Höstföräldrar 2014 del 2.

Ang sovtider så sover M kanske10-12 timmar/ natt men på dagarna blir det mest kortare stunder. Kanske 2 timmar totalt om jag har tur, fördelat på 3 tillfällen, ca. Hon sover max 30 min i streck på dagen och vill helst vara vaken och med oss andra.
Här har bebis fått sin andra tand (och jag har fått ömma bröstvårtor..) och hon sitter själv kortare stunder. Hon är så duktig! Vi tragglar lite med maten, men det går framåt iallafall. Just nu försöker jag att få henne att ta flaskan, det skulle underlätta att kunna ge henne lite välling för att kunna fasa ut amningen (eftersom hon biter i tuttarna gång på gång..). Nå, det löser sig väl så smpningon :)

Här har vi precis gått igenom 3-dagars febern. Verkligen rätt tillfälle att få 39,5 graders febern i den här värmen :( lille nutte :heart nu återstår bara prickarna iaf.

Annars om dagarna sitter Bastian på ett täcke på golvet och leker eller springer runt köksön i vrålåket med armarna upp i luften :love: vad det gäller krypning så kan han stå i startposition och flina men när han ska ta sig någonstans så lägger han sig platt ner och viftar med händer och fötter (tänk torrsim), funkar inte :p

Det va ju nästan 100 år sedan jag skrev i den här tråden! :o
Har varit kaos kaos kaos senaste veckorna.. Jag och Edith (hunden är hos sin extramatte så hon är ännu intet ont anandes) har flyttat :D
Bytt våran stora fina 2 rums lägenhet mot en stor etta några tunnelbanestationer bort.
Ettan har dock en sovalnov, BALKONG (som jag längtat :love:) och framförallt är den 2000kr billigare/mån :up: jag trivdes redan första gången jag klev innanför dörren. Det är liksom "våran lägenhet". Bonus mormor och morfar och några kompisar bor dessutom nära. Och så slipper jag åka tunnelbana för att handla, ligger flera matbutiker, apotek och bageri :d i närheten!
Att försöka flytta med en äventyrslysten 8 månaders är intressant om man säger så, jag packar en låda, Edith packar upp :grin:
Och framförallt så lyckas ungen gömma sig överallt i kaoset och sitter tyst när jag letar för hon vet att hon gör nått "dumt" :laugh:

Vi passade på att flytta bär det va 30 grader varmt ute och sekunden sista lådan kom upp i lägenheten började jag spy.. Magsjuka!
Edith hade kräkts dagen innan men det va efter en längre biltur så jag trodde hon blivit åksjuk eftersom hon nästan aldrig åker bil :meh:

Annars är allt frid och fröjd, Edith går runt möbler/väggar, är blöjfri större delen av dagen (om vi är hemma) kissar utanför toadörren om jag inte fattar signaler och är allmänt fantastisk :love:
Och framförallt har hon äntligen börjat jollra :banana:

Nu tycker jag vi sätter fart på tråden igen! Det är faktiskt både roligt och givande att snacka med alla här :love:

Senast ändrad:
@Cocos som jag sa till dig så tycker jag verkligen Edith utvecklats. Hon är mindre bebis och mer barn. Och hon är en jättehärlig liten bestämd dam med stark röst :D

H är lite över 9 månader nu. Hon är jätteduktig på att resa sig och gå med stöd. Hon kan t ex traska med lära gå-vagnen helt själv. Men det här med att gå längs möbler har hon inte fattat än. Hon sätter sig hellre ner och kryper dit hon ska.

Det går lite upp och ner med maten. Hon verkar ha svårt att hantera mat med bitar (äter mindre mängd och så ser vi bitarna i blöjan dagen efter - är det normalt?). Nu har vi gått tillbaka till slät puré och vi tycker att hon äter bättre av den. Äter hon bra äter hon en hel burk mat plus lite frukt. Äter hon dåligt stoppar hon vid en halv burk. Måltiderna är ett tålamodstest där man får vänta ut munbrummande och tumsugande och försöka få in skeden de korta stunder munnen är mottaglig. Ibland avbryter vi och ger flaska för att vi helt enkelt inte orkar. Hon växer som hon ska och är pigg och glad så hon verkar få det hon behöver.

