Höstföräldrar 2014 del 2.

Igår fick H lite (Semper) välling för första gången, vi ville prova det eftersom gröten inte uppskattas just nu. Idag har vi världens ledsnaste lilla tjej. Ingen feber, inga fler tänder på g. Så det måste vara vällingen. Precis samma reaktion som när hon fick Sempers gröt, innan vi visste att hon var allergisk. Fast den här vällingen ska vara mjölkfri så jag fattar inte alls vad hon reagerar på.
Stackars H! Varför vill ni gå ifrån den mjölkfria ersättningen?

Vill du göra ersättningen lite mer mättande funkar det att koka upp med maizena eller mald havregryn. När blandningen svalnat kan du ha i ersättningspulvret.

Hade hon inte varit så hård i magen hade ni bara kunnat öka på antal skopor till samma mängd vatten. Till stora N blandade vi 180ml vatten med 9 skopor men han har inte haft problem med hård mage.

Mvh Miks

Hahaha! @TeamLundVer min unge gör likadant! Idag glodde hon strängt på sin gudmor och krossade en melonklyfta med sina små feta händer :laugh:

Annars är jag vääääldigt less på vädret. Har dåligt om pengar så planen va att vara ute mycket i skogen i sommar men hundskrället (och jag) avskyr regn så har blivit snålt med skogspromenader och mycket småkakor ist :o
Min lilla Kno står numera själv utan stöd, väntar spänt på första steget. Men känns av nån anledning som att det kan dröja länge.
Favoritsyysselsättningen här hemma är att stå i lära gå vagnen och dansa :nailbiting:

Förra veckan va inte Ediths bästa vecka direkt.
Måndag: lyckas ramla mot sängkanten och spräcker strängen under överläppen :wtf:
Tisdag: jag upptäcker några konstiga prickar.. Min gudfar är läkare och han säger det är vattkoppor :arghh:
Onsdag: hon slingrar sig ur mitt grepp när hon står på toastolen för att byta blöja och rasar rätt ner i kakelgolvet, gråter en stund, äter lite och sen bara "försvann" hon.. Ringer 112 och vi åker in. Hon va dock på gott humör när ambulansen kom och skällde friskt på ambulanspersonalen, gjorde pussljud till läkaren och försökte sno hans stetoskop :D
Lätt hjärnskakning och hemgång direkt.

Det va tveklöst det näst värsta ögonblicket i mitt liv (pappas död toppar fortfarande :()
Jag trodde hon dog i min famn och har nog aldrig gråtit så hysteriskt som när jag ringde 112.
Funderar seriöst på att skaffa hjälm till henne för hon är för vild för sitt eget bästa och jag märker att jag som annars har en rätt cool inställning börjar bli rätt ängslig av mig.

Nått positivt i det hela va att läkaren på akuten sa att det inte va vattkoppor så i helgen åkte vi på bröllop.
Bruden har jag faktiskt lärt känna via bukefalos :)
Men jisses vilken vecka! Stackars Edith! Hon verkar vara både vild och en otursfågel! Jag är inte speciellt harig av mej men av det där hade jag fått hjärtsnörp!

Mvh Miks

Igår fick H lite (Semper) välling för första gången, vi ville prova det eftersom gröten inte uppskattas just nu. Idag har vi världens ledsnaste lilla tjej. Ingen feber, inga fler tänder på g. Så det måste vara vällingen. Precis samma reaktion som när hon fick Sempers gröt, innan vi visste att hon var allergisk. Fast den här vällingen ska vara mjölkfri så jag fattar inte alls vad hon reagerar på.

Är det majs i vällingen? Edith klarar inte stora mängder majs, blir pruttig och förstoppad :crazy:

Testa gör egen välling! Finns recept om man söker på skrädmjölsvälling. Jag gör dock inte på havremjölk utan gör den på vatten tex 210 ml och sen när den svalnat har jag i 4-5 skopor ersättning (ska ju egentligen vara 7 skopor/210 ml)

Men jisses vilken vecka! Stackars Edith! Hon verkar vara både vild och en otursfågel! Jag är inte speciellt harig av mej men av det där hade jag fått hjärtsnörp!

