Höstföräldrar 2014 del 2.

Oj vilken fart det var här nu på skrivandet. Ärligt talat blir det inte mycket datortid, men just nu är mannen och sonen ute och lillan sover sitt andra pass. Idag blir hon 10 månader:eek: Hjälp vad tiden går fort.
Nätterna har dramatiskt blivit bättre sen jag slutade amma för tre dygn sen. Eller, de blev bättre för snart två veckor sen, då vi faktiskt lämnade iväg båda barnen till svärmor och svärfar för att få sova en hel natt. Efter det så tar hon en flaska välling på natten och sover sen vidare. Jag har ju hur mycket energi som helst nu:D. Alice har de senaste dagarna även börjat sträcka sig efter pappa, vilket är väldigt skönt för alla. Nu när amningen är avslutad så duger även han, utom om hon är jätteledsen då.
Nu när alla äntligen är lediga så har vi dessutom vänt lite på dygnet. Alice somnar oftast mellan 21-23 och vaknar runt 9-10. Vilket iofs är helt ok, då jag med får ligga kvar:).

Kryper gör hon i väldig fart. Går utmed möbler, reser sig mot allt och kan gå med läragå vagnen. Hon är helt tokig i att bada och försöker klättra i badkaret flera gånger om dagen. Dock brukar vi stoppa henne i badet efter måltider då det verkar som om den här ungen är helt omöjlig att få att äta utan att ha mat i hår, på kläder och runt hela golvet runt stolen:cool:. Hon äter vår mat och brukar ta undan innan jag saltar. Vi mixar BLW med att mata. Hon gillar båda delar och det är ju mycket smidigare att mata om vi är på språng.
Vi har hela tiden kört på hemlagad mat, och den blir aldrig sådär superpureig, så bitar har aldrig varit ett problem här. Hon äter glatt det mesta som serveras. Det enda hon ratar är köpemat på burk. Då kan hon klökas.
Bananpannkaka är en riktig hit @Cocos , mosa en banan och blanda med två uppvispade ägg, stek. Superlätt och går fort om man har kort om tid. Går ju servera med lite frukt med. Färdigkokta majskolvar gnager hon gärna på, och hon är helt tokig i frukt. Just nu är vindruvor, nektariner och päron favoriterna.

Vi kör med på bumbon. Hon bajsar för det mesta på den, och sällan i blöjan. Ibland får jag känslan av att hon håller sig om vi är iväg för att sen bajsa när vi kommer hem. Kissa är hon inte så noga med var hon gör, i blöja, på golvet eller på bumbon. Hon visar inget så där får man gå på rutin ungefär och hålla koll på tiden. Bajsa har hon de senaste dagarna härjat en massa innan. Ofta i matstolen, men hon ska ju få sin mamma och pappa att fatta att det är det hon menar med. Det går ha henne nästan blöjfri, men då är det ett himla passande och svårt att hinna med något annat. Det går lite upp och ner från dag till dag, men allt som hamnar på toa är ju bara bonus.

@orion_x bananplättar är en favorit här hemma :d dock brukar jag ha i en liten skvätt mjöl och lite cocosmjölk och servera med kvarg som "efterrätt"
Edith slog nog nån form av rekord för ett par veckor sedan och smällde i sig 5 hela plättar O_o

Mitt "problem" med BLW är nog att jag varit singel länge, bott själv och är van att äta sen frukost (typ 2 timmar efter jag vaknat) sen nån macka till lunch/mellis och sen hemlagad middag.. Funkade fint tills bebben började äta :angel:
Känns som att det ensa jag gör är att plocka fram mat, städa barn och kök efter mat, rasta hunden och så börjar det om igen :cool:
Funderar vissa dagar på hur folk gör.. Lagar dom seriöst 2 mål mat och dukar fram frukost och två mellanmål?
Kanske lättare med fler i familjen, rester från dagen innan och mer rutin?! Vi har lixom ingen rutin alls känns det som och jag måste typ ställa klockan för mina hungerkänslor kommer först vid 15 snåret annars :o

@Cocos där har du anledningen till att vi ger köpt burkmat. Jag orkar inte hålla på :p Jag är hellre iväg och gör saker än lagar mat, väntar ut timslånga måltider och städar efteråt. H kan ju inte äta det vi äter heller, pga mjölkproteinallergin. Vi har i alla fall kommit upp i 3-4 mål mat per dag nu, efter att bvc tyckte att 2 mål var för lite (övriga måltider var/är flaska, totalt 5-6 mål/dag).