Förutom att gå tycker H om att titta på hundar, barn, Babblarna och tvättmaskinen som snurrar. När hon blir glad, t ex när hon får syn på mig eller en hund, gör hon glädjetjut. Likaså när hon kommer över tv-kontrollen och kan slå på/stänga av tv:n. Hon flörtar med allt och alla. Utom andra småbarn, dem kryper hon fram till och stjäl det de har i händerna :angel:

Jag har för övrigt börjat jobba nu så min tid med H har starkt begränsats. Det känns skönt att jag får mer tid med henne i höst. Då ska vi bl a gå på barnrytmik och babysim (om jag lyckas knipa en plats).

Det går lite upp och ner med maten. Hon verkar ha svårt att hantera mat med bitar (äter mindre mängd och så ser vi bitarna i blöjan dagen efter - är det normalt?). Nu har vi gått tillbaka till slät puré och vi tycker att hon äter bättre av den. Äter hon bra äter hon en hel burk mat plus lite frukt. Äter hon dåligt stoppar hon vid en halv burk. Måltiderna är ett tålamodstest där man får vänta ut munbrummande och tumsugande och försöka få in skeden de korta stunder munnen är mottaglig. Ibland avbryter vi och ger flaska för att vi helt enkelt inte orkar. Hon växer som hon ska och är pigg och glad så hon verkar få det hon behöver.

Övergången från slät puré till den med småbitar i brukar vara jobbig för många vad jag hört.
Att det kommer ut hela bitar är ingen som helst fara. Edith äter iof enligt BLW men hon bajsar både broccolibuketter och hela majskorn :angel:
Just att det är en svår övergång mellan de olika puréformerna är en av anledningarna att jag valt BLW.
Om du är less på att "lura" i H mat så testa att introducera BLW fast då får du gå lite försiktigt fram i början eftersom hon är van att äta puré.
Bra att börja med till äldre purébebisar är broccoli (man kan ta bort större delen av skaftet så bara buketten precis håller ihop), sötpotatis, leverpastej, pastaskruvar och kålrot. Alla dom grejerna går att överkoka så de typ mosas sönder i munnen men ändå går att greppa. Har hon pincettgrepp kan du ge i plockbitar annars börja med stavar.
Jag körde en kombination av BLW och puré från ca 5 månader men nu går det inte att mata Edith alls.. :cautious:
Just ja en annan hit är mannagrynspudding (går ju att göra på havremjölk/cocosmjölk)

Här går min snart 9 månaders bebis under namnet Röjar Ralf :meh:
Iris är precis som storasyster sjövild (man glömmer fasligt fort!) Hon är inte still alls under sin vakna tid. Att gå längs saker och med saker är roligt och har varit det länge. Det nya (som ger mig stressmage) är att klättra upp på saker. Gåvagnen är fabulös att stå i och hålla i sig med en hand i handtaget, hon står gärna och dansar samtidigt :nailbiting:
Storasysters Ikea pall med två steg är också rolig att klättra upp på!

Idag har hon haft feber och varit hängig, och så tror jag det är någon tand som bökar igen. Hon har fyra uppe och tre nere nu.
Storasyster har sommarlov och kommer ha det ex antal veckor till, Iris tycker det är underbart kul att ha henne hemma hela tiden. Hennes hår är så dragvänligt:love::angel::heart:idea:

Här går min snart 9 månaders bebis under namnet Röjar Ralf :meh:
Iris är precis som storasyster sjövild (man glömmer fasligt fort!) Hon är inte still alls under sin vakna tid. Att gå längs saker och med saker är roligt och har varit det länge. Det nya (som ger mig stressmage) är att klättra upp på saker. Gåvagnen är fabulös att stå i och hålla i sig med en hand i handtaget, hon står gärna och dansar samtidigt :nailbiting:
Storasysters Ikea pall med två steg är också rolig att klättra upp på!