Mvh Miks

Helt galet..
Läkaren som kollade henne förra gången hon vurpade sa att "ja vi lär ses flera gånger lilla Edith, du är för tidig i utvecklingen för ditt eget bästa" :cautious:
Jag är beredd att hålla med faktiskt, önskar hon tog det lite mer piano, samtidigt är hon fantastiskt rolig och modig på gränsen till dumdristig :laugh:
Det har faktiskt tagit några dagar för mig att våga slappna av igen!

@Cocos Maltodextrin (majs) står först i innehållsförteckningen men jag är tveksam om det är stoppande på samma sätt som "ren" majs

@Miks vi vill inte gå över från mjölkersättning till välling, det var bara det att hon äter så dåligt på morgnarna så vi ville prova om välling funkade bättre än gröt. Vi kommer inte göra fler försök. Stackars bebisen grät hela dagen igår och var som ett plåster på oss. Det blev inte bättre heller av att hon dessutom fick en spruta i låret igår, mässlingsvaccin :angel:

@Cocos Maltodextrin (majs) står först i innehållsförteckningen men jag är tveksam om det är stoppande på samma sätt som "ren" majs

@Miks vi vill inte gå över från mjölkersättning till välling, det var bara det att hon äter så dåligt på morgnarna så vi ville prova om välling funkade bättre än gröt. Vi kommer inte göra fler försök. Stackars bebisen grät hela dagen igår och var som ett plåster på oss. Det blev inte bättre heller av att hon dessutom fick en spruta i låret igår, mässlingsvaccin :angel:
Stackars H! :cry:

Oj vad tidigt hon fick mässlingsvaccinet! Är det för att ni ska iväg?

Mvh Miks

Är det soja i den ersättningen? Är ju ibte helt ovanligt att dom är allergiska mot soja när dom är det mot mjölkprotein . Ändå ersätta en hel del mjölk med soja...

beds.jpg

Spjälsängen borta, fröken har fått en egen säng, 70x160 som är lite fixad på benen så den är jämnhöjd med vår.
En 250-säng fixad!

Här händer inte så mycket. Lillan kryper runt som en tok. Hon har sovit lite illa nu det senaste. Vi försöker vända hennes dygn så hon går och lägger sig lite tidigare, dock har det resulterat i att hon vaknat vid 12 och hållit igång till 01.30 istället.... Funderade dock på om hon får magknip av fullkornsvällingen. Inatt så somnade hon om rätt snabbt i sjalen, men sen snurrade hon och vaknade så fort jag la ner henne. Var lugnare när jag masserade magen och fes lite. Inatt ska jag prova att ge havrevälling istället. Hon har inte velat ha det innan pga att det ej smakat gott, men om hon får den innan hon är riktigt vaken så kanske hon inte reagerar så mycket ;-). Hon lärde ju sig dricka välling med nestles fullkorn och päronsmak, men så försvann den och ersattes med katrinplommonsmak och det blir kanske lite väl tufft för den lilla magen, även om hon varken är hård eller lös.
Vi har för det mesta gått ner till två sov per dag. Det har bidragit till att det gått lägga henne runt 20-21. Nu somnade hon dock för andrasovet vid 16.30 och sover fortfarande... så det här blir nog en lång kväll.

Hon har fått en tand till, så nu har hon tre uppe och två nere. Pratar massor och hon säger nu hej och vinkar:love:.

Vad jag förstått är inte maltodextrin stoppande.. Men kanske inte så bra mat för en bebis heller. Fattar inte varför allt ska innehålla det, finns typ 2 sorters välling som inte innehåller det men då är det massa majsstärkelse ist :wtf:
Hoppas hon förlåtit sköterskan för sprutan nu ;) (jag hade inte gjort det :angel:)

Här provar nu Ava att gå på mjölkfritt, och då även jag. Har ni några roliga tips så hojta!

