tidigt ikväll (om lillfisen sover vill säga). Jag hoppas det, ffa för hennes skull <3

Nu jinxar jag väl det här.. men två nätter nu så har fröken sovit BRA och bara snuttat litegrann, dessutom inte kissat på hela natten förrän vid 06-tiden och då är jag ändå vaken. Nu är det bara min rygg/höfter som spökar så jag inte sover ordentligt.

Hon reser sig själv och går två steg innan hon måste sätta sig. Moffar spagetti och köttfärssås med stark kryddning (samma som oss) som en tok och jordgubbar är det godaste som finns. Tur att farfar var förutseende och har planterat massor så hon ska få plocka själv i sommar :-)

Och här kryper vi äntligen! Oj, så glad hon blev över att äntligen kunna röra sig mer för egen maskin. Men helst vill hon stå. Hon är hopplös, ställer sig mot allt, och vill gå gå gå. Men än saknas det balans, gissar att hon lär gå strax innan ett som storasyster gjorde. Hittills har dom följt varandra bra utvecklingsmässigt.

Och hon är så rolig! Det bästa hin vet är att busa. Då låtsas hon ge mig en puss, men i sista sekund stoppar hon in min näsa i munnen, men aldrig så att jag blir blöt, och sen skrattar hon hysteriskt, och gör om det igen. Jag smälter varenda gång. Och sp har vi nu fått hem valpen, som blivit 12 veckor nu. Går riktigt bra, och är så skönt efter en tung tid hemma sen brorsan min dog.

NU längtar vi efter sommarväder, och kunna cykla till badstranden oxh spendera lata sommardagar där, jag ska bara skriva klart en uppsats först...

Någon har bytt ut vår bebis mot en vrålapa! :cautious: Det spelar ingen roll vad hon är på för humör, allt kommuniceras medelst illvrål. Och hon har så mycket energi i kroppen att vi måste hålla i henne på kvällen för att hon ska kunna varva ner. Än så länge kan jag fnissa åt det men jag hoppas det går över snart.

I torsdags blev hon 8 månader (min lilla bebis, vart tar tiden vägen?) och mättes då till 69,5 cm och 7365 g. Det var mindre än jag trott men ändå en skaplig ökning. Vikten den här gången och förra gången ligger på samma kurva, -1 sd. Längden är precis på normalen. Jag hoppas hon kan ligga kvar där nu, men för det krävs att vi kommer ur det här språnget så att vi får ordning på maten igen. Vi har i alla fall gått upp på blöjstorlek 4 och har börjat plocka fram kläderna i strl 74.

Någon har bytt ut vår bebis mot en vrålapa! :cautious: Det spelar ingen roll vad hon är på för humör, allt kommuniceras medelst illvrål. Och hon har så mycket energi i kroppen att vi måste hålla i henne på kvällen för att hon ska kunna varva ner. Än så länge kan jag fnissa åt det men jag hoppas det går över snart.

I torsdags blev hon 8 månader (min lilla bebis, vart tar tiden vägen?) och mättes då till 69,5 cm och 7365 g. Det var mindre än jag trott men ändå en skaplig ökning. Vikten den här gången och förra gången ligger på samma kurva, -1 sd. Längden är precis på normalen. Jag hoppas hon kan ligga kvar där nu, men för det krävs att vi kommer ur det här språnget så att vi får ordning på maten igen. Vi har i alla fall gått upp på blöjstorlek 4 och har börjat plocka fram kläderna i strl 74.
Precis så har vi det också, jäklar vilka röstresurser det finns!

@hvala Hon banar väg för blivande småsyskon! :laugh:
Iris är också en riktigt vrålapa med det är inte ett dugg jobbigt för hennes kära syster har gett oss sämre hörsel under sina skrikperioder :love::up::angel:

Här är det med svårt att natta. Hon kan liksom inte slappna av utan det bara rycker i kroppen att ta sig framåt. Så nattningar sker enklast i sjalen där hon inte kommer någonstans;). Nu har hon dock sovit otroligt dåligt några nätter, från att innan dess bara ha vaknat två-tre gånger per natt någon vecka. Nu skriker hon i sömnen och kryper runt... Precis hopplöst.
Igår blev hon dessutom lite snorig, så får se var förkylningen tar vägen. Jag har lite ont i halsen nu.
Har förresten vunnit en bärsjal. En solnce genesis moonshine. Köpte en dip för 75:- och vann:banana: Hoppas hoppas den kommer på posten imorgon. Såg den ankom till Malmö idag vid lunch från Frankrike:D