Idag har hon haft feber och varit hängig, och så tror jag det är någon tand som bökar igen. Hon har fyra uppe och tre nere nu.
Storasyster har sommarlov och kommer ha det ex antal veckor till, Iris tycker det är underbart kul att ha henne hemma hela tiden. Hennes hår är så dragvänligt:love::angel::heart:idea:

Vaaarför ska dom försöka klättra för :rage:
Edith försöker också klättra upp på typ allt.. Kan ju tycka hon ska lära sig gå ordentligt först iaf :cool:

Jag ÄLSKAR "babydent" Edith har fått 3 tänder på ca 1,5 månad och nu har precis en till spruckit igenom och två till ligger precis under tandköttet.
Från att jag smetar på babydent så tar det 1 minut så vänder monsterhumöret till solstråle :love:

Ava är nu 8 månader, och det är full fart jämt. Hon hade klättrat upp på hundburen via damsugaren för någon dag sedan när jag var på toa.. Hon går längs möbler, kryper och är allmänt i gasen.

Hon har 7 tänder, som hon använder flitigt. Äter gärna allt, kan själv. Dricker ur glas själv osv. Däremot är magen hopplös, hon är fruktansvärt hård i magen, förstoppad nästan jämt. Misstänker allergi, som storasyster har. Måste sluta amma så vi kan börja utreda.

Hon pratar inte mycket, inte lätt att hinna få en syl i vädret i detta huset. men mamma och ea (Lea Lea-storasyster) sägs.

Och Joline är 7 o en halv månad. Försöker knäcka koden till att krypa o det kommer nog vilken dag som helst nu. Hon står o gungar o svajar med den där gulliga lilla rumpan i vädret :love: annars e det allra roligast om nån håller i så hon får öva på att gå. Pratar hela dagarna, inga ord som är förståbara än, ett ljud som betyder hund dock;). O vi som inte ammar, o inte gjort på ett tag, saknar tänder men det verkar inte va några på väg än... Kunde inte bett om en snällare unge, sover hela nätter i egen säng, äter allt med god aptit o har alltid ett leende på läpparna, älskade lilla varelse :heart

Ava är nu 8 månader, och det är full fart jämt. Hon hade klättrat upp på hundburen via damsugaren för någon dag sedan när jag var på toa.. Hon går längs möbler, kryper och är allmänt i gasen.

Hon har 7 tänder, som hon använder flitigt. Äter gärna allt, kan själv. Dricker ur glas själv osv. Däremot är magen hopplös, hon är fruktansvärt hård i magen, förstoppad nästan jämt. Misstänker allergi, som storasyster har. Måste sluta amma så vi kan börja utreda.

Hon pratar inte mycket, inte lätt att hinna få en syl i vädret i detta huset. men mamma och ea (Lea Lea-storasyster) sägs.

7 (!!!) tänder :D det va inte dåligt!
Äter hon samma mat som er eller äter hon puré?
(Hoppas på fler BLWare så jag kan få lite inspiration :idea:)
Vad misstänker ni för allergi? (Om man får fråga)
Tycker det verkar läskigt med förstoppningar just pga att rektalampullen/tarmen töjer sig och att det verkar ta sån tid för den att gå tillbaka. Hönsmamman Cocos blir nervös om barnet inte bajsat på ett dygn :o
Hoppas ni kan reda ut allergin och att förstoppningen försvinner då!

Och Joline är 7 o en halv månad. Försöker knäcka koden till att krypa o det kommer nog vilken dag som helst nu. Hon står o gungar o svajar med den där gulliga lilla rumpan i vädret :love: annars e det allra roligast om nån håller i så hon får öva på att gå. Pratar hela dagarna, inga ord som är förståbara än, ett ljud som betyder hund dock;). O vi som inte ammar, o inte gjort på ett tag, saknar tänder men det verkar inte va några på väg än... Kunde inte bett om en snällare unge, sover hela nätter i egen säng, äter allt med god aptit o har alltid ett leende på läpparna, älskade lilla varelse :heart

Edith knäckte aldrig koden för krypande... Hon kryper med händerna, vänstra benet och går med det högra benet.. Funkar det med, och fort går det :angel:

Sen fastnar min blick på meningen "sover hela nätterna" och då slutar jorden snurra! Hur gör ni????
Här är det mellan 1-3 uppvak för äta/bajsa/gosa och jag blir bara tröttare och tröttare :cautious:
jag samsover gärna, eller ja jag gör nog nästan vad som helst för att få sova en hel natt!

Övergången från slät puré till den med småbitar i brukar vara jobbig för många vad jag hört.
Att det kommer ut hela bitar är ingen som helst fara. Edith äter iof enligt BLW men hon bajsar både broccolibuketter och hela majskorn :angel:
Just att det är en svår övergång mellan de olika puréformerna är en av anledningarna att jag valt BLW.
Om du är less på att "lura" i H mat så testa att introducera BLW fast då får du gå lite försiktigt fram i början eftersom hon är van att äta puré.
Bra att börja med till äldre purébebisar är broccoli (man kan ta bort större delen av skaftet så bara buketten precis håller ihop), sötpotatis, leverpastej, pastaskruvar och kålrot. Alla dom grejerna går att överkoka så de typ mosas sönder i munnen men ändå går att greppa. Har hon pincettgrepp kan du ge i plockbitar annars börja med stavar.
Jag körde en kombination av BLW och puré från ca 5 månader men nu går det inte att mata Edith alls.. :cautious:
Just ja en annan hit är mannagrynspudding (går ju att göra på havremjölk/cocosmjölk)
Jag brukar försöka ge henne plockmat när vi äter. Överkokta rotfruktsstavar, kokt broccoli, smörgåsrån, brödbitar, gurkstavar, fruktbitar mm. Hon gillar det men hon suger bara på det, sen kommer det (mesta) ut igen.

H sover också hela natten men jag har tyvärr inget råd att ge. Hon började med det helt självmant strax efter 6 månader. Hon sov hela nätterna i magen också, väckte mig aldrig då. Bajsar bara på nätterna när hon är lös pga tandsprickning men det var det länge sen hon var eftersom hon fortfarande bara har två tänder. En tredje var framme men ångrade sig och gick tillbaka igen.

Samma här, hon bara slutade vakna nattetid plötsligt, väldans skönt. Så nu sover hon mellan 20-08, utvilad mamma ;). Jag gör all hennes mat själv o den blir aldrig helt slät, sen har jag börjat låta vissa delar vara omosade, typ makaroner o ärtor. Nu får hon lite brödbitar o så till frukost med, gurkstavar o majskrokar till tidsfördriv ;)

@Cocos vi kör på blw, typ. Hon äter oftast bitar, men ibland kan vi få in lite gröt. Inget Mixande här, fröken kan äta själv...

Mjölkprotein, tyvärr. Och sch, skräm inte upp mig nu, här går det oftast tre dagar emellan trots mängder med lösande mat.

Under veckan i Turkiet lossnade gåendet, nu kryps det inte längre hon går och går och går. Äter som en liten häst samma mat som vi och efter en svacka så säger hon äntligen till igen när det är toadags, iaf så länge hon har något på sig, om rumpan är bar är det inte lika nödvändigt :-)

Inga tänder men mycket drägel och ont i munnen men det har ju hållit på i flera månader.

Hon skötte sig fantastiskt hela resan, både på planet och nere på hotellet. Vilken guldunge!

Det är så kul att läsa om era blöjfria bebisar! Innan nästa barn så ska jag läsa på om blöjfria barn och testa själv :)

@Cocos vi kör Blw med Bastian

Jag mindes att det va nån som pratat om det här men inte vem.. :angel:
Hur går det för er med ätandet? När började ni? Eller snarare, när va han redo? Vi har inga problem med matintresse utan mest jag som har idétorka på snabba maträtter när man själv kanske ätit ute eller inte orkar laga mat.
Har fastnat på ägg (omelett eller kokt) avokado, leverpastej, smörgås och frukt.
Vill inte ge allt för mycket olika grejer per dag/måltid så försöker komma på enkla mättande saker som gärna inte behöver tillagas..
Vill kunna variera "nödmat" och mellis men äter inte mellis själv så blir svårt :cautious:

Jag brukar försöka ge henne plockmat när vi äter. Överkokta rotfruktsstavar, kokt broccoli, smörgåsrån, brödbitar, gurkstavar, fruktbitar mm. Hon gillar det men hon suger bara på det, sen kommer det (mesta) ut igen.

H sover också hela natten men jag har tyvärr inget råd att ge. Hon började med det helt självmant strax efter 6 månader. Hon sov hela nätterna i magen också, väckte mig aldrig då. Bajsar bara på nätterna när hon är lös pga tandsprickning men det var det länge sen hon var eftersom hon fortfarande bara har två tänder. En tredje var framme men ångrade sig och gick tillbaka igen.

Men vad bra att hon smakar iaf! "Nackdelen" med plockmat är ju just att mycket kommer ut igen, det är först nu när Edith ätit plock i 3 månader som hon äter en "hel" måltid och blir mätt.. Och det brukar tydligen ta upp tills 1,5 år innan de flesta barn bytt ut alla alla mål helt om man kört BLW från början.

Edith va ju vild i magen fram tills kl 02 och på utsidan så dröjde det nästan 3-4 månader innan jag fick henne att somna kl 22-23 :meh:
Har tom testat välling för att ge henne paltkoma men funkade inget vidare..
Jag får helt enkelt hoppas hon lekar sova längre snart.

@Cocos vi kör på blw, typ. Hon äter oftast bitar, men ibland kan vi få in lite gröt. Inget Mixande här, fröken kan äta själv...

Mjölkprotein, tyvärr. Och sch, skräm inte upp mig nu, här går det oftast tre dagar emellan trots mängder med lösande mat.

Jag vill ju helst mata med gröt iaf så jag vet hon får i sig men det är slut med det nu.. Va ju det där med kan själv :cool:

Jobbigt! Har ni inte fått nån medicin? Resulax, klyx och allt vad det heter??
Vill inte skrämmas men just att tarmen töjer sig lite för mycket är ju tydligen rätt vanligt :(

Det är så kul att läsa om era blöjfria bebisar! Innan nästa barn så ska jag läsa på om blöjfria barn och testa själv :)

Det är roligt!
När jag sätter henne på bumbon och hon tittar mig i ögonen med lättnad i blicken och det smattrar till i toan :laugh:
Sen märker jag att iaf min unge är väldigt tydlig i sin kommunikation och jag tror mycket beror på just EC.
Hon tecknade "toalett" när hon va 6 månader (vid flera tillfällen) men det försvann och numera tecknar hon bajsnödig men det är väldigt svårt att tyda dom små knubbiga händerna så ibland missar jag och då "låtsaskrystar" hon för då blir det garanterat fart på morsan :D
Men inte ska du vänta tills nästa barn! Det är ju aldrig försent att börja :)

Min T blev 9 månader igår. Han är väldigt aktiv nu, ställer sig mot allt och ålar och kryper i världens fart. Han babblar bara på sitt eget språk än så länge. Har också lärt sig vinka, klappa händerna och att man ska pussa mig när jag kommer hem från jobbet.

Han äter bra, mest puréer och liknande men även plockmat. Vi har haft lite problem med viktnedgång, men det verkar ha bättrat sig nu.

Tyvärr har våra nätter gått från dåliga till katastrofala. Han somnar runt kl 20 och tar morgon kl 5.30. Där emellan vaknar han allt mellan 2 och 10 gånger per natt. En av vakenperioderna brukar dessutom vara 1-2 timmar lång, de andra är kortare. Så vi är allt annat än utvilade just nu. Hoppas det här är en snabbt övergående fas.

@Cocos det är väldigt intressant det där med kommunikationen. Jag är inte någon expert på ämnet men jag upplever att H kommunicerar väldigt otydligt. Jag har varit inne på linjen att hon ska få säga till när hon vill något men det funkar inte riktigt. Vi har fortfarande svårt att se om hon är hungrig utan måste kolla på klockan och se om det verkar troligt. Det enda vi ser tydligt är om hon vill sova. Vi har tänkt prova lite enkla babytecken och se om det funkar.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024