Hon har sagt hej, tack, ea (storasyster Lea) , mamma och pappa. Men mest bara mamma och pappa, det andra är bara ibland. Hon vägrar släppa handen, men skulle egentligen kunna gå. Nåväl, lite lugn och ro är ju ändå skönt, eller så lugnt det nu kan vara, hon är överallt. Klättrar upp på soffan, hundburen osv osv. Puh!

Hon sover rätt dåligt dagtid. Hon verkar bli som storasyster, och kan skippa att sova dagtid redan. Ungefär var tredje dag sover hon rätt mycket dvs cirka en timme på fm och 30 minuter em. Annars är det typ 2 x 20 minuter som gäller, en gång på fm och en gång på em som max.

Ikväll är vi hemkomna efter en liten semestertripp. Vi åkte till barnens gård igår, och för att slippa köra 1,5 timme hem med skrikande Alice, så tog vi in på hotell en natt. Alice sov hela natten i spjälsäng, utan att ens vakna för välling:up::banana:. Har bara hänt henne en gång innan i livet:D. Skönt det, för jag var lite orolig hur det skulle bli med fyra pers i en dubbelsäng, men det löse ju sig toppen. Idag har vi vandrat runt i Karlskrona och besökt två stora lekplatser till barnens stora glädje.
Det funkade bra med tygisarna på vift. Enda missen var att vi glömde bumbon, och hon vägrar att kissa när man håller henne i grodställning, så hon har fått göra allt i blöja, vilket hon var lite konfunderad över. Morgonkissen brukar vi ju alltid ta på toa.

Vad alla är snabba med att stå och gå. Här är det fortfarande lugnt på den fronten. Men kryper och klättrar gör hon

Och vi är på semester nu, fjällvandring med lillan i manduca på ryggen. Gjorde samma sak när storasyster var lika gammal, bara dagsturer men bättre än inget.

Men @orion_x vad avundsjuk jag blir, hela min släkt bor runt Karlskrona/Ronneby och jag saknar verkligen att inte ha tagit mig ner i år. Nästa år ska vi på barnens gård igen, var dit förra året med stora dottern.

Heja Alice, fortsätt sova så bra! @orion_x

Vad kul med fjällvandring @Emor! Det är en sak jag skulle vilja ta med H på men jag vill inte utsätta henne för så mycket mygg och knott (jag verkligen avskyr dessa otäcka kryp!).

Idag kom H:s första steg *stolt så jag nästan spricker* :D Tyvärr var jag på jobbet men min man ringde direkt när det hade hänt. H vill dock inte gå utan stöd, så när hon märker att vi inte håller i sätter hon sig ner. Ganska skönt ändå att hon är försiktig. Och appropå det, hur har du det @Cocos? ;)

@hvala nej dom där himla myggen alltså, kotten ger sig hellre på hundarna än oss... Vår stuga ligger dock bra till för att gå dagsturer av olika slag, och det är lugnt sålänge man rör sig så det funkar ändå ok, men dom är otäcka jag håller med dig.

Men så kul! A verkar ändå lugna sig lite så det dröjer nog ett tag till med att gå själv. Hon vill inte heller gå utan att hålla i nämligen. :)

Heja Alice, fortsätt sova så bra! @orion_x

Vad kul med fjällvandring @Emor! Det är en sak jag skulle vilja ta med H på men jag vill inte utsätta henne för så mycket mygg och knott (jag verkligen avskyr dessa otäcka kryp!).