Här är det med svårt att natta. Hon kan liksom inte slappna av utan det bara rycker i kroppen att ta sig framåt. Så nattningar sker enklast i sjalen där hon inte kommer någonstans;). Nu har hon dock sovit otroligt dåligt några nätter, från att innan dess bara ha vaknat två-tre gånger per natt någon vecka. Nu skriker hon i sömnen och kryper runt... Precis hopplöst.
Igår blev hon dessutom lite snorig, så får se var förkylningen tar vägen. Jag har lite ont i halsen nu.
Har förresten vunnit en bärsjal. En solnce genesis moonshine. Köpte en dip för 75:- och vann:banana: Hoppas hoppas den kommer på posten imorgon. Såg den ankom till Malmö idag vid lunch från Frankrike:D
Wow, en Solnce för 75 kr är inte fy skam :-)

När fröken väl sover så sover hon bra men det där att somna är inte alltid det lättaste. Igår kom pappa med samtidigt som oss upp i sängen, dessutom pruttade han! Då måste ju bruden kommentera typ 5 ggr (vänder sig till pappa och säger prutt) och sen kommer hon på att vänta, pappa är här, då måste det vara morgon och lekdags... han gick iväg men det var kört, hon lekte i över en timma i sängen. Suck. Gissar att hon kommer sova mycket på dan idag för det blev inte natt förrän 23 och vi gick upp som vanligt 06.45.

Här hemma e det full rulle nu, Joline sitter rätt stadigt själv nu, 6 mån o 2 v gammal. Det vrålas för full hals om dagarna, damen har en bestämd vilja... Annars e det mest glada miner o prat :)

Sover väldigt bra just nu, somnar mellan åtta o halv tio o sover till halv åtta- åtta på morgonen, ingen nattamat längre vilket e väldigt skönt då vi sluta amma. Det gick inte längre, läkarna kunde inte lista ut vad som var fel så nu har jag gett upp...:(

Som tur e så ääälskar hon mat, så fort maten e på ingång så gapar hon stort o vevar med armarna :)

Har ni förresten tänkt på om ni känner igen era bebisar från tiden i magen?

J var ju otroligt knölig i magen, låg o vände o vred sig, stökade o bökade men aldrig några sparkar. O hicka flera ggr per dag.

Ganska lik sig på utsidan får jag lov att säga ;)

Har ni förresten tänkt på om ni känner igen era bebisar från tiden i magen?

J var ju otroligt knölig i magen, låg o vände o vred sig, stökade o bökade men aldrig några sparkar. O hicka flera ggr per dag.

Ganska lik sig på utsidan får jag lov att säga ;)
Jag känner igen henne på så sätt att hon sover hela nätterna och att hon är väldigt energisk. Men hon gjorde mig aldrig illa med sina sparkar när hon låg i magen, inga sparkar på revben eller lungor eller så, och det har hon liksom tagit igen för nu :D

Vad jobbigt att det är så stökigt på nätterna @orion_x! H kan också ha lite mardrömmar men det brukar vara inom 1-2 h efter att hon somnat. Därefter brukar det vara lugnt. Vår nya nattningsmetod är att stå upp med H liggandes i famnen och vagga mjukt tills hon somnar. Hon behöver bli hållen för annars rycker det i kroppen som du skriver. Vi sjalade fram tills H var 3 månader, sen kom vi av oss när vi inte var tvungna längre (vi associerade sjalen med jobbiga tider) och nu trivs hon inte alls i sjal.

Här har vi varit på BVC för 6-månaders kontroll. Jag gissade en halv cm fel på längden och exakt på vikten :banana: LSmajlgrodan är nu 68,5cm lång och väger 8400gr. Läkaren gjorde 8 månaders kontrollen också när hon ändå höll på för han kunde ju allt det också.. Inte konstigt att jag inte hänger med i svängarna här :(

Han kissade på toaletten idag också för första gången (bumbosits). High five på den.

Den här tjejen och hennes högerfot :heart Så här sitter hon i matstolen. Vi försöker få henne att sitta "som folk", utan större framgång. När hon åker vagn tycker hon om att låta högerfoten hänga utanför. När hon blir flaskmatad av sin pappa ligger hon och pillar honom i skägget med tårna :D
0E05D159-6554-4ED2-8BE3-ED9481A4440A.jpg

@hvala men gulle H :love: hur får hon upp foten sådär!? Stoppar hon aldrig ner den eller :angel:
Edith skulle aldrig kunna sitta så, grodmagen är ivägen :D

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 263
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024