@orion_x bananplättar är en favorit här hemma :d dock brukar jag ha i en liten skvätt mjöl och lite cocosmjölk och servera med kvarg som "efterrätt"
Edith slog nog nån form av rekord för ett par veckor sedan och smällde i sig 5 hela plättar O_o

Mitt "problem" med BLW är nog att jag varit singel länge, bott själv och är van att äta sen frukost (typ 2 timmar efter jag vaknat) sen nån macka till lunch/mellis och sen hemlagad middag.. Funkade fint tills bebben började äta :angel:
Känns som att det ensa jag gör är att plocka fram mat, städa barn och kök efter mat, rasta hunden och så börjar det om igen :cool:
Funderar vissa dagar på hur folk gör.. Lagar dom seriöst 2 mål mat och dukar fram frukost och två mellanmål?
Kanske lättare med fler i familjen, rester från dagen innan och mer rutin?! Vi har lixom ingen rutin alls känns det som och jag måste typ ställa klockan för mina hungerkänslor kommer först vid 15 snåret annars :o
Vi har lägre ambitionsnivå här hemma. Till lunch äter vi yoghurt, havregrynsgröt, keso, macka eller liknande. Oftast med frukt och müsli eller nötter. Jag har inte (som @hvala säger) lust att stå vid spisen halva dagen. Stora sonen blir alltid erbjuden rester men väljer oftast yoghurt.

Däremot försöker vi hålla mattiderna. Livet blir så mycket enklare då för alla :up:

Skippa pressen och sänk ambitionsnivån och sluta gör som du tror att alla andra gör och gör vad som är bäst för er!

En kompis till mej klagade ungefär som du när hennes dotter var typ två. "Skit vad jag lagar mat på helgerna, jag gör ju inget annat! :arghh:". Hennes dotter älskar keso så jag berättade hur vi gör på helgen och hon blev helt förvånad. "Va äter ni keso till lunch :eek: :bump:". Så nu har de också samma lunchvanor som oss and they love it ;)

Mvh Miks

@Cocos där har du anledningen till att vi ger köpt burkmat. Jag orkar inte hålla på :p Jag är hellre iväg och gör saker än lagar mat, väntar ut timslånga måltider och städar efteråt. H kan ju inte äta det vi äter heller, pga mjölkproteinallergin. Vi har i alla fall kommit upp i 3-4 mål mat per dag nu, efter att bvc tyckte att 2 mål var för lite (övriga måltider var/är flaska, totalt 5-6 mål/dag).

Haha! Jag förstår varför de flesta ger puré ;)
Dock ska dom ju förr eller senare äta vanlig mat så jag har lång tid på mig att vänja mig vid kladdet :D

Vi har lägre ambitionsnivå här hemma. Till lunch äter vi yoghurt, havregrynsgröt, keso, macka eller liknande. Oftast med frukt och müsli eller nötter. Jag har inte (som @hvala säger) lust att stå vid spisen halva dagen. Stora sonen blir alltid erbjuden rester men väljer oftast yoghurt.

Däremot försöker vi hålla mattiderna. Livet blir så mycket enklare då för alla :up:

Skippa pressen och sänk ambitionsnivån och sluta gör som du tror att alla andra gör och gör vad som är bäst för er!

En kompis till mej klagade ungefär som du när hennes dotter var typ två. "Skit vad jag lagar mat på helgerna, jag gör ju inget annat! :arghh:". Hennes dotter älskar keso så jag berättade hur vi gör på helgen och hon blev helt förvånad. "Va äter ni keso till lunch :eek: :bump:". Så nu har de också samma lunchvanor som oss and they love it ;)

Mvh Miks

Jag har ju som sagt alltid ätit typ macka/gröt till lunch men det känns trist att erbjuda samma sak två ggr i rad för det blir ju kiknande till frukost..
Om jag ska va ärlig tror jag att jag är ambitiösare än många andra :sneaky:
Lagar iof bara ett mål per dag men erbjuder varierad plockmat däremellan.

För några veckor sen så åt hon två mål puré och plock till och sen samma middag som mig. Nu vägrar hon dock puré och det märks på vikten.. Hon har inte gått upp nått på flera veckor (vägt henne hemma)
Vet att det inte är nån panik men det ställer mer krav på kalorität mat vilket jag försöker undvika till mig själv :angel:

Jag serverar två mål "lagad" mat per dag. När jag lagar mat på kvällen ser jag till att det finns tillräckligt till matlådor till alla dagen efter. När sonen var mjölkproteinallergisk fick således alla andra med äta mjölkproteinfritt. Tex så lagade jag trerätters nyårsmiddag mjölkfri nu vid nyår utan problem. Jag ser alltid till att ha några olika rätter i frysen till Alice, om hon blir hungrig och behöver äta innan vår mat är klar, eller om vi äter lite senare. Försöker hålla rätt hårt på hennes mat, så hon får den i vettig tid. Vi andra kan ju alltid ta lite frukt om vi blir hungriga.
Försöker laga kalorisnålare till mig och tillsätter extra rapsolja i hennes i efterhand.

@orion_x att laga en måltid utan mjölk är ju inte alls svårt, men att alltid äta mjölkfritt tycker i alla fall jag blir väldigt tråkigt. Framför allt att inte kunna ha ost i maten.

Vi har börjat få stora problem med att lägga Bastian. Tidigare har vi kunnat lägga honom när han varit vaken men trött. Nu måste han sova djupt innan vi lägger honom för att inte vakna vrålskrikandes i samma stund som huvudet nuddar kudden. Någon som känner igen sig?

Vi har börjat få stora problem med att lägga Bastian. Tidigare har vi kunnat lägga honom när han varit vaken men trött. Nu måste han sova djupt innan vi lägger honom för att inte vakna vrålskrikandes i samma stund som huvudet nuddar kudden. Någon som känner igen sig?
Utvecklingssprång. Vi började få svårt att lägga H vid samma ålder. Vi fick sitta bredvid och hålla en hand på tills hon kom till ro och somnade (alternativt lyfta upp igen och försöka senare). Det höll i sig rätt länge, kanske en månad, men har gått över nu.

Utvecklingssprång. Vi började få svårt att lägga H vid samma ålder. Vi fick sitta bredvid och hålla en hand på tills hon kom till ro och somnade (alternativt lyfta upp igen och försöka senare). Det höll i sig rätt länge, kanske en månad, men har gått över nu.
Vad bra. Eller ja du förstår nog vad jag menar :p bara att hörda ut alltså

Japp, jag får med vänta innan jag kan lägga ner henne. Det är dessutom stört omöjligt att söva henne i sin eller vår säng. Hon bara kryper runt, och i sin säng håller hon sig i spjälorna och hoppar studsmatta:meh:. Brukar söva henne i sjalen, det går hyfsat fort. På dagen kan hon somna lika fort som jag knutit klart, på kvällen tar det kanske 10 min. Sen får hon sitta där en stund till hon sover djupt, men inte så länge att hon vandrar in i nästa sömncykel, för då vaknar hon... Typiskt för det är attans så mysigt när hon sover på en. Precis i lagom pusshöjd:p

Nu är vi officiellt i språnget sequences. Mardröm igår kväll vid 21, mardröm igen vid 03 som krävde en flaska för att hon skulle somna om, och jag själv hade precis bara somnat om så blev det morgon kl 05.17 :banghead: Det kommer bli en tung dag idag...

Nu är vi officiellt i språnget sequences. Mardröm igår kväll vid 21, mardröm igen vid 03 som krävde en flaska för att hon skulle somna om, och jag själv hade precis bara somnat om så blev det morgon kl 05.17 :banghead: Det kommer bli en tung dag idag...
Hua! Det låter som ett jobbigt språng! Hoppas hon är igenom fort!

Kaffe, kaffe och åter kaffe för sånna dagar! Har haft några själv precis och man blir som en zombie.

Mvh Miks

Hua! Det låter som ett jobbigt språng! Hoppas hon är igenom fort!

Kaffe, kaffe och åter kaffe för sånna dagar! Har haft några själv precis och man blir som en zombie.

Mvh Miks
Vi har haft tur och haft väldigt bra nätter länge nu. Jag borde väl inte klaga efter bara en natt men jag känner mig verkligen helt förstörd. Men vi har bara en natt till här och sen åker vi hem så då kan vi förhoppningsvis få sova lite längre när vi inte sover i samma rum (hon ser oss nu på morgonen och tjoar tills hon får upp oss ur sängen). Fast jag jobbar igen på tisdag så det blir ingen lång sovmorgon.

Vi har haft tur och haft väldigt bra nätter länge nu. Jag borde väl inte klaga efter bara en natt men jag känner mig verkligen helt förstörd. Men vi har bara en natt till här och sen åker vi hem så då kan vi förhoppningsvis få sova lite längre när vi inte sover i samma rum (hon ser oss nu på morgonen och tjoar tills hon får upp oss ur sängen). Fast jag jobbar igen på tisdag så det blir ingen lång sovmorgon.
Jag tycker alltid det är lättare att vara hemma. Även om det är mysigt att vara iväg så funkar saker och ting lite smidigare hemma.

Man blir sjukt mycket tröttare efter en sån där natt när man inte är beredd än när det strular varje natt. Känns som att kroppen vänjer sig fort åt båda hållen och får en chock första dan man byter!

Mvh Miks

Iris vaknar ca 3 gånger och vill amma om det är en bra natt, är det tänder eller annat bök så vill hon amma 5-10 gånger... Och när det är bökiga nätter vaknar hon alltid lite tidigare än vanligt :cautious::banghead: Då vaknar hon innan kl 5 :turd:

Påtal om något helt annat så bajsade hon på pottan imorse! Hon var super nöjd över sin bedrift :love:

Iris vaknar ca 3 gånger och vill amma om det är en bra natt, är det tänder eller annat bök så vill hon amma 5-10 gånger... Och när det är bökiga nätter vaknar hon alltid lite tidigare än vanligt :cautious::banghead: Då vaknar hon innan kl 5 :turd:

Påtal om något helt annat så bajsade hon på pottan imorse! Hon var super nöjd över sin bedrift :love:
Tumme upp för pottan och tumme ner för sömnen! Visst har ni haft det jättestruligt med nätterna sedan start? Jag vet att vi är jättebortskämda med nätterna och det är bra att få en påminnelse om det :) Hoppas verkligen Iris börjar sova ordentligt snart!

@hvala haha jag tycker inte ens det är jobbigt under en bra natt ;) Jag byter bara tutte och somnar om. Men ja det ska bli skönt när hon bara har bra nätter!
Fast samtidigt vet jag att tiden går så himla fort och snart är hon stor. Så jag klagar inte utan håller ambitions nivån under dagarna på en nivå som jag orkar. Har det varit en dålig natt så sover jag oftast på lunch vilan :)

Helt plötsligt idag var det en tjej som reste sig upp, bara så där. Sen stod hon en stund, satte sig, reste sig, satte sig. Om och om igen, hur stadig som helst
:banana:.

Jag blev ganska överraskad men jag har ändå trott att det skulle hända något nu. Vi har precis kommit hem från en veckas semester där hennes ettåriga kusin också var med. Han går och hon brukar vilja göra som han gör. Vi såg inga tendenser till att resa sig under semestern men hon har besvärats av tandsprickning ett tag. De två framtänderna uppe bröt igenom igår så nu var väl det avklarat så att hon kunde gå på nästa grej :D

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 262
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024