Idag kom H:s första steg *stolt så jag nästan spricker* :D Tyvärr var jag på jobbet men min man ringde direkt när det hade hänt. H vill dock inte gå utan stöd, så när hon märker att vi inte håller i sätter hon sig ner. Ganska skönt ändå att hon är försiktig. Och appropå det, hur har du det @Cocos? ;)
Åh vad roligt! Duktiga H! :love: Du kommer få springa och jaga henne i höst :D

Troligtvis springer jag strax bakom med lilla C :meh:

Mvh Miks

Åh vad roligt! Duktiga H! :love: Du kommer få springa och jaga henne i höst :D

Troligtvis springer jag strax bakom med lilla C :meh:

Mvh Miks
Har vi flyt springer de åt samma håll så kan jag jaga bägge två när jag ändå är igång. Eller så skickar vi N efter dem :D Det blir intressant att se hur rymningsbenägen hon blir. Hon håller sig helst nära oss och vill ha oss med när hon går någonstans. Men det kanske ändras när vi kommer ur detta språnget (en riktig plåsterfas).

Har vi flyt springer de åt samma håll så kan jag jaga bägge två när jag ändå är igång. Eller så skickar vi N efter dem :D Det blir intressant att se hur rymningsbenägen hon blir. Hon håller sig helst nära oss och vill ha oss med när hon går någonstans. Men det kanske ändras när vi kommer ur detta språnget (en riktig plåsterfas).
Om inte annat kommer vi bli sjukt smala! Inga kakor och springa efter minibarnen hela hösten :up:

Hon kommer säkert bli modigare och modigare men en rymmare har jag svårt att se att hon blir. Hon kommer nog gå att ha koll på :) Vilken fas är hon i nu?

Jag och stora N lekte Stopp-leken ganska tidigt. Man går och säger stopp och tvärnitar. En kul lek som nöter in ordet och betydelsen. Mycket bra att kunna skrika stopp om barnet är på väg tex ut i gatan. I början lekte vi bara någon minut åt gången. Lite senare hela vägen till lekparken. Ett kul sätt att göra promenader händelsefyllda.

Mvh Miks

@hvala ååååå vilken stark liten tjej ni har :love:
Kan se framför mig hur glad och förvånad hon kan ha sett ut efter sin bragd :D

Jag trodde ju faktiskt edith skulle gå innan 9 månader men har för första gången haft fel.. Vilket glädjer mig en smula :o
Hon står dock helt utan stöd och tittar på mig och funderar...

Vi måste ses snart!
(Är på Gotland mån-tor nästa vecka och jobbar natt fredag men efter det är jag ledig massor :))

@Cocos jag vet inte om hon blev så glad faktiskt. Hon vill ju att vi håller i henne och så fort hon märker att vi inte gör det sätter hon sig ner. Jag tror det dröjer innan hon går mer för hon vill fortfarande knappt stå utan stöd. Ja vi måste ses sen! Jag är ledig efter den 14:e. Skönt att Edith har lugnat sig lite!

@Miks språnget heter sequences. Tecknen stämmer väldigt väl in på H. Hon vill vara nära hela, hela tiden vilket väl inte är så farligt för mig som bara får tre timmar H-tid varje dag men det är betydligt mer påfrestande för S.

Om jag lyckas hålla mig ifrån kakor hela hösten kommer jag bli toksmal! Jag är redan i en form som jag typ aldrig trodde jag skulle uppnå igen! :up: Men vi måste kanske också börja köpa den där tidningen, vi börjar tröttna på kött, sallad och bea. Hur går det för dig med dieten och träningen?

@hvala spännande språng! Var tvungen att läsa lite om det! Vi har ett emellan innan vi är där!

Du är ju värsta fit nu ju! :up:
Det har faktiskt gått bra tycker jag. Ser det inte direkt som en diet, mer en livsstilsförändring :D Blir lite lättare att tänka då. På 5 veckor har jag bara missat en enda dags träning. Det är jag sjukt nöjd med. Magmusklerna snart helt ihop förutom navelbråcket :up:

Mvh Miks

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 260